October 31, 2003
Spannen wrote: [quote=boogey][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=ishamael]Varför skulle vi vilja lagfästa svenskan?
Precis, känns lite "meh"
För att säkerställa att all officiell information är på svenska. Samt att även värna om det svenska språket.
Kommer den inte vara det ändå?
Jo troligtvis. Men med denna lag så är det inte olagligt t.ex. att aktiebolag skickar in en deklaration på rumänska.
Men det jag stör mig på är prinsipsaken. Visst kanske det inte har en så stor betydelse, men på något sätt stör det mig att svenskan inte står som ett officiellt språk. Visst är engelskan bra men jag tycker absolut inte att vi ska gå över till den.
Olagligt? Kanske inte, men de lär få tillbaka den och ombes att göra om den på svenska eller något av våra fem lagstiftade minoritetsspråk.
Känns som att lagstiftningen kvittar. Det viktiga är ju vad som verkligen görs och på det området håller man på coh samlar ihop de olika språkvårdande organen för att göra myndighet. Dessutom har man slagit fast att svenskan ska vara huvudspråk i Sverige och "komplett och samhällsbärande", d.v.s. det ska gå att använda inom alla områden.
Jag ser inte riktigt vad en lagstiftning skulle tillföra utöver det.
Och jag kan inte se varför man inte skulle lagstifta om det? Om dom nu har frågan uppe och har lagt ner tid och pengar, nämn EN anledning varför sverige inte ska ha svenska som officiellt språk?
Man vill ha så få lagar som möjligt, annars blir det ett stämma folk till höger och vänster samhälle.
March 14, 2004
Spannen wrote: [quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.
Sorgligt!
Ja mycket. Har inte traditioner något världe för er? Är det inte lite kul att kunna snacka ett så litet språk som svenskan. Annars blir man bara en i mängden.
January 22, 2003
skinner wrote: [quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.
Sorgligt!
Ja mycket. Har inte traditioner något världe för er? Är det inte lite kul att kunna snacka ett så litet språk som svenskan. Annars blir man bara en i mängden.
Det finns ingen anledning att kunna svenska med undantag för att kunna se gamla filmer eller läsa gamla böcker på dess "orginal språk".
Visst är det viktigt att hålla Svenskan vid liv, men inte som första språk.
Svenskan borde vara ett andra språk som engelskan är idag med tanke på hur få som talar det och att det inte går att använda utanför just Sverige.
March 5, 2002
NES_Boy wrote: [quote=skinner][quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.
Sorgligt!
Det finns ingen anledning att kunna svenska med undantag för att kunna se gamla filmer eller läsa gamla böcker på dess "orginal språk".
Svenskan borde vara ett andra språk som engelskan är idag med tanke på hur få som talar det och att det inte går att använda utanför just Sverige.
Vårt språk har väl ändå ett kulturellt värde? Finns ingen anledning att dissa svenskan in favour of engelskan i sverige.
January 22, 2003
Fackamato wrote: [quote=NES_Boy][quote=skinner][quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.
Sorgligt!
Vårt språk har väl ändå ett kulturellt värde? Finns ingen anledning att dissa svenskan in favour of engelskan i sverige.
Ja, ett kulturellt värde är allt det har. Att kunna svenska är inte till nytta på något sätt, och visst ska man se till att den lever, men inte som ett officiellt första språk.
Mycket bättre att lära ut det som andra språk som man gör med engelskan idag, då överlever det men dom som inte känner någon nytta av att kunna ett minoritetsspråk behöver inte läsa det längre än till 9an.
March 5, 2002
Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.
edit: DEt funkar ju hur bra som helst, som det är nu. Alla som gått i skolan kan engelska mer eller mindre. Inga problem där.
January 22, 2003
Fackamato wrote: Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.
edit: DEt funkar ju hur bra som helst, som det är nu. Alla som gått i skolan kan engelska mer eller mindre. Inga problem där.
Om alla i europa (och speciellt Sverige) hade kunnat engelska så hade jag inte haft något emot att ha kvar svenskan, men som det ser ut nu kan väll runt 70% av europas befolkning engelska eftersom att dom inte ser någon riktig anledning att lära sig det. Vi i Sverige skulle kunna "föra in dom på rätt spår" så att även dom lär sig kommunicera med andra nationalliteter genom att byta språk till engelska.
Och alla i sverige kan inte ens engelska, det är många som tycker att det är onödigt eftersom att vi "bor ju endå i Sverige".
Sen att vi skulle ta bort det helt är ju en annan sak, språket måste ju överleva.
Och nej, jag tror i alla fall inte att vi skulle förlora vår nationallitets kännsla om vi införde engelskan som modersmå, vi skulle fortfarande skilja oss från mängden pågrund av olika seder och mat. Det försvinner inte bara för att det officiella språket byts ut.
November 27, 2003
NES_Boy wrote: [quote=Fackamato]Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.
Om alla i europa (och speciellt Sverige) hade kunnat engelska så hade jag inte haft något emot att ha kvar svenskan, men som det ser ut nu kan väll runt 70% av europas befolkning engelska eftersom att dom inte ser någon riktig anledning att lära sig det. Vi i Sverige skulle kunna "föra in dom på rätt spår" så att även dom lär sig kommunicera med andra nationalliteter genom att byta språk till engelska.
Och alla i sverige kan inte ens engelska, det är många som tycker att det är onödigt eftersom att vi "bor ju endå i Sverige".
Sen att vi skulle ta bort det helt är ju en annan sak, språket måste ju överleva.
Och nej, jag tror i alla fall inte att vi skulle förlora vår nationallitets kännsla om vi införde engelskan som modersmå, vi skulle fortfarande skilja oss från mängden pågrund av olika seder och mat. Det försvinner inte bara för att det officiella språket byts ut.
Tyskar, Fransmän och spanjorer kan i regel inte engelska. 70% är långt ifrån sanningen 😉
//Andreas
March 5, 2004
nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.
var nere i tyskland (i staden greifswalt) och fick gå till 3st fotobutiker innan någon expedit förstod vilken film jag ville ha till min kamera...
så nej, övriga europeeiska land är inte lika bra på engelska...
March 14, 2004
M3duz@ wrote: nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.
var nere i tyskland (i staden greifswalt) och fick gå till 3st fotobutiker innan någon expedit förstod vilken film jag ville ha till min kamera...
Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.
Källa, SVT nyheter för ett tag sedan.
May 1, 2005
skinner wrote: [quote=M3duz@]så nej, övriga europeeiska land är inte lika bra på engelska...
Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.
Inte så konstigt heller egentligen. Jag tror att de främsta anledningarna är
- vårt TV-tablå-innehåll är till hög grad amerikanskt influerat
- vi dubbar inte till svenska
- vårt språk ligger "mungymnastiskt" nära engelskan
Inte så konstigt att fransoserna t ex är värdelösa på engelska när de så sällan utsätts för språket i tal. De dubbar ju allt liksom.
February 12, 2003
skinner wrote: [quote=M3duz@]nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.
Hohohoho...:)R
Rent teoretiskt, kanske. Men rent praktiskt? No way. Har oftast väldigt kul åt svenskar som ska prata engelska, låter så förbannat stelt. Dessutom har jag skådat en hel del grammatiska fel i svenskars engelska skriftspråk. "Kanske" kan vara "bäst i världen" på det med, precis som allt annat (:roll:) men det är tamigfan inte bra.
May 1, 2005
Mean Machine wrote: [quote=skinner]Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.
Hohohoho...:)R
Rent teoretiskt, kanske. Men rent praktiskt? No way. Har oftast väldigt kul åt svenskar som ska prata engelska, låter så förbannat stelt. Dessutom har jag skådat en hel del grammatiska fel i svenskars engelska skriftspråk. "Kanske" kan vara "bäst i världen" på det med, precis som allt annat (:roll:) men det är tamigfan inte bra.
Även om vissa svenskar låter stela så är andra länder värre. Du har kanske en annan erfarenhet, men jag har varit på en massa internationella mässor och konferenser i olika länder och stött på folk i alla möjliga åldrar och det är ALLTID de nordiska länderna som har bäst engelska. Nackdelen med svenskar är att de ibland använder "skolengelska" som är väldigt korrekt och stelt, men det går snabbt över. Dock är inte svenskar så bra i skriftgrammatik alla gånger, men i tal så rockar vi. 🙂
Jag har själv blivit misstagen för att vara britt hur många gånger som helst. Iofs har jag haft en romans med en brittisk tjej som tvättade bort min svenska brytning, men det onda i det goda var att jag fick den där jävla posh-dialekten från Dorset. 😛
August 27, 2003
L0rden wrote: [quote=fastbullit][quote=Hugge]Vill vi ens lagfästa svenskan? nej det vill vi inte, vi vill ha engelskan som modersmål i Sverige.
Agreed.
Borde vi inte värna om det lilla svenska som finns kvar? Vill ni ha en standardiserad värld?
1: Nä
2: I Detta fall kan det vara mycket bra.
February 12, 2003
dreamweaver wrote: Även om vissa svenskar låter stela så är andra länder värre. Du har kanske en annan erfarenhet, men jag har varit på en massa internationella mässor och konferenser i olika länder och stött på folk i alla möjliga åldrar och det är ALLTID de nordiska länderna som har bäst engelska. Nackdelen med svenskar är att de ibland använder "skolengelska" som är väldigt korrekt och stelt, men det går snabbt över. Dock är inte svenskar så bra i skriftgrammatik alla gånger, men i tal så rockar vi. 🙂
Jag har själv blivit misstagen för att vara britt hur många gånger som helst. Iofs har jag haft en romans med en brittisk tjej som tvättade bort min svenska brytning, men det onda i det goda var att jag fick den där j**la posh-dialekten från Dorset. 😛
Det kan mycket väl stämma, det du säger. Men jag har verkligen nånting emot svensk engelska, lyssna bara på norrmännen. Det låter iaf kul och engagerande, samma sak med finsk engelska. 😉
Men det kan vara det att man hört Göran Persson prata engelska eller nånting, hursomhelst så ska jag inte säga så mycket mer.
2 Guest(s)