Nationella i Matte!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nationella i Matte!
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
sp_UserOfflineSmall Offline
884072
May 4, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack 😉 måste fan kriiiga nu! ......

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
884078
May 4, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag klarar inte G-uppgifterna, bara VG/MVG, det slutar dock alltid i att jag får VG/MVG, så det är skitsamma

Samma här.
Går alltid åt helvete på G-uppgifterna, och sedan får man full pott på VG/MVG

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
884079
May 4, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Till de som skrev till mig.

Oftast så är jag PRECIS vid gränsen för G på G-poängen, men sedan drar jag ifrån med VG-poäng och uppnår ett högre betyg.. Anledningen till att jag inte förstår G-uppgifterna vet jag inte, det är liksom helt enkelt enklare med svårare uppgifter, eftersom det är mer utmaning känns det som..

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
884106
May 4, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Coore, du ska inte ge dig så lätt, det ÄR samma kurs.

Dock är det inte ovanligt att NA/TE-programmen dels kortar ner den och lägger de poängen på de svårare mattekurserna, dels att den körs gemensamt med B-kursen.

Dessutom säger det väl kanske sig självt att man lär ut med olika problem i första hand till olika grupper. Det är ju förmodligen inte samma problem som går hem i alla klasser, speciellt inte A-kursen som alla läser.

Slutligen brukar väl målsättningen för lärarna på NA/TE väl vara typ VG+ för alla. Som redan sagts i tråden är det bara repetering av vad man lärde sig i grundskolan ändå...

Rent formellt är det dock inga skillnader, även om genomförandet ofta skiljer ganska ordentligt.

NEJ, det stämmer då inte. Kan ju bara jämföra det jag läste kontra det min flickvän läste på samhälle, båda MaA. De gick inte ens igenom trigonometrin, det var the big thing med MaA för oss. Om man jämför boken de hade mot den vi hade (Matematik 3000 där vår var NV/TE och deras var Sam/Media osv) var det enorm skillnad. De svåraste uppgifterna i den boken, var knappt som de näst svåraste i vår ens en gång. Detta är kanske lokal avvikelse för vår skola, men så låg det till, det är fakta.

Jag kan också ärligt säga att den matten jag läste i MaA INTE var samma som på högstadiet, verkligen inte. Sedan om det har att göra med våra lärare på högstadiet, eller något annat, är en annan femma. Den kursen samhällarna läste var däremot väldigt mycket repetition.

Callister wrote: Till de som skrev till mig.

Oftast så är jag PRECIS vid gränsen för G på G-poängen, men sedan drar jag ifrån med VG-poäng och uppnår ett högre betyg.. Anledningen till att jag inte förstår G-uppgifterna vet jag inte, det är liksom helt enkelt enklare med svårare uppgifter, eftersom det är mer utmaning känns det som..

Då beror det på lätja och inget annat 😉

Fattar man inte det grundläggande, så har jag svårt att få ihop att man kan förstå det som bygger vidare på det.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
884126
May 4, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe gjorde oxå provet idag och vad fan vad lätt det var 😛
Lätt MVG här 😛

Och sen det här med dom olika kurserna så är det som någon sa här ovanför att ALLA har exakt samma kreterier på hela MAtte A kursen.
Sen att matteboken är svårare är bara så för att vi ska förbereda oss på kommande prov.

Vi t.ex. hade kursprov i matte A för över ett halvår sedan då att vi har mer tid på dom senare mattekurserna. Tro oxå att vi ska ha kurs prov i matte B innan sommarlovet.

Ps. Går Natur år 1

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
884140
May 4, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=TERdON]Coore, du ska inte ge dig så lätt, det ÄR samma kurs.

Dock är det inte ovanligt att NA/TE-programmen dels kortar ner den och lägger de poängen på de svårare mattekurserna, dels att den körs gemensamt med B-kursen.

Dessutom säger det väl kanske sig självt att man lär ut med olika problem i första hand till olika grupper. Det är ju förmodligen inte samma problem som går hem i alla klasser, speciellt inte A-kursen som alla läser.

Slutligen brukar väl målsättningen för lärarna på NA/TE väl vara typ VG+ för alla. Som redan sagts i tråden är det bara repetering av vad man lärde sig i grundskolan ändå...

Rent formellt är det dock inga skillnader, även om genomförandet ofta skiljer ganska ordentligt.

NEJ, det stämmer då inte. Kan ju bara jämföra det jag läste kontra det min flickvän läste på samhälle, båda MaA. De gick inte ens igenom trigonometrin, det var the big thing med MaA för oss. Om man jämför boken de hade mot den vi hade (Matematik 3000 där vår var NV/TE och deras var Sam/Media osv) var det enorm skillnad. De svåraste uppgifterna i den boken, var knappt som de näst svåraste i vår ens en gång. Detta är kanske lokal avvikelse för vår skola, men så låg det till, det är fakta.

Jag kan också ärligt säga att den matten jag läste i MaA INTE var samma som på högstadiet, verkligen inte. Sedan om det har att göra med våra lärare på högstadiet, eller något annat, är en annan femma. Den kursen samhällarna läste var däremot väldigt mycket repetition.

Jepp, isf så avviker min skola, har också jämfört den matte vi på TE/NV räknar med den t.ex. de på SP räknar och det är precis som du säger stor skillnad, inte minst när det gäller trigonometrin och svårighetsgraden. Det är möjligt att det egentligen ska vara exakt samma kurs men i praktiken så skiljer det sig väldigt mycket mellan de olika programmen.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
884142
May 4, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Matematiken ska egentligen inte skilja mellan NV och SAM, dock gör den det i många fall, vilket den borde enligt min mening.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
884144
May 4, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

spazz wrote: [quote=MrWeizel][quote=TERdON]Coore, du ska inte ge dig så lätt, det ÄR samma kurs.

Jepp, isf så avviker min skola, har också jämfört den matte vi på TE/NV räknar med den t.ex. de på SP räknar och det är precis som du säger stor skillnad, inte minst när det gäller trigonometrin och svårighetsgraden. Det är möjligt att det egentligen ska vara exakt samma kurs men i praktiken så skiljer det sig väldigt mycket mellan de olika programmen.

Men som jag skrev tidigare, vi som läser teknik/naturmatematik har lättare för att få bra på provet än dem som läser samhällsmatematik. För betygen grundas väldigt mycket på kursproven. Kursproven är detsamma för alla.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
884148
May 4, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Vi t.ex. hade kursprov i matte A för över ett halvår sedan då att vi har mer tid på dom senare mattekurserna. Tro oxå att vi ska ha kurs prov i matte B innan sommarlovet.

Alltså, det med mer tid. Det handlar ju enbart om hur mycket tid som schemaläggs. Klart som fasen att vi skall bli klara med matten när rätt långt före t.ex SP när vi har nära nog dubbelt så många lektioner per vecka 😛

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
884150
May 4, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=spazz][quote=MrWeizel][quote=TERdON]Coore, du ska inte ge dig så lätt, det ÄR samma kurs.

Men som jag skrev tidigare, vi som läser teknik/naturmatematik har lättare för att få bra på provet än dem som läser samhällsmatematik. För betygen grundas väldigt mycket på kursproven. Kursproven är detsamma för alla.

Har jag sagt något om det? Jag menar, det säger väl sig självt att de som har matte 5-6 timmar i veckan har lättare att få bra betyg än de som bara läser matte 1-2 timmar i veckan.

Det jag skrev var att enligt mina egna efterforskningar så skiljer sig både utbildningsmaterialet, svårighetsgraden och upplägget på kursen ma A beroende på vilket program man går.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
884159
May 4, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Men rent tekniskt så läser alla 100 timmar matte A men det är schema lagt olika

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
884174
May 4, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, genomförandet är väldigt olika. Vad gäller trigonometrin - den är en minimal del av Matte A (eller var i alla fall i forntiden när jag läste den kursen) - det går helt klart att klara kursen utan den. Att den ens är med är just för att de som går NV/TE behöver den i de tillämpade kurserna. Att alla övriga lite odokumenterat hoppar över den gör egentligen inte så mycket - det är bara tänkt att vara en mycket kort introduktion.

Vad gäller svårigheterna på böckerna - som sagt, de vill att de som går NV/TE ska få VG+ på både A och B-kursen. De som inte klarar det kommer antagligen att få problem med kommande kurser istället.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
884176
May 4, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote:

Vad gäller svårigheterna på böckerna - som sagt, de vill att de som går NV/TE ska få VG+ på både A och B-kursen. De som inte klarar det kommer antagligen att få problem med kommande kurser istället.

:cy: :cy: :cy:

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
884188
May 4, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: :cy: :cy: :cy:

Matte A är ändå bara repetition av grundskolan, förutom den minimala del trigonometri som ingår, precis som sagts innan. Den som kan sin grundskolematte ska få VG+ på Matte A utan att ens gå kursen.

Om du tycker att matten på gymnasienivå är krånglig skulle du se vad som undervisas på universitetsnivå. Jag läser till en relativt tillämpad civilingenjörsutbildning (Z), det bara vimlar av matte. Och jag kan säga att när man kom till högskolan så var det två växlar till som gällde, trots att man redan läst Matte A-F på gymnasiet...

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
884191
May 4, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=TERdON] Vad gäller svårigheterna på böckerna - som sagt, de vill att de som går NV/TE ska få VG+ på både A och B-kursen. De som inte klarar det kommer antagligen att få problem med kommande kurser istället.

Jodå, går alldeles utmärkt. Kanske inte med så god marginal men det går. wink

Farbror
Member
Medlem
884236
May 4, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Farbror][quote=TERdON] Vad gäller svårigheterna på böckerna - som sagt, de vill att de som går NV/TE ska få VG+ på både A och B-kursen. De som inte klarar det kommer antagligen att få problem med kommande kurser istället.

Jodå, går alldeles utmärkt. Kanske inte med så god marginal men det går. wink

Yeah rätt inställning 😎

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
884255
May 4, 2005 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Matte A = easy like killing a baby with an axe.
Matte B = mission impossible

Hadde enormt svårt för matte B så jag sket i den 😛

Edit: Eyyy jag har över 4000 inlägg 😀

Farbror
Member
Medlem
884265
May 5, 2005 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Matte A = easy like killing a baby with an axe.

Så stor skillad är det inte på slutet av a och b.

greetz to 4000 :O

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
884287
May 5, 2005 - 3:39 am
sp_Permalink sp_Print

Underligt, jag lämnade in ett tomt slutprov på matte B kunde svara på alla på matte A.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
884303
May 5, 2005 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=Death On Wings]Matte A = easy like killing a baby with an axe.

Så stor skillad är det inte på slutet av a och b.

greetz to 4000 :O

Matte B är svåraste matte-kursen på grymnasiet utan tvekan. Ett väldigt stort steg jämfört med övriga. Sen att man fortfarande spikade kursen är ju en annan femma 😉

För övrigt: det är en och samma kursplan för alla Matte A och det är samma krav för godkänt. Om programmen väljer att prioritera bort delar kursen är det helt upp till dom. Det är bara synd om nötterna som går programmet.

//Andreas

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 339
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL