June 17, 2001
Jag har gått i tankarna på att köpa en ny cykel.
Kan tänka mig att lägga ut mellan 10.000-15.000:- för en ganska bra cykel.
Satt och tittade mycket på Scott. Dom har alltid haft ett bra rykte och har bra komponenter på sina cyklar.
Är ganska sugen på en Scott Scale och Aspect serien.
Jag gled in på Sportson i Helsingborg idag men han tipsade mig om Nishiki Team och Nishiki SRI Team.
Cyklarna har bra spec på papper, men är det något att ha?
Jämnför man Scott och Nishiki så får man gå upp en del i pris på Scott, om man vill ha ungefär samma komponenter.
En likvärdig till Nikishi XC SRI Team för 15.000:- är en Scott Scale 35 för 19.500:- Kan tänka mig att man betalar en del för märket i Scotts fall.
Då har ändå Nishiki något bättre komponenter. Nishiki har även en ganska cool funktion. Den har lockout direkt på styret.
(att man mer eller mindre kan "stänga av" dämpningen om man kör landsväg)
Är det någon här som har erfaranheter av Nishiki cyklar? Kvalite osv?
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
March 10, 2003
Jag har ägt nishiki och kvaliten på deras saker har varit helt okej. Det som skiljer mest mellan märken är igentligen utformningen på ramen.
Detta gör att man sitter olika på olika märken av cyklar, i övrigt så är det ingen större skillnad på om de heter si eller så.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
Om du nu inte är väldigt insnöad på just dessa märken så kolla på http://www.boc24.de.
//Andreas
June 17, 2001
Delph1 wrote: Om du nu inte är väldigt insnöad på just dessa märken så kolla på http://www.boc24.de.
//Andreas
Jag är inte direkt insnöad på något märke, jag är ute efter kvalite och service. Även något som pallar tuffa tag.
Cyklarna ser ju ok ut och har bra spec.
Jag ser dock några problem.
1. Det tillkommer frakt och specen är fortfarande inte riktigt lika bra.
2. Man får antagligen montera delar av cykeln själv.
3. Om man köper på t.ex sportson så får man en fri service. Växelinställningar, spänna ekrarna om det behövs. Får dämparen och bromsarna kollade.
4. Om den går sönder så är det ingen höjdare att ha köpt något från tyskland
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
November 27, 2003
Frakten är inte så farlig med tanke på att det är en cykel och den levereras till dörren.
Cykeln kommer som den ser ut på bilden.
Fri service är nice.
Det övriga tog jag lite för givet att du kunde med tanke på cyklarna du tittar på, om inget annat är det definitivt mycket vettigt att lära sig. Menar inte att det är en anledning till att handla från Tyskland, bara en allmän rekommendation.
Man kan laga en cykel i Sverige med 😉
//Andreas
June 17, 2001
Delph1 wrote: Frakten är inte så farlig med tanke på att det är en cykel och den levereras till dörren.
Cykeln kommer som den ser ut på bilden.
Fri service är nice.
Det övriga tog jag lite för givet att du kunde med tanke på cyklarna du tittar på, om inget annat är det definitivt mycket vettigt att lära sig. Menar inte att det är en anledning till att handla från Tyskland, bara en allmän rekommendation.Man kan laga en cykel i Sverige med 😉
//Andreas
Jag sa inte att jag inte kan montera en cykel.
Jag har precis monterat ner min egen i molekyler för 10:e gången.
Denna gången har jag slipat ner den helt för den ska på lackering i mitten av nästa vecka eftersom jag ska sälja den.
Montering av cykel är inga problem.
Jag vill bara ha en färdig cykel när jag får den från affären.
Det brukar inte vara några problem att beställa saker över nätet men i detta fallet vill jag har "nära" till en fysiskt affär så man kan lämna och hämta direkt utan att posten eller annat frakföretag ska vara involverade.
Jag tar givetvis till mig tipsen och tacka så mycket. Cyklarna såg reko ut men personligen så vill jag köpa den direkt från affär, i sverige.
/FD. Crew ffs
ElGiganten - Cykel på köpet?
😛
Grabben har haft en 2 sommrar nu, blir 3 denna sommar.
Inga som helst problem mer än bakhjulsbyte i fjol när nån snodde den och kastade ner den från en järnvägsviadukt. Överraskande hållbar tycker jag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 17, 2001
ilg@dd wrote: ElGiganten - Cykel på köpet?
😛
Grabben har haft en 2 sommrar nu, blir 3 denna sommar.
Inga som helst problem mer än bakhjulsbyte i fjol när nån snodde den och kastade ner den från en järnvägsviadukt. Överraskande hållbar tycker jag.
Ja, det tipset kom min sambo också med... hehehe
/FD. Crew ffs
1 Guest(s)