January 4, 2001
festisMER wrote: Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀
Gå till biblan och låna en bok så du lär dig hur sådana hära inloggningssidor kan vara uppbyggda...
February 21, 2003
festisMER wrote: Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀
Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta.
January 4, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=festisMER]Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀
Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta.
Präcis... och ett ex på program är John the Ripper...
September 20, 2003
mounte wrote: tack wingdings =)
får väl gratulera dig med som löste biffen snabbt ...man kunnde iofs ha varit en bra bit snabbare ... men men ... sitter man och läser matte samtidigt så har man lite delad tidsdisposition ... 😉
dax att sova nu ... åker till Norge för att åka lite skidor ... ska bli en massa feta hopp m.m. 😉
Jag blev själv lite förvånad när jag faktiskt lyckades med att lösa det här. Jag har aldrig gjort sånt här innan 😛
May 22, 2001
Vaniljflickan wrote: Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?
Ja jag tror du har gjort de ja.. jag fattar inte eller så, eller jag har inte ens prövat...
January 4, 2001
DraGoN wrote: [quote=Vaniljflickan]Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?
Ja jag tror du har gjort de ja.. jag fattar inte eller så, eller jag har inte ens prövat...
Men alltså... man spanar ju in sidan... ser hur det funkar på en höft... och i detta fallet är det inte direkt svårt att se att det är MD5 krypterat.
Och vet man inget om MD5 så använder man google, då lär man springa på diverse nyttig information om det...
September 13, 2001
Tyckte detta var lite kul, så jag slängde ihop två stycken nivåer med ganska klurig svårighetsgrad.
ManicBlue om du är intereserad av dom kan du PM:a mig.
Skulle vara kul och se hur många som klarar av dom.
edit: insåg att jag kanske inte skulle "slänga ihop dom :-), får fila lite på dom. Nu är dom allderles för lätta.
När det är klart kan vi hoppas att jag åtmistonde har en klurig kvar 😉
January 4, 2001
Chewie wrote: Tyckte detta var lite kul, så jag slängde ihop två stycken nivåer med ganska klurig svårighetsgrad.
ManicBlue om du är intereserad av dom kan du PM:a mig.
Skulle vara kul och se hur många som klarar av dom.edit: insåg att jag kanske inte skulle "slänga ihop dom :-), får fila lite på dom. Nu är dom allderles för lätta.
När det är klart kan vi hoppas att jag åtmistonde har en klurig kvar 😉
Låter kul... 😀
Säg till när man får ge sig på dom... 😀
January 4, 2001
ManicBlue wrote: [quote=KheLdaR]Är det verkligen bara 2 lvls ? Efter 2:a så står det" nu kan du känna dig stolt" lr ngt sånt men slutar det där ?
Ja. Jag orkade inte pilla ihop något mer just då, men som sagt nya saker är på gång.
Vore kul att se något som är mera tidskrävande... 🙂 lite svårt att göra kanske, men men... 🙂
August 22, 2001
Grayfox wrote: Jag fattade inte ett skit!
Om jag ska förklara det enkelt med mina egna ord skulle jag säga så här: Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta. :bgrin:
April 20, 2002
Vaniljflickan wrote:
Om jag ska förklara det enkelt med mina egna ord skulle jag säga så här: Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta. :bgrin:
Fan vad smart du är alltså! 😮
Vaniljflickan for president!
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
August 22, 2001
Tintin wrote: [quote=Vaniljflickan]
Fan vad smart du är alltså! 😮
Vaniljflickan for president!
Tack o tack! 😀 Är det nå´t mer ni vill veta? Skitsnack & spam tillhör favoriterna...
February 21, 2003
Vaniljflickan wrote: [quote=Grayfox]Jag fattade inte ett skit!
Kunde inte sagt det bättre själv :hehe:
September 13, 2002
Coore wrote: [quote=DraGoN][quote=Vaniljflickan]Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?
Men alltså... man spanar ju in sidan... ser hur det funkar på en höft... och i detta fallet är det inte direkt svårt att se att det är MD5 krypterat.
Och vet man inget om MD5 så använder man google, då lär man springa på diverse nyttig information om det...
men hur ska man se att de e MD5 kodat om man inte vet ngt om MD5 .. moment 22
1 Guest(s)