May 1, 2003
Jag funderar på att byta inrikting (vi börjar med dem först nästa år). Valde natur för att det ska vara bredast. Men jag känner att det hade varit mycket roligare att läsa Ma/Data.
Men om man läser Fysik B som IV på Ma/Data kommer man in på tex. alla Civilingengörsutbildningarna på Chalmers.
Men vad är det jag inte kan bli om jag inte läser Kemi B och Biologi B?
Är väldigt kluven...
January 25, 2003
jag har utöver de vanliga ämnena valt till matte F och matte Diskret och biologin B, men jag tror jag ska ta bort biologin, har mer poäng än vad som behövs.
Det låter som du är intresserad av att gå någon teknisk utbildning efter gymnasiet och då kan du ju titta in på tex. chalmers hemsidan, http://www.chalmers.se. där kan du titta lite vad som krävs för de olika programmen och hur höga betyg man måste ha.
May 1, 2003
Här är lite grejer jag kan läsa sen:
Civilingenjörsutbildningarna
Matematik E, Fysik B och Kemi AHögskoleingenjörsutbildningarna
Matematik D, Fysik B och Kemi AArkitektutbildningen
Matematik C, Fysik A, Kemi A och Samhällskunskap A.
Istället för fysik och kemi: Naturkunskap A+BSjökaptensutbildningen
Matematik B, Engelska A och Fysik A
Istället för fysik: Naturkunskap A+B eller ENFG-programmetSjöingenjörsutbildningen
Matematik B, Engelska A och Fysik A
Istället för fysik A: Naturkunskap A+B eller ENFG-programmetTekniskt basår
Matematik B med lägst betyg G.Affärsutveckling och entreprenörskap inom byggsektorn
Matematik C, Fysik A, Kemi A, Samhällskunskap A
Istället för fysik och kemi: Naturkunskap A+BSjöfart och logistik
Matematik C, Engelska A och Fysik A.
Istället för fysik A: Naturkunskap A+B eller ENFG-programmet
(Tack Rutger)
December 5, 2001
Marron wrote: Jepp, vi ska läsa Matte E som obligatorisk nu tror jag. Hopaps verkligen vi gör det annars spricker mitt IV upplägg.
Men en del i klassen är ju så dumma! De vill hellre läsa Eng C före Matte E. Jag fattar inte...
Hmm konstigt...Eng C har man knappast nytta av om man inte ska bli tolk lr nåt 😀
Trots allt 2 år sen jag gick ut gymnasiet så det kan ha ändrats en del. 😛
May 1, 2003
Ja, det är det som är så konstigt. Först skulle vi läsa eng C obligatorsikt. Sen ändrade de pgra att många tyckte det var mkt bättre att läsa Ma E.
Hoppas iaf att det blir Matte E. Engelska C är ju en 100p kurs. Matte E bara 50. Då kan vi ju läsa F också tycker jag 😀
December 5, 2001
Marron wrote: Ja, det är det som är så konstigt. Först skulle vi läsa eng C obligatorsikt. Sen ändrade de pgra att många tyckte det var mkt bättre att läsa Ma E.
Hoppas iaf att det blir Matte E. Engelska C är ju en 100p kurs. Matte E bara 50. Då kan vi ju läsa F också tycker jag 😀
wtf är matte F för nåt? gick jag i old school eller? :cy:
January 25, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Marron]Ja, det är det som är så konstigt. Först skulle vi läsa eng C obligatorsikt. Sen ändrade de pgra att många tyckte det var mkt bättre att läsa Ma E.
Matte F är en 50p kurs. Den förväxlas ofta med Matte Diskret men det är inte alls samma sak. Det är två helt olika kurser. Dock är det bara ett fåtal skolor som erbjuder Matte F eftersom den inte behövs för något högskoleprogram. Läser man Matte F så gör man det enbart för intresse.
December 5, 2001
Pluxor wrote: [quote=Sardaukar][quote=Marron]Ja, det är det som är så konstigt. Först skulle vi läsa eng C obligatorsikt. Sen ändrade de pgra att många tyckte det var mkt bättre att läsa Ma E.
Matte F är en 50p kurs. Den förväxlas ofta med Matte Diskret men det är inte alls samma sak. Det är två helt olika kurser. Dock är det bara ett fåtal skolor som erbjuder Matte F eftersom den inte behövs för något högskoleprogram. Läser man Matte F så gör man det enbart för intresse.
Ok men vad innehåller det? Är det högskolematte som linjär algebra eller analys?
June 30, 2001
Jag läste Ma/da och jäklar vad jag ångrade det. Speciellt i tvåan när läraren sade till klassen att vi var de sämsta naturarna hon någonsin haft. Då hade jag väl IG i matte b och c.
Jag gick dock kvar och klarade allt utom matte e. Så idag pluggar jag på högskolan i Blekinge. Gillar man matte ska man gå Ma/da, annars natur eller samhällsprogrammet.
1 Guest(s)