Ngn som kan hjälpa mig med star wars / george lucas|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ngn som kan hjälpa mig med star wars / george lucas
Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!

ÄR så att jag håller på å försöker hitta lite info om just detta.
Har hört att från början var det ine tänkt att star wars skulle bli 6 episoder utan bara en film, men sedan blev det en sån stor succeé och alla frågade om uppföljare etc, och då fortsatte george lucas med uppföljarna. Ngn som vet var man kan hitta info om just sånt här?
Hur det gick till när han skapade star wars, varifrån han fick idén om star wars o.s.v.

Har googlat men inte hittat ngt... :/

MvH Lehto[/i]

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1095835
November 21, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt vad jag har hört så var det somså att han började mitt i historien av anledningen att han vill ha stora slag i de första episoderna men ansåg inte att det fanns tillräckligt med specialeffekter vid den tidpunkten.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1095844
November 21, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Han gjorde väl sex filmer och insåg att de tre första inte var möjliga med den tidens teknologi och budget.

//Andreas

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1095846
November 21, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Från början var det tänkt som 15 filmer. Efter a New hope Sa lucas 9, sen 6 och efter ROTJ var klart sa han att han väntar på att tekniken ska komma ikapp det han ville skapa. Inget bolag ville dock gå in med så mycket pengar som det skulle krävas för att göra flera filmer på en gång, så han gjorde först A new hope, och tog Deathstar fighten från dess orginalplats i den sista av triologins filmer för att filmen skulle kunna gå som "fristående". Han lyckades slå världens deal om att få 80% av all vinst från filmen och dess franchise av 20th century fox (Dom var rätt säkra på att det inte skulle bli någon succe).
Det har dock aldrig varit en film. Eller mja, det ryktades om att han bara skulle göra en av de från början 15 planerade.

Eftersom Lucas är lite av ett rövhål och ser Universumet som "hans" helt och hållet hoppas jag att han inte gör några egna uppföljare.
Filmer baserade på Thrawn trologin t.ex skulle var sååå uber. Alternativt en framtida TV serie om Yuuzhan Vong kriget.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1095862
November 21, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, det var ju lite bra info måste jag säga 🙂

Men Ni vet möjligt vis ingen sida som skriver ut just detta?
Har letat som en tok, men vet inte riktigt vad jag ska använda för nyckelord... 👿 Det enda jag får upp är typ 30 sider på google och alla länkar med bara handligen eller filmen till salu, får liksom inte fram ngn sinformation om HUR det gick till när han skapade filmen, hur han fick idén hur han planerade etc.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1096126
November 22, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet bara att han sa till sinna polare att han borde skapa porrfilmer istället för vanlig film då man i alla fall får jobba i ett varmt hus då. 😉

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1096187
November 22, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

har för mig att Star Wars ideen var en en uppsats han gjorde i skolan o fick IG på.. ^^

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1096199
November 22, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag inte missminner mej helt, så var det väl American Graffiti (Sista natten med gänget.) som fick fart på hans karriär som regissör och öppnade möjligheterna att öht göra Star Wars.

*Edit*
Wikipedia hade en del info om Star Wars.
Vill även minnas att ämnet dryftades lite i bonusmaterialet på just American Graffiti-DVD'n.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL