February 21, 2005
Delph1 wrote: Svenska är dessutom ett väldigt svårt med en grammatik som är långt ifrån logisk många gånger.
//Andreas
Då har du aldrig prova på finska 😀
Har klassats som det 3:e svåraste språket i världen att lära sig(har jag hört), med grammatik och ord böjelser.. finns vissa ord dem/vi böjer upp till 15 gånger.. bit i den du 😀
March 15, 2002
Golai wrote: [quote=Delph1]Svenska är dessutom ett väldigt svårt med en grammatik som är långt ifrån logisk många gånger.
//Andreas
Har klassats som det 3:e svåraste språket i världen att lära sig(har jag hört), med grammatik och ord böjelser.. finns vissa ord dem/vi böjer upp till 15 gånger.. bit i den du 😀
Jepp finskan har väl 15 olika kasus till skillnad på svenskan som har 2-3. Ungerskan har dock 22 så det lär vara ännu värre. 🙂
March 14, 2001
Normalt bryr jag mig inte hur folk stavar och skriver och märkar ganska lätt om personen har svårt för att skriva eller bara är allmänt lat och inte orkar skriva ritkigt..
Och det värsta är när någon som exempel skriver en tråd och vill ha hjälp med något och han får då svaret att han skriver så dåligt att denne inte vill hjälpa dig, fast de egentligen inte är svårt att lista ut vad han menar..
Har sett en del sådana trådar genom tiden och de är grymt störande när folk gör på detta vis..
April 18, 2003
Golai wrote: [quote=Delph1]Svenska är dessutom ett väldigt svårt med en grammatik som är långt ifrån logisk många gånger.
//Andreas
Bah, Finska är inte ett språk, det är ett läte...
😉
March 14, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=Golai][quote=Delph1]Svenska är dessutom ett väldigt svårt med en grammatik som är långt ifrån logisk många gånger.
//Andreas
Bah, Finska är inte ett språk, det är ett läte...
😉
Känner några finnar och tycker de låter olika varje gång de säger något, fast det betyder samma..
Golai har du läst relgerna? 😛
February 21, 2005
Snorch wrote: Golai har du läst relgerna? 😛
Som vilken speciell regel menar du då?
Allmänna Ordningsregler
* Var trevlig och bemöt andra medlemmar med respekt även om du inte alltid delar deras åsikter.
Vem har jag inte respekterar i denna tråd?
* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg.
mitt inlägg om dyslexi riktar sig inte till tråd startaren, den riktar sig i så fall lika mycket till kungen som geniet i min första post
* PUL - Lagen om personuppgifter gäller även på NH, således tillåter vi inte att uppgifter kring enskilda personer publiceras i forumet så som tex. namn, adress eller telefonnummer.
Har inte lämnat ut några som helst uppgifter om någon.. eller har jag fel?
* Hets mot folkgrupp tillåts ej.
Det kan jag hålla med om och har inte visat några ärekränkande tecken vad jag kan se.
* Personliga meddelanden tas lämpligen via PM eller annat sätt och inte direkt i forumet.
Tänkte att minna inlägg skulle få läsas av alla och inte endast enkilda personer
* Håll dig till ämnet i aktuell tråd. Har du inget vettigt att tillföra tråden är de bättre att inte skriva alls.
Trodde jag gjorde det, sen att andra avviker och jag kommenterar det tycker inte jag personligen är en avvikelse. Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag gjort fel då.
* Posta inte meningslösa inlägg/trådar.
Har jag gjort detta? då tycker jag att Jekyll 3000's inlägg är väl något av meningslöst isf?
* Använd forumets sökfunktion innan du postar en fråga. Chansen finns att just din fråga tidigare varit uppe i forumet.
Inte jag som startat tråden så fanns ingen idé till att söka efter den
* Ta dig tid att läsa igenom ditt inlägg innan du postar det. På detta viset undviker du enklast missförstånd och får förhoppningsvis snabbare och bättre hjälp.
Gör jag varje gång
March 14, 2001
Golai wrote: [quote=Snorch]Golai har du läst relgerna? 😛
Som vilken speciell regel menar du då?
Din avatar får max vara 60*60 pixlar och 6kB stor. Inga animerade avatarer tillåts. Vi tillåter inte avatarer med politiskt budskap eller avatarer som kan uppfattas som stötande.
Den kanske..
February 21, 2005
June 28, 2001
Quarzi wrote: Tycker många här inte verkar fattar hur jobbigt det kan vara.
det är väl inte alltid så lätt att sätta sig in i en sådan situation, tex du kan gå utan att behöva tänka att du ska sätta ena benet före det andra.
medans en person med noll simultanförmåga måste begränsa sig till en rörelse i taget.
visst inser du att det måste vara jobbigt men du kan omöjligtvis inse hur frustrerande det måste vara att behöva anstränga sig så brutalt mkt för att bara lyfta en colaburk och ta en slurk.
November 26, 2002
dree wrote:
men sen är det ju så att dyslektiker tror det dom skriver är rätt..
Jo, men eftersom han har gjort denna tråden måste han väl ha insett att han har problem?
dree wrote:
men visst är det enkelt att tro att dyslektiker är dumma i huvudet.
det är många som har förutfattade meninger om det mesta.
Jag hoppas att du inte syftar på mig, för då är det du som har de förutfattade meningarna.
December 31, 2001
Relaxia wrote: Förstår hur du menar. Själv stammade jag en del när jag var yngre. Nu har jag emellertid växt ifrån det, men ibland kommer det tillbaka. Skitstörande!
Gjorde även jag, försvann när jag var runt 13 år eller så. Kan dock komma något biland sisådär 2-3 gånger om året 🙂
Det var ett helvete att genomleva, att stå och läsa något högt för klassen var tortyr.
September 21, 2003
BearznaiL wrote: Ärligt talat, folk som inte skriver bra tycker jag inte om att prata med över internet. Det kan låta illa och grymt, men jag orkade inte ens läsa klart ditt inlägg.
Snälla, utbilda dig eller rättstava och kontrollera innan du skriver.
Dyslexi kan man inte gå en utbildning för att det ska försvinna. Visst man kan träna så man blir bättre men kommer nog aldrig kunna skriva som en "normal" person.
August 7, 2001
zubbe wrote: [quote=dree] men sen är det ju så att dyslektiker tror det dom skriver är rätt..
Jo, men eftersom han har gjort denna tråden måste han väl ha insett att han har problem?
ja dyslektiker vet ofta om att dom har problem men det hjälper dom inte så mycket.
zubbe wrote: [quote=dree] men visst är det enkelt att tro att dyslektiker är dumma i huvudet.
det är många som har förutfattade meninger om det mesta.
Jag hoppas att du inte syftar på mig, för då är det du som har de förutfattade meningarna.
jag särade på det så det var menat till många här i tråden
January 14, 2002
Mind wrote: [quote=Quarzi]Tycker många här inte verkar fattar hur jobbigt det kan vara.
det är väl inte alltid så lätt att sätta sig in i en sådan situation, tex du kan gå utan att behöva tänka att du ska sätta ena benet före det andra.
medans en person med noll simultanförmåga måste begränsa sig till en rörelse i taget.
visst inser du att det måste vara jobbigt men du kan omöjligtvis inse hur frustrerande det måste vara att behöva anstränga sig så brutalt mkt för att bara lyfta en colaburk och ta en slurk.
Vad har rörelsehinder med denna tråden att göra?
Det jag menade var att några här verkar tro att han kan anstränga sig mer för att vi andra ska vara nöjda över hans stavning, visst kan word fungera, men att komma med nedklankande kommetarer kommer inte hjälpa honom på något sätt.
March 11, 2003
Min syster är diagnoserad dyslektiker. Hon har lärt sig skriva nästan lika bra som vem som helst. Det tog henne dock ungefär 5-10 stödtimmar i veckan under några år, så att säga att det inte går att fixa är bara skitsnack. Som så mycket annat handlar det mycket om vilja.
Hon hatar text som är felstavad, då det gör det ännu besvärligare för henne att läsa. Alltid när hon skriver, måste hon använda rättstavningsprogram. Hon låter gärna andra läsa igenom texten också innan hon skickar iväg något. Hon lät många läsa igenom hennes doktorsavhandling innan hon skickade den till tryckning.:)
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo att visst är det synd om dyslektiker. Men det är ingen ursäkt att inte ens försöka. Det är helt enkelt inte så att man kan tro att det är helt OK att stava som en kratta hela livet bara för att man har dyslexi. Visst, ingen kan hindra personen att göra det, men dyslektikern får också acceptera att han är begränsad och utestängd från vissa saker, om han inte tar itu med sina problem. Utöver det skall man kanske också tillägga att dyslexi har blivit lite av en ursäkt för att man inte orkar stava och uttrycka sig ordentligt. Och sånt är bara ruskigt patetiskt.
August 7, 2001
denstore wrote: Min syster är diagnoserad dyslektiker. Hon har lärt sig skriva nästan lika bra som vem som helst. Det tog henne dock ungefär 5-10 stödtimmar i veckan under några år, så att säga att det inte går att fixa är bara skitsnack. Som så mycket annat handlar det mycket om vilja.
Hon hatar text som är felstavad, då det gör det ännu besvärligare för henne att läsa. Alltid när hon skriver, måste hon använda rättstavningsprogram. Hon låter gärna andra läsa igenom texten också innan hon skickar iväg något. Hon lät många läsa igenom hennes doktorsavhandling innan hon skickade den till tryckning.:)Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo att visst är det synd om dyslektiker. Men det är ingen ursäkt att inte ens försöka. Det är helt enkelt inte så att man kan tro att det är helt OK att stava som en kratta hela livet bara för att man har dyslexi. Visst, ingen kan hindra personen att göra det, men dyslektikern får också acceptera att han är begränsad och utestängd från vissa saker, om han inte tar itu med sina problem. Utöver det skall man kanske också tillägga att dyslexi har blivit lite av en ursäkt för att man inte orkar stava och uttrycka sig ordentligt. Och sånt är bara ruskigt patetiskt.
sen är det ju olika från fall till fall.
min polare har trälat med stödtimmar visst det har hjälpt till viss del men inte tillräckligt så att folk på internet ska vara nöjda.
2 Guest(s)