September 15, 2003
Dehman wrote: [quote=_Danneman_]Haha, ja, inte är det kunskap som förknippas med hög intelligens det frågas efter. Snarare tvärtom - sportfånar och rojalister är väl inte de skarpaste skotten vi har 😛
Dessutom är ju knappast allmänkunskap ekvivalent med intelligens, så din rubrik är ju något missvisande 🙂
Jag ser allmänbildning som större intelligens än förmågan att kunna klura ut 3d-modeller, lösa talföljder etc. Allmänbildning har man mer nytta av.
Sen läste jag en artikel för ett tag sedan, som handlade om just hur man skulle bedömma intelligens, där hade de kommit fram till att det var åtta olika saker man skulle ta hänsyn till kommer inte ihåg vilka, men allmänbildning var i.a.f. med.
Kunskap är en sak, intelligens är en annan. Förmågan att ta till sig kunskap har förstås en hel del med intelligensen att göra, men allmänbildning är då bara en indirekt INDIKATION på en persons intelligens.
En hög allmänbildning är alltså inte ens ett BEVIS på en hög intelligens eftersom ens kunskapsnivå påverkas av andra faktorer såsom intresse, utbildningsmöjligheter, social bakgrund, m.m., och kan alltså tränas upp även när man blivit äldre.
Renodlade intelligenstest som ex. ges av mensa tar bara "råintelligensen" i beaktande, och den kan man tydligen inte träna upp något nämnvärt när man vuxit upp. De testen består ju som bekant av olika logiska sekvenser, och anledningen till att man använder dem är att man märkt att av alla test så är det dessa som aktiverar störst del av hjärnan samtidigt. Antar att de resonerar som så att denna form av logik tar all annan form av sublogik i anspråk, och därför är ett bra mått på hur man presterar i dem också.
Vad man sedan har mest nytta av kan man ju diskuttera, men utan ett skarpt intellekt (dvs. en logisk apparat, med en stark associativ förmåga - det sista är tyvärr något som ofta faller bort hos många teknokrater) så kan du knappast ordentligt förstå och analysera den information du samlat på dig, och räkna ut på vilket sätt du kan få störst nytta av den.
July 11, 2002
skinner wrote: Norge styrs då smartare i alla fall. Även folket är ganska smart (att skippa EU är ett bra exempel).
Du har en poäng i det du säger.
Vi svenskar bombarderas med EU nyheter, t.ex. från Tyskland eller frankrike samtidigt som jag är mer vassar på deras politiska front trotts att norge är grannland och brödrarfolk...
Norrmän har inget vettigare att visa på tven så det blir om Sverige.
Det är därför de kan mer,
nu vill jag se IQ och allmän kunskaps test 🙂
2 Guest(s)