May 17, 2002
Nu närmar det sig det nya försvarsbeslutet sig. Som det ser ut idag så kommer försvarets att i princip försvinna. Enligt DN och dessa städer drabbas:
• Arvidsjaur
• Gotland
• Göteborg
• Kristinehamn
• Strängnäs
• Vaxholm
• Östersund
Enligt ekot så försvinner Amf i både GBG och STHLM, hur i hela **** har regeringen tänkt detta? Inget amf och ingen militär närvaro i GBG? Sedan verkar det som Östersund och Strängnäs tappar alla sina regementen, stackars Sverige.
DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=1
Ekot:
http://www.sr.se/ekot/
May 17, 2002
Marron wrote: Tyckte jag hörde att GBG skulle klara sig.. jaja, det har la ändrats.
Ja, om det skulle hända något har vi inte mkt att komma med.
inte för att vi kommer bli invaderade men det känns allt lite B med så lite försvar kvar. Konstigt att GBG inte kommer ha någon militär närvaro.
March 15, 2002
Rune wrote: Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
Kan inte annat än hålla med. Det var längesedan Sverige hade ett någorlunda starkt försvar så det känns inte logiskt att behålla det lilla vi har kvar. Möjligvis så kan man behålla delar av det för ett framtida europeiskt försvar.
May 17, 2002
sPaZz wrote: [quote=Rune]Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
Kan inte annat än hålla med. Det var längesedan Sverige hade ett någorlunda starkt försvar så det känns inte logiskt att behålla det lilla vi har kvar. Möjligvis så kan man behålla delar av det för ett framtida europeiskt försvar.
men man tycker att vi iaf borde behålla eliten, försvinner amf så försvinner kustjägarna. Dessutom så är vi bland de få land i världen som har ett amfibieförband (vi och finland har det), därav kan det vara bra att ha, som elitstyrka. Ett amfibiförband kan vara väldigt bra vid internationella insatser mm.
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=sPaZz][quote=Rune]Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
men man tycker att vi iaf borde behålla eliten, försvinner amf så försvinner kustjägarna. Dessutom så är vi bland de få land i världen som har ett amfibieförband (vi och finland har det), därav kan det vara bra att ha, som elitstyrka. Ett amfibiförband kan vara väldigt bra vid internationella insatser mm.
Jo där håller jag nog med dig, det är precis sådant som vi bör behålla.
May 17, 2002
sPaZz wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=sPaZz][quote=Rune]Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
Jo där håller jag nog med dig, det är precis sådant som vi bör behålla.
Exakt, skorta pansar och infanterit, behåll jägarna, flyget och flottan.
January 25, 2003
Skulle inte förvåna mig om Karlskrona ska läggas ner precis innan jag ska rycka in om drygt 8 månader 🙁
Tycker det är förjävligt att de ska skära ner på försvaret. Tänk alla stackare som inte få göra lumpen. I och för sig vill ju inte alla göra lumpen, men jag tror att den är viktig - många vuxna säger: "Det är i lumpen det brukar bli ordning på killarna, de blir mer vuxna"
July 27, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]Vet inte vad jag tycker om det, det är ju inte stor chans att det blir krig iaf
vi har ju inte försvaret för att det skall bli krig, vi har ju det för att undvika krig.
Jo men Sverige är ju rätt "skyddat" inom EU och sen är vi väl medlemmar i NATO?
Jag såg ett program om sådant för ett tag sedan, då sa de att enda chansen för attack var från Ryssland och då måste de ju ta sig förbi Finland först och innan dess hinner vi få hjälp :bgrin:
Sen kanske G.bush kommer och vill ha lite olja också..
March 15, 2002
Callister wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Vet inte vad jag tycker om det, det är ju inte stor chans att det blir krig iaf
vi har ju inte försvaret för att det skall bli krig, vi har ju det för att undvika krig.
Jag såg ett program om sådant för ett tag sedan, då sa de att enda chansen för attack var från Ryssland och då måste de ju ta sig förbi Finland först och innan dess hinner vi få hjälp :bgrin:
Nej Sverige är inte med i NATO även om fler och fler vill att vi ska gå med.
May 17, 2002
Callister wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Vet inte vad jag tycker om det, det är ju inte stor chans att det blir krig iaf
Först, vi är inte med i NATO, sedan, Ryssland kommer aldrig att anfalla oss innom en överskådlig tid.
May 17, 2002
Pluxor wrote: Skulle inte förvåna mig om Karlskrona ska läggas ner precis innan jag ska rycka in om drygt 8 månader 🙁
Tycker det är förjävligt att de ska skära ner på försvaret. Tänk alla stackare som inte få göra lumpen. I och för sig vill ju inte alla göra lumpen, men jag tror att den är viktig - många vuxna säger: "Det är i lumpen det brukar bli ordning på killarna, de blir mer vuxna"
Vad jag hörde så skulle Karlskronabasen klara sig. KNA skulle bli flottans huvudbas medan Berga/Muskö skulle bli sidobas.
March 15, 2002
Pluxor wrote: Skulle inte förvåna mig om Karlskrona ska läggas ner precis innan jag ska rycka in om drygt 8 månader 🙁
Jo ur folkhäslosynpunkt så är det ju lite trist att det blir allt färre som får göra lumpen. Problemet är att den syn på "plikt" som råder när det gäller lumpen inte går ihop särskilt bra med det moderna samhället där saker som "plikt" ofta anses vara förlegade.
2 Guest(s)