October 18, 2002
neger betyder väl svart eller brun från början!
alltså en brun bol=negerboll/negroboll
jag tycker att det är okej att säga chokladboll eller negerboll!
men invandrar kulor är väl värre!
det är väl inte mer negativt att säga negerboll än att säga blekmedel eller magnum vit!
March 4, 2002
shlumpen wrote: Så länge man inte säger niggerboll är det väl lugnt. Nigger är ju ganska så negativt, eftersom det var de flesta färgades "titel" i amerikatt på 1800-talet, ifall ni fattar vad jag menar.
Håller med shlumpen helt här, säger man inte niggerboll så e det lungt.
Fast jag kommer iaf att fortsätta säga kokosboll som är det enda rätta :P.
Nigger betydet ju vit-mans-slav och det är numera förbjudet att säga det i USA.
November 26, 2002
ehm.. enligt min ordbok betyder nigger typ svarting.
angående huruvida det är tillåtet eller ej att säga det i USA har jag ingen koll på, men det skulle inte förvåna mig om du har rätt.
edit: Tydligen så fick man inte skriva det ordets svenska översättning. Jaja, Life goes on... 🙂
November 27, 2002
när jag skulle beställa typ en vit negerboll (vet inte vad de heter så) så stog det en färgad i kassan som nog inte gillade att folk kallar det negerbollar. det blev typ såhär:
- Tja! Jag skulle vilja ha en sån där vit... ehhh... ja en såndär vit med prickar på.
- Jaha.
- Ja sån som e där *pekade*
- Säg vad de e du vill säga. En negerboll va!
- Öööhh?!
- Ja. Vi kallar det svennebollar här så.
- Okej.
- Ska du ha din Svennebolle eller?
- Jaaa. Det var ju tänkt så.
- E du nån rasse eller?
- Asså kan jag få min Svennebulle då?
- Jopp. 5 kr. Fast eftersom du är en rasse kostar det 10 för dig.
*Och där gick jag* (Väldans vad vissa tar illa vid sig)
October 10, 2001
Har bakat klart nu, det blev med kokos på i alla fall eftersom vi inte hade något pärlsocker hemma. Det blev goda ändå och det är ju det som räknas.
Angående att det skulle vara fel att säga chokladboll så håller jag inte med. Den smakar ju choklad så därför måste man ju kunna kalla den chokladboll. Anledningen till att inte kalla den negerboll är ju heller inte för att det skulle vara språkligt fel utan för att människor kan bli sårade av det. Huruvida man sedan säger kokosboll, chokladboll eller någonting annat spelar väl egentligen ganska liten roll.
Sedan får jag väl bara beklaga det scenario som affe beskrev. Att överanalysera och orättfärdigt anklaga andra för någonting så grovt som rasism kan också såra människor. Ytterligheter är ofta dåliga, det borde väl inte vi i landet lagom-är-bäst ha svårt att förstå.
November 26, 2002
Nu blir jag också lite sugen på att göra såna...
Jag säger inte baka, för jag tycker att nånting som bakas ska in i ugnen.
Men pappa håller på att göra en paj till kvällsmat, och då blir han nog lite putt.
imorgon blir det nog inga heller, för då ska jag baka pepparkakor.
tack och lov för föräldrar och yngre syskon 🙂
July 21, 2001
ordet neger i säg är ju ett legitimt ord för en 'färgad' människa.
som alla andra ord så är det väl i vilket syfte man använder det.
har en kompis som är 'färgad' (tycker det uttrycket är mer nedvärderande) och han säger själv negerboll men men om du använder det i sammanhang när ingen tar illa vid sig så e de väl ok
November 26, 2002
det påminner mig om den senaste gången jag gjorde bort mig 🙂
Jag och mina klasskompisar hade precis kommit från en religionslektion i skolan där vi hade tittat på en film om naturfolk i afrika. Vi står och väntar på att läraren ska komma till nästa lektion, ellära, och diskuterar filmen vi såg. På filmen ser man medlemmarna i den här stammen dansa, genom att hoppa upp och ner i takt. Jag lägger en kommentar om deras fötter, nåt i stil med "deras fötter såg ju ut som krattor, hehe", varpå någon frångar " vems fötter"? Varpå jag svarar "Negrerna!".
Precis i enlighet med Murphys lag går det precis förbi en mörkhyad person, som natruligtvis tittar konstigt på mig...
det var inte så roligt 🙂
July 11, 2002
affe wrote: när jag skulle beställa typ en vit negerboll (vet inte vad de heter så) så stog det en färgad i kassan som nog inte gillade att folk kallar det negerbollar. det blev typ såhär:
- Tja! Jag skulle vilja ha en sån där vit... ehhh... ja en såndär vit med prickar på.
- Jaha.
- Öööhh?!
- Okej.
- E du nån rasse eller?
hahahaha
July 19, 2001
affe wrote: när jag skulle beställa typ en vit negerboll (vet inte vad de heter så) så stog det en färgad i kassan som nog inte gillade att folk kallar det negerbollar. det blev typ såhär:
- Jaha.
- Öööhh?!
- Okej.
- E du nån rasse eller?
Skämtar du? Var du tvungen att betala dubbelt så mycket?? Alltså fan vad jag hade blivit förbannad på fanskapet. Det är sådana idioter som säger att bara svenskar kan vara rasistiska och inte araber eller något..
Som en kille skrev på Swec.. Det heter negroidsfärer 😀
July 14, 2002
Om det hade varit en judisk bakelse, vad skulle vi ha kallat den då? XXXXXX?
Men om det är en invandrarboll i största allmänhet, vad kallar vi den då? XXXXXXXXX? Och om det är en samisk boll? XXXXXXXXX?
Ja det är härligt att snacka med upplysta killar.......
Edit:P.g.a alkoholpostning......
September 20, 2001
Men ge upp nu!
Nu får det räcka!
Av någon anledning så är det vi "vita" som har problem med ordet "neger". "Svarta" har inte nått problem med att kalla varrandra för "negrer"...
Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart.
Sen är det frågan att vara "politiskt korrekt"...
Jag är inte rasist, men jag säger negerboll!
Sen är detta ingen populäritetstävling, så jag skiter i om jag är politiskt korrekt!
Kalla det vad du vill, jag kommer alltid att kalla bakverket för negerboll!
November 26, 2002
Hub wrote:
Av någon anledning så är det vi "vita" som har problem med ordet "neger". "Svarta" har inte nått problem med att kalla varrandra för "negrer"...
det beror ju endast på att vissa "vita" missbrukar det ordet.
Om en neger säger neger till en annan neger så vet ju han att det inte menas nåt elakt, men om han blir kallad neger av en vit så är det et nesättande uttryck istället för ett beskrivande.
July 14, 2002
Hub wrote: Men ge upp nu!
Nu får det räcka!Av någon anledning så är det vi "vita" som har problem med ordet "neger". "Svarta" har inte nått problem med att kalla varrandra för "negrer"...
Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart.Sen är det frågan att vara "politiskt korrekt"...
Jag är inte rasist, men jag säger negerboll!Sen är detta ingen populäritetstävling, så jag skiter i om jag är politiskt korrekt!
Kalla det vad du vill, jag kommer alltid att kalla bakverket för negerboll!
Alla folk som är/har varit förtryckta(stavas det så?) har ju av naturliga skäl utvecklat en känslighet mot ord som används av förtryckarna. T.e.x kan kvinnor dra ena jävulska vitsar om män men om vi skulle dra en likadan vits om kvinnor så skulle det bli liv i luckan. Sparkar man uppåt så får man vara lite hårdare än tvärtom.....
November 27, 2002
HELIX wrote: [quote=affe]när jag skulle beställa typ en vit negerboll (vet inte vad de heter så) så stog det en färgad i kassan som nog inte gillade att folk kallar det negerbollar. det blev typ såhär:
- Jaha.
- Öööhh?!
- Okej.
- E du nån rasse eller?
Skämtar du? Var du tvungen att betala dubbelt så mycket?? Alltså fan vad jag hade blivit förbannad på fanskapet. Det är sådana idioter som säger att bara svenskar kan vara rasistiska och inte araber eller något..
Som en kille skrev på Swec.. Det heter negroidsfärer 😀
nä. jag betalade aldrig. jag gick utan min "svennebulle". blev så irriterad.
5 Guest(s)