December 20, 2004
Jag håller på med ett arbete i skolan om nätspråk :bok: Så jag tänkte ifall det är någonstans folk kan nätspåk så borde det vara här.
Skulle uppskata ifall någon vill hjälpa mig 😛 det kan vara allt från "gaming", "hacking", "lunarstorm" eller vad ni kommer på. Skrtiv gärna exempel och "översätningar"
May 19, 2003
Som tidigare talare. Detta fjantiga sk. "h4xx0r" språket. Var lite tufft när man såg det för första gången, och dom där som verkligen kunde något om kodning och shit använde det. Men när så gott som varende en (som är lite småfjortis i min mening) började använda det så är det bara fjantigt. Jag tycker att alla som inte kan skriva riktigt (nu snackar jag inte stavfel) borde tänka över lite hur dumt det ser ut.
Har flera av mina kompisar, dock bara några (sen finns det ju några miljoner till där ute), som skriver som krattor. Inga stora bokstäver i början av mening, ingen punkt, inga frågetecken och helt mystiskta grejer helt enkelt.
Så, nu har jag sagt det jag ville om detta 😀
January 6, 2004
Tycker sådant är löjligt nördigt, använder man det ofta vilket man oftast sitter och göra framför IRC eller över MSN så tror jag att det så småningom går ut i det sociala livet om det nu inte går ut i arbetslivet vilket är troligt då man oftast får det någonstans.
Men jag säger GL, tyckte ialla fall att det var intressant skulle själv vilja vet lite mer om alla Nördiga (Haxxor) förkortningar eller språk ifall jag träffar på någon som besvarar med ett sådant språk.
November 27, 2003
Lite utdrag ur ett arbete jag gjorde för många år sen:
Ex. …
<4574sleGG>: OMFG!!11 lol btw brb
: 4574 r00lz!!11
: ROFLMAO! STFU!
: 1337z00r rUlz
: LMAO!
: LURV RULES!
: FU, love r00lz … så säger bara någon som inte
: upplevt smärtan av att förlora den
: WORD!
<4574Stikk>: n00bs r00l
: Stikk och göm dig :-ppppppppppppppppppp
<4574Stikk>: LÖL!
<4574sleGG>: The King Is Back
: VAR? VAR? VAR?
<4574sleGG>: lael
: Varför stack du?
<4574sleGG>: Morsan hade gjort pizza!
: Har ätit din mors mat …
: jag skulle inte jubla så om jag vore du
<4574sleGG>: STFU!
: Han har rätt sleGG …
<4574sleGG>: Skit samma, jag åt pizza och inte ni!
: men kvalitén då?
<4574sleGG>: Jag åt pizza :-pppppppppppppppppppp
<4574Stikk>: @:-)
: 🙂
: c ya
: l8r
: bye
: orka … bbl
<4574Stikk>: Ska hångla med någon jag tycker om…
: Dig själv ???
…Lite förklaringar:
IRC, Java-chat, “webchat”, ICQ, MSN, Yahoo!, Melinda, Trillian, etc.
Leet = 1337 (Kallas felaktigt ASCII): “Smilies”,”emoticon”:
1 = I, L, ! 🙂 = Ler
2 = Z, ? 😛 = Lipar
3 = E 😀 = Ler med tänderna
4 = A 😡 = Biter ihop
5 = S 😎 = Solglasögon
6 = G 😕 = Frågande
7 = T, J, P, Y oO = Förvirrad, chockad
8 = B ^_^ = Japansk smilie
9 = O, J, E, P, Q, Ö, o/ = Jublar (armarna i vädret)
0 = O @:-) = Krullhårig
/- = A I3 = B ( = C |) = D
|V| = M || = N |> = P / = V
Chat Engelska Svenska
C U L8R = See You Later = ”Vi syns”
BBL = Be Back Later = Tillbaka Senare
BRB = Be Right Back = Strax tillbaka
BTW = By The Way = Förresten
FFS = For Fucks Sake = För Guds skull
FU = Fuck You = “Fan ta dig”
GL = Good Luck = Lycka till
GW = Good Work = Bra gjort
HF = Have Fun = Ha så roligt
LMAO = Laughing My Ass Off = “Skrattar hejdlöst”
NM el. NVM = Nerver Mind = ”Det var inget”
OMFG = Oh My Fucking God = “Herre Gud”
ROFLMAO = Rolling On The Floor LMAO = Rullar på golvet …
STFU = Shut The Fuck Up = “Håll käften”
W8 = Wait = Vänta
LOL = Laughing Out Loud = Skrattar ut högt
Variationer på LOL:
LAL, LEL, LIL, LAEL, LÖL, LÄL, LÅL, LYL, LOIL, LUL, etc.
ASDF = Ingen förkortning, ett tecken på att personen blivit avbruten.
-z00r = En ändelse, kan sättas på vilket ord som helst, fungerar även
som japanskans –san för att visa respekt. Ex. Delph1z00rLite text:
Det första jag märkte då var att språket hela tiden utvecklas. Takten som utvecklingen håller är mycket högre än det vardagliga språket. Ord lånas hela tiden in, främst från engelskan, men även från andra språk, och försvenskas. Exempelvis ”noob” och ”gosu”, som betyder ”nybörjare” och ”proffs” på koreanska, eller franskans ”moi”, som betyder jag, men man använder det istället för att betona någon med ett stort ego. Orden förvrids ibland lite och speglar våra egna fördomar om andra folk, vilket ”moi” är ett bra exempel på.
Chattspråket har spridit sig ut i vardagen genom att, främst ungdomar, men även äldre, använder förkortningarna i sitt vardagsspråk. Exempelvis så säger min bror: ”LOL”, vilket betyder laughing out loud, väldigt ofta. Det används ibland i ironisk mening över något som är dålig humor eller liknande, och ibland för att betona något roligt. T.ex. ropar han ofta lol före ett skämt för att sedan bryta ut i skratt. SMS är även det ett område där chattets förkortningar och uttryck verkligen blommat ut. Eftersom antalet tecken man kan använda i ett SMS är begränsat så måste man vara uppfinningsrik för att hela ens meddelande ska få plats.
Om man tittar närmare på vilka ord som lånas in från de olika länderna ser man ett tydligt mönster. Ifrån engelskan tar vi svordomar och förkortningar. Vi lånar ord som är kortare än våra från tyskan. Från franskan tar vi ord som låter stora, pompösa eller uppblåsta. Koreanskans ord använder vi i mer artiga sammanhang, t.ex. när vi vill visa respekt inför någon som besitter mer kunskap eller är bättre än dig på något spel så kan man kalla honom eller henne ”gosu”.
Smileyn är knappast någon ny företeelse. Redan under 60-talet användes den. Först av hippierörelsen för att sedan bli en allmänt accepterad symbol. Idag används den bl.a. av danska hälsovårdsinspektörer för att visa allmänheten hur restauranger sköter sin hygien. Chattare kommer ständigt på nya smileys. Ibland väldigt enkla, oftast dom som överlever, och ibland mer avancerade, som t.ex. @@@@@@|:-)=|=< . Den ska se ut som Marge från The Simpsons.
Lite utdrag ifrån texten, jag kan inte stå för att allt stämmer. Det var många år sedan som sagt 😉
//Andreas
December 5, 2001
Vamp wrote: Har flera av mina kompisar, dock bara några (sen finns det ju några miljoner till där ute), som skriver som krattor. Inga stora bokstäver i början av mening, ingen punkt, inga frågetecken och helt mystiskta grejer helt enkelt.
För att inte tala om särskrivning. Det är nog det jag stör mig på allra mest. Ett stort samhällsproblem anser jag...
May 19, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Vamp]Har flera av mina kompisar, dock bara några (sen finns det ju några miljoner till där ute), som skriver som krattor. Inga stora bokstäver i början av mening, ingen punkt, inga frågetecken och helt mystiskta grejer helt enkelt.
För att inte tala om särskrivning. Det är nog det jag stör mig på allra mest. Ett stort samhällsproblem anser jag...
Ja, särskrivning finns det gott om också. Men det är väl svårt för dom som har dyslexi (ingen aning om hur det stavas) att kontrollera just stavfel och särskrivningar (särskrivning är ju ett stavfel :P). Men punkt i slutet av mening, och stor bokstav i början ska ju alla kunna idag tycker man. Och sen använda ett något vettigt språk.
Det avgör faktiskt ganska mycket det här med olika språk. Jag, som säkert många andra, får en bild av hur den personen som har skrivit något är genom att titta på hur han skriver.
En som skriver "men åhh lol....det spelet suger ju! lol", har då iaf jag mycket mindre respekt för. Nu vet jag inte om respekt är det rätta ordet i detta fall, men ni förstår nog vart jag vill komma.
Men om någon skriver mer "Jag tycker att det spelet är bra/dåligt för att..." så fattar man direkt att denna person är mer "mogen".
Så vill man utrycka sig rätt, och ge folk den rätta bilden av sig själv så ska man inte bara kunna prata bra och kanske se bra ut mm, man ska även kunna använda ett moget språk.
Over and Out.
December 5, 2001
Vamp wrote: [quote=Sardaukar][quote=Vamp]Har flera av mina kompisar, dock bara några (sen finns det ju några miljoner till där ute), som skriver som krattor. Inga stora bokstäver i början av mening, ingen punkt, inga frågetecken och helt mystiskta grejer helt enkelt.
Ja, särskrivning finns det gott om också. Men det är väl svårt för dom som har dyslexi (ingen aning om hur det stavas) att kontrollera just stavfel och särskrivningar (särskrivning är ju ett stavfel :P). Men punkt i slutet av mening, och stor bokstav i början ska ju alla kunna idag tycker man. Och sen använda ett något vettigt språk.
Ja har dem dyslexi är det en helt annan femma, men jag har svårt att tro att ~50% (uppskattningsvis, ja det är faktiskt så vanligt) har just dyslexi. Dem flesta stavar ju rätt förutom att dem just drar isär orden. Jag har själv kompisar som skriver isär ibland och dem hade inga problem i skolan vad jag vet. Man vågar ju inte heller säga till dem med risk att bli kallad besserwisser eller nåt i den stilen.
Min teori är att engelskan fått för stort inflytande.
Graphics card
Hard disk drive
Memory stick
Computer games
etc. etc.
1 Guest(s)