May 3, 2004
Doom på lan, IPX såklart... Saknar att köra på typ 15cm skärmyta och low detail på 386an och ändå ha så jävla kul. Aldrig whine om dålig FPS eller grafik då...Sen när man fick 486 25mhz så kunde man köra lite större, sen 486 DX2 66 då flöt det nästan på full skärm...sen kom Pentium och förstörde hela skiten.
March 15, 2004
Saknar warcraft 1 😀 satt o spelade det som fan i "nätverk" när man var liten 😀 grymmast i gladhammar var man ju när man hade två st 386er 😀 (eller vad det då hette). då var det lan sen 😀 speciellt när gta kom 🙂 sen när polaren hade fått starcraft och körde på sin 133 mhzare 😀 det var ju det grymmaste man någonsin sett! 😀
September 16, 2002
Eftersom det jag gjorde i början endast var att spela, så är det absolut spelen och allt vad det gav! Jag kunde ingenting om hårdvara, så det är inget jag kan tänka tillbaka på, tyvärr.
Amiga 500! :heart:
Cannon Fodder, Syndicate, Settlers 2, The Clue, The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Turrican 2, osv. osv.
Jag måste även instämma på att cracktromusiken var helt underbar!
*År senare*
Internet:
Jag vet faktiskt inte vilken den första siten jag var på var. Förmodligen var det dock någon länk man hittade i någon datortidning. 🙂
January 12, 2004
Min top 10 vad jag saknar från "den gamla goda tiden":
1. Spela Command & Conquer och Duke Nukem 3D med nollmodemkabel (2 spelare). Finns inget som slår det.
2. Pinball Fantasies med musik i PC-speakern.
3. Indiana Jones and the Fate of Atlantis, och Beneath a Steel Sky. De två bästa äventyrsspelen som gjorts.
4. Monkey Island 1 & 2.
5. 30pins minnen. Uppgraderade min 386a till hela 8MB från 4MB. Kostade 1200:- då. Monterade även en 80387 FPU och fick igång 3D-renderingsprogram i DOS.
6. Norton Commander. Skärmsläckaren med flygande rymdskepp var det ultimata prestandatestet.
7. Norton Utilities med Sysinfo (DOS).
8. Enkla men roliga B-spel som Test Drive III, Winter Games osv.
9. Göra egna bat-filer, och det eviga fixandet med config.sys och autoexec.bat hade sin charm.
10. Turbo-knappen och Timer på chassit, med nollställningsfunktion. Den knappen var helt nedsliten när jag sålde burken. Blev många tryckningar när man väntade på installation osv (i brist på bättre sysselsättning).
March 5, 2002
KorSpo wrote: Doom på lan, IPX såklart... Saknar att köra på typ 15cm skärmyta och low detail på 386an och ändå ha så j**la kul. Aldrig whine om dålig FPS eller grafik då...Sen när man fick 486 25mhz så kunde man köra lite större, sen 486 DX2 66 då flöt det nästan på full skärm...sen kom Pentium och förstörde hela skiten.
Bäst quote 😀
October 25, 2003
ilg@dd wrote: Men nostalgi...Nja, när jag köpte en Compaq P133 och Duke Nukem 3D, så var det många långa vakna nätter..Måste vart -97. Tyckte grafiken var helgrym...
😕
Fyfan vad jag skrämde skiten ur mig själv med det...
Var 8 bast, jag trodde att jag skulle dö om jag somnade i flera veckors tid 😀
December 15, 2002
shit, jag glömde av en sak.
Ett ögonblick jag aldrig glömmer är när jag fick mitt första datorspel.
Farsan tog med mig o mina syskon till den lokala datorspelsbutiken där vi skulle få välja ut varsitt spel.
Jag valde Mortal Kombat 2, min äldsta bror valde Duke Nukem 3D, och min näst äldsta bror tog Command & Conquer.
Tindy wrote: [quote=ilg@dd]Men nostalgi...Nja, när jag köpte en Compaq P133 och Duke Nukem 3D, så var det många långa vakna nätter..Måste vart -97. Tyckte grafiken var helgrym...
😕
Fyfan vad jag skrämde skiten ur mig själv med det...
Var 8 bast, jag trodde att jag skulle dö om jag somnade i flera veckors tid 😀
Hehehe, nu var jag 32 då, och kanske inte lika lättskrämd..
Men visst, dom där grisarna såg verkligen häftiga och realistiska ut (då iaf).
😀
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2002
Bark påminnde mig om en till sak jag saknar. Eller, jag saknar det inte, men jag tänker tillbaka på det med ett flin. Alla dessa:
Page 23, Row 8, Word 4, Letter 1.
Och andra saker än manualen som hjälpte skydda mot piratkopieringen. Jag minns t.ex. snurran man fick med till Monkey Island. 🙂
June 1, 2003
Det jag saknar mest är väl X-Com. 🙂 Om någon vet vad det är Åså när man satt å lira stunts. Sen när vi köpte våran 133mhz:are så man kunde spela Duke Nukem 3D. hehe det spelet är nött :blink: 🙂
Sen när vi köpte våran 450mhz dator. 😀 Då var man värst bland alla kompisar 😎 Men den var inte billig. Tror den kostade 27000:- när den var färdig betald 🙂
*Edit*
Glömde ju Settlers å Command & Conquer 🙂
November 13, 2004
pappa köpte en 133 mhz för et långt tag sen. kommer ihåg att den stog i vardagsrummet och jag satt och spelade nhl 95 🙂 alla gubbar i publiken var helt platta men de brydde man sig inte om. de va ju en dator!
den datorn finns faktiskt kvar än idag 🙂 står hos pappa och skräpar. ska se om ja kan förvandla den till en väldigt seg htpc 😀
eller iofs, då förstör man ju all gammal känsla för den 🙁 nej den får stå som den är
October 7, 2002
peppe20 wrote: var inte 387 en 386 med inbyggd fpu? fpu har man ju separat 🙂
Nä, 387 var en helt separat processor.
Däremot var en 487:a (som man använde tillsammans med 486SX om jag minns rätt - 486DX hade inbyggd matteprocessor) en helt vanlig 486DX, som man satte i sin egen sockel för att "koppla förbi" den som satt där från början.
October 31, 2003
Kizo wrote: Bark påminnde mig om en till sak jag saknar. Eller, jag saknar det inte, men jag tänker tillbaka på det med ett flin. Alla dessa:
Page 23, Row 8, Word 4, Letter 1.
Och andra saker än manualen som hjälpte skydda mot piratkopieringen. Jag minns t.ex. snurran man fick med till Monkey Island. 🙂
MicroProse körde ju alltid bilder, typ vilket lok är detta eller vems piratflagga.
2 Guest(s)