January 6, 2002
Ni som trÀnar en kampsport.
NÀr vad och Varför började ni?
Jag trÀnar MMA för jag ville trÀna hela kroppen pÄ ett roligt sÀtt. Som en bibrodukt lÀr man sig sjÀlvförsvar dÀr man kan skydda sig mot slag/sparkar/knÀ/kast/dyk/arm- ben -halslÄs tveksamt om jag hade slagits tillbaka, lÀttare att snacka sig ur sÄdana situationer/gÄ dÀr ifrÄn om inte annat sÄ gör det mindre ont för alla.
Gillar "taktiken" nÀr man sparrar, upplÀgg för nedtagning, hitta mönster hos motstÄndaren som man kan dra fördel av. Samt den fokus man har i sparringen, all uppmÀrksamhet pÄ motstÄndaren.
July 18, 2003
Jag trÀnade Taekwondo, jag började pga av att jag hakade pÄ en polare en gÄng fastnade direkt. Skit skoj, men sen började jag o jobba 2 skift och dÄ sket de sig ;/
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal nÀr man slutar att leka"
November 27, 2003
Taekwondo började jag med och hoppade sedan pÄ Hapkido och viss mÄn Gumdo.
Hade sedan innan haft en mÄlvaktstrÀnare som var lÀrd inom karate sÄ jag hade goda förkunskaper innan, men började vÀl trÀna runt 2002. Jag sökte upp lokala klubben bara och checkade lÀget. Det var kul och jag fortsatte. Har en liten paus nu dÄ knÀn krÄnglar och jag mÄste fÄ lite struktur pÄ allting innan jag kan ge mig pÄ det igen.
//Andreas
November 19, 2004
wow, kul trĂ„d. Minns inte varför jag började, vart vĂ€lll bara imponerad utav iden som liten, har trĂ€nat i över 10 Ă„r nu, dvs sedan innan skolan đ
Jag började med judo och kör det fortfarande, dock kombinerat med goshindo atm. Det Ă€r en MMA med allt vad det innebĂ€r đ
Har pĂ„ senare Ă„r Ă€ven varit trĂ€nare för sĂ„nna som jag sjĂ€lv, för 10 Ă„r sedan đ MĂ„ste sĂ€ga att det Ă€r riktigt roligt att se barnen blir bĂ€ttre och bĂ€ttre.
Jag trÀnar vÀll atm för alla anledningar man kan tÀnka sig. För det första Àr det roligt, för det andra ger det grym trÀning och enorm kordination. Kombinationen utav alla kampsporter som finns (typ?) gör ju inte det hela sÀmmre. All typ av fighting kombineras och man fÄr ett fint spel som man mÄste lÀra sig lÀsa.
Delph1 vad för typ av knÀproblem har du ? kan du beskriva symtomen tro?
jag har nĂ€mligen ocksĂ„ "problem" med knĂ€na, men vet inte riktigt om det verkligen Ă€r ett problem. Jag tror det Ă€r studsmattans fel, men försöker undersöka alla aspekter đ
November 27, 2003
Xun wrote: Delph1 vad för typ av knÀproblem har du ? kan du beskriva symtomen tro?
jag har nĂ€mligen ocksĂ„ "problem" med knĂ€na, men vet inte riktigt om det verkligen Ă€r ett problem. Jag tror det Ă€r studsmattans fel, men försöker undersöka alla aspekter đ
Jag trodde först jag sprÀckt en menisk, men det har visat sig attt det nog bara Àr ett skadat ledband, ganska rejÀl sÄdan.
Det gör ont pÄ utsidan av knÀt och ibland om man haft benet stilla i samma lÀnge för lÀnge sÄ gÄr det inte rÀta ut det utan att det gör riktigt jÀvla ont.
Det enda man kan göra Àr att vila.
//Andreas
November 19, 2004
Delph1 wrote: [quote=Xun]Delph1 vad för typ av knÀproblem har du ? kan du beskriva symtomen tro?
Jag trodde först jag sprÀckt en menisk, men det har visat sig attt det nog bara Àr ett skadat ledband, ganska rejÀl sÄdan.
Det gör ont pÄ utsidan av knÀt och ibland om man haft benet stilla i samma lÀnge för lÀnge sÄ gÄr det inte rÀta ut det utan att det gör riktigt j**la ont.
Det enda man kan göra Àr att vila.
//Andreas
Tack och lov, lĂ„ter inte som det jag har đ förutom att jag ocksĂ„ har ont i knaĂ€na dvs đ
January 6, 2002
Xun wrote: Dock kombinerat med goshindo atm. Det Ă€r en MMA med allt vad det innebĂ€r đ
Det Àr rÀtt! Det var Goshindo *OBS SVENSKutvecklad!!!!!!!! OBS* som fick mig att börja med MMA! Vart lite ovant att blocka lowkicks nÀr jag var tvungen att byta stil. Gillar att det bara Àr markerade slag/sparkar mot huvudet.
Jag hade ont i knÀna för nÄtt Är sen, fick det för att jag sprang mycket asfalt med fel sorts skor. Körde spinning nÄn mÄnad och drog ner pÄ löpningen, köpte nya skor och har aldrig haft problem igen
November 19, 2004
Schmutziger wrote: [quote=Xun]Dock kombinerat med goshindo atm. Det Ă€r en MMA med allt vad det innebĂ€r đ
Det Àr rÀtt! Det var Goshindo *OBS SVENSKutvecklad!!!!!!!! OBS* som fick mig att börja med MMA! Vart lite ovant att blocka lowkicks nÀr jag var tvungen att byta stil. Gillar att det bara Àr markerade slag/sparkar mot huvudet.
Hum, det Ă€r inte bara markerade slag/skarpar mot huvudet? Jag slĂ„r och sparkar mot huvudet iaf đ
Vart trĂ€nar du? trode inte det var specielt stort, specielt eftersom det Ă€r min trĂ€nare som utvecklat sporten đ
November 19, 2004
Schmutziger wrote: NÀnÀ, menade bara att det Àr full kontakt utom just i huvudtrakten, vilket jag ser som synnerligen positivt!
Om du tÀvlar i Goshindo och domarna anser att du inte hade kunnat bromsa slaget tillrÀckligt hade du förlorat matchen....
Ă hum, har faktiskt inte tĂ€vlat, och trĂ€na pĂ„ ett sĂ„ sĂ€tt som jag tror du beskriver Ă€r ju bara dumt, sĂ„ isf, bra đ Vart trĂ€nar/trĂ€nade du ?
January 6, 2002
Kanske fel att skriva markera. verkar vara det du hakat upp dig pĂ„. TĂ€vlar inte heller men kĂ€nner till reglerna Ă€ndĂ„ đ
AllmÀnt
* PoÀng ges för slag, sparkar, knÀn, nedlÀggningar.
* Matchtid 2 - 4 min beroende pÄ tÀvlingskategori.
* TrÀffytor Àr lÄr, kropp och huvud.
* Semikontakt mot huvudet.
HĂ„rd kontakt
Mot huvud Àr endast semikontakt tillÄtet. För hÄrd kontakt bestraffas enligt följande:
* 1:a gÄngen resulterar i tillsÀgelse och varning
* 2:a gÄngen resulterar i 5 poÀng till motstÄndaren
* 3:e gÄngen resulterar i förlust av match
Om man bara trÀnar vanligt tar man (inte jag ialla fall) i sÄ mycket ÀndÄ nÀr det gÀller vÄld mot huvud.
Saker och ting har ju en tendens att komma tillbaka lika hÄrt...
TrÀnade i VÀstervik en kort tid.
Flyttar antagligen snart upp till Stockholm, fÄr se om det blir Goshindo eller nÄn variant med lowkicks.
January 6, 2002
NHB/Vale Tudo/Shooto vÀlj ett typ samma
De Ànda skillnaderna:
Ingen Gi
fullkontakt mot huvud, stÄende som liggande. Men i realiteten inte hÄrdare slag o sparkar Àn i goshindo. Om man inte tÀvlar dÄ.
sparkar under knÀna
Att du vĂ„gar sparka mot huvud. Har ni inte hunnit trĂ€na Enbensdyk Ă€n eller? đ
Tycker du inte att man blir alldeles för öppen?
May 1, 2005
Schmutziger wrote: Ni som trÀnar en kampsport.
Yepp, that's me.
Schmutziger wrote: NĂ€r
Ă r 2000.
Schmutziger wrote: vad
Muay Thai/Thaiboxning.
Schmutziger wrote: och Varför började ni?
Varför kampsport? TÀvlingsmÀnniska utan dess like! Anser det vara den yttersta formen av kamp.
Varför just thai? Man anvÀnder nÀstan hela kroppen under hÄrd press och stilen Àr ruggigt effektiv och vass jÀmfört med vissa badrocksgrenar.
[Image Can Not Be Found]
đ
August 2, 2001
Jag trÀnar karate ett par gÄnger i veckan. Kyokushin heter stilen och den Àr ganska traditionsenlig, dvs. den har inte förÀndrats sÄ mkt över Ären. Jag började efterssom jag behövde en mer allsidig trÀning. NÀr man gymmar fÄr man muskler men man blir ju inte vÀltrÀnad. Dessutom har min farsa varit med i klubben och styrelsen i ganska mÄnga Är.
Jag antar att karate hör till "badrocksgrenarna" men bĂ€ttre det iaf Ă€n att trĂ€na i badbyxor. đ
2 Guest(s)