February 19, 2002
skinner wrote: http://www.expressen.se/index......p?a=410400
Ja vad tycker ni? "Hettsar tröjorna mot folkgrupp?"
Du frågar fel personer... Du ska fråga de som vissa vill kalla för "negrer". Om de inte har något emot det så är det ok. Annars är det INTE ok. Andra än svarta ska inte avgöra om det är rätt eller fel helt enkelt eftersom det inte angår dem.
Skulle du t.ex ha något emot en SVENNE-boll?
December 5, 2001
Arminovski wrote: [quote=skinner]http://www.expressen.se/index.jsp?a=410400
Du frågar fel personer... Du ska fråga de som vissa vill kalla för "negrer". Om de inte har något emot det så är det ok. Annars är det INTE ok. Andra än svarta ska inte avgöra om det är rätt eller fel helt enkelt eftersom det inte angår dem.
Svenne finns inte med i svenska akademins ordbok. Dvs det är ett ord som någon har hittat på i negativt syfte.
March 11, 2003
Arminovski wrote: [quote=skinner]http://www.expressen.se/index.jsp?a=410400
Om någon hade lanserat en sådan, och den var god, så varför inte? Poängen är ju att det finns massa saker som är baserat på utseende och liknande, men folk drar inte upp det för JÄMO i alla fall. Vem var det som kom med anmälningen mot kondiset i Sjöbo? Var det en färgad person, som blev förolämpad, eller bara någon kärring som trodde att de gjorde dagens goda gärning?
Min poäng är att negerbulle inte var något förolämpande alls, innan någon började gorma om det. Och med ganska stor sannolikhet, så var det inte en färgad person som gjorde det.
November 27, 2003
Sardaukar wrote: Jo de e klart, men då får man väl sätta mobbaren på plats och hålla med "Ja jag är neger" Då skulle de nog bli lite förvånade 🙂
Vore ett klockrent svar 😉
denstore wrote: [quote=Delph1] Visst har du en poäng i att de inte behöver ta illa upp, men å andra sidan ligger ju mer än halva meningen i uttrycket i tonläge osv så det är nog svårt att inte ta illa upp även om man vet ordets sanna betydelse. Att det handlar om en förolämpning av typen den mer korkade spelar nog inte så stor roll om den är tillräckligt hotfullt utförd.
Fast det är ju inte direkt svårt att säga "färgad" med en nedlåtande ton. Varför då skapa ett tabu för ett innarbetat och ganska oskyldigt ord som negerbulle? Det har inte varit en förolämpning mot någon, förrens någon "politisk korrekt" fjollmoster gjorde stor affär av det. Har någon blivit hjälpt av att vi har skapat ett tabu av användandet av ordet neger? Är rasismen mindre idag än för 20 år sedan?
Säger inte att det ska vara ett tabu-ord, inte heller att man bör ändra till chokladboll. Bara att ordet är laddat, även om det är inkorrekt, och bör hanteras så då det råder tvetydighet i frågan.
Även om jag egentligen högaktningsfullt skiter i vad som är politiskt korrekt så förändrar inte det att det finns personer som kan missuppfatta och ta illa vid sig och att det används i nersättande sammanhang. Att förringa det så länge det råder en tvetydighet anser jag är fel, men visst är det samtidigt ännu mer fel att blåsa upp det i dessa proportioner, för att inte säga rent av löjligt.
//Andreas
February 19, 2002
denstore wrote:
Om någon hade lanserat en sådan, och den var god, så varför inte? Poängen är ju att det finns massa saker som är baserat på utseende och liknande, men folk drar inte upp det för JÄMO i alla fall. Vem var det som kom med anmälningen mot kondiset i Sjöbo? Var det en färgad person, som blev förolämpad, eller bara någon kärring som trodde att de gjorde dagens goda gärning?
Min poäng är att negerbulle inte var något förolämpande alls, innan någon började gorma om det. Och med ganska stor sannolikhet, så var det inte en färgad person som gjorde det.
Min poäng var återigen att man frågar fel personer... Om majoriteten av svenskarna inte vill att den ska kallas för en svenneboll så ska den inte göra det heller. Jag har inte hört en enda svart kille tycka om att bli kallad för en neger (i vissa sällsynta fall när folk är kompisar och då man säger all möjlig skit till varann). Så varför ska man då använda namnet negerboll alls? För mig kan det t.ex. vara helt ok att kalla dig eller någon annan svensk för en svenne men det betyder inte att du skulle gilla det. Vilken stämpel skulle jag få om jag fortsatte att kalla dig för en svenne? Ignorant? Är du med på vad jag säger?
Om det var en kärring eller någon annan som anmälde spelar inte längre någon roll. Frågan är ställd nu. Jag tyckar iaf att negerstämpeln måste bort helt.
För att ta det riktigt kort och sammanfattat :bgrin: Fråga dem som frågan berör och det är svarta och ingen annan.
May 17, 2004
En Neger är en mörkhyad man och en Negress är en mörkhyad kvinna. Its simple as that.
Jag tilltalar inte de mörkhyade Neger eller Negress. Jag säger deras namn vare sig de är min vän eller inte. Om jag sedan skall beskriva en mörkhyad säger jag antingen 'Mörkhyad' eller 'Neger' eller 'Negress'.
Jag har för övrigt 5 bekanta/vänner som jag umgås med som är mörkhyade och ingen av dem har tagit vid sig (vad jag vet) när jag har sagt Neger när jag beskriver tex afrikaner. Dock så vet jag att vanliga vita svenskar som har haft något emot det. Dessa har även varrrit mina vänner eller bekanta.
Är svenskar för överkännsliga helt enkelt?
November 27, 2003
Vitamin-C wrote: En Neger är en mörkhyad man och en Negress är en mörkhyad kvinna. Its simple as that.
Jag tilltalar inte de mörkhyade Neger eller Negress. Jag säger deras namn vare sig de är min vän eller inte. Om jag sedan skall beskriva en mörkhyad säger jag antingen 'Mörkhyad' eller 'Neger' eller 'Negress'.
Jag har för övrigt 5 bekanta/vänner som jag umgås med som är mörkhyade och ingen av dem har tagit vid sig (vad jag vet) när jag har sagt Neger när jag beskriver tex afrikaner. Dock så vet jag att vanliga vita svenskar som har haft något emot det. Dessa har även varrrit mina vänner eller bekanta.
Det finns en evig överdriven strävan mot att vara politisk korrekt och vara alla till lags 😉
//Andreas
July 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=Vitamin-C]En Neger är en mörkhyad man och en Negress är en mörkhyad kvinna. Its simple as that.
Det finns en evig överdriven strävan mot att vara politisk korrekt och vara alla till lags 😉
//Andreas
Politisk korrekthet är ondska, Evil i tell you :arg:
February 19, 2002
Vitamin-C wrote: En Neger är en mörkhyad man och en Negress är en mörkhyad kvinna. Its simple as that.
Jag känner de (och det är väldigt många) som inte tycker om att kallas för negrer. Dock har jag använt uttrycket själv ibland och ibland har jag blivit kallad för en neger (även om jag inte är svart) med mina kompisar som är mörkhyade. Jag tycker att man tar åt sig mindre om man känner personen. Fråga dina kompisar vad de verkligen tycker om ordet och kom med svaret.
Så enkelt är det... Stoppa t.ex. en svart kille på gatan med att kalla han "hej du neger" så får du se vilken blick du kommer att få.
En negerboll är en negerboll...
Mycket tjafs om ingenting tycker jag..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
Arminovski wrote:
Min poäng var återigen att man frågar fel personer... Om majoriteten av svenskarna inte vill att den ska kallas för en svenneboll så ska den inte göra det heller. Jag har inte hört en enda svart kille tycka om att bli kallad för en neger (i vissa sällsynta fall när folk är kompisar och då man säger all möjlig skit till varann). Så varför ska man då använda namnet negerboll alls? För mig kan det t.ex. vara helt ok att kalla dig eller någon annan svensk för en svenne men det betyder inte att du skulle gilla det. Vilken stämpel skulle jag få om jag fortsatte att kalla dig för en svenne? Ignorant? Är du med på vad jag säger?Om det var en kärring eller någon annan som anmälde spelar inte längre någon roll. Frågan är ställd nu. Jag tyckar iaf att negerstämpeln måste bort helt.
För att ta det riktigt kort och sammanfattat :bgrin: Fråga dem som frågan berör och det är svarta och ingen annan.
Om jag säger negerbulle, så är det inte samma sak som att jag går runt och kallar färgade personer för neger. Tyvärr verkar det vara en gängse missuppfattning....
Den enda gången jag har hört ordet neger användas i ett direkt nedlåtande syfte, var när en medelålders man från mellanöstern vägrade två färgade damer handla i hans butik. Det intressantaste var nästan att svordomar och förolämpningar måste ha haft högsta prioritet när det gällde att lära sig svenska språket.
Varför skall det bli sånt här rabalder över något totalt oskyldigt, samtidigt som man ser mellan fingrarna på massvis av fall med klara rasistiska undertoner? Ta itu med de verkliga problemen istället för att bråka om sånt här trams.
Kom att tänka på en tycker jag rolig historia, rasistisk eller ej får nån annan avgöra..
"En medelålders försynt herre från landsbygden kliver på en buss, skall bara åka någon enstaka kilometer.
Bussen är i det närmsta fullsatt, sånär som en plats bredvid en neger/svart/färgad/afrikan/afroamerikan..
Eftersom mannen var orolig för att folk skulle tro att han var rasist om han inte satte sej på den lediga platsen, så satte han sej ner där.
Efter en stund så började han ånyo oroa sej över vad folk skulle tro om honom och hans tyckanden om negrer/svarta/färgade/afrikaner/afroamerikaner eftersom han inte samtalat med mannen bredvid i fråga..
Så efter en stunds funderande så kläckte han helt sonika ur sej:
-Jahadu, de ä te å va neger ser jag?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Wingdings wrote: Off topic: Jag har alltid sett neger som en acceptabel benämning på en mörkhyad person och nigger som en kränkande benämning.
On topic: Låt negerbollen stanna!
Håller med, helt och fullt.
February 19, 2002
denstore wrote:
Om jag säger negerbulle, så är det inte samma sak som att jag går runt och kallar färgade personer för neger. Tyvärr verkar det vara en gängse missuppfattning....
Nej det är kanske inte samma sak men ordet neger har en negativ klang. Det närmaste man kommer om man översätter det till engelska är väl nigger eller hur? Excuse me miss can I get a nigger ball? Det låter inte helt rätt i mina öron.
denstore wrote:
Varför skall det bli sånt här rabalder över något totalt oskyldigt, samtidigt som man ser mellan fingrarna på massvis av fall med klara rasistiska undertoner? Ta itu med de verkliga problemen istället för att bråka om sånt här trams.
Där håller jag med dig. Fast även små problem behöver lösas någon gång.
3 Guest(s)