November 26, 2002
Arny wrote: [quote=Öwall]haha, då bor vi i samma kasern
Stämmer. Du ligger väl på Skånings (Pansar/Skytte)? Tror jag har sett dig nångång faktiskt.
jo, jag ligger där, men jag är utlånad till markstridsskolan, så jag är mest ute på klagstorp.
du känner igen mig och mina kompisar på det gul-grön-vita märket på höger arm som syns på mils avstånd =)
November 5, 2001
Öwall wrote: [quote=Arny][quote=Öwall]haha, då bor vi i samma kasern
Stämmer. Du ligger väl på Skånings (Pansar/Skytte)? Tror jag har sett dig nångång faktiskt.
jo, jag ligger där, men jag är utlånad till markstridsskolan, så jag är mest ute på klagstorp.
du känner igen mig och mina kompisar på det gul-grön-vita märket på höger arm som syns på mils avstånd =)
Utlånad till MSS? Är du med Fu Freij och Fu Herrjander?
July 11, 2002
Ännu ett bevis att militären idag är viktig:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Och denna helikopterflotilj som räddade planers o läggas ner, va fan!
November 5, 2001
Smirnoff wrote: Ännu ett bevis att militären idag är viktig:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Ska man dra ner försvaret måste man öka på andra ställen som polisen och räddningsverket. Finns otaliga exempel på när FM har hjälpt till.
Under översämningarna i sydöstra Sverige hjälpte militären till. Mordet (eller vad det nu var) i Klippan för några månader sedan skickade man ut värnpliktiga för att leta efter den då försvunne mannen. Det skulle gå att använda FM till så mycket mer. Man skulle t.ex. kunna sätt in dom vid demonstrationer eller kravaller. Tyvärr får man inte det eftersom militären endast får användas för terroristbekämpning.
Man bör inte äta från båda sidorna av kakan för då tar den slut fortare
May 17, 2002
Arny wrote: [quote=Smirnoff]Ännu ett bevis att militären idag är viktig:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=321788&previousRenderType=6
Ska man dra ner försvaret måste man öka på andra ställen som polisen och räddningsverket. Finns otaliga exempel på när FM har hjälpt till.
Under översämningarna i sydöstra Sverige hjälpte militären till. Mordet (eller vad det nu var) i Klippan för några månader sedan skickade man ut värnpliktiga för att leta efter den då försvunne mannen. Det skulle gå att använda FM till så mycket mer. Man skulle t.ex. kunna sätt in dom vid demonstrationer eller kravaller. Tyvärr får man inte det eftersom militären endast får användas för terroristbekämpning.
Man bör inte äta från båda sidorna av kakan för då tar den slut fortare
Jag tror inte att det skulle fungera så bra att sätta in tex. vpl under demonstrationer, iaf inte med den utbildning de får idag. Men om det skulle bli aktuellt så blir det säkert förberädda på det. Jag tror att händelserna i Ådalen -31 fortfarande är för färska för att det ska ske dock.
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: Jag tror inte att det skulle fungera så bra att sätta in tex. vpl under demonstrationer, iaf inte med den utbildning de får idag. Men om det skulle bli aktuellt så blir det säkert förberädda på det. Jag tror att händelserna i Ådalen -31 fortfarande är för färska för att det ska ske dock.
Man får givetvis göra om systemet. Inte kan man sätta in en 7,5mån vid en demonstration. Uttagningarna vid mönstringen bör bli hårdare och FM måste ställa högre krav på de värnpliktiga. Utbildningarna bör inte vara lika inriktade på klassisk krigföring utan mer mot antiterrorism och underhåll. Det svenska försvaret skulle då kunna göra mer än vad de kan idag genom att hjälpa till vid internationella insatser och i viss mån understödja svensk polis. Hoppas och tror att FB04 kommer att, på lång sikt, ge dessa förändringar.
May 17, 2002
Arny wrote: [quote=Krqagyzzz]Jag tror inte att det skulle fungera så bra att sätta in tex. vpl under demonstrationer, iaf inte med den utbildning de får idag. Men om det skulle bli aktuellt så blir det säkert förberädda på det. Jag tror att händelserna i Ådalen -31 fortfarande är för färska för att det ska ske dock.
Man får givetvis göra om systemet. Inte kan man sätta in en 7,5mån vid en demonstration. Uttagningarna vid mönstringen bör bli hårdare och FM måste ställa högre krav på de värnpliktiga. Utbildningarna bör inte vara lika inriktade på klassisk krigföring utan mer mot antiterrorism och underhåll. Det svenska försvaret skulle då kunna göra mer än vad de kan idag genom att hjälpa till vid internationella insatser och i viss mån understödja svensk polis. Hoppas och tror att FB04 kommer att, på lång sikt, ge dessa förändringar.
så sant så sant, det vore bra om staten och det civila sammhället kunde få lite mer nytta av FM,
September 5, 2001
Well, har inte läst alla sidor men jag säger väl vad jag vet och tycker...
Det som gäller är väl att i det förslaget som försvarsministern ska föreslå så ska man lägga ner amf4 och flytta utbildningen från amf1 till regementet i Berga (Sthlm). Vet inte hur det fungerar men resten av regegementen...
Det jag personligen tycker är väl att det är RIKTIGT dumt att lägga ner amf. regementen i ett land som Sverige! Nu fungerar det inte så som flera av er verkar tro här...vi värnpliktiga utbildas inte i att bara försvara Sverige utan att även vara med i internationella insatser så som FN eller NATO ledda uppdrag, därimot är det slöseri med pengar att tvinga omotiverade Kalle att göra lumpen...när jättemotiverade Ivar vill göra samma tjänst och även tänka sig att gå till utlandet på mission...
Med andra ord:dumt att lägga ner tid och pengar på någon som inte alls vill göra lumpen.
hopp, nu ska jag till amf4 för imorgon ska jag skjuta ksp58...slösa lite pengar Återkommer om jag nu råkat glömma något..
September 17, 2001
Rune wrote: Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
Jag håller med Rune.
Anser att Sverige lika kan skita i all militär utbildning. Tycker dem borde förbättra samhället istället för att lägga pengar på försvaret.
Lite trist hade det dock varit om K3 skulle lagts ner innan jag han gå färdigt min jägarutbildning, som påbörjas i Juni -05. Tur att så inte är fallet - iaf inte som det ser ut nu.
May 17, 2002
NH|SiBBoR wrote: [quote=Rune]Men det är väll skit bra. Slipper all skatt gå till dom utan kan läggas på bättre saker.
Jag håller med Rune.
Anser att Sverige lika kan skita i all militär utbildning. Tycker dem borde förbättra samhället istället för att lägga pengar på försvaret.
Lite trist hade det dock varit om K3 skulle lagts ner innan jag han gå färdigt min jägarutbildning, som påbörjas i Juni -05. Tur att så inte är fallet - iaf inte som det ser ut nu.
K3 är väll ändå inte med i nedläggningsplanerna.
November 5, 2001
NH|SiBBoR wrote: Lite trist hade det dock varit om K3 skulle lagts ner innan jag han gå färdigt min jägarutbildning, som påbörjas i Juni -05. Tur att så inte är fallet - iaf inte som det ser ut nu.
Ahh, vi har en blivande jägare ibland oss. Om man nu har lite fördomar skulle man få svårt att få ihop att en grovt datorintresserad gör lumpen som jägare. Min schablonbild av jägare är att de är testoseronstinna unga männ som måste bevisa saker för sig själva. Kan bero på att jag ligger på P4. Har varit en del slagsmål mellan P4 och K3 under mina 8 mån (7 månader till MUCK, tjohoo!)
September 17, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=NH|SiBBoR]Lite trist hade det dock varit om K3 skulle lagts ner innan jag han gå färdigt min jägarutbildning, som påbörjas i Juni -05. Tur att så inte är fallet - iaf inte som det ser ut nu.
K3 är väll ändå inte med i nedläggningsplanerna.
Läs igen!
Arny wrote: [quote=NH|SiBBoR]Lite trist hade det dock varit om K3 skulle lagts ner innan jag han gå färdigt min jägarutbildning, som påbörjas i Juni -05. Tur att så inte är fallet - iaf inte som det ser ut nu.
Ahh, vi har en blivande jägare ibland oss. Om man nu har lite fördomar skulle man få svårt att få ihop att en grovt datorintresserad gör lumpen som jägare. Min schablonbild av jägare är att de är testoseronstinna unga männ som måste bevisa saker för sig själva. Kan bero på att jag ligger på P4. Har varit en del slagsmål mellan P4 och K3 under mina 8 mån (7 månader till MUCK, tjohoo!)
haha, ja du; det är just vad som kallas fördomar :P. SiBBoR = hård g33k.
July 14, 2003
denstore wrote: [quote=desdecado]Dessutom det någon sa om att små specialförband inte har en chans i krig är ju löjeväckande. De flesta krig har vunnits tack vare specialförband. Har precis läst dokumentärboken "Elitstyrka SAS - från ökenkrigare till ghost force" där man kan läsa om alla "krig" som SAS har vunnit mer eller mindre innan de har brutit ut. Ibland så få som ett 30tal gubbar har räddat hela regeringar ifrån gerillan etc etc.
Visst hjälper det att ha specialförband, men inga krig har vunnits med bara specialförband. De används för att ge de reguljära förbanden en taktisk eller strategisk fördel. Detta övertag kan vara avgörande.
Och om det finns något förband i världen som snackar mycket skit, så är det ju SAS. Inte det att de inte är duktiga, men ibland kan man nästan tro att varenda pensionerad SAS:are har skrivit sina memoarer. SAS har sysslat med en hel massa skit. Inte minst på nordirland. Men inte fasen vann de där. Konstigt nog tror folk att specialförband som SAS, Navy Seals eller Delta Forces skulle kunna ta sig an hela battaljoner. Tyvärr så är det inte så. De är extremt duktiga på vissa saker, som spaning, infiltration och liknande, men de är inte mycket bättre vilket infanteri som helst ute på slagfältet, och till de mest polisiära uppgifter (peacekeeping) svenskar får av FN, är de knappast kostnadseffektiva.
Det är bara att inse, specialenheter är oftast mer för att skryta med än att bekämpa den lede fi.
Dock skall man inte förväxla specialenheter med förband som ryskt marininfanteri, marinkåren eller främlingslegionen. De är insatsstyrkor som har full slagkraft och är oerhört effektiva. Men här pratar vi om trupper av battalions storlek eller till och med större.
Som jag sa: många krig har vunnits innan de har blivit krig i den mening att 2 parter dras in offentligt i en konflikt.
Boken jag läste var iaf den mest kritiska bok om SAS där några myter togs död på och andra kom upp till ytan. Har också läst Bravo-2-noll som faktiskt är ett misslyckande, så hur du får SAS att bli glorifierade vet jag inte. =)
Fö så har SAS (och dess regerings) avsikt varit att hålla så låg profil som möjligt, inte tvärtom. Den är också kostnadseffektiv då medlemmarna har sämre lön än en "vanlig" soldat i den brittiska armen.
Delta Forces btw var ett totalt fiasko och lades ner efter kort tid; resten har Hollywood hittat på!
May 17, 2004
det som obelix skrev var då en ide somvar riktigt vättig.
hur som hällst vill jag bara säja att om nu ryssland har "skrot" så kan deras skrot skadamycket. ett exempel då man säjer att majoriteten utav ryslands alla missiler (därbland atom bomber) knappt kan träffa målet rätt. dethär är lite äldremisiler och deras system är inte allt för preisa. men nu ser ni att om denumissarmålet med en kilometer så skadar de då sjutusen mil däromkring (klar överdrift och förresten syftar jagmäst på atombomberna).
men det är en vag hot bild. det land jag ser som största hotet är facktist usa. dock så tror jag inte att de får för sig att koloniseravärlden men de kan få för sig att bråka med flera. därbland tyskland, frankrike, ryssland och kina. kina gör inget direkt hot mot oss även fast de är en utav de sista supermakterna då du knappt kan erövra det härlandet om du nu inte vill spränga sönder det (dumt att ta överen damm hög). om tyskland, frankrike och ryssland blir syra så är det en annan femma. ryssland och tyskland gränsar till sverige och en bra invasioinutavtysklan till havsvore att gåvia holland och nertill tyskland. sen måste då ryssland röra trupper ner iöstersjön och säkert in på vårat vatten. ryssland kommer ochså dåbörja sätta ett kraftigt försvar/anfall mot usas oskust eller om de nu försvarar så sätter de den i norra stilla havet. tillbaka till europa. frankrike skulle nog säkert skicka trupper till tyskland och ut till havs för attmöta amerikanerna och deras potentiella alierade. hur somhälls skulle det bli ett sju hellsicke rabalder och jag antar att vi skulle välja sida för eller senare och i det fallet hoppas jag att vi skulle välja europas. ett skräcksenario som jag hoppas aldrig skermen kan tyvär.
förresten så villjag bara påpeak att ni kanske inte finner någon speciel mening med stora eller små delar utav texten.
July 14, 2003
snyde wrote: Idioterna i Miljöpartiet borde ställas personligen ansvariga för all skit de ställt till med! De borde arkebuseras i Kungsträdgården, vid Karls fötter!
Mitt förslag: Alla som har sagt "Nej tack till försvaret; det händer aldrig" ska automatiskt bli utan skyddsrum om det blir krig.
March 15, 2002
desdecado wrote: [quote=snyde]Idioterna i Miljöpartiet borde ställas personligen ansvariga för all skit de ställt till med! De borde arkebuseras i Kungsträdgården, vid Karls fötter!
Mitt förslag: Alla som har sagt "Nej tack till försvaret; det händer aldrig" ska automatiskt bli utan skyddsrum om det blir krig.
Nej till ett starkt svenskt försvar. Ja till ett starkt europeiskt försvar med svenskt stöd.
March 11, 2003
sPaZz wrote: [quote=desdecado][quote=snyde]Idioterna i Miljöpartiet borde ställas personligen ansvariga för all skit de ställt till med! De borde arkebuseras i Kungsträdgården, vid Karls fötter!
Nej till ett starkt svenskt försvar. Ja till ett starkt europeiskt försvar med svenskt stöd.
Och om det skulle bli uppror inom Europa? Vad vill du då att man skall göra? Repris på förra gången?
-"Visst, vassego och flytta trupp genom vårt land. Vi böjer oss gärna fram och drar ner byxorna. Titta, där ligger en tvål...";)
3 Guest(s)