January 4, 2001
heimdal wrote: [quote=Coore][quote=DraGoN][quote=Vaniljflickan]Så för att klara sig från nivå 2 och framåt så måste man använda massa program som man inte vet vad de heter, vad de gör eller hur man använder dem? Har jag fattat rätt?
Ja jag tror du har gjort de ja.. jag fattar inte eller så, eller jag har inte ens prövat...
Men alltså... man spanar ju in sidan... ser hur det funkar på en höft... och i detta fallet är det inte direkt svårt att se att det är MD5 krypterat.
Och vet man inget om MD5 så använder man google, då lär man springa på diverse nyttig information om det...
men hur ska man se att de e MD5 kodat om man inte vet ngt om MD5 .. moment 22
Det står i klartext att det är MD5 kodat... Ifall du kollar loggin sidans källa, så tar den dig till lite andra roliga .js filer... där står allt du behöver veta...
November 14, 2002
Ahhh äntligen knäckte man den... känner sig ju lite dum när man inte kan ett dyft om MD5 eller javascript men det gick att knäcka efter lite rotande i html koden och lite sökande på nätet, synd bara att man hittade dettta så långt efter alla andra... ganska kul test, lite kort dock... när kommer det fler test då? =)
February 21, 2003
ManicBlue wrote: Har 5 nivåer klara nu, men väntar på nått eventuellt bidrag från vinnaren till denna tävlingen.
Får du nog vänta på eftersom han är i Norge nu och åkte igår förmodligen.
mounte wrote: dax att sova nu ... åker till Norge för att åka lite skidor ... ska bli en massa feta hopp m.m. 😉
December 15, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=ManicBlue]Har 5 nivåer klara nu, men väntar på nått eventuellt bidrag från vinnaren till denna tävlingen.
Får du nog vänta på eftersom han är i Norge nu och åkte igår förmodligen.
mounte wrote: dax att sova nu ... åker till Norge för att åka lite skidor ... ska bli en massa feta hopp m.m. 😉
Jo jag såg de, orkade bara inte förklara utförligare . Jag har ingen brådska direkt.
August 22, 2005
Ogrebeast wrote: [quote=festisMER]Jag fattar absolut ingenting av detta, man kan ju inte bara gissa, så man måste ju ha nåt program eller nåt. Vad ska man använda?? Jag kommer få damp om jag inte får veta vad jag ska använda mig av för att lösa det där 😀
Alltså, lösenordet är MD5-kodat. Funktionen som överför vanlig text till kod är inte bijektiv, den kan alltså inte kodas bakåt (dekrypteras). Då kan man offentligt presentera det krypterade lösenordet eftersom det ändå inte går dekryptera det. Det enda man kan göra är att testa alla kombinationer av möjliga lösenord och koda dessa och jämföra MD5-koderna, vilket man inte gör för hand direkt. Alltså bör ett program göra detta.
Okej, jag tror att jag fattar, thx
February 1, 2003
låter bra ... hmmm jag har kommit hem från Norge ... inget brutet ... lite blåmärken... lite tasig hjälm ... inget värre denna gång ... aja
Jag åker bort snart igen ... närmare sagt imorgon, då blir det jönköping ... men på vägen dit ska jag fundera lite på en nivå ... kommer nog bli ganska högt lagd ribba ... men jag är övertygad om att flera här kommer klara den ...
vad önskar kvinnorna och herrarna? kryptering, reverse engineering, logik, klient emulering ??
bara så man inte gör något megatråkigt (läses som ingen har intresse att lära sig något om...)
zzz
April 20, 2002
Det var kul detta med md5
lite för avancerat för mig just nu men jag sitter och försöker lära mig så ha gärna med md5kodning på nästa level.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
February 1, 2003
Väntar på att en bil ska hämta upp mig för min lilla resa till jönköping ... har funderat lite och kommer slänga upp en server senare där folk ska försöka emulera en klient ... kommer troligtvis ha med lite annat, kryptering.. men jag ska inte nämna för mkt just nu ... då jag inte har skrivit så mkt kod än ...
men jag kan lova att det blir något att se fram emot!
August 22, 2001
mounte wrote:
vad önskar kvinnorna och herrarna? kryptering, reverse engineering, logik, klient emulering ??
Åh, får man välja? 😀
Jag vill ha något som man kan lösa utan MD5 och skit. Fast som är svårare än att hitta i källkoden? Lite logik kanske... skulle behöva öva upp lite logiskt tänkande, oki?... 🙂
January 4, 2001
mounte wrote:
logik är iofs kul... men jag skulle vilja se en level med en massa olika saker, en som tar lite tid, det vore kul... så det inte bara är att kolla källan, hitta det krypterade lösenordet, slänga in det i ett prog, sen är det klart...
1 Guest(s)