August 7, 2001
Vamp wrote: [quote=dree][quote=denstore] Förresten, nu när vi har en tråd för och om språkmissbruk och språkpoliser, vad är din ursäkt? Du är väl inte dyslektiker?;)
jag är östgöte det är därför jag skriver lite konstigt ibland men jag är iallafall förståd... östgötska är fäjnt :bgrin:
Nu är dom flesta pratar stavfel mm så tänker jag passa på att vara en dryg person 😎
Dree, stor bokstav i början av en mening? :bok:
ser inget häftigt ut med stor bokstav i "dree" :bgrin:
det är slöhet annars 🙂
May 19, 2003
dree wrote: [quote=Vamp][quote=dree][quote=denstore] Förresten, nu när vi har en tråd för och om språkmissbruk och språkpoliser, vad är din ursäkt? Du är väl inte dyslektiker?;)
jag är östgöte det är därför jag skriver lite konstigt ibland men jag är iallafall förståd... östgötska är fäjnt :bgrin:
Nu är dom flesta pratar stavfel mm så tänker jag passa på att vara en dryg person 😎
det är slöhet annars 🙂
Hehe, visst. I nick och sånt så funkar det till 100%, men jag tycker det är lite som du säger "slött" att inte dra till med en "pling" på SHIFT-tangenten ibland 😉
Ser ju mycket bättre ut om man har stor bokstav i början av en mening.
March 11, 2003
dree wrote: [quote=Vamp][quote=dree][quote=denstore] Förresten, nu när vi har en tråd för och om språkmissbruk och språkpoliser, vad är din ursäkt? Du är väl inte dyslektiker?;)
det är slöhet annars 🙂
Det är ju precis det som är argumentet att man inte rätt upp och ner skall acceptera dyslexi från alla och envar. Det är inte så att man inte kan göra något åt dyslexi. Man kan, som jag har sagt i flera år, använda ett rättstavningsprogram. Men det är ingen som gör det. Det är bara slöhet, precis som att det är skitirriterande att folk inte använder stor bokstav, eller t.o.m. skiter i punkt.
May 29, 2001
denstore wrote: [quote=squarepusher]Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen av era uttalanden att en del verkar tro att "det finns ingen ursäkt" även för en dyslektiker, för då har dom inte ansträngt sig tillräckligt.
Fatta att det är sjukdom, en diabetiker kan också bli bättre om han/hon motionerar och äter rätt kost på rätt tid, skulle ni då säga att det finns ingen ursäkt för att du tar din insulin spruta (bara ett exempel).
Det synsättet för mig, verkar vara väldigt naivt och ignorant.
Om ni inte är dyslektiker själva och vet hur jävligt det är, så ska ni nog inte yttra er.
Och nej, jag är ingen dyslektiker själv men det är ju inte svårt att sätta sig in i någon annans situation...borde fler här testa.
Så det du säger är att om någon har en sjukdom, då får man inte kritisera honom?
Ta ditt eget exempel med diabetes. Om den personen käkar pizza och dricker Coca varje dag, då hade jag tyckt att det var en fullgod anledning att kritisera hans beteende. Diabetiker kan leva ett mer eller mindre fullvärdigt liv, om de sköter sin sjukdom. Om de sedan själva väljer att missköta sig, så kan man ju inte direkt förbjuda dem, men nog fasen tål de att kritiseras för sitt beteende.
Allt och alla skall kunna tåla en granskning och eventuellt kritik. Men tyvärr så har folk med din politiskt korrekta attityd fått bestämma så länge nu, att det inte ens räcker med att behandla folk lika och rättvist, utan att man till på köpet måste positivt särbehandla vissa grupper. Och detta är, enligt mig, så urbota dumt att man nästan häpnar......
Om att försvara en person som lider av ett handikapp, mot andra personers ignorans är att vara politiskt korrekt, då är jag det mer än gärna kan jag säga dig.
Vad handlar det här om? jo vi har en person vars enda önskan är att bli bemött med respekt trots sitt handikapp...är det för mycket begärt? Näe istället sitter folk och rackar ned på honom, man borde ju tro att det var ditt jobb att förhindra sådant, för du är väl trots allt m o d e r a t o r?
Näe empati och intellektuell/känslomässig mognad, är något som mer och mer börjar bli en bristvara här på NH.
March 11, 2003
squarepusher wrote:
Om att försvara en person som lider av ett handikapp, mot andra personers ignorans är att vara politiskt korrekt, då är jag det mer än gärna kan jag säga dig.
Vad handlar det här om? jo vi har en person vars enda önskan är att bli bemött med respekt trots sitt handikapp...är det för mycket begärt? Näe istället sitter folk och rackar ned på honom, man borde ju tro att det var ditt jobb att förhindra sådant, för du är väl trots allt m o d e r a t o r?
Näe empati och intellektuell/känslomässig mognad, är något som mer och mer börjar bli en bristvara här på NH.
Du är så ute på glid, så du knappt vet det själv. Som jag sade innan, så har jag en syster med dyslexi, och min far var rörelsehindrad. Jag vet nog mer om handikappade och dyslektiker än de flesta som inte är det själv.
Men du tror visst att handikappade tycker att det är trevligt och bra att bli särbehandlade? Tyvärr är det oftast inte så! De vill oftast bli behandlade precis som alla andra. Min farsa hatade när folk envisades med att behandla honom som ett barn, eller idiot. För det var han verkligen inte. Min syster är likadan när det kommer till dyslexin. Inte fan vill hon att någon okänd bror duktig skall komma och ta parti för henne, utan att veta ett attans dugg om henne. Det är inte att hjälpa, det är att patronisera.
Utöver det, så är handikapp ingen ursäkt för att inte vara trevlig och göra sitt bästa. En av de mest lata och otrevliga personerna jag har träffat i mitt liv var handikappad. Men samtidigt har några handikappade jag träffat på varit underverk av energi och intellekt.
Den som är omogen och naiv är du. Du verkar inte ha förstått det grundläggande i jämlikhet. Alla människor skall behandlas lika, oavsett hudfärg, kön, klasstillhörighet elller handikapp. Den dörren svänger åt båda hållen. Tänk på det nästa gång du spyr galla över folk som kritiserar. Men ansvarstagande är ju inte heller på den politiskt korrekta agendan. Det är ju samhället eller någon annan som alltid gör fel. Det är ju aldrig personens fel...... 🙄
Edit: Den här var väl egentligen allt jag hade behövt posta istället för vad jag skrev ovan:
Länk till känslomässig och intellekuell mognad....
May 29, 2001
denstore wrote: [quote=squarepusher] Om att försvara en person som lider av ett handikapp, mot andra personers ignorans är att vara politiskt korrekt, då är jag det mer än gärna kan jag säga dig.
Du är så ute på glid, så du knappt vet det själv. Som jag sade innan, så har jag en syster med dyslexi, och min far var rörelsehindrad. Jag vet nog mer om handikappade och dyslektiker än de flesta som inte är det själv.
Men du tror visst att handikappade tycker att det är trevligt och bra att bli särbehandlade? Tyvärr är det oftast inte så! De vill oftast bli behandlade precis som alla andra. Min farsa hatade när folk envisades med att behandla honom som ett barn, eller idiot. För det var han verkligen inte. Min syster är likadan när det kommer till dyslexin. Inte fan vill hon att någon okänd bror duktig skall komma och ta parti för henne, utan att veta ett attans dugg om henne. Det är inte att hjälpa, det är att patronisera.
Utöver det, så är handikapp ingen ursäkt för att inte vara trevlig och göra sitt bästa. En av de mest lata och otrevliga personerna jag har träffat i mitt liv var handikappad. Men samtidigt har några handikappade jag träffat på varit underverk av energi och intellekt.
Den som är omogen och naiv är du. Du verkar inte ha förstått det grundläggande i jämlikhet. Alla människor skall behandlas lika, oavsett hudfärg, kön, klasstillhörighet elller handikapp. Den dörren svänger åt båda hållen. Tänk på det nästa gång du spyr galla över folk som kritiserar. Men ansvarstagande är ju inte heller på den politiskt korrekta agendan. Det är ju samhället eller någon annan som alltid gör fel. Det är ju aldrig personens fel...... 🙄
Så om du kommer med antydningar att personen i fråga inte skulle ha ansträngt sig att lära sig att läsa, då är det för dig att behandla honom jämlikt? Där går våra åsikter isär rejält, tror du att han känner sig särskilt välkommen här, särskilt när du i din roll som moderator kommer med sådana kommentarer?
March 11, 2003
Så om du kommer med antydningar att personen i fråga inte skulle ha ansträngt sig att lära sig att läsa, då är det för dig att behandla honom jämlikt? Där går våra åsikter isär rejält, tror du att han känner sig särskilt välommen här, särskilt när du i din roll som moderator kommer med sådana kommentarer?
Det är rätt många som har bett honom om att använda t.ex. ett rättstavningsprogram. Varför envisas han med att inte göra det?
Om en lam person skulle proppsa på att han ville bli buren hellre än att ta rullstolen, då hade jag sagt åt honom att han kunde dra åt skogen.
Min roll som moderator är att hålla ordning på forumet, och se till att inga regler bryts. Som jag ser det har ingen varit oförskämd mot Gabor. De har bara sagt att det mer eller mindre är omöjligt att läsa vad han skriver. Det är inget fel, och det är banne mig sant.
Om du kollar in zubbes test med att köra words rättstavning på ett av Gabors inlägg, så kan du se skillnaden på att försöka och att inte försöka. Ingen här skall säga att Gabor är dum eller mindre värd på grund av sin dyslexi, men inte heller finns det någon anledning att acceptera saker som han hade kunnat göra bättre enkelt med ett simpelt verktyg.
May 29, 2001
denstore wrote: Så om du kommer med antydningar att personen i fråga inte skulle ha ansträngt sig att lära sig att läsa, då är det för dig att behandla honom jämlikt? Där går våra åsikter isär rejält, tror du att han känner sig särskilt välommen här, särskilt när du i din roll som moderator kommer med sådana kommentarer?
Det är rätt många som har bett honom om att använda t.ex. ett rättstavningsprogram. Varför envisas han med att inte göra det?
Om en lam person skulle proppsa på att han ville bli buren hellre än att ta rullstolen, då hade jag sagt åt honom att han kunde dra åt skogen.
Min roll som moderator är att hålla ordning på forumet, och se till att inga regler bryts. Som jag ser det har ingen varit oförskämd mot Gabor. De har bara sagt att det mer eller mindre är omöjligt att läsa vad han skriver. Det är inget fel, och det är banne mig sant.
Om du kollar in zubbes test med att köra words rättstavning på ett av Gabors inlägg, så kan du se skillnaden på att försöka och att inte försöka. Ingen här skall säga att Gabor är dum eller mindre värd på grund av sin dyslexi, men inte heller finns det någon anledning att acceptera saker som han hade kunnat göra bättre enkelt med ett simpelt verktyg.
Han kanske inte ens kan använda ett rättstavningsprogram pga hans dyslexi är så grav? Kanske är det så att det vi ser idag är ett resultat av många års slit? Eller han kanske inte ens har fått den hjälp han behöver pga nedskärningar i hans område?
Är det så svårt att försöka sätta i sig in i hans situation? istället så generaliseras det och dras förhastade slutsatser och det är vad jag reagerar på. Han ska ha en eloge och inte massa negativ kritik för att han har modet att ta upp sina problem. Att visa respekt och se någon för en den dom är, trots sina handikapp är inte samma sak som att särbehandla.
March 11, 2003
Kommer det uttalandet från samma knast som i organdonationstråden inte visade den minsta empati när det kom till att donera organ till feta, alkolister eller liknande? Kasta inte sten i glashus!
Jag har inte sagt att inte skall respektera Gabor för vad han är. Dock så har han inte visat minsta tecken på att ens vilja försöka. Kan han skriva de inläggen han gör, så kan han också köra rättstavningprogrammet. Ingen tvekan om det.
May 29, 2001
denstore wrote: Kommer det uttalandet från samma knast som i organdonationstråden inte visade den minsta empati när det kom till att donera organ till feta, alkolister eller liknande? Kasta inte sten i glashus!
Jag har inte sagt att inte skall respektera Gabor för vad han är. Dock så har han inte visat minsta tecken på att ens vilja försöka. Kan han skriva de inläggen han gör, så kan han också köra rättstavningprogrammet. Ingen tvekan om det.
Det kan vi ju diskutera om du vill, det handlade bara om att dom som inte själva har medverkat till sitt sjukdoms tillstånd borde få förtur. Det är viss skillnad när vi snackar om något som är en medfödd defekt, något som han/hon inte kan rå för.
Tips till allmänheten..
Orkar ni inte läsa igenom en dyslektikers inlägg, scrolla då..
Ser ingen som helst anledning att racka ned på någons texter om jag inser att denna någon har problem att stava/bygga meningar..
Däremot stör det mej ifall det kastas skit angående dennes ev. stavfel/galna meningsuppbyggnad.
En annan störande företeelse är folk som inbillar sej att dom kan allt.
Lyckas man inte tyda hieroglyferna någon skrivit in i en tråd, och är intresserad av vad där skulle stå, så kan man väl bara flika in en fråga om det?? Eller?
Och JA, jag tycker också att Gabors texter är svårlästa, men jag ser poängen med tråden..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
squarepusher wrote:
Det kan vi ju diskutera om du vill, det handlade bara om att dom som inte själva har medverkat till sitt sjukdoms tillstånd borde få förtur. Det är viss skillnad när vi snackar om något som är en medfödd defekt, något som han/hon inte kan rå för.
Så du menar att fetma och alkoholism inte är medfödda sjukdomar, utan något som folk själv åsamkat? Då hr du nog bara merparten av dagens forskning mot dig.
May 29, 2001
denstore wrote: [quote=squarepusher] Det kan vi ju diskutera om du vill, det handlade bara om att dom som inte själva har medverkat till sitt sjukdoms tillstånd borde få förtur. Det är viss skillnad när vi snackar om något som är en medfödd defekt, något som han/hon inte kan rå för.
Så du menar att fetma och alkoholism inte är medfödda sjukdomar, utan något som folk själv åsamkat? Då hr du nog bara merparten av dagens forskning mot dig.
När det gäller vuxna normalbegåvade individer så anser jag att man är fullt ansvarig för sina handlingar och dom val man gör, alltså om jag som vuxen normalbegåvad börjar supa eller leva mitt liv ohälsosamt på annats sätt, så får jag helt enkelt stå för dom konskvenserna . Jag försöker leva mitt liv så sunt som det går, eftersom jag är medveten om konsekvenserna som kommer om jag inte gör det. Om jag då skulle dö, så vill jag att någon som har samma livsfilosofi (stavas hurdå?) som jag själv får mina organ. Sen så kan vi skapa en ny tråd där vi kan diskutera samhällets ansvar vs individen, när det gäller hur man lever sitt liv.
Kan ju hålla med dig om, att när jag yttrar mig nästa gång om fetma, så kanske jag ska uttrycka mig lite klarare, dvs säga feta som icke är ärftlig.
February 4, 2003
squarepusher:
Gabor eller vad killen heter har själv sagt att han inte ORKAR rätta sina texter, på grund av att han vill njuta av sitt liv (dvs. ha tid till annat). Varför ska vi andra ORKA läsa hans texter, om de är jobbiga att läsa?
Istället för att han tar 5 minuter för att rätta sin text så tar det nu 100 läsare 5 minuter vardera extra att tyda hans text? Är det bra?
Vem är det som ska jobba lite hårdare för att få fram sitt budskap? Han kan ju inte beskylla samhället, när han själv inte orkar göra enkla handlingar. Det är han som vill ha ut sina texter, därmed får han göra jobbet!
Att kritisera han i en annan tråd kanske hade varit fel. Men kanske inte, eftersom jag anser att han borde skriva i sin signatur att han är "dyslektiker". Tycker det är fullt normalt att folk säger att man inte svarar på grund av att tråden verkar så "kladdigt skriven". Men om det stod att han var dyslektiker så hade jag funnit det dumt att kritisera honom. Likväl tycker jag att man ska ha rätt att inte behöva läsa hans texter, om han själv inte orkar rätta dem och göra de läsliga på ett enkelt sätt.
Visst. Jag hade scrollat förbi texten om det vore en diskussion kring något "annat". Men just denna tråden så ville Gabor diskutera hans problem. Han ville att vi skulle diskutera hans dyslexi. Så han ska ju inte ta illa upp att vi som är negativa till hans inställning säger vårt.
Eller är det en "halleluja tråd"?
May 19, 2003
davidhellmyrs wrote: squarepusher:
Gabor eller vad killen heter har själv sagt att han inte ORKAR rätta sina texter, på grund av att han vill njuta av sitt liv (dvs. ha tid till annat). Varför ska vi andra ORKA läsa hans texter, om de är jobbiga att läsa?
Istället för att han tar 5 minuter för att rätta sin text så tar det nu 100 läsare 5 minuter vardera extra att tyda hans text? Är det bra?
Vem är det som ska jobba lite hårdare för att få fram sitt budskap? Han kan ju inte beskylla samhället, när han själv inte orkar göra enkla handlingar. Det är han som vill ha ut sina texter, därmed får han göra jobbet!
Att kritisera han i en annan tråd kanske hade varit fel. Men kanske inte, eftersom jag anser att han borde skriva i sin signatur att han är "dyslektiker". Tycker det är fullt normalt att folk säger att man inte svarar på grund av att tråden verkar så "kladdigt skriven". Men om det stod att han var dyslektiker så hade jag funnit det dumt att kritisera honom. Likväl tycker jag att man ska ha rätt att inte behöva läsa hans texter, om han själv inte orkar rätta dem och göra de läsliga på ett enkelt sätt.
Tack, nu slapp jag skriva det 😉
Nu är det ju fråga inlägg i NH och andra forum, inte ett utkast till senaste Svenska Akademiens ordlista..
Ska man i så fall även "racka ned" på folk som talar dialekt??
Ta t.ex Stockholmare som av födsel och ohejdad vana inte orkar säga Ä, utan uttalar det som E..
Eller Norrlänningen som säger dynjeluns istället för lortgris?
Finns hur många olikheter som helst..
Förstår man inte innebörden i någons text är det väl bara att fråga vad som menas..
(Räknas detta som halleluja?)
*Edit*
Jag uppfattar det som att trådskaparen tycker det är illa att folk kastar sej över typ dyslektiker som hundar, enbart av anledningen att dom inte har förmågan att formulera sej och stava korrekt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 5, 2002
optimuz wrote: Jag förstår om man kan ta illa upp. Därför brukar jag inte påpeka hur folk stavar och skriver. Men det är väldigt jobbigt att läsa text som innehåller massa stavfel osv. så jag förstår dom som påpekar till viss del också.
Mina 50 öre
*EDIT*
No offence Gabor men din text pallade jag inte med att läsa. När det är såna grova stav/gramatik/meningsbildnings-fel orkar man inte läsa. Det är okej om någon skriver ett par stavfel eller missar en bokstav här och där men text som är helt kaos, nej tack då pallar iaf inte jag att läsa 🙁
Snacka om lack of respect. Du ORKAR inte läsa, för att det är "fullt" med stav- och grammatikfel? Jag hade inga som helst problem med att läsa och förstå texten, och då är jag ändå kanske en liten språkpolis. 🙄
davidhellmyrs wrote: squarepusher:
Visst. Jag hade scrollat förbi texten om det vore en diskussion kring något "annat". Men just denna tråden så ville Gabor diskutera hans problem. Han ville att vi skulle diskutera hans dyslexi. Så han ska ju inte ta illa upp att vi som är negativa till hans inställning säger vårt.
Eller är det en "halleluja tråd"?
Och Judarna ska ha davidstjärnan fastsydd synligt på kläderna.
Eller?
*Edit*
Jag är medveten om att liknelsen är grov..
Men tanken är i det stora ganska lika..
Märk ut det som är avvikande.
March 11, 2003
squarepusher wrote:
När det gäller vuxna normalbegåvade individer så anser jag att man är fullt ansvarig för sina handlingar och dom val man gör, alltså om jag som vuxen normalbegåvad börjar supa eller leva mitt liv ohälsosamt på annats sätt, så får jag helt enkelt stå för dom konskvenserna . Jag försöker leva mitt liv så sunt som det går, eftersom jag är medveten om konsekvenserna som kommer om jag inte gör det. Om jag då skulle dö, så vill jag att någon som har samma livsfilosofi (stavas hurdå?) som jag själv får mina organ. Sen så kan vi skapa en ny tråd där vi kan diskutera samhällets ansvar vs individen, när det gäller hur man lever sitt liv.
Kan ju hålla med dig om, att när jag yttrar mig nästa gång om fetma, så kanske jag ska uttrycka mig lite klarare, dvs säga feta som icke är ärftlig.
Det är ju tur att du vet allt. Det ena är svart och det andra är vitt. Du vet ju redan på förhand om någon är värd dina organ. Om man inte är en lika fin, smal och smärt kille som du, då har man ingen rätt att leva.
Kanske det hade varit OK med en massa andra roliga rutor också. Vad sägs om en ruta för "Inga invandrare". "Inga handikappade"?. Eller kanske en för "Inga fotbollspelare"? Eller varför inte "Inga kommunister"?
Kusligt nog, så skulle jag tro att många hade tyckt att det var OK med "Inga nasister".......
Fin livsfilosofi du har. Jag önskar nästan att det fanns en särskild ruta att kryssa i där alternativet var:
Skall ej gå till personer som har Squarepushers livsfilosofi.......
För den delen är i stort sett samtliga forskare inom fetmaforskningen överens om att fetma är genetiskt betingat. Det handlar inte om att man har tagit ett beslut om att man vill bli fet.
February 4, 2003
Liknelsen är för mig nästan omöjlig att bemötta.
Men se det såhär.
Att vara en jude är ingen sjukdom. Det är något man är född till.
Att vara en dyslektiker är en sjukdom (tycker jag). Med den sjukdomen mister man resepkt, eftersom många tror man är "slarvig".
Om man då vill skriva i ett forum så kan man tala om att man är en dyslektiker, så att andra kan ta det i sitt betänkande. Frivilligt helt klart (inte obligatoriskt som en Jude stjärna). Om man inte vill så måste man ju inte. Men det kan vara bra för ens egen skull.
På samma sätt som man hissar Svenska flaggan frivilligt (man måste ju inte ha en flagga). På samma sätt kunde man visa att man hade dyslexi.
Det är ju enbart han som tjänar på att berätta att han har dyslexi, då vissa kanske tar honom mer seriöst. För man kan lätt förväxla dyslektiker med slarvpellar.
Sen finns det tyvärr de som är både och. Som Gabor, som inte orkar rätta sin egen text.
1 Guest(s)