June 18, 2001
CoLiC wrote: [quote=SuperNova]Olagligt vet jag inte men ganska olämpligt iom att man använder ordet neger.....
Neger är ju ingen "fin" benämning för en mörkhyad person precis.
Negro = Svart, Neger = Svart
Behöver inte syfta på en människa, bara färgen.
Nej, inget hets mot folkgrupp här inte.
Och idiot kallar man någon bara för att han inte är politiskt aktiv...
February 10, 2004
Asså.. det var då själva fan va det skulle vara svårt att fatta!
När denna boll innehållande choklad för första gongen gjordes så kallades den för "negerboll". Den har sedan dess hetat det, den heter det, och kommer för alltid att heta så!! Det är en negerboll inget annat.. chokladboll är inte samma sak för enligt grundreceptet så har man inte samma ingredienser som i en negerboll!
And thats it!
November 27, 2003
CoLiC wrote: [quote=SuperNova]Olagligt vet jag inte men ganska olämpligt iom att man använder ordet neger.....
Neger är ju ingen "fin" benämning för en mörkhyad person precis.
Negro = Svart, Neger = Svart
Behöver inte syfta på en människa, bara färgen.
Nej, inget hets mot folkgrupp här inte.
Bara för att ordet i sin egentliga betydelse inte har en sann negativ mening betyder det ju inte att den har en sådan ute i samhället. Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade. Även om det inte är den sanna betydelsen av ordet i svenska språket kan man fasen inte blunda för att det finns personer som använder det fel och då nedsättande.
//Andreas
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1][Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade.
Fast varför? Det är ju bara nedsättande p.g.a. att vi har bestämt oss för det.
Det Colic menar är ju att ordet inte är nedsättande egentligen.
Sant, men visst används ordet fortfarande i negativ mening även om inte du, Colic och jag gör det? Det kan man ju inte gärna blunda för. Jag anser dock inte att man bör döpa om den.
//Andreas
December 5, 2001
denstore wrote: [quote=Delph1][Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade.
Precis. Kollar man i ordboken så betyder neger svarthyad man. Likaså negress för svarthyad kvinna.
November 27, 2003
Sardaukar wrote: [quote=denstore][quote=Delph1][Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade.
Precis. Kollar man i ordboken så betyder neger svarthyad man. Likaså negress för svarthyad kvinna.
Läs resten av vad jag skrev.
//Andreas
December 5, 2001
Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1][Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade.
Sant, men visst används ordet fortfarande i negativ mening även om inte du, Colic och jag gör det? Det kan man ju inte gärna blunda för. Jag anser dock inte att man bör döpa om den.
//Andreas
Om folk inte vet vad ordet betyder så får de väl skylla sig själva.
November 27, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Delph1][quote=denstore][quote=Delph1][Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade.
//Andreas
Om folk inte vet vad ordet betyder så får de väl skylla sig själva.
Det är ju inte dom som använder det fel som råkar ut för det :banghead:
//Andreas
November 27, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Delph1]
//Andreas
Nej men jag menar att de borde inte ta åt sig egentligen.
Hade de vetat vad ordet betyder så skulle de inte behöva ta åt sig alltså.
Visst har du en poäng i att de inte behöver ta illa upp, men å andra sidan ligger ju mer än halva meningen i uttrycket i tonläge osv så det är nog svårt att inte ta illa upp även om man vet ordets sanna betydelse. Att det handlar om en förolämpning av typen den mer korkade spelar nog inte så stor roll om den är tillräckligt hotfullt utförd.
//Andreas
December 5, 2001
Delph1 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Delph1]
//Andreas
Nej men jag menar att de borde inte ta åt sig egentligen.
Hade de vetat vad ordet betyder så skulle de inte behöva ta åt sig alltså.
Visst har du en poäng i att de inte behöver ta illa upp, men å andra sidan ligger ju mer än halva meningen i uttrycket i tonläge osv så det är nog svårt att inte ta illa upp även om man vet ordets sanna betydelse. Att det handlar om en förolämpning av typen den mer korkade spelar nog inte så stor roll om den är tillräckligt hotfullt utförd.
//Andreas
Jo de e klart, men då får man väl sätta mobbaren på plats och hålla med "Ja jag är neger" Då skulle de nog bli lite förvånade 🙂
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Fast det är ju inte direkt svårt att säga "färgad" med en nedlåtande ton. Varför då skapa ett tabu för ett innarbetat och ganska oskyldigt ord som negerbulle? Det har inte varit en förolämpning mot någon, förrens någon "politisk korrekt" fjollmoster gjorde stor affär av det. Har någon blivit hjälpt av att vi har skapat ett tabu av användandet av ordet neger? Är rasismen mindre idag än för 20 år sedan?
2 Guest(s)