denstore wrote: Men snälla rara, i den länken som du själv postar, så står det klart och tydligt att man inte började med kamikaze förens juli 1944. Hur svårt ska det vara att inse att det inte fanns några kamikazebombare vid Pearl 1941 i så fall?
Jag tror du bommade att läsa det första stycket jag skrev.
ilgadd wrote:
Ok, det är mycket möjligt att dom Japanska självmordsbombarna vid Pearl Harbour inte gick under benämningen "kamikazes", det är dock inget jag anser vara av relevans i frågan. Att dom fanns (självmordspiloterna) vid bombningarna av PH är däremot inget som kan förnekas.
Sen är jag intresserad av hur du skulle översätta denna mening: "Beginning with the Pearl Harbor Attack, Japanese suicide bombers sporadically crashed their planes into the enemy as a spur-of-the-moment decision."
Själv var jag inte där.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2002
ilg@dd wrote: Sen är jag intresserad av hur du skulle översätta denna mening: "Beginning with the Pearl Harbor Attack, Japanese suicide bombers sporadically crashed their planes into the enemy as a spur-of-the-moment decision."
Själv var jag inte där.
Jag hävdar vänligen men bestämt att du har fel, det användes inga så kallade "kamikaze"-bombare under attacken mot Pearl Harbour. De saxningar som du gjort från Us-history tycker jag känns lite skeva, dock har ingen ordentlig källa att komma med just nu men jag återkommer i tråden asap. Vi skall gå till botten med detta. 😉 :bok:
March 11, 2003
ilg@dd wrote: Sen är jag intresserad av hur du skulle översätta denna mening: "Beginning with the Pearl Harbor Attack, Japanese suicide bombers sporadically crashed their planes into the enemy as a spur-of-the-moment decision."
Jag kan väl börja med att säga att den där artikeln har direkta felaktigheter. Översatt eller oöversatt. Framförallt som att man inleder texten med: "After the defeat at the Battle of Midway, and the fall of Saipanin July 1944, the Japanese revived the name Kamikaze and ascribed it to the suicide missions of their air force." Att man senare vrider det till något annat, gör ju bara artikeln oseriös. Poängen är i alla fall att man inte satte in kamikazes i krigets tidigare skeenden.
Jag har nu under ett par timmar letat efer minsta tecken på att kamikazes skulle kommit igång redan så tidigt i kriget som Pearl. Har dock inte hittat någonting som talar för det. Varken i någon historisk bok, eller i något uppslagsverk. Däremot finns det fantastiskt mycket om Pearl Harbour-attacken att läsa.
Japanerna hade inga självmordsbombare vid Pearl, och bara för att poängtera att sidan är proppad med sakfel, så var inte Zeron "main strike aircraft" vid Pearl. Huvudparten av styrkan utgjordes av Val och Kate-bombare. Närmare bestämt 90 B5N "Kate" och drygt 50 D3A "Val". De 45 Zeros som följde med användes först och främst som höghöjdsskydd mot eventuell fientlig jakt, och sedan mot markmål, då inget amerikanskt flyg utgjorde något hot. Av hela anfallsstyrkan återvände alla utom 29 flygplan till hangarfartygen. Av dessa 29 var enbart 5 Zeros. Ganska lite talar alltså att någon av dem skulle ha försökt krasha in i något.
Det kan kanske kvitta, men jag är i alla fall hyffsat övertygad övertygad om att det inte gjordes några självmordsattacker i Pearl. Inte heller var Zeron extra mycket använd. Dock så brukade Zero-piloterna komma närmare målen. Kanske inte så underligt, då det var ett excellent rörligt plan, lämpat för snabba svängar.
Krqagyzzz wrote: Jag hävdar vänligen men bestämt att du har fel, det användes inga så kallade "kamikaze"-bombare under attacken mot Pearl Harbour. De saxningar som du gjort från Us-history tycker jag känns lite skeva, dock har ingen ordentlig källa att komma med just nu men jag återkommer i tråden asap. Vi skall gå till botten med detta. 😉 :bok:
Jadu, jag hittar fler och fler källor som stödjer dej och DenStore..
Det verkar rent historiemässigt tvistas angående detta också, och inte bara här på NH.
Men all litteratur och "faktafilmer" jag sett under uppväxten pekade på att Kamikazes/självmordpiloter agerade under bombningarna av Pearl Harbour.
US-History-sajten var för övrigt bara den första bästa jag fann som pekade åt samma håll som mej, dock ser jag vid nogrannare studier av sidan att den är tämligen lik Bibeln, dvs. lite hit och dit och ganska omöjlig att använda som "fakta".
denstore wrote: Jag kan väl börja med att säga att den där artikeln har direkta felaktigheter. Översatt eller oöversatt. Framförallt som att man inleder texten med: "After the defeat at the Battle of Midway, and the fall of Saipanin July 1944, the Japanese revived the name Kamikaze and ascribed it to the suicide missions of their air force." Att man senare vrider det till något annat, gör ju bara artikeln oseriös. Poängen är i alla fall att man inte satte in kamikazes i krigets tidigare skeenden.
Jag har nu under ett par timmar letat efer minsta tecken på att kamikazes skulle kommit igång redan så tidigt i kriget som Pearl. Har dock inte hittat någonting som talar för det. Varken i någon historisk bok, eller i något uppslagsverk. Däremot finns det fantastiskt mycket om Pearl Harbour-attacken att läsa.
Japanerna hade inga självmordsbombare vid Pearl, och bara för att poängtera att sidan är proppad med sakfel, så var inte Zeron "main strike aircraft" vid Pearl. Huvudparten av styrkan utgjordes av Val och Kate-bombare. Närmare bestämt 90 B5N "Kate" och drygt 50 D3A "Val". De 45 Zeros som följde med användes först och främst som höghöjdsskydd mot eventuell fientlig jakt, och sedan mot markmål, då inget amerikanskt flyg utgjorde något hot. Av hela anfallsstyrkan återvände alla utom 29 flygplan till hangarfartygen. Av dessa 29 var enbart 5 Zeros. Ganska lite talar alltså att någon av dem skulle ha försökt krasha in i något.
Det kan kanske kvitta, men jag är i alla fall hyffsat övertygad övertygad om att det inte gjordes några självmordsattacker i Pearl. Inte heller var Zeron extra mycket använd. Dock så brukade Zero-piloterna komma närmare målen. Kanske inte så underligt, då det var ett excellent rörligt plan, lämpat för snabba svängar.
Jag är som tidigare sagt böjd att hålla med, informationen om detta slag är nog lite för olika och diffusa för att jag skall vidhålla att dittan eller dattan är det korrekta.
Nu tycker jag vi flyttar denna diskussion till https://www.nordichardware.se/.....;p=1458767
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)