September 16, 2002
Många här verkar nämna även Samurai-animes, så jag gör det samma. Här är några ninja/samurai serier:
Naruto
Bleach
Samurai Schamploo
Rurouni Kenshin (Kallad Samurai X i västvärlden)
Samurai Deeper Kyu
Samurai Seven
Filmer:
Ninja Scroll
Rurouni Kenshin (Jupp, finns som film också)
Tog bara av serierna/filmerna jag har sett, så jag inte rekommenderar skräp. (Fast jag är inte så förtjust i Samurai Deeper Kyu)
May 19, 2003
Tack så mycket för alla svar!
Kizo wrote: [quote=Vamp]men "råkade" se en snutt från någon serie, och det var faktiskt intressesant.
Vad var det för serie du såg?
Fick för ett tag sedan reda på att det var Rurouni Kenshin filmen (långfilmen) jag hade sett lite av.
Så nu köper (tihi) jag nog den serien, tyckte om den 😀
September 16, 2002
Vamp wrote: Tack så mycket för alla svar!
[quote=Kizo][quote=Vamp]men "råkade" se en snutt från någon serie, och det var faktiskt intressesant.
Vad var det för serie du såg?
Fick för ett tag sedan reda på att det var Rurouni Kenshin filmen (långfilmen) jag hade sett lite av.
Så nu köper (tihi) jag nog den serien, tyckte om den 😀
Filmen suger i jämförelse med serien. (Filmen är inte dålig.)
Serien är lätt bland de bästa anime som finns. Jag har hela på DVD. *Älska*
Men då tycker jag absolut(!) du först ska se Trust och Betrayal, det är två OAV som utspelar sig före serien tar sin början. Som en slags "pilot" kan man säga.
Och efter du sett serien så ska du se Seisouhen (aka. Reflections) som utspelar sig efter serien.
Värt att nämnas också är att om du märker att tredje delen (av tre) serien inte är lika bra som resten (smaksak) så är det för att den inte är baserad på mangan.
January 6, 2004
HALFTOPIC:
Om du nu råkar gilla vanliga Ninja filmer så finns det även där en hel del bra filmer tex:
American Ninja 5delar
Enter The Ninja (bland dem bästa jag sett)
The Black Ninja
The Ninja Mission
Chinese Super Ninjas
Mibu Gishiden
Lone Wolf & Cub 6delar
Cheerleader ninja
Golden Ninja
ninja fury
ninja in a deadly trap
ninja in the dragons den
No retreat no surrender
revenge of the ninja
Shaolin challenges ninja
Sist men inte minst "Beverelly hills ninja" =)
*Ursäkta för stavfelen*
May 19, 2003
Tack för alla svar. Har börjat tittat på Naruto och Rurouni Kenshin, och tycker om dom ganska mycket faktiskt.
Såg även Spirited Away, fick ett tips av en kompis att den skulle vara bra, och han hade rätt. En av de bästa filmerna jag sett. Så ni som inte sett Spirited Away, se den. Är ett måste.
September 16, 2002
Vamp wrote: Såg även Spirited Away, fick ett tips av en kompis att den skulle vara bra, och han hade rätt. En av de bästa filmerna jag sett. Så ni som inte sett Spirited Away, se den. Är ett måste.
Alla som sett anime ett tag och har någon som helst koll har sett den.
Gillar du den, så rekommenderar jag att du också ser Mononoke Hime (aka Princess Mononoke), ytterligare en film från Studio Ghibli som är fantastiskt bra.
May 19, 2003
Kizo wrote: [quote=Vamp]Såg även Spirited Away, fick ett tips av en kompis att den skulle vara bra, och han hade rätt. En av de bästa filmerna jag sett. Så ni som inte sett Spirited Away, se den. Är ett måste.
Gillar du den, så rekommenderar jag att du också ser Mononoke Hime (aka Princess Mononoke), ytterligare en film från Studio Ghibli som är fantastiskt bra.
Tittar just i denna stund på Princess Mononoke, och hittils är den bra 😉
September 16, 2002
Vamp wrote: [quote=Kizo][quote=Vamp]Såg även Spirited Away, fick ett tips av en kompis att den skulle vara bra, och han hade rätt. En av de bästa filmerna jag sett. Så ni som inte sett Spirited Away, se den. Är ett måste.
:eye:
Och om du vill bli familiär med animescenen bör du också se Akira. Det är en av de största anime kultfilmerna. Personligen tycker jag den inte alls är bra, men den bör ses ändå. Jag köpte den på VHS för länge sen i tron om att den var bra. Sedan köpte jag "Anime Classics"boxen med tre animefilmer på DVD, där är den också med, men jag har inte ens orkat se den igen.
May 19, 2003
Kizo wrote: [quote=Vamp][quote=Kizo][quote=Vamp]Såg även Spirited Away, fick ett tips av en kompis att den skulle vara bra, och han hade rätt. En av de bästa filmerna jag sett. Så ni som inte sett Spirited Away, se den. Är ett måste.
:eye:
Och om du vill bli familiär med animescenen bör du också se Akira. Det är en av de största anime kultfilmerna. Personligen tycker jag den inte alls är bra, men den bör ses ändå. Jag köpte den på VHS för länge sen i tron om att den var bra. Sedan köpte jag "Anime Classics"boxen med tre animefilmer på DVD, där är den också med, men jag har inte ens orkat se den igen.
We! Princess Mononoke var ju helt underbar :D.
Får väl se om jag orkar se Akira. Låter ju inte så bra.
September 16, 2002
Imlal wrote: Om vi ändå är inne på klassiker så skal man väl ändå ha sett Ghost in the Shell. 1an var någorlunda tycker jag men 2an var inget att hurra för.
Så sant. Och Ghost in the Shell är bra!
(Ghost in the Shell var en av de andra tre filmerna i boxen. Även den har jag på både VHS och DVD)
1 Guest(s)