Nej till att lagfästa svenskan|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nej till att lagfästa svenskan
MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
sp_UserOfflineSmall Offline
989321
December 9, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=boogey][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=skinner][quote=PooSlice][quote=ishamael]Varför skulle vi vilja lagfästa svenskan?

Precis, känns lite "meh"

För att säkerställa att all officiell information är på svenska. Samt att även värna om det svenska språket.

Kommer den inte vara det ändå?

Jo troligtvis. Men med denna lag så är det inte olagligt t.ex. att aktiebolag skickar in en deklaration på rumänska.

Men det jag stör mig på är prinsipsaken. Visst kanske det inte har en så stor betydelse, men på något sätt stör det mig att svenskan inte står som ett officiellt språk. Visst är engelskan bra men jag tycker absolut inte att vi ska gå över till den.

Olagligt? Kanske inte, men de lär få tillbaka den och ombes att göra om den på svenska eller något av våra fem lagstiftade minoritetsspråk.

Känns som att lagstiftningen kvittar. Det viktiga är ju vad som verkligen görs och på det området håller man på coh samlar ihop de olika språkvårdande organen för att göra myndighet. Dessutom har man slagit fast att svenskan ska vara huvudspråk i Sverige och "komplett och samhällsbärande", d.v.s. det ska gå att använda inom alla områden.

Jag ser inte riktigt vad en lagstiftning skulle tillföra utöver det.

Och jag kan inte se varför man inte skulle lagstifta om det? Om dom nu har frågan uppe och har lagt ner tid och pengar, nämn EN anledning varför sverige inte ska ha svenska som officiellt språk?

Man vill ha så få lagar som möjligt, annars blir det ett stämma folk till höger och vänster samhälle.

Fortune
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
989568
December 10, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Svenska borde lagfästas, alla svartskallespråk borde inte ens få talas i sverige.

Anpassa ffs!

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
989596
December 10, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Fortune wrote: Svenska borde lagfästas, alla svartskallespråk borde inte ens få talas i sverige.

Anpassa ffs!

And you are out of here! :D/

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
989617
December 10, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: [quote=Hugge]Vill vi ens lagfästa svenskan? nej det vill vi inte, vi vill ha engelskan som modersmål i Sverige.

Agreed.

Borde vi inte värna om det lilla svenska som finns kvar? Vill ni ha en standardiserad värld?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
989631
December 10, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Fortune wrote: Svenska borde lagfästas, alla svartskallespråk borde inte ens få talas i sverige.

Anpassa ffs!

Wow, vilken debut! Lite i stil med en viss annan bannad person lyckades med 😉

//Andreas

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
989669
December 10, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Sorgligt! cry

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
989673
December 10, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Sorgligt! cry

Ja mycket. Har inte traditioner något världe för er? Är det inte lite kul att kunna snacka ett så litet språk som svenskan. Annars blir man bara en i mängden.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
989678
December 10, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Sorgligt! cry

Ja mycket. Har inte traditioner något världe för er? Är det inte lite kul att kunna snacka ett så litet språk som svenskan. Annars blir man bara en i mängden.

Det finns ingen anledning att kunna svenska med undantag för att kunna se gamla filmer eller läsa gamla böcker på dess "orginal språk".
Visst är det viktigt att hålla Svenskan vid liv, men inte som första språk.
Svenskan borde vara ett andra språk som engelskan är idag med tanke på hur få som talar det och att det inte går att använda utanför just Sverige.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
989679
December 10, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=skinner][quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Sorgligt! cry

Det finns ingen anledning att kunna svenska med undantag för att kunna se gamla filmer eller läsa gamla böcker på dess "orginal språk".
Svenskan borde vara ett andra språk som engelskan är idag med tanke på hur få som talar det och att det inte går att använda utanför just Sverige.

Vårt språk har väl ändå ett kulturellt värde? Finns ingen anledning att dissa svenskan in favour of engelskan i sverige.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
989682
December 10, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=NES_Boy][quote=skinner][quote=Spannen][quote=NES_Boy]Hugge for president! Engelskan borde vara officiellt språk även i Sverige.

Sorgligt! cry

Vårt språk har väl ändå ett kulturellt värde? Finns ingen anledning att dissa svenskan in favour of engelskan i sverige.

Ja, ett kulturellt värde är allt det har. Att kunna svenska är inte till nytta på något sätt, och visst ska man se till att den lever, men inte som ett officiellt första språk.
Mycket bättre att lära ut det som andra språk som man gör med engelskan idag, då överlever det men dom som inte känner någon nytta av att kunna ett minoritetsspråk behöver inte läsa det längre än till 9an.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
989684
December 10, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.

edit: DEt funkar ju hur bra som helst, som det är nu. Alla som gått i skolan kan engelska mer eller mindre. Inga problem där.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
989715
December 10, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.

edit: DEt funkar ju hur bra som helst, som det är nu. Alla som gått i skolan kan engelska mer eller mindre. Inga problem där.

Om alla i europa (och speciellt Sverige) hade kunnat engelska så hade jag inte haft något emot att ha kvar svenskan, men som det ser ut nu kan väll runt 70% av europas befolkning engelska eftersom att dom inte ser någon riktig anledning att lära sig det. Vi i Sverige skulle kunna "föra in dom på rätt spår" så att även dom lär sig kommunicera med andra nationalliteter genom att byta språk till engelska.
Och alla i sverige kan inte ens engelska, det är många som tycker att det är onödigt eftersom att vi "bor ju endå i Sverige".

Sen att vi skulle ta bort det helt är ju en annan sak, språket måste ju överleva.
Och nej, jag tror i alla fall inte att vi skulle förlora vår nationallitets kännsla om vi införde engelskan som modersmå, vi skulle fortfarande skilja oss från mängden pågrund av olika seder och mat. Det försvinner inte bara för att det officiella språket byts ut.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
989762
December 10, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Fackamato]Absurt. Klart som korvspad att vi har nytta av svenska språket. Det är ju det som gör europa så nice jämfört med t.ex. USA's alla stater. Olika kultur, språk, mat osv... Språket är extremt viktigt för ett samhälle. Snart ska vi väl alla äta likadan mat i hela europa, klä oss likadant osv? Nej tack.

Om alla i europa (och speciellt Sverige) hade kunnat engelska så hade jag inte haft något emot att ha kvar svenskan, men som det ser ut nu kan väll runt 70% av europas befolkning engelska eftersom att dom inte ser någon riktig anledning att lära sig det. Vi i Sverige skulle kunna "föra in dom på rätt spår" så att även dom lär sig kommunicera med andra nationalliteter genom att byta språk till engelska.
Och alla i sverige kan inte ens engelska, det är många som tycker att det är onödigt eftersom att vi "bor ju endå i Sverige".

Sen att vi skulle ta bort det helt är ju en annan sak, språket måste ju överleva.
Och nej, jag tror i alla fall inte att vi skulle förlora vår nationallitets kännsla om vi införde engelskan som modersmå, vi skulle fortfarande skilja oss från mängden pågrund av olika seder och mat. Det försvinner inte bara för att det officiella språket byts ut.

Tyskar, Fransmän och spanjorer kan i regel inte engelska. 70% är långt ifrån sanningen 😉

//Andreas

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
989870
December 10, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.

var nere i tyskland (i staden greifswalt) och fick gå till 3st fotobutiker innan någon expedit förstod vilken film jag ville ha till min kamera...

så nej, övriga europeeiska land är inte lika bra på engelska...

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
989896
December 10, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

M3duz@ wrote: nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.

var nere i tyskland (i staden greifswalt) och fick gå till 3st fotobutiker innan någon expedit förstod vilken film jag ville ha till min kamera...

Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.
Källa, SVT nyheter för ett tag sedan.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
989899
December 10, 2005 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=M3duz@]så nej, övriga europeeiska land är inte lika bra på engelska...

Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.

Inte så konstigt heller egentligen. Jag tror att de främsta anledningarna är
- vårt TV-tablå-innehåll är till hög grad amerikanskt influerat
- vi dubbar inte till svenska
- vårt språk ligger "mungymnastiskt" nära engelskan

Inte så konstigt att fransoserna t ex är värdelösa på engelska när de så sällan utsätts för språket i tal. De dubbar ju allt liksom.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
989900
December 11, 2005 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=M3duz@]nej, vi svenskar är mycket bättre än stora delar av övriga europa på engelska.

Hohohoho...:)R
Rent teoretiskt, kanske. Men rent praktiskt? No way. Har oftast väldigt kul åt svenskar som ska prata engelska, låter så förbannat stelt. Dessutom har jag skådat en hel del grammatiska fel i svenskars engelska skriftspråk. "Kanske" kan vara "bäst i världen" på det med, precis som allt annat (:roll:) men det är tamigfan inte bra.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
989904
December 11, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=skinner]Sverige och Norge är dom länder i världen som är bäst på engelska som ej har det som sitt modersmål.

Hohohoho...:)R
Rent teoretiskt, kanske. Men rent praktiskt? No way. Har oftast väldigt kul åt svenskar som ska prata engelska, låter så förbannat stelt. Dessutom har jag skådat en hel del grammatiska fel i svenskars engelska skriftspråk. "Kanske" kan vara "bäst i världen" på det med, precis som allt annat (:roll:) men det är tamigfan inte bra.

Även om vissa svenskar låter stela så är andra länder värre. Du har kanske en annan erfarenhet, men jag har varit på en massa internationella mässor och konferenser i olika länder och stött på folk i alla möjliga åldrar och det är ALLTID de nordiska länderna som har bäst engelska. Nackdelen med svenskar är att de ibland använder "skolengelska" som är väldigt korrekt och stelt, men det går snabbt över. Dock är inte svenskar så bra i skriftgrammatik alla gånger, men i tal så rockar vi. 🙂

Jag har själv blivit misstagen för att vara britt hur många gånger som helst. Iofs har jag haft en romans med en brittisk tjej som tvättade bort min svenska brytning, men det onda i det goda var att jag fick den där jävla posh-dialekten från Dorset. 😛

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
989963
December 11, 2005 - 5:24 am
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=fastbullit][quote=Hugge]Vill vi ens lagfästa svenskan? nej det vill vi inte, vi vill ha engelskan som modersmål i Sverige.

Agreed.

Borde vi inte värna om det lilla svenska som finns kvar? Vill ni ha en standardiserad värld?

1: Nä
2: I Detta fall kan det vara mycket bra.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
989964
December 11, 2005 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Även om vissa svenskar låter stela så är andra länder värre. Du har kanske en annan erfarenhet, men jag har varit på en massa internationella mässor och konferenser i olika länder och stött på folk i alla möjliga åldrar och det är ALLTID de nordiska länderna som har bäst engelska. Nackdelen med svenskar är att de ibland använder "skolengelska" som är väldigt korrekt och stelt, men det går snabbt över. Dock är inte svenskar så bra i skriftgrammatik alla gånger, men i tal så rockar vi. 🙂

Jag har själv blivit misstagen för att vara britt hur många gånger som helst. Iofs har jag haft en romans med en brittisk tjej som tvättade bort min svenska brytning, men det onda i det goda var att jag fick den där j**la posh-dialekten från Dorset. 😛

Det kan mycket väl stämma, det du säger. Men jag har verkligen nånting emot svensk engelska, lyssna bara på norrmännen. Det låter iaf kul och engagerande, samma sak med finsk engelska. 😉
Men det kan vara det att man hört Göran Persson prata engelska eller nånting, hursomhelst så ska jag inte säga så mycket mer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 424
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL