May 10, 2005
Löjliga saker att bråka om, jag säger negerboll, mina invandrarkompisar säger negerboll, slösa tid och pengar på nåt så harmlöst. Man kan tycka att själva T-shirten är framtagen för att protestera mot den löjliga inställning som många har, om man ser det ur en annan vinkel så kan den mest antirasistiska personen "få vatten på sin kvarn".
Detta får mig att tänka på ett citat från Sunes Sommar, när ett mörkhyat basketlag går in i konditoriet.
-"what do you call those?" och han pekar på negerbollarna.
-"Nig.... Wienerbread"
-"No you dont"
June 5, 2004
Black_light wrote: Tööntigt. Självklart skaffar jag en sån tröja när jag ser en :p
Delph1 wrote: [quote=CoLiC][quote=SuperNova]Olagligt vet jag inte men ganska olämpligt iom att man använder ordet neger.....
Neger är ju ingen "fin" benämning för en mörkhyad person precis.
Negro = Svart, Neger = Svart
Behöver inte syfta på en människa, bara färgen.
Nej, inget hets mot folkgrupp här inte.
Bara för att ordet i sin egentliga betydelse inte har en sann negativ mening betyder det ju inte att den har en sådan ute i samhället. Neger används som en nedsättande beskrivning av mörkhyade. Även om det inte är den sanna betydelsen av ordet i svenska språket kan man fasen inte blunda för att det finns personer som använder det fel och då nedsättande.
//Andreas
Jag har aldrig sett något fult i att säga neger, det liksom bara kommer istället för att säga mörkhyad.
2 Guest(s)