March 14, 2004
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....229570.asp
På papperet fanns en majoritet för eftersom miljöpartiet hade anslutit sig till de borgerligas linje.
Ändå slutade de två omröstningarna i nej med röstsiffrorna 147-145, genom en kombination av kvittningsfel, feltryck och skilda uppfattningar.
HAHAHA! Vi betalar över 40.000 kr i månaden för att tokstollar ska sitta och trycka fel! Det är fan patetiskt!
Tycker det är dåligt att inte lagstifta att svenskan är ett officielt majoritetsspråk. Svenskan är vårat språk och ska också förbli det i framtiden. Vad skulle anledningen vara att inte lagstifta om det? Är man rädda för att vara rassistiska?
Vad tycker ni om detta?
June 30, 2003
skinner wrote: "Matilda Ernkrans representerar socialdemokraterna i kulturutskottet. Hon uttrycker oro för att en lag om svenskan som officiellt språk skulle kunna uppfattas som diskriminerande". (SVT)
Svenskan är ett officielt språk i Finland men inte i Sverige.
löjligt ju. vi är för fega för att fatta beslut här i sverige.
Jag vet inte exakt vad detta handlar om. Skulle vara bra med lite mer bakgrunds info kanske.
Annars håller jag med om att svenskan är ett språk vi ska avra rädda om. Men jag tycler ändå att vi ska bli bättre på att lära oss engelska som andra språk.
December 3, 2003
August 2, 2001
skinner wrote: "Matilda Ernkrans representerar socialdemokraterna i kulturutskottet. Hon uttrycker oro för att en lag om svenskan som officiellt språk skulle kunna uppfattas som diskriminerande". (SVT)
Känns lite fånigt att peka på diskriminering så fort något har med Sverige att göra.
Men jag skulle gärna vilja veta lite för- och (riktiga) motargument.
December 3, 2003
March 14, 2004
PooSlice wrote: [quote=skinner][quote=PooSlice][quote=ishamael]Varför skulle vi vilja lagfästa svenskan?
Precis, känns lite "meh"
För att säkerställa att all officiell information är på svenska. Samt att även värna om det svenska språket.
Kommer den inte vara det ändå?
Jo troligtvis. Men med denna lag så är det inte olagligt t.ex. att aktiebolag skickar in en deklaration på rumänska.
Men det jag stör mig på är prinsipsaken. Visst kanske det inte har en så stor betydelse, men på något sätt stör det mig att svenskan inte står som ett officiellt språk. Visst är engelskan bra men jag tycker absolut inte att vi ska gå över till den.
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=Delph1]Då borde vi fasen lagstadga om engelska och kanske finska, norska och danska med när vi ändå håller på. Svenska är ett för litet språk helt enkelt.
//Andreas
Men det kan fortfarande vara vårat officiella språk.
Känns rätt löjligt att hänga upp sig på något sånt här även om jag inte kan riktigt se varför man skulle rösta nej.
//Andreas
June 30, 2003
"Matilda Ernkrans representerar socialdemokraterna i kulturutskottet. Hon uttrycker oro för att en lag om svenskan som officiellt språk skulle kunna uppfattas som diskriminerande". (SVT)
sicken jävla idiot. Jag garanterar nästan att hon inte har en enda vän som är av utländsk ursprung.
June 20, 2002
skinner wrote: [quote=PooSlice][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=ishamael]Varför skulle vi vilja lagfästa svenskan?
Precis, känns lite "meh"
För att säkerställa att all officiell information är på svenska. Samt att även värna om det svenska språket.
Jo troligtvis. Men med denna lag så är det inte olagligt t.ex. att aktiebolag skickar in en deklaration på rumänska.
Men det jag stör mig på är prinsipsaken. Visst kanske det inte har en så stor betydelse, men på något sätt stör det mig att svenskan inte står som ett officiellt språk. Visst är engelskan bra men jag tycker absolut inte att vi ska gå över till den.
Olagligt? Kanske inte, men de lär få tillbaka den och ombes att göra om den på svenska eller något av våra fem lagstiftade minoritetsspråk.
Känns som att lagstiftningen kvittar. Det viktiga är ju vad som verkligen görs och på det området håller man på coh samlar ihop de olika språkvårdande organen för att göra myndighet. Dessutom har man slagit fast att svenskan ska vara huvudspråk i Sverige och "komplett och samhällsbärande", d.v.s. det ska gå att använda inom alla områden.
Jag ser inte riktigt vad en lagstiftning skulle tillföra utöver det.
November 4, 2001
boogey wrote: [quote=skinner][quote=PooSlice][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=ishamael]Varför skulle vi vilja lagfästa svenskan?
Precis, känns lite "meh"
Olagligt? Kanske inte, men de lär få tillbaka den och ombes att göra om den på svenska eller något av våra fem lagstiftade minoritetsspråk.
Känns som att lagstiftningen kvittar. Det viktiga är ju vad som verkligen görs och på det området håller man på coh samlar ihop de olika språkvårdande organen för att göra myndighet. Dessutom har man slagit fast att svenskan ska vara huvudspråk i Sverige och "komplett och samhällsbärande", d.v.s. det ska gå att använda inom alla områden.
Jag ser inte riktigt vad en lagstiftning skulle tillföra utöver det.
Och jag kan inte se varför man inte skulle lagstifta om det? Om dom nu har frågan uppe och har lagt ner tid och pengar, nämn EN anledning varför sverige inte ska ha svenska som officiellt språk?
1 Guest(s)