NTI Datorteknik (gymnasium)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NTI Datorteknik (gymnasium)
-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Nu går jag alltså 9an och snart blire ju till att söka, teknikprogrammet finns iofs men dom har lite snålt med inriktningar i luleå, dom har en datorinriktad som innehåller programmering A,B,C, lokala nätverk A, "försäljning och service" samt databashantering och webbdesign på valbara kurser,... men så finns det oxo NTI Datorteknik, fristående gymnasium som ska starta upp här i år, som har lite mer datorkurser osv:
[nti datorteknik:]

karaktärsämnen:
• Datorkunskap 50 p
• Ellära A 50 p
• Elektronik 50 p
• Digitalteknik A 50 p
• Projekt och företagande 50p
• Elkunskap A 100 p
• Styrteknik A 50 p
• Datorkommunikation 100 p
• Persondatorer 100 p
• Webbdesign 100 p

och 950p på valbara kurser, där finns följande datorrelaterade:
• Desktopp 50 p
• Multimedia A 100 p
• Multimedia B 100 p
• Medieproduktion 200 p
• Programhantering 100 p
• IT-stöd 50 p
• Information & layout A 50 p
• Databashantering 100 p
• Programmering A 50 p
• Programmering B 50 p
• Programmering C 100 p
• Lokala Nätverk A 100 p
• Lokala Nätverk B 150 p
• IT-samordning 200 p
• Operativsystem 50 p

teknik har ju massa kemi,fysik,matte som inte nti-dtek har men om jag skulle ändra mig på slutet och vilja bli t.ex civilinjenjör så kan jag ju läsa de nödvändiga kurserna på komvux.. datorteknik verkar ju rätt s0ft, man får en hempc, och Certifieringar från bl.a macromedia,microsoft,adobe,quark,sun och oracle,... så vad jag undrar är om det är nån här som går nti-dteknik och isf. vad ni tycker om skolan eller nån som som bara råkar veta nått om den,.. jag ska ju hursomhelst jobba inom data (bestämmt mig), och denna verkar ju lite mer datorinriktad är vanliga teknikprogrammet.. såå.. vad tror ni? :bok:

EDIT:
nti datorteknik: http://gymnasiet.nti.se/lulea/index.html ,där finns timplan osv.
vanliga teknik (timplan):
http://www.edu.lulea.se/edu/gymnasieskola/programstruktur/struktur_teknikprogrammet.pdf

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
496908
January 2, 2004 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar vara en vettig utbilning, hur lång tid är den på? Pratik & sånt ingår väl med?

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
496909
January 2, 2004 - 2:12 am
sp_Permalink sp_Print

tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉
ang. NTI Datorteknik så ser det ju bra ut på pappret förutom om du då tänkt bli just civilare fast som du sa så kan du ju läsa vidare och få den utbildningen också..

btw, vilken skola går du i nu ?

edit: ett - med den linjen är att jag kan tänka mig att inte allt för många brudar väljer den 😐
😛

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
496910
January 2, 2004 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
496920
January 2, 2004 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.

För att läsa till civ ingenjör krävs även matte E.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
497007
January 2, 2004 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

• Styrteknik A 50 p.

detta är den kursen jag hatade mest under hela min gymnasietid.. tror jag..

arny du kan ju rätta mig ifall jag har fel.

brange
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 248
497027
January 2, 2004 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

själv går jag teknikprogramet, ska välja datorinriktning i 2an.(går alltså första året)

är rätt nöjd med dom kurserna vi kan välja.
men skulle inte skada med fler dator relaterade(heter det så?=) kurser.

så om jag vore du. skulle jag lätt välja nti.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
497038
January 2, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket jobb tror du att du får sen då? Databranschen är ju mättad så det bara skriker om det...

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
497040
January 2, 2004 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Hur mycket jobb tror du att du får sen då? Databranschen är ju mättad så det bara skriker om det...

Tror du det är det om 3-4 år, det kommer nog behövas fler, med bra utbilning. Dom flesta som har såna jobb har ju några år på nacken....

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
497091
January 2, 2004 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Går första året på teknikprogrammet nu. Det är helt okej. Kommer bli riktigt kul nästa år när jag slipper Kemi, Samhällskunskap och dyl...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
497133
January 2, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som elprogrammet det där, samma kurser som jag läste. IT Samordning va en kul kurs minns jag, där fick man göra lite vad man ville vill jag minnas. Mina kurser finns här: http://bilder.stormaz.servebee.....724?full=1

Jag trivdes väldigt bra med min utbildning, enda jag ångrar är att jag inte läste Matte B...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
497141
January 2, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Exakt in i minsta detalj vad el innehöll för mig också..

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
497143
January 2, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mezzlock wrote: tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉
ang. NTI Datorteknik så ser det ju bra ut på pappret förutom om du då tänkt bli just civilare fast som du sa så kan du ju läsa vidare och få den utbildningen också..

edit: ett - med den linjen är att jag kan tänka mig att inte allt för många brudar väljer den 😐
😛

hm, var inte du med när vi var och käkade på exotic på studentområdet med ignon osv? .och det där med brudarna stämmer ju iofs 🙂

edit: går råneåskolan, 9a1, ignons klass

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
497147
January 2, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.

man kan även välja dom nödvändiga kurserna för civilinjenjör på valbara, klistrade bara inte in dom,.. och matten har jag alltid haft lätt för, alltid slappat och legat efter och alltid skrivit alla rätt på proven 🙂

Waco
Member
Medlem
497224
January 2, 2004 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: För att läsa till civ ingenjör krävs även matte E.

Vad jag har hört så ska dom ta bort matte E som krav på civilingenjör. Men det kanske inte är gjort?

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
497344
January 2, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det underlättar om man har läst så mycket matte som möjligt före man utbildar sig till Civil Ing.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
497355
January 2, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: [quote=sPaZz]För att läsa till civ ingenjör krävs även matte E.

Vad jag har hört så ska dom ta bort matte E som krav på civilingenjör. Men det kanske inte är gjort?

Okej, njae än är det inte gjort ivf. 🙂

Waco
Member
Medlem
497358
January 2, 2004 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Tror det underlättar om man har läst så mycket matte som möjligt före man utbildar sig till Civil Ing.

Det gör det garanterat.

Herrn
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 163
497466
January 2, 2004 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyckte att det var samma kurser som det Fins på EC på Bromangymnasiet i Hudiksvall.. Jag går första året nu så jag läser bara karaktärsämnene nu jag och kan säga att det är många som har problem med Ellära A.. Fast jag har klarat det hitills rätts så bra 😀

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
497840
January 3, 2004 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: [quote=Mezzlock]tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉

😛

hm, var inte du med när vi var och käkade på exotic på studentområdet med ignon osv? .och det där med brudarna stämmer ju iofs 🙂

edit: går råneåskolan, 9a1, ignons klass

jo det stämmer, jag var med då.. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL