January 14, 2004
Ja som abishai sa är ju nu hösten snart här och då börjar ju många med skola eller liknande och då blir det ju till att fixa egen god mat 😛
Efter att ha sett alla olika korvstroganoff recept så borde ni ju ha fler bra recept tycker jag så varför inte göra en liten kokbok här?
Själv är jag helt befriad från matlagningstalang så jag lever mest på kötbullar och potatismos eller liknande 😛 därav så har jag inget recept att bidra med nu men någon annan kanske har ett bra recept på något gott?
May 17, 2002
Senapskycklinggryta.
Kycklingfiléer (eller annat kycklingkött, inga ben bara)
Matlagningsgrädde
buljong
kapris
Dijonsenap
charlottenlök
cream fraich
fräs kycklingen och löken
Häll på resten.
smaka av med salt, mer senap och kanske lite soya.
Servera med vad du tycker passar (inte ris, det är så trist).
gott och satans snabblagat.
Jag har samlat några favoriter här: http://www.gunnarsson.biz/ljun.....ecept.html dock inte enbart mat..
Tänkte det skulle bli lite fler, men tappade intresset för sidan nästanm på en gång..
Portersteken rekommenderas starkt iaf.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 10, 2003
Chiligryta
4 portioner
400 g lövbiff
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 paprikor i olika färg
smör
1 burk krossade tomater, ca 400 g
1/2 -1 tsk sambal oelek
1 msk farinsocker
1 tsk salt
1 tsk hel koriander
1 msk vetemjöl
2 dl matlagningsyoghurt
Skär köttet i tunna strimlor. Skala och strimla både röd- och vitlök. Kärna ur och strimla paprikorna. Fräs först lök och paprikor i smör i en stor stekpanna och lägg över det i en gryta.
Bryn köttet och lägg över det i grytan. Tillsätt tomatkross, sambal oelek, farinsocker, salt och stött koriander. Låt grytan koka under lock i ca 5 min. (Hit kan grytan förberedas.)
Rör ut mjölet i matlagningsyoghurten. Rör ner det i grytan. Låt koka i ca 3 min. Garnera gärna med färsk koriander. Servera med ugnsstekt potatis i tjocka skivor, kall matlagningsyoghurt och gärna lime- eller citronklyftor.
Själv föredrar jag ris till, gärna den långkorniga sorten som klibbar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
Kassler med luftigt täcke:
Kassler i lagom mängd beroende på antal personer.
Läggs i botten på en ugnssäker form och täcks med en sås gjord av gräddfil och chili i de proportioner som passar dom som skall äta. Lite riven ost ovanpå är aldrig fel. Kör i ugnen på 250 grader i 10-15 minuder för 500g kassler.
Servera med ris och ett rött.
//Andreas
March 30, 2003
Pastarätt för en.
Ca. fem bollar Tagliatelle.
Krabbsticks
Salsa
Mjölk.
Börja med att sätta på vattnet. häll i en skvätt matolja så kokar det inte över lika lätt senare.
Tina krabbsticksen i micron under tiden. Dela varje i tre delar och stek lite lätt. Lägg pastan i vattnet. Häll lite mjölk och salsa i stekpannan, rör om och stäng av plattan. Sedan när pastan är klar. Häll av vattnet, lägg det i stekpannan och rör om.
Ät!
Hamburgare med massor av ost och lök är en höjdare med. 😀
January 12, 2004
Enkel köttfärsgryta.
Köttfärs
Kryddor av eget val.
Vattenkastanjer.
Bambuskott
Paprika
Krossade tomater
Cremé fraiche
serveras med ris och sallad.
Enkel kall sås.
Cremé fraiche.
Kryddmix.
Chiliflakes.
Örtsalt.
paprikapulver
Citronsaft.
Saltimbocca.
Tunna skivor av kalvkött (alt lövbiff)
Tunna skivor av en god rökt skinka.
Lägg på skinkan på skivorna av kalvkött, salta och peppra, rulla ihop och fäst med tandpetare och bryn dom i en stekpanna.
Häll sedan i vitt vin som bräserar köttet tills det är klart.
Red av det som är kvar i pannan till en sås.
Servera med klyftpotatis och en sallad.
April 18, 2003
Spola vattnet riktigt varmt, häll upp i en bytta, gör pulvermos på det, rosta lite fiskpinnar i brödrosten under tiden, servera med nån sås av nått slag= klart.
Själv tröck man i sej ett flottigt MAXmål för en stund sen... vette faan om jag inte hellre tagit en rå fiskpinne än det skrotet...
October 16, 2003
Jekyll 3000 wrote: Spola vattnet riktigt varmt, häll upp i en bytta, gör pulvermos på det, rosta lite fiskpinnar i brödrosten under tiden, servera med nån sås av nått slag= klart.
Själv tröck man i sej ett flottigt MAXmål för en stund sen... vette faan om jag inte hellre tagit en rå fiskpinne än det skrotet...
varmt vatten = inte bra... :/
March 14, 2004
Ta en bil laxfilé (så mycket som du anser dig behöva). Ta en ugnsplåt fyll den med ett tunt lager av grovsalt. Lägg på laxen med åvansidan mot saltet. In i ugnen tills laxen är klar. Pressa lite kokt potatis och ta en sån där färdig creme fresh sås allt gräddfil och servera med lite brockoli eller microkokta morötter.
2 Guest(s)