November 27, 2003
zubbe wrote: Delph1: Menar du att om vi lär individer (enligt mig) korrekt svenska så dödar vi språket? På vilket sätt?
Nja, min poäng var väl lite att man ska nog vara öppen för nya förslag och kanske vara beredd att tumma på en del saker så att språket får en chans att utvecklas. Inget fel med att skriva korrekt enligt nuvarande gällande regler, men då står ju språket still i utvecklingen. Finns ingenting som överlever att stå stilla i utvecklingen.
//Andreas
April 14, 2002
denstore wrote: Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo att visst är det synd om dyslektiker. Men det är ingen ursäkt att inte ens försöka. Det är helt enkelt inte så att man kan tro att det är helt OK att stava som en kratta hela livet bara för att man har dyslexi. Visst, ingen kan hindra personen att göra det, men dyslektikern får också acceptera att han är begränsad och utestängd från vissa saker, om han inte tar itu med sina problem.
Håller med till fullo. Precis det jag försökt säga. Du beskriver det väldigt bra.
*blitz* wrote: Tycker att det var ett bra initativ av dig som lägger upp en sådan här tråd.
Är själv dyslektiker och får höra då och då att det står fel. Tar inte illa vid mig, men ibland när man har en fråga eller ett problem och skapar en tård pga av detta så får man mer svar för att man har skrivit fel än vad man får på frågan man ställde.
Det är en sak om en person kommenterar detta, men när massivs gör det så blir man ju irriterad.
Ska också säga att folket här på NH är mycket trevligare och kommenterar inte stavfel hälften så mycket som på sweclockers forum.
Märks knapp ska du veta. 🙂
optimuz wrote: Jag förstår om man kan ta illa upp. Därför brukar jag inte påpeka hur folk stavar och skriver. Men det är väldigt jobbigt att läsa text som innehåller massa stavfel osv. så jag förstår dom som påpekar till viss del också.
Mina 50 öre
Tycker generellt att sålänge man kan göra sig förstådd så kan man lika gärna låta det vara. Dock kan jag även tycka att om man rättar så kommer personen ifråga ihåg detta till nästa tillfälle och gör förhoppningsvis inte samma misstag igen. I slutändan vill väl alla stava felfritt? 😉
February 4, 2003
Dyslexi är ju ett problem. Det är ju ett samhällsproblem, varför blunda för det? Desto grövre dyslexi, desto större problem.
Om folk inte kan kommunicera på samma sätt som alla andra, så är väl det ett problem? Om folk inte kan göra sig förståda på samma sätt utan att folk ska anstränga sig, så är väl det ett problem?
Men bara för det är ett samhällsproblem så är ju inte individen en dålig person. Utan denna kan ju uttnytjas på andra sätt, eller kanske få resurser och bli bättre?
Personligen tror jag att Gabor gör sig till lite nu. Speciellt eftersom han skriver fel, och sen skriver rätt i parantserna direkt efteråt? Uppenbarlige så ser du ju att du stavar fel?
Men jag vet inte. Men tyvärr Gabor, ditt handikap är ett problem. Som alla andra handikap. Du är annorlunda än majoriteten (förhoppningsvis). Men du kan vara en jävel till person ändå! Och visst är det synd om dig!
Men som Snyde säger, att ändra på alla andra för att det ska bli behagligare för några få är väldigt svårt att åsdakomma. Det är ju jobbigt att läsa dina texter? Men visst behöver vi inte poäntera det.
Men dina texter kan bli jobbiga att läsa, vilket gör att man inte orkar läsa klart. Och ser inte vitsen att försöka kommunicera via internet, om meningen med internet är att kommunicera via text, som inte du kanske behärskar?
Om du vill göra dig förstådd så måste du också acceptera att lägga ner lite jobb. Annars skapar du dina trådar bara i onödan. Du säger att du vill njuta av livet, och inte orkar "korrigera" + rätta dina egna texter (ev. i Words felstavningskontroll). Men varför klagar du då när vi andra vill njuta av våra liv, när vi inte orkar läsa dina jobbiga texter?
Tyvärr, det funkar inte för mig. Visst det är grymt. Men alla har sina svagheter. Jag har mina, och du har dina. Och dessa måste vi acceptera, eller försöka förbättra.
Obs! Men språkpoliser som rättar andra hela tiden och slänger iväg pikar på minsta lilla fel HAR jag väldigt svårt för. Tycker att man ska skita i att läsa tråden, och kommentera den om den inte faller en i smaken. Så på den punkten håller jag med dig! Som nöter som den här killen länk (även fast han inte klagar på språket, så klagar han och tror han är någon moderator, eller dylikt)
August 7, 2001
jag har svårt att se varför det är ett problem.
jag menar att det är ett problem för dom men på vilket sett för andra?
att ni har problem att läsa vad dom skriver?
jag ser inte det som ett problem för mig att läsa det han har skrivit och det går ju som sagt inte för vissa med dyslexi att bli bättre... som min polare beskrev:
"det är som att titta på ett snurrande bildäck med text på 5:ans växel i 7000rpm och sen försöka läsa dom."
det kan ni försöka anstränga er med
men vissa går ju att hjälpa och det arbetas det förfullt med i skolorna...
men jag har inte fått ett konkret svar på varför det är ett samhällsproblem.
December 24, 2002
Okej.. orkar inte läsa alla inlägg.. men jag bara ge ett råd till dig gabor
Skriv ganska stort i din "sign" att du är dyslektiker så kommer du iallfall att slippa en hel del kommentarer.. eftersom det tydligen finns folk som inte har nått vettigare för sig än att bara gnälla på andra..
November 26, 2002
dree wrote: jag har svårt att se varför det är ett problem.
jag ser inte det som ett problem för mig att läsa det han har skrivit och det går ju som sagt inte för vissa med dyslexi att bli bättre... som min polare beskrev:
"det är som att titta på ett snurrande bildäck med text på 5:ans växel i 7000rpm och sen försöka läsa dom."
det kan ni försöka anstränga er medmen vissa går ju att hjälpa och det arbetas det förfullt med i skolorna...
Klart att de kan bli bättre, de kan kanske inte bli "botade" men ALLA kan bli bättre, om din polare inte blir bättre, är det antingen fel hjälp han får eller så har han gett upp.
Samhällsproblemet består (enligt mig) i att vi har fått en "dyslexi-epidemi"
Varför har läs och skrivsvårigheter ökat så markant i vårt samhälle?
Har skolan inte tid att hjälpa eleverna?
Visst, mörkertalet var stort förr, men inte SÅ stort.
January 14, 2002
zubbe wrote: [quote=dree]jag har svårt att se varför det är ett problem.
det kan ni försöka anstränga er medmen vissa går ju att hjälpa och det arbetas det förfullt med i skolorna...
Klart att de kan bli bättre, de kan kanske inte bli "botade" men ALLA kan bli bättre, om din polare inte blir bättre, är det antingen fel hjälp han får eller så har han gett upp.
I det högstadiet jag gick i kände jag 2 st som hade dyslexi (varav en gick i min klass), skolan visste om det men vad dom gjorde var att "ha lite överseende" med det när de satte betyg, och det var inte bara lite stavfel dom gjorde utan det är i klass med gabor här uppe (no offence).
Så dom gjorde inte ett jota för att hjälpa dem. Och det har jag fått höra både från han i min klass och hans föräldrar.
August 7, 2001
zubbe wrote: [quote=dree]jag har svårt att se varför det är ett problem.
jag skrev i ett tidigare inlägg att han blev bättre av hjälpen men som du skrev, han blev aldrig "botad".
han har suttit i extra stödtimmar i 8år och det hjälpte så han kunde få meningar som man förstår ungefär som gabor skriver.
May 29, 2001
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen av era uttalanden att en del verkar tro att "det finns ingen ursäkt" även för en dyslektiker, för då har dom inte ansträngt sig tillräckligt.
Fatta att det är sjukdom, en diabetiker kan också bli bättre om han/hon motionerar och äter rätt kost på rätt tid, skulle ni då säga att det finns ingen ursäkt för att du tar din insulin spruta (bara ett exempel).
Det synsättet för mig, verkar vara väldigt naivt och ignorant.
Om ni inte är dyslektiker själva och vet hur jävligt det är, så ska ni nog inte yttra er.
Och nej, jag är ingen dyslektiker själv men det är ju inte svårt att sätta sig in i någon annans situation...borde fler här testa.
November 26, 2002
Quarzi wrote:
I det högstadiet jag gick i kände jag 2 st som hade dyslexi (varav en gick i min klass), skolan visste om det men vad dom gjorde var att "ha lite överseende" med det när de satte betyg, och det var inte bara lite stavfel dom gjorde utan det är i klass med gabor här uppe (no offence).
Så dom gjorde inte ett jota för att hjälpa dem. Och det har jag fått höra både från han i min klass och hans föräldrar.
Skrämmande, jag tror även att lärare är snabba på att stämpla elever som "obotliga" för att slippa bry sig, antagligen för att deras arbetsbelastning är för hög, klasserna för stora o.s.v.
En släktings barn fick detta uttalandet om sig "vi har bestämt oss för att han har mild autism" av en lärare, alltså läraren dömde ut honom utan att ens ha frågat en psykolog el. läkare.
February 4, 2003
Det som är jävligt intressant är att många försvarar dyslektiker i denna tråd.
Men sen om någon person med dyslexi verkligen skrev en tråd, text eller liknande så tvivlar jag starkt på att ni hade orkat läsa den.
Varför? Ni säger ju själv att det inte är "jobbigare"?
Klart dyslexi är en sjukdom. Klart att det är ett samhällsproblem om folk inte kan kommunicera utan att motparten får anstränga sig? Klart det är ett samhällsproblem om en dyslektikers budskap inte kommer fram?
Det säger ju till och med Gabor själv i denna tråd. Annars hade han väl inte skapat tråden? Han upplever ju saken som ett problem, hans budskap kommer inte fram. Så varför säger vissa andra att det inte är ett problem? Förstår inte.
Tycker det är en jävla dubbelmoral faktiskt.
jonte_power
Hmm. Håller med dig om allt, utom den sista raden. Väldigt korkat. Varför? Jo denna tråden skapades av Gabor för att diskutera hans problem. Vilka problem? Jo dyslexi. Förnekar du "problemet" genom att istället börja kritisera andras utseende? Svar ja, tyvärr. Du förnekar det, men det försvinner ju inte. Du säger själv att du inte orkar läsa, varför? Säg nu inte att det beror på att tråden är så lång och att du är på väg till ett möte. Utan jag är nästan säker att det beror på att tråden är så mycket jobbigare att sätta sig in i, än alla andra trådar här på forumet, på grund av en dyslektiker. Tror knappt du har läst första tråden. Men visst, nu kommer du säkert i efterhand komma på att du hade mer tid, och komma med en ursäkt om att du skulle till tandläkaren. Och visst du kanske orkar läsa tråden i sin helhet i efterhand, eftersom jag i frågasatt dig. Men det är första intrycket som räknas i detta fallet.
December 24, 2002
davidhellmyrs wrote: Det som är jävligt intressant är att många försvarar dyslektiker i denna tråd.
Men sen om någon person med dyslexi verkligen skrev en tråd, text eller liknande så tvivlar jag starkt på att ni hade orkat läsa den.
Varför? Ni säger ju själv att det inte är "jobbigare"?
Klart dyslexi är en sjukdom. Klart att det är ett samhällsproblem om folk inte kan kommunicera utan att motparten får anstränga sig? Klart det är ett samhällsproblem om en dyslektikers budskap inte kommer fram?
Det säger ju till och med Gabor själv i denna tråd. Annars hade han väl inte skapat tråden? Han upplever ju saken som ett problem, hans budskap kommer inte fram. Så varför säger vissa andra att det inte är ett problem? Förstår inte.
Tycker det är en j**la dubbelmoral faktiskt.
jonte_power
Hmm. Håller med dig om allt, utom den sista raden. Väldigt korkat. Varför? Jo denna tråden skapades av Gabor för att diskutera hans problem. Vilka problem? Jo dyslexi. Förnekar du "problemet" genom att istället börja kritisera andras utseende? Svar ja, tyvärr. Du förnekar det, men det försvinner ju inte. Du säger själv att du inte orkar läsa, varför? Säg nu inte att det beror på att tråden är så lång och att du är på väg till ett möte. Utan jag är nästan säker att det beror på att tråden är så mycket jobbigare att sätta sig in i, än alla andra trådar här på forumet, på grund av en dyslektiker. Tror knappt du har läst första tråden. Men visst, nu kommer du säkert i efterhand komma på att du hade mer tid, och komma med en ursäkt om att du skulle till tandläkaren. Och visst du kanske orkar läsa tråden i sin helhet i efterhand, eftersom jag i frågasatt dig. Men det är första intrycket som räknas i detta fallet.
Helt ärligt så orkar jag inte läsa alla inläggen i tråden för det verkade stå samma sak i de flesta... klockan var ganska mkt (iom att jag jobbat hela dagen osv.) Plus att tråden i sig själv inte gav mig så mkt.. mest ett ordkrig mellan okunskapen och kunskapen.. (de som tror att dyslektiker bara e lata och de som vet att det är en sjukdom)..
Och det var illa av mig med min förra kommentar.. tar bort den nu..
March 11, 2003
squarepusher wrote: Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen av era uttalanden att en del verkar tro att "det finns ingen ursäkt" även för en dyslektiker, för då har dom inte ansträngt sig tillräckligt.
Fatta att det är sjukdom, en diabetiker kan också bli bättre om han/hon motionerar och äter rätt kost på rätt tid, skulle ni då säga att det finns ingen ursäkt för att du tar din insulin spruta (bara ett exempel).
Om ni inte är dyslektiker själva och vet hur jävligt det är, så ska ni nog inte yttra er.
Och nej, jag är ingen dyslektiker själv men det är ju inte svårt att sätta sig in i någon annans situation...borde fler här testa.
Så det du säger är att om någon har en sjukdom, då får man inte kritisera honom?
Ta ditt eget exempel med diabetes. Om den personen käkar pizza och dricker Coca varje dag, då hade jag tyckt att det var en fullgod anledning att kritisera hans beteende. Diabetiker kan leva ett mer eller mindre fullvärdigt liv, om de sköter sin sjukdom. Om de sedan själva väljer att missköta sig, så kan man ju inte direkt förbjuda dem, men nog fasen tål de att kritiseras för sitt beteende.
Allt och alla skall kunna tåla en granskning och eventuellt kritik. Men tyvärr så har folk med din politiskt korrekta attityd fått bestämma så länge nu, att det inte ens räcker med att behandla folk lika och rättvist, utan att man till på köpet måste positivt särbehandla vissa grupper. Och detta är, enligt mig, så urbota dumt att man nästan häpnar......
August 7, 2001
denstore wrote: [quote=squarepusher]Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen av era uttalanden att en del verkar tro att "det finns ingen ursäkt" även för en dyslektiker, för då har dom inte ansträngt sig tillräckligt.
Så det du säger är att om någon har en sjukdom, då får man inte kritisera honom?
Ta ditt eget exempel med diabetes. Om den personen käkar pizza och dricker Coca varje dag, då hade jag tyckt att det var en fullgod anledning att kritisera hans beteende. Diabetiker kan leva ett mer eller mindre fullvärdigt liv, om de sköter sin sjukdom. Om de sedan själva väljer att missköta sig, så kan man ju inte direkt förbjuda dem, men nog fasen tål de att kritiseras för sitt beteende.
Allt och alla skall kunna tåla en granskning och eventuellt kritik. Men tyvärr så har folk med din politiskt korrekta attityd fått bestämma så länge nu, att det inte ens räcker med att behandla folk lika och rättvist, utan att man till på köpet måste positivt särbehandla vissa grupper. Och detta är, enligt mig, så urbota dumt att man nästan häpnar......
men sen är det ju så att diabetes påverkar psyket rätt rejält på dom med grov diabetes.
dyslexi påverkar psyket till viss del också men inte fysiskt som diabetes.
March 11, 2003
dree wrote:
men sen är det ju så att diabetes påverkar psyket rätt rejält på dom med grov diabetes.
dyslexi påverkar psyket till viss del också men inte fysiskt som diabetes.
Det var inte jag som valde exemplet med diabetes.;)
Förresten, nu när vi har en tråd för och om språkmissbruk och språkpoliser, vad är din ursäkt? Du är väl inte dyslektiker?;)
May 19, 2003
dree wrote: [quote=denstore] Förresten, nu när vi har en tråd för och om språkmissbruk och språkpoliser, vad är din ursäkt? Du är väl inte dyslektiker?;)
jag är östgöte det är därför jag skriver lite konstigt ibland men jag är iallafall förståd... östgötska är fäjnt :bgrin:
Nu är dom flesta pratar stavfel mm så tänker jag passa på att vara en dryg person 😎
Dree, stor bokstav i början av en mening? :bok:
3 Guest(s)