March 21, 2003
Coore wrote: [quote=Farbror][quote=Arny][quote=Coore]Jag menar hela kursen
Har ocksÄ för mig att kursinnehÄllet kan variera beroende av vilket program man gÄr. De nationella proven Àr dock samma.
Det stÀmmer det finns olika matte a kurser (en svÄrare för teknik , natur , ekonomi pÄ samhÀll) det Àr nog det han snackar om....
Nej sÄ Àr det inte alls.
Det sÀger ju sig sjÀlvt att det Àr samma.
För att lÀsa matte B mÄste du först lÀsa matte A, för att lÀsa matte C mÄtse du första lÀsa matte B etc.
Oavsett vilken linje du gÄr sÄ fÄr du lÀsa hur mÄnga mattekurser du vill.
Och sÀg dÄ att dom som gÄr elektronik skulle ha en lÀttare matte E kurs Àn dom som lÀser natur, dÄ skulle ju kraven för matte E rÀcka för dom som har lÀst elektronik.
Matte X Àr matte X, oavsett vilken linje du vÀljer.
Vi har iaf olika böcker. Det stÄr pÄ vÄra böcker "Naturvetenskap och teknik". Och det Àr enligt vÄr lÀrare föratt vÄran kurs inte Àr likdan som alla andra.
Linjen kanske Àr samma men eftersom vi kommer lÀsa matte a b c och kanske d e sÄ lÀser vi lite mer pÄ varje kurs eller hur det nu Àr...
January 4, 2001
Black_light wrote: Matte e ju lÀtt! hoppas ja fÄr minst VG nÀr ja gÄr i nian
Det beror pĂ„ vad för matte man lĂ€ser. đ
Det Àr ett ganska bra resultat om hÀlften av alla pÄ vÄran linje klarar en matte-tenta.
DÄ Àr detta bara folk som har lÀst minst matte E pÄ gymnasiet.
March 10, 2002
Coore wrote: Okej, jag ger mig... đ
Men! đ
NÀr du har lÀst matte X, oavsett vilken linje du lÀser sÄ Àr det samma kriterier som gÀller för att bli godkÀnnd.
Coore hade fel :D/
;P
Men jag tror det Àr sÄ, de som lÀser teknik/naturmatematik har lÀttare för att klara de svÄra uppgifterna pÄ de nationella proven. DÄ sÄ gott som hela betyget avgörs dÀr.
March 21, 2003
Coore wrote: [quote=Black_light]Matte e ju lÀtt! hoppas ja fÄr minst VG nÀr ja gÄr i nian
Det beror pĂ„ vad för matte man lĂ€ser. đ
Det Àr ett ganska bra resultat om hÀlften av alla pÄ vÄran linje klarar en matte-tenta.
DÄ Àr detta bara folk som har lÀst minst matte E pÄ gymnasiet.
Jag hade vg+ i matte i 9an nu vet jag inte hur jag ska klara all matte fram till E.... :cy:
Vi hade ingen lĂ€rare i hela 9an đ Han var ansvarig för ombyggnaden för vĂ„r skola sĂ„ han var bara dĂ€r nĂ€r lektionen startade och slĂ€ppte in oss sen gick han bort hela timmen ...
Vilket ger resultatet : Ingen i min klass utom ĂŒber studen lĂ€rde sig nĂ„n av det som Ă€r i matte A.
SÄ nu har man stora problem (plus att alla andra i min nya klass har lÀst avancerad matte i 7.8.9an = kan all matte fram till slutet av B = vi gÄr fortare fram i skolan = jag kommer efter och lÀrarn bryr sig inte ett piss)....
MĂ„ste bara fĂ„ winea lite sĂ„ man mĂ„r bĂ€ttre đ
EDIT: Coore jo alla sÀger att det Àr viktigt men jag pallar inte tror du det Àr nÄn ide att lÀsa D & E om man bara kan fÄ G pÄ dem ?
January 4, 2001
Farbror wrote: EDIT: Coore jo alla sÀger att det Àr viktigt men jag pallar inte tror du det Àr nÄn ide att lÀsa D & E om man bara kan fÄ G pÄ dem ?
Ja för fasen, G Àr det enda du behöver för att fÄ behörigheten som dom ger. Men Àr det behörighet du Àr ute efter sÄ bör du Àven lÀsa Fysik A och Fysik B.
Sen kan du garanterat fÄ mer Àn G i betyg.
Jag hade G i matte b, men efter den kursen började det slĂ€ppa för mig sĂ„ jag fick mvg i D och E. Ăr en tröskel att komma över dĂ€r, sen rullar det pĂ„.
Kan man matematiken sÄ har man mycket lÀttare sen att förstÄ andra saker inom teknik/elektronik.
January 28, 2003
Gilgamesh wrote: AlltsĂ„ jag kommer fĂ„ G I matte A... lĂ€raren sa att nationella inte kan sĂ€nka utan bara höja betyget.. sĂ„ jag kommer fĂ„ G! đ
Samma hos oss, med den lilla skillnaden att vi kan bara fÄ VG pÄ de vanliga proven, och fÄr man MVG pÄ nationella, sÄ fÄr man MVG i kursen. Jag hade MVG i nationella A & B, gör C-provet 18 maj, sÄ dÄ fÄr vi se hur det gÄr :cy:
Och Coore, pwned - men snyggt försök till ÄterupprÀttelse :bgrin:
October 7, 2002
Coore, du ska inte ge dig sĂ„ lĂ€tt, det ĂR samma kurs.
Dock Àr det inte ovanligt att NA/TE-programmen dels kortar ner den och lÀgger de poÀngen pÄ de svÄrare mattekurserna, dels att den körs gemensamt med B-kursen.
Dessutom sÀger det vÀl kanske sig sjÀlvt att man lÀr ut med olika problem i första hand till olika grupper. Det Àr ju förmodligen inte samma problem som gÄr hem i alla klasser, speciellt inte A-kursen som alla lÀser.
Slutligen brukar vÀl mÄlsÀttningen för lÀrarna pÄ NA/TE vÀl vara typ VG+ för alla. Som redan sagts i trÄden Àr det bara repetering av vad man lÀrde sig i grundskolan ÀndÄ...
Rent formellt Àr det dock inga skillnader, Àven om genomförandet ofta skiljer ganska ordentligt.
3 Guest(s)