July 18, 2003
Nu går jag alltså 9an och snart blire ju till att söka, teknikprogrammet finns iofs men dom har lite snålt med inriktningar i luleå, dom har en datorinriktad som innehåller programmering A,B,C, lokala nätverk A, "försäljning och service" samt databashantering och webbdesign på valbara kurser,... men så finns det oxo NTI Datorteknik, fristående gymnasium som ska starta upp här i år, som har lite mer datorkurser osv:
[nti datorteknik:]
karaktärsämnen:
• Datorkunskap 50 p
• Ellära A 50 p
• Elektronik 50 p
• Digitalteknik A 50 p
• Projekt och företagande 50p
• Elkunskap A 100 p
• Styrteknik A 50 p
• Datorkommunikation 100 p
• Persondatorer 100 p
• Webbdesign 100 p
och 950p på valbara kurser, där finns följande datorrelaterade:
• Desktopp 50 p
• Multimedia A 100 p
• Multimedia B 100 p
• Medieproduktion 200 p
• Programhantering 100 p
• IT-stöd 50 p
• Information & layout A 50 p
• Databashantering 100 p
• Programmering A 50 p
• Programmering B 50 p
• Programmering C 100 p
• Lokala Nätverk A 100 p
• Lokala Nätverk B 150 p
• IT-samordning 200 p
• Operativsystem 50 p
teknik har ju massa kemi,fysik,matte som inte nti-dtek har men om jag skulle ändra mig på slutet och vilja bli t.ex civilinjenjör så kan jag ju läsa de nödvändiga kurserna på komvux.. datorteknik verkar ju rätt s0ft, man får en hempc, och Certifieringar från bl.a macromedia,microsoft,adobe,quark,sun och oracle,... så vad jag undrar är om det är nån här som går nti-dteknik och isf. vad ni tycker om skolan eller nån som som bara råkar veta nått om den,.. jag ska ju hursomhelst jobba inom data (bestämmt mig), och denna verkar ju lite mer datorinriktad är vanliga teknikprogrammet.. såå.. vad tror ni? :bok:
EDIT:
nti datorteknik: http://gymnasiet.nti.se/lulea/index.html ,där finns timplan osv.
vanliga teknik (timplan):
http://www.edu.lulea.se/edu/gymnasieskola/programstruktur/struktur_teknikprogrammet.pdf
February 10, 2003
tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉
ang. NTI Datorteknik så ser det ju bra ut på pappret förutom om du då tänkt bli just civilare fast som du sa så kan du ju läsa vidare och få den utbildningen också..
btw, vilken skola går du i nu ?
edit: ett - med den linjen är att jag kan tänka mig att inte allt för många brudar väljer den 😐
😛
March 20, 2001
Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.
March 15, 2002
Waco wrote: Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.
För att läsa till civ ingenjör krävs även matte E.
September 8, 2003
May 23, 2001
Ser ut som elprogrammet det där, samma kurser som jag läste. IT Samordning va en kul kurs minns jag, där fick man göra lite vad man ville vill jag minnas. Mina kurser finns här: http://bilder.stormaz.servebee.....724?full=1
Jag trivdes väldigt bra med min utbildning, enda jag ångrar är att jag inte läste Matte B...
July 18, 2003
Mezzlock wrote: tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉
ang. NTI Datorteknik så ser det ju bra ut på pappret förutom om du då tänkt bli just civilare fast som du sa så kan du ju läsa vidare och få den utbildningen också..btw, vilken skola går du i nu ?
edit: ett - med den linjen är att jag kan tänka mig att inte allt för många brudar väljer den 😐
😛
hm, var inte du med när vi var och käkade på exotic på studentområdet med ignon osv? .och det där med brudarna stämmer ju iofs 🙂
edit: går råneåskolan, 9a1, ignons klass
July 18, 2003
Waco wrote: Om du är inne på civilingenjör så tror jag att du ska satsa på teknikprogramet eftersom du måste ha matte D för att få behöringhet till det. Och om du inte gillar matte så är nog inte civilingenjör nått för dig eftersom det är ganska svår matte. Men nu till det viktiga. Jag tycker att du ska välja nått du trivs med. Själv läser jag tredje året på teknikprogramet och trivs skitbra. Och det är det absolut viktigaste. jag har hyffasde betyg och man märker att det är välldigt mycket lättre att jobba med dom ämnen man tycker om(typ cnc, fysik mfl för mig.) än ämnen man inte tycker om(religion 😛 ). Så om du tycker att det är roligt att hålla på med datorer så välj NTI Datorteknik men välj det inte för att man får en laptop för att man går där eller för att man får mycket hål eller nått.
man kan även välja dom nödvändiga kurserna för civilinjenjör på valbara, klistrade bara inte in dom,.. och matten har jag alltid haft lätt för, alltid slappat och legat efter och alltid skrivit alla rätt på proven 🙂
April 24, 2003
February 10, 2003
-d-himself- wrote: [quote=Mezzlock]tjena, går också 9an nu i luleå.. själv ska jag gå idrotts-frilufts/ledarskap med NV inriktning.. får då samma behörighet som om jag skulle gått natur.. men lite roligare 😉
ang. NTI Datorteknik så ser det ju bra ut på pappret förutom om du då tänkt bli just civilare fast som du sa så kan du ju läsa vidare och få den utbildningen också..btw, vilken skola går du i nu ?
😛
hm, var inte du med när vi var och käkade på exotic på studentområdet med ignon osv? .och det där med brudarna stämmer ju iofs 🙂
edit: går råneåskolan, 9a1, ignons klass
jo det stämmer, jag var med då.. 🙂
3 Guest(s)