July 27, 2002
Jag tror lärarna, även om de inte får det, utformar kurserna lite som de tycker och vill. Därför finns det nog inget riktigt svar på det här med skillnad på de olika programmen.. jag vet i alla fall att våran datakunskap kurs verkligen inte var 50timmar (50 poäng). Det var 3-4 lektioner, sen fick man göra provet om man ville, satte man MVG på det (vilket var väldigt lätt) så fick man avsluta kursen och gå med det som slutbetyg..
March 10, 2002
Delph1 wrote: [quote=Farbror][quote=Death On Wings]Matte A = easy like killing a baby with an axe.
Matte B = mission impossibleHadde enormt svårt för matte B så jag sket i den 😛
Edit: Eyyy jag har över 4000 inlägg 😀
Så stor skillad är det inte på slutet av a och b.
greetz to 4000 :O
Matte B är svåraste matte-kursen på grymnasiet utan tvekan. Ett väldigt stort steg jämfört med övriga. Sen att man fortfarande spikade kursen är ju en annan femma 😉
//Andreas
Jag tycker nog Matte C har varit svårare, eller vet inte riktigt än, kursprov om 2 veckor. :cy:
Sen är Matte B en ganska onödig kurs, jag förstår inte varför folk bara läser Matte A och B. Totalt onödigt, då Matte B bara är en kurs för att forma ett tänkande inför de svårare kurserna.
January 4, 2001
Dehman wrote: Sen är Matte B en ganska onödig kurs, jag förstår inte varför folk bara läser Matte A och B. Totalt onödigt, då Matte B bara är en kurs för att forma ett tänkande inför de svårare kurserna.
Det finns väldigt många områden där du tillämpar det du lär dig i matte B, så att kalla det onödigt är lite fel.
June 16, 2004
Är det nu man ska skryta?
Började direkt med matte B nu i höstas, gjorde Matte A provet, fick låååångt över MVG+
Nu ska jag tenta av Matte C nästa tisdag.. om 9 dagar alltså.. lär inte vara lika lätt med tanke på att man inte varit med på lektionerna överhuvudtaget.. men får väl ta och börja läsa på nu då 😛
Förresten läste ni matte så fort? Går mitt första år på Naturkunskapliga linjen.. klar med Matte C nu i vår.. gör matte D, E och sen nån extrakurs som heter matte diskret nästa år.
Btw.. inlägg 123 =DO :-({|= :hb: :pidu:
January 4, 2001
roxerthedead wrote:
Förresten läste ni matte så fort? Går mitt första år på Naturkunskapliga linjen.. klar med Matte C nu i vår.. gör matte D, E och sen nån extrakurs som heter matte diskret nästa år.Btw.. inlägg 123 =DO :-({|= :hb: :pidu:
Så fort läste inte vi matten i gymnasiet, matte A och B första året, C och halva D andra året, resten av D och E tredje året.
Men det är ett slött tempo man läser matte med i gymnasiet.
July 27, 2002
roxerthedead wrote: Är det nu man ska skryta?
Började direkt med matte B nu i höstas, gjorde Matte A provet, fick låååångt över MVG+
Nu ska jag tenta av Matte C nästa tisdag.. om 9 dagar alltså.. lär inte vara lika lätt med tanke på att man inte varit med på lektionerna överhuvudtaget.. men får väl ta och börja läsa på nu då 😛
Förresten läste ni matte så fort? Går mitt första år på Naturkunskapliga linjen.. klar med Matte C nu i vår.. gör matte D, E och sen nån extrakurs som heter matte diskret nästa år.Btw.. inlägg 123 =DO :-({|= :hb: :pidu:
Jag har en blå häst.
Seriöst så fick man välja hur man ville läsa matematiken på våran skola, man kunde köra en kurs per år, en kurs per termin eller två kurser per termin.
March 15, 2002
Coore wrote: [quote=roxerthedead] Förresten läste ni matte så fort? Går mitt första år på Naturkunskapliga linjen.. klar med Matte C nu i vår.. gör matte D, E och sen nån extrakurs som heter matte diskret nästa år.
Btw.. inlägg 123 =DO :-({|= :hb: :pidu:
Så fort läste inte vi matten i gymnasiet, matte A och B första året, C och halva D andra året, resten av D och E tredje året.
Men det är ett slött tempo man läser matte med i gymnasiet.
Jepp, samma för min del. 🙂
October 7, 2002
roxerthedead wrote: Är det nu man ska skryta?
Vi var långsammare, men inte riktigt så långsamma som en del andra här. Jag läste A+B första året, C+D andra, och E+F sista (F innehöll linjär algebra och var en frivillig fortsättningskurs som inte fanns på alla skolor, ens när jag gick i gymnasiet).
Sen dess har tempot höjts avsevärt. Under första året på högskolan läste vi envariabelanalys, linjär algebra och flervariabelanalys. Totalt 17 högskolepoäng. Under andra året blev det serier och transformer, 3p, och under tredje året matematisk statistik och simulering, 5p. Dessutom en massa tillämpning i alla andra kurser. Just nu, fjärde året, är det faktiskt rätt skönt att kunna koncentrera sig på tillämpade kurser...
December 15, 2002
TERdON wrote: [quote=roxerthedead]Är det nu man ska skryta?
Vi var långsammare, men inte riktigt så långsamma som en del andra här. Jag läste A+B första året, C+D andra, och E+F sista (F innehöll linjär algebra och var en frivillig fortsättningskurs som inte fanns på alla skolor, ens när jag gick i gymnasiet).
Sen dess har tempot höjts avsevärt. Under första året på högskolan läste vi envariabelanalys, linjär algebra och flervariabelanalys. Totalt 17 högskolepoäng. Under andra året blev det serier och transformer, 3p, och under tredje året matematisk statistik och simulering, 5p. Dessutom en massa tillämpning i alla andra kurser. Just nu, fjärde året, är det faktiskt rätt skönt att kunna koncentrera sig på tillämpade kurser...
All den där matten... Linjärstatistikvariableringssimuleringsalgebra, är det svårt eller? Kämpar du dig igenom alla de där kurserna eller har du väldigt lätt för matte?
November 27, 2003
roxerthedead wrote: Ni som läst matte C, var nat provet svårt? 😮
Vad handlar D & E om? Har hört att E ska "vända allt upp och ner".. vad som nu menas med det 😛
C-provet var enklare B eftersom man hade mer kött på benen.
D och E är mycket mera trigonometri typ. Det blir lättare och lättare desto längre man kommer. Bortsett från steget från A->B.
//Andreas
December 31, 2001
Vi läste matte A första året och matte B sista året så vi var utan matte i 1 år 🙂 dock var matte B en valbar kurs som jag var dum nog att välja och inte klarade 😛
Ehh behöver inte matte B för det jag ska utbilda mig vidare till ändå 🙂
Läste el:automation om någon undrar.
July 18, 2003
Har inte läst hela tråden men tänkte att jag skulle meddela hur det var när jag gick i skolan, dvs för ett år sedan.
Jag läste teknik på gymnasiet och a-e, vi läste matte a,b och c mycket grundligare än vad t.ex. samhäll och andra program förrutom natur gjorde. Men de nationella proven var samma för oss alla, tror att de är samma för hela sverige.
Tack vare att vi läste mycket grundligare så fick oftast de som läste teknik och natur bättre på de nationella proven pga att de är utformade för att även de som inte har läst matten så grundligt ska klara av dem.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 4, 2001
roxerthedead wrote: Ni som läst matte C, var nat provet svårt? 😮
Vad handlar D & E om? Har hört att E ska "vända allt upp och ner".. vad som nu menas med det 😛
Jag tyckte att slutproven i C, D och E var väldigt lätta.
Kommer inte riktigt ihåg vad man läste i D och E, men det är väl typ rotationsvolymer, differentialekvationer etc
February 4, 2005
Har matte E på torsdag...
October 7, 2002
Extatic wrote: All den där matten... Linjärstatistikvariableringssimuleringsalgebra, är det svårt eller? Kämpar du dig igenom alla de där kurserna eller har du väldigt lätt för matte?
Jag har lätt för matte, men fick ändå jobba. Det vanliga är väl att folk får jobba ganska mycket med det, trots att det oftast inte är de med dyskalkyli som hamnar på de tekniska högskolorna...
February 4, 2003
Beundrar dig Terdon!
Själv lider jag och kämpar genom gymnasiet. Ivar, Gerth, Jörgen och Kersin kan göra livet svårt med Kemi, Fysik, Matte C och Konstruktion.
Du kanske känner igen något av namnen. Vad vet jag 😛
Tycker i alla fall det är strongt att ni orkar plugga som ni gör. Jag är så skoltrött så det inte finns. Glad man kommer iväg i lumpen nästa år. Sen ska jag försöka gå en KY utbildning. Orkar inte med högskola.
October 11, 2002
TERdON wrote: [quote=Extatic]All den där matten... Linjärstatistikvariableringssimuleringsalgebra, är det svårt eller? Kämpar du dig igenom alla de där kurserna eller har du väldigt lätt för matte?
Jag har lätt för matte, men fick ändå jobba. Det vanliga är väl att folk får jobba ganska mycket med det, trots att det oftast inte är de med dyskalkyli som hamnar på de tekniska högskolorna...
Hoppet mellan gymnasiet och högskola är åt helskotta för stort. Har fått kämpa rätt bra nu första året på Chalmers, som civilingenjör (E). Så går det när man tar ett år ledigt..
3 Guest(s)