December 28, 2004
Man måste ha stort överseende med folk som har tal, läs och skrivsvårigheter.
Det är som att vissa ord och bokstäver inte finns där, det är tomt.
Ni skrev att ni vill att dom ska läsa igenom deras texter före dom sänder ut det, men grejjen är att dom inte kan se felen själva.
November 27, 2003
Deutterium wrote: "No using ir right joey"
(Antar att felstavningen var någon konstig form av humor)
Vad vet du om det till att börja med, vet du vad jag syftade på exakt, för det verkar du inte gjort. Du hänger inte i någon större usträckning i vår irc-kanal så jag har svårt att tro det i alla fall. Det hela grundar sig i att de ser det som sin rätt att kritisera andra språkbruk medan de å sin sida får inte kritiseras för då är man ju "dum i huvet".
Att leka ordpolis är ingens rättighet. Att sätta sig själv på en sådan pedistal där man faktiskt sitter och ser ner på andra och rättar andras språkbruk är verkligen att ha höga tankar om sig själv och verkligen inte verklighetsbundet. För att det ska funka först och främst måste ju språket hållas inom väldigt strikta ramar, och visst görs det ibland enkla och väldigt grundläggande fel i själva språkbyggnaden, men det ger inte någon person någon som helst rätt att sitta och peka finger för det. Samtidigt måste man ge språket en chans att leva och nyansera sig annars är vi jävligt körda här upp i kalla nordeuropa. Världen bryr sig inte ett skit om ett så pass litet språk som svenska så ska vi kunna fortsätta ha svenska som modersmål och kunna överleva med det måste vi låta det leva och influeras och det kan man ju knappast säga att "ordpoliseri" leder till.
Visst kan man ju resonera på så vis att man vill bevara det vackra svenska språket (newsflash: svenska är inte vackert, även om det finns riktiga ordkostnärer även inom det svenska språket som kan få även det mest vidriga att verka helt underbart), men då går vi med all säkerhet mot ytterliggare ett tillägg i listan över utdöda språk.
Dessutom att det i många fall är rent av bara för att jävlas och sitta och påpeka på minsta lilla sak, det gör mig bara förbannad; det har ingen människa rätt till, det är bara lågt.
Håller dock med om att det kan vara en bra idé att köra sin text genom word en snabbis innan man postar, det är nog värt det besväret.
//Andreas
November 27, 2003
snyde wrote: Delph1: Min personliga åsikt är att du borde lägga ner slavmoralen -- vad är syftet med att acceptera samhällsproblem?
Handlar inte om samhällsproblem (om man nu kan kan kalla språkproblem det), handlar om att enskilda individer anser sig vara så pass mycket bättre än andra och tar sig rätten att personligt utöva en makt/rättighet som ingen gett dom. Bristen på empati och förståelse (inte acceptans notera det!) i detta samhälle är fan snudd på sorgligt vad det verkar här.
//Andreas
January 5, 2002
Dree: Bristande språkkunskaper är ett väldigt stort samhällsproblem.
Delph1: Vad jag argumenterar emot är sättet på vilket du kämpar för språkproblemens acceptans i samhället. Det är enligt mig bättre att försöka eliminera ett problem än att försöka få folk att leva med det.
// Peter
August 7, 2001
snyde wrote: Dree: Bristande språkkunskaper är ett väldigt stort samhällsproblem.
Delph1: Vad jag argumenterar emot är sättet på vilket du kämpar för språkproblemens acceptans i samhället. Det är enligt mig bättre att försöka eliminera ett problem än att försöka få folk att leva med det.
// Peter
bara för min polare har dyslexi så ska han ses som ett samhällsproblem?
March 15, 2002
dree wrote: [quote=denstore]Min syster är diagnoserad dyslektiker. Hon har lärt sig skriva nästan lika bra som vem som helst. Det tog henne dock ungefär 5-10 stödtimmar i veckan under några år, så att säga att det inte går att fixa är bara skitsnack. Som så mycket annat handlar det mycket om vilja.
Hon hatar text som är felstavad, då det gör det ännu besvärligare för henne att läsa. Alltid när hon skriver, måste hon använda rättstavningsprogram. Hon låter gärna andra läsa igenom texten också innan hon skickar iväg något. Hon lät många läsa igenom hennes doktorsavhandling innan hon skickade den till tryckning.:)Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo att visst är det synd om dyslektiker. Men det är ingen ursäkt att inte ens försöka. Det är helt enkelt inte så att man kan tro att det är helt OK att stava som en kratta hela livet bara för att man har dyslexi. Visst, ingen kan hindra personen att göra det, men dyslektikern får också acceptera att han är begränsad och utestängd från vissa saker, om han inte tar itu med sina problem. Utöver det skall man kanske också tillägga att dyslexi har blivit lite av en ursäkt för att man inte orkar stava och uttrycka sig ordentligt. Och sånt är bara ruskigt patetiskt.
sen är det ju olika från fall till fall.
min polare har trälat med stödtimmar visst det har hjälpt till viss del men inte tillräckligt så att folk på internet ska vara nöjda.
Precis, det finns ju olika grader av dyslexi. Vissa kan träna bort sin utan att egentligen lägga ner någon tid allsmedan vissa kommer ha problem hela livet oavsett hur mycket de tränar.
November 27, 2003
snyde wrote: Delph1: Vad jag argumenterar emot är sättet på vilket du kämpar för språkproblemens acceptans i samhället. Det är enligt mig bättre att försöka eliminera ett problem än att försöka få folk att leva med det.
// Peter
Nja, jag tror inte vi tänker så olika. Det jag vänder mig mot är de personliga rättigheter en del tar, inte att man försöker "eliminera" pronblemet. Bättre man angriper problemet i skolan istället för att ett gäng 16-åringar gör det på IRC genom att trakassera andra på samma gång, detta är vad jag menar med ordpoliseri, inte när man faktiskt försöker hjälpa andra.
//Andreas
April 29, 2004
heja!! Full fart på denna tråd .
jätte bra va kul
Att så många deltar .
jag bruka ha många läsare min data problem ( trådar )
Men detta slår rekordet
Det är nog min enda tråd som har gätt så här många svar
inom 48 timar
----------------------------------------------------------------
ja ganska själv klart att vi (dyslektiker )
vet om , medvetna att det inte blir rätt når (när) vi skrivier
Man ska nog inte heller läga för mycket tid
överdriva sin livs tid på slöas enrige på nåt som är svårt ,
man måst få njuta av livet .
så länge man kan skriva på en nivå .att göra sig förståd
Det borde räcka långt in i livet .
Det påverkar även mit socijal sätt själva livet i vardagen ,
Och hur man hantera sin socijalförmågan genom internet komuniskation med skriv gramatiken .
Att bygga upp få socijalnätverkl genom dator internet . är svårt.
När man inte har släkt vänner , bara en flickvänn hus djur ,
ängnar jag mig mest åt dator spel film samla på nåt
för att få ha nåt att göra
Fick aldrig en en chans i dens svenska skolan , att utvecklas på lika vilkor för bra betyg , Fast jag hade all tänk bara närvaron i skolan
I dag känner flera till att många har
efter som jag själv inte har någon störa socijal umgänge kräts från gamla skol år .
Tror att hälsan har en hel del påverkan hur sine friden är för kunne skriva konseterar sig , masa saker som störs undermedvetet , som vi inte kan rå för.
Bara ett bevis på vi bord forska mer med hjärna
vi vet så lite om våran hjärna .
Det är många människor som inte mår bra i vårt samhälle ,
Jag Tror att folk blir mer ensamm på annat sätt i dag ,
om man inte kan hantera språket på lik värdigt sätt.
Dagns människor är det många flera som är ensamm på olika sätt
Att skriva i forum är för mig ett sätt ge mig själv en chans få kontakt genom olika intress inom data världen .
Jag tror att vårt undermedvetena sätt ,
vi är van att allt ska flyta på fungera av sig själv ,
Utan behöva lägga mer enrige kraft .
Där för många människor kan regarera bete sig , lite klumpigt
Är nog inte otur , är nog mer hur medvetna vi är,om oss själva .
vi är människor , alla har sina brister
Ingen är perfekt ,
Detta som gör oss till människa , vi är djur , bristerna,
I bland tror jag att folk läser tråder som stavs fel
för man vill se hur galet man skriver . ändo svara man inte
jag har undrat var för får jag så många läsera på en fel stav tråd
om man jämför de user tådar som kan skriva .
Man vill välja sina med människor med omsorg .
man kan aldrig rusa in socijalt
Det tar många år att lära känna människor om man får en chans.
det har inte jag lyckats , skapp socijal nätverk .
tack vare mitt sätt att skriva utrycka sig , ,
hur en person kan fungera ,
Vi funger så olika ,
intressant att studera människor .
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Nja, jag tror inte vi tänker så olika. Det jag vänder mig mot är de personliga rättigheter en del tar, inte att man försöker "eliminera" pronblemet. Bättre man angriper problemet i skolan istället för att ett gäng 16-åringar gör det på IRC genom att trakassera andra på samma gång, detta är vad jag menar med ordpoliseri, inte när man faktiskt försöker hjälpa andra.//Andreas
Problemet kanske ligger i att folk av idag inte kan ta kritik? Så fort man säger något mindre positivt om någon, så börjar det gnällas om påhopp och trakasserier. På fullt allvar så är det nog dax att börja inse att det snart inte går att komma längre i samhällsförfall. Skolan är ju helt degenererad idag, och från att ha gått ifrån ett av världens mest läs och skrivkunniga folk, så dyker vi som en störtbombare i tabellerna. Kom inte och säg att vi helt plötsligt har fått en dyslexiepedemi, för då kommer jag att kissa på mig av skratt. Det kanske är dax att inse att man får ställa lite krav på folk igen. Man skall inte bara kunna säga att man inte vill. Varken av den ena eller andra anledningen. Folk, vuxna som barn får börja ta sitt ansvar, och inte skylla på samhället eller sina krämpor när det inte är så roligt.
April 29, 2004
skolan i dag vet mer , om skriv problemen
var för har så många behov att mobba andra , barn
var är vuxna människor som har tid fast man inte kan få lön .
men för 10 årsen jag är 29 år ,
denna utevkling har på gått i många år , den negativ efkterna inom skolan
ser vi i dag . tack vara tänker på pengar besparningar
Allt handlar bara om pengar tid , kunskapp
Det ska alltid dra ner pengar minska utgifterna
vi sliter sönder våra ungdomar med med ekomniska besparningar
Där har vi en del av stressen som kommer i från besparningar
Fritdsgårdar med få vuxna . stress
många jäng bland de unga människor runt 15 år . som kommer fel i livet.
Det upp märksams mer i dag stava skriv svårigheter
men det hjälper inte .
Våra politiker har aldrig haft intress full ut att lösa problem
Jag skulle tro att själva politiken inte klara av längre ge tryghet skapp ett samhäll där folk kan leva må bra ,
vi skapper flera fattiga i dag ,
Inga fabriker kvar i sverige inom 50 år ,
det tror jag
Kan man inte stopp utflytninga av svensk fabriker ,
Stora företag gör svenskar fattig slår ut socijal livet ,
Ingen som tar ansvar för samhälls konsekvänterna
hur ska jobben komma tillbaka,
hur ska man kunna skapp jobb
när man aldrig skapper 1000 tals jobb ,
Det finns inga jobb ,
Behöver man gå i skolan då ?
Jag trode man gick i skolan för att man ska få jobb för betala skatt,
Jag är säker på att vi inte kommer kunna ge jobb till alla som vill gå i skolan lära sig skriva ,stava
Jag tycker man ska sänka lönerna för våra politiker
Våre förebild för vara rädd om skattebetals pengar
Är inte vårt fel att så många människor är sjuk som mår dåligt
Tror inte det är så många som fuskar med bidrag
Tror det bara handlar om pengar
Politiker kan höja sin löner själva ,
jag får inte rösta om dersa löner
Vi som är arbetsgivaren när vi röstar in politiker ,
vart är demokratin tagitvägen
är bara frågan om hur man kan spara inom vården skolan
stänga ner socijalverksamheter
kommer aldrig finns jobb till alla om man inte bygger fabriker ,
kan man ändo inte ha skol sjukvård som fungera utan sänka på socijalutgifter men vill inte spara pengar inom politiska utgifterna dersa löner , extra förmånerna ,
låt folk som vill jobb få mat kläder om det inte finns pengar att ge i lön
July 18, 2003
Tycker att det var ett bra initativ av dig som lägger upp en sådan här tråd.
Är själv dyslektiker och får höra då och då att det står fel. Tar inte illa vid mig, men ibland när man har en fråga eller ett problem och skapar en tård pga av detta så får man mer svar för att man har skrivit fel än vad man får på frågan man ställde.
Det är en sak om en person kommenterar detta, men när massivs gör det så blir man ju irriterad.
Ska också säga att folket här på NH är mycket trevligare och kommenterar inte stavfel hälften så mycket som på sweclockers forum.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
July 14, 2003
Jag förstår om man kan ta illa upp. Därför brukar jag inte påpeka hur folk stavar och skriver. Men det är väldigt jobbigt att läsa text som innehåller massa stavfel osv. så jag förstår dom som påpekar till viss del också.
Mina 50 öre
*EDIT*
No offence Gabor men din text pallade jag inte med att läsa. När det är såna grova stav/gramatik/meningsbildnings-fel orkar man inte läsa. Det är okej om någon skriver ett par stavfel eller missar en bokstav här och där men text som är helt kaos, nej tack då pallar iaf inte jag att läsa 🙁
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Nja, jag tror inte vi tänker så olika. Det jag vänder mig mot är de personliga rättigheter en del tar, inte att man försöker "eliminera" problemet. Bättre man angriper problemet i skolan istället för att ett gäng 16-åringar gör det på IRC genom att trakassera andra på samma gång, detta är vad jag menar med ordpoliseri, inte när man faktiskt försöker hjälpa andra.
//Andreas
Problemet kanske ligger i att folk av idag inte kan ta kritik? Så fort man säger något mindre positivt om någon, så börjar det gnällas om påhopp och trakasserier. På fullt allvar så är det nog dax att börja inse att det snart inte går att komma längre i samhällsförfall. Skolan är ju helt degenererad idag, och från att ha gått ifrån ett av världens mest läs och skrivkunniga folk, så dyker vi som en störtbombare i tabellerna. Kom inte och säg att vi helt plötsligt har fått en dyslexiepedemi, för då kommer jag att kissa på mig av skratt. Det kanske är dax att inse att man får ställa lite krav på folk igen. Man skall inte bara kunna säga att man inte vill. Varken av den ena eller andra anledningen. Folk, vuxna som barn får börja ta sitt ansvar, och inte skylla på samhället eller sina krämpor när det inte är så roligt.
Det ligger mycket i det du säger. "Vi" är ett jävligt "bekvämt" folk.
snyde wrote: Delph1: Vad gäller sextonåriga språkpoliser på IRC håller jag med dig. Däremot argumenterar du även för språkdekadensens acceptans i samhället, vilket jag inte tycker om.
Dekadens/färg/nyans/förfall, en fråga om personlig vinkling på saken.
//Andreas
4 Guest(s)