July 29, 2005
Jag sitter i min kammare och funderar lite pÄ nedladdning; vad man fÄr, och vad man inte fÄr göra... Det hÀr Àr bara nÄgra funderingar, och jag Àr inte helt sÀker pÄ svaren pÄ alla frÄgor, och det vore definitivt intressant att fÄ höra lite Äsikter och fakta som kan besvara frÄgorna.
đź Jag fĂ„r spela in vad jag vill frĂ„n TV och TV och spara det pĂ„ datorn. Alla filmer pĂ„ TV har copyright vid början eller vid slutet, trots det fĂ„r jag spela in en kopia.
:wow: Betyder det att jag fÄr spara allt som jag fritt kan streama frÄn nÀtet pÄ min dator? (T.ex. ladda hem frÄn Youtube/Spotify)
--------------------------------------
đź Jag fĂ„r lĂ„na ut filmer och musik som jag har inspelat till en kompis
:wow: FÄr kompisen "lÄna" direkt frÄn mitt nÀtverk?
đź Om jag spelar musik högt, kan mina grannar streama min musik och spela in den
:wow: Kan de Äka dit för brott mot upphovsrÀtten nÀr de gör det, och kan jag bli stÀmd för att jag har spritt upphovsrÀttsskyddat material?
đź Jag fĂ„r spela musik för mina grannar eller för folk jag inte kĂ€nner vid t.ex. en grillfest
:wow: FÄr jag 'lyssna' pÄ musik som en granne, eller nÄn annan jag inte kÀnner direkt frÄn deras dator (förutsatt att jag har deras tillÄtelse att göra det (inget intrÄng!!))
đź Jag har en repig CD med StarCraft hemma som Ă€r för repig för att anvĂ€nda
:wow: FÄr jag ladda hem en icke-repig version, cracka den och anvÀnda den för att spela spelet som jag faktiskt har betalat för att anvÀnda?
đź Jag har en gammal skiva med Metallica hemma
:wow: FÄr jag ladda hem en rippad version av samma skiva sÄ att jag slipper försöka förstÄ hur man rippar saker med WMP?
March 10, 2003
đź Jag fĂ„r spela in vad jag vill frĂ„n TV och TV och spara det pĂ„ datorn. Alla filmer pĂ„ TV har copyright vid början eller vid slutet, trots det fĂ„r jag spela in en kopia.
:wow: Betyder det att jag fÄr spara allt som jag fritt kan streama frÄn nÀtet pÄ min dator? (T.ex. ladda hem frÄn Youtube/Spotify)
đź Jag fĂ„r lĂ„na ut filmer och musik som jag har inspelat till en kompis
:wow: FÄr kompisen "lÄna" direkt frÄn mitt nÀtverk?
đź Om jag spelar musik högt, kan mina grannar streama min musik och spela in den
:wow: Kan de Äka dit för brott mot upphovsrÀtten nÀr de gör det, och kan jag bli stÀmd för att jag har spritt upphovsrÀttsskyddat material?
đź Jag fĂ„r spela musik för mina grannar eller för folk jag inte kĂ€nner vid t.ex. en grillfest
:wow: FÄr jag 'lyssna' pÄ musik som en granne, eller nÄn annan jag inte kÀnner direkt frÄn deras dator (förutsatt att jag har deras tillÄtelse att göra det (inget intrÄng!!))
đź Jag har en repig CD med StarCraft hemma som Ă€r för repig för att anvĂ€nda
:wow: FÄr jag ladda hem en icke-repig version, cracka den och anvÀnda den för att spela spelet som jag faktiskt har betalat för att anvÀnda?
đź Jag har en gammal skiva med Metallica hemma
:wow: FÄr jag ladda hem en rippad version av samma skiva sÄ att jag slipper försöka förstÄ hur man rippar saker med WMP?
1. Ja du fÄr spara ner streams frÄn nÀtet pÄ din dator.
2. Du fÄr bara lÄna ut om du brÀnner pÄ skiva och tar bort kopia frÄn din hÄrddisk.
LÄnar du ut inspelning och du har dubbletter Àr det inte lagligt. DÄ rÀknas det som kopiering.
Vilket Àr fallet över nÀtverk.
3&4 Ăr bara en dum frĂ„ga imo. SĂ„ lĂ€nge du inte piratat varenda lĂ„t frĂ„n tpb eller liknande sĂ„ bryr sig ingen. Samt att spela in analogt frĂ„n en ljukĂ€lla inte lĂ€r vara smidigt.
Dessutom finns risk för att du spelar in grannarnas tal och dÄ faller det inom avlyssning som Àr olagligt.
5. Har du kvar serienummret sÄ kan du ladda skivam via battlenet/Blizzards store om jag inte minns fel.
6. Nej, du fÄr inte ladda hem en kopia Àven om du Àger exemplaret. DÄ detta rÀknas som exemplarframstÀllning Àven om du har en rÀttmÀtig licencierad cd hemma.
âNever argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.â
November 22, 2001
Starcraft e lĂ€tt iaf, regga dig pĂ„ battle.net, regga din nyckel och sen kan du ladda hem det dĂ€rifrĂ„n đ
GÀller Àven Warcraft och diablo.
Dock inte WoW för oss som bor i Europa, men det Àr pÄ gÄng det med.
(Man kan ladda hem WoW-klienten frÄn blizzard, men inte knyta det till battle.net alltsÄ)
Lite som steam.
March 10, 2003
Skall du köra webbradio mÄste du betala stim avgift. Mer info om rÀttigheter gÀllande webbradio hittar du hÀr:
âNever argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.â
August 7, 2003
Spelar du sÄ högt hela kvarteret hör Àr det vÀl "offentligt framförande" eller nÄt och du mÄste betala. LikasÄ pÄ en fest?
Eller om barn sjunger andra sÄnger i skolans LuciaupptrÀdande Àn sÄna gamla traditionella sÄ mÄste de betala. Egentligen.
Eller om man sjunger "Happy Birthday to you" sÄ mÄste man betala STIM-avgift.
Annars Àr man olaglig, precis lika olaglig som att ladda ned musik.
July 29, 2005
Hmm, streamning Àr rÀtt sÄ intressant tycker jag...
Om man fÄr streama frÄn nÀtet... det kan ju inte finnas nÄt krav pÄ att jag lyssnar pÄ det jag streamar, och om man kan snabbspola streamning... hur skiljers sig det frÄn att man helt enkelt laddar hem en fil direkt?
Exempel: Du har en midi-fil pÄ din hemsida. Jag kan lyssna pÄ den pÄ nÀtet, men under tiden jag lyssnar sÄ laddas den hem till min temp-internet-files. Enda skillnaden mot om jag helt enkelt skulle ladda hem midi-filen Àr att den inte hamnar i min temp-katalog.
April 13, 2007
Crida498 wrote: Hmm, streamning Àr rÀtt sÄ intressant tycker jag...
Om man fÄr streama frÄn nÀtet... det kan ju inte finnas nÄt krav pÄ att jag lyssnar pÄ det jag streamar, och om man kan snabbspola streamning... hur skiljers sig det frÄn att man helt enkelt laddar hem en fil direkt?
Exempel: Du har en midi-fil pÄ din hemsida. Jag kan lyssna pÄ den pÄ nÀtet, men under tiden jag lyssnar sÄ laddas den hem till min temp-internet-files. Enda skillnaden mot om jag helt enkelt skulle ladda hem midi-filen Àr att den inte hamnar i min temp-katalog.
VĂ€ldigt viktig sak du tar upp!
Har för mig att om en person har barnporr i temp-katalogen sÄ rÀknas det som olaga innehav. Detta för att de inte ska kunna placera det dÀr medvetet och komma undan.
SÄ om det Àr lagligt att ha en midi-fil i temp-katalogen sÄ Àr lagen inte konsekvent.
July 29, 2005
Ctrl wrote: Skall du köra webbradio mÄste du betala stim avgift. Mer info om rÀttigheter gÀllande webbradio hittar du hÀr:
SÄ, om jag lyssnar pÄ "illegal webradio" har jag gjort ett brott, eller Àr det bara den som har radion-kanalen som Àr olaglig?
Och hur fungerar det om radio-kanalen ligger i ett annat land?
August 16, 2003
Crida498 wrote: SÄ, om jag lyssnar pÄ "illegal webradio" har jag gjort ett brott, eller Àr det bara den som har radion-kanalen som Àr olaglig?
Och hur fungerar det om radio-kanalen ligger i ett annat land?
dom kanske kan begĂ€ra att fĂ„ dig utlĂ€mnad till det landet? đ
1 Guest(s)