NH Hacking Contest Version 2.0 (vinnare utsedd)|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NH Hacking Contest Version 2.0 (vinnare utsedd)
Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
sp_UserOfflineSmall Offline
550401
February 22, 2004 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀

Gå till biblan och låna en bok så du lär dig hur sådana hära inloggningssidor kan vara uppbyggda...

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
550422
February 22, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀

Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta.

Coore
Member
Medlem
550474
February 22, 2004 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=festisMER]Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀

Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta.

Präcis... och ett ex på program är John the Ripper...

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
550493
February 22, 2004 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

mounte wrote: tack wingdings =)
får väl gratulera dig med som löste biffen snabbt ...

man kunnde iofs ha varit en bra bit snabbare ... men men ... sitter man och läser matte samtidigt så har man lite delad tidsdisposition ... 😉

dax att sova nu ... åker till Norge för att åka lite skidor ... ska bli en massa feta hopp m.m. 😉

Jag blev själv lite förvånad när jag faktiskt lyckades med att lösa det här. Jag har aldrig gjort sånt här innan 😛

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
550531
February 22, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
550543
February 22, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?

Ja jag tror du har gjort de ja.. jag fattar inte eller så, eller jag har inte ens prövat...

Coore
Member
Medlem
550602
February 22, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: [quote=Vaniljflickan]Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?

Ja jag tror du har gjort de ja.. jag fattar inte eller så, eller jag har inte ens prövat...

Men alltså... man spanar ju in sidan... ser hur det funkar på en höft... och i detta fallet är det inte direkt svårt att se att det är MD5 krypterat.
Och vet man inget om MD5 så använder man google, då lär man springa på diverse nyttig information om det...

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
550796
February 22, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyckte detta var lite kul, så jag slängde ihop två stycken nivåer med ganska klurig svårighetsgrad.
ManicBlue om du är intereserad av dom kan du PM:a mig.
Skulle vara kul och se hur många som klarar av dom.

edit: insåg att jag kanske inte skulle "slänga ihop dom :-), får fila lite på dom. Nu är dom allderles för lätta.
När det är klart kan vi hoppas att jag åtmistonde har en klurig kvar 😉

Coore
Member
Medlem
550828
February 22, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: Tyckte detta var lite kul, så jag slängde ihop två stycken nivåer med ganska klurig svårighetsgrad.
ManicBlue om du är intereserad av dom kan du PM:a mig.
Skulle vara kul och se hur många som klarar av dom.

edit: insåg att jag kanske inte skulle "slänga ihop dom :-), får fila lite på dom. Nu är dom allderles för lätta.
När det är klart kan vi hoppas att jag åtmistonde har en klurig kvar 😉

Låter kul... 😀
Säg till när man får ge sig på dom... 😀

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
550864
February 22, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Arbetet pågår inför nästa release. Har just nu 3 "uppdrag" klara och 2 till på gång. Sedan har ju tävlingsledningen anställt lite mer folk ;-), så jag tror att Ni kommer få en del att bita nästa gång.

sumprumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
550871
February 22, 2004 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Har bara klarat första nivån... Behöver man nått program eller är det fusk på andra?

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
550946
February 22, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det verkligen bara 2 lvls ? Efter 2:a så står det" nu kan du känna dig stolt" lr ngt sånt men slutar det där ?

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
550964
February 22, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

KheLdaR wrote: Är det verkligen bara 2 lvls ? Efter 2:a så står det" nu kan du känna dig stolt" lr ngt sånt men slutar det där ?

Ja. Jag orkade inte pilla ihop något mer just då, men som sagt nya saker är på gång.

Coore
Member
Medlem
551012
February 22, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=KheLdaR]Är det verkligen bara 2 lvls ? Efter 2:a så står det" nu kan du känna dig stolt" lr ngt sånt men slutar det där ?

Ja. Jag orkade inte pilla ihop något mer just då, men som sagt nya saker är på gång.

Vore kul att se något som är mera tidskrävande... 🙂 lite svårt att göra kanske, men men... 🙂

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
551026
February 22, 2004 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattade inte ett skit!

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
551047
February 23, 2004 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Jag fattade inte ett skit!

Om jag ska förklara det enkelt med mina egna ord skulle jag säga så här: Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta. :bgrin:

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
551061
February 23, 2004 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote:
Om jag ska förklara det enkelt med mina egna ord skulle jag säga så här: Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta. :bgrin:

Fan vad smart du är alltså! 😮

Vaniljflickan for president!

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
551070
February 23, 2004 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: [quote=Vaniljflickan]

Fan vad smart du är alltså! 😮

Vaniljflickan for president!

Tack o tack! 😀 Är det nå´t mer ni vill veta? Skitsnack & spam tillhör favoriterna...

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
551102
February 23, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=Grayfox]Jag fattade inte ett skit!

Kunde inte sagt det bättre själv :hehe:

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
551178
February 23, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=DraGoN][quote=Vaniljflickan]Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?

Men alltså... man spanar ju in sidan... ser hur det funkar på en höft... och i detta fallet är det inte direkt svårt att se att det är MD5 krypterat.
Och vet man inget om MD5 så använder man google, då lär man springa på diverse nyttig information om det...

men hur ska man se att de e MD5 kodat om man inte vet ngt om MD5 .. moment 22

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 410
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL