February 19, 2004
ojdå wrote: jag må vara ung och dum men jag tolkar det som att socialdemokraterna tog upp Sverige ur den ekonomiska krisen?
Jag sökte lite på det men hittar inget som jag vågar länka till. (Lyckades inte hitta något på Wikipedia)
Finanskrisen BÖRJADE under 80 talet. Bankerna lånade ut mer pengar än vad de hade tillgång till, och sen har jag läst någonstans att vi hade vissa typer av lagar och riktiga orginisations problem kantat med ignorans. Obs vilka som satt i ledningen och hade suttit i ledningen ett längre tag.
Krashen var om jag har förstått det rätt väntat, och Socialdemokraterna gjorde nästan ingenting åt det utan "lät det hända"! (Nu ska vi vara hårda)
När de blåa kom till makten så fortsatte de där sossarna slutade och efter helva nittiotalet, när sossarna ahde fått makten igen så hade man fått bukt på ekonomin.
Ditt första inlägg var :
odjå wrote: Vänta nu, jag är visserligen ung och dum men (och nej, jag orkar inte kolla wiki först så ni får gärna rätta mig) var det inte socialdemokraterna som tog Sverige ur den ekonomiska krisen på 90-talets början? Som vände den nedåtgående trenden och gjorde att vi nu idag har det så pass bra som vi har det?
Då hade man fått bukt på eknomin. Jag tar det lite lungt med att påstå att sossarna fick oss "ur krisen" för jag vet inte riktigt vad de blåa hann göra. Men det man ska veta är att sossarna däremot satte oss i krisen.
nXsty wrote: Det har jag väl aldrig påstått? Det är klart att utbildning är bra. Men i din första post som jag svarade på insinuerade du att man skulle utbilda folk att förstå fördelarna med en viss politiskt inriktning för att inte rösta "fel". Det är odemokratiskt.
Jag har hela tiden förespråkad ökad förståelse för globaliseringens innebörd och näringslivetsfunktion då detta hade påverkat våra val klokare. Detta är du emot och påstår är odemokratiskt!?
Du slår dock helt på min första poäng att svensken vet för lite, fel eller dåligt utbildade. Jag antar att det betyder att du vet så lite om näringsliv och globalisering att du sätter de bakom patier på höger/vänster-skala?
Liberalism förespråkar ökat demokrati/folkpåverkan och därmed ökad globalisering. Sant. men däremot ligger och konservativa väldigt ofta på högerskalan och de kan förespråka hög form av protektionism. D vs motsatsen till globalisering! Ett parti på vänsterskalan kan också förespråka hög globalisering som protektionism. (obs att sossarna har varit genom Perssons tid positiva till globalisering)
Är så låg/begränsad utbildning som möjligt så hög demokrati som möjligt?
csm101:
Jag är helt snurrig nu. Handlade inte diskussionen om att utbildning var för låg i mellanöstern?
November 27, 2003
Ang wrote: Du slår dock helt på min första poäng att svensken vet för lite, fel eller dåligt utbildade. Jag antar att det betyder att du vet så lite om näringsliv och globalisering att du sätter de bakom patier på höger/vänster-skala?
Liberalism förespråkar ökat demokrati/folkpåverkan och därmed ökad globalisering. Sant. men däremot ligger och konservativa väldigt ofta på högerskalan och de kan förespråka hög form av protektionism. D vs motsatsen till globalisering! Ett parti på vänsterskalan kan också förespråka hög globalisering som protektionism. (obs att sossarna har varit genom Perssons tid positiva till globalisering)
Du ger hela tiden ett intryck av att om folk är mer utbildade så röstar de till höger. Varför det?
//Andreas
Json_81 wrote: Är det inte så? Jag känner ingen med högskoleutbildning som röstar vänster.
Du kanske har en snäv bekantskapskrets? "Lickedane fögler skockes" som de äldre här i byarna säger.
Själv upplever jag det som att det går på ett ut, finns en del "lågutbildade" som röstar blått (Då sådana med täta föräldrar och med skog, företag och fastigheter i kommande arv) men även "högutbildade" utan några större kommande arv som röstar rött.
Att ungdommar med täta föräldrar röstar blått är iofs inget konstigt, men att nyutexaminerade arbetarklassungar med tji förmögenheter i sikte under överskådlig tid röstar blått går över mitt förstånd.
Jag har svårt att öht se någon logik i sådant.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Json_81 wrote: Är det inte så? Jag känner ingen med högskoleutbildning som röstar vänster.
Jag känner massor med högskoleutbildning som röstar vänster, jag kan inte påstå att jag ser någon direkt korrelation mellan utbildning och politisk inriktning.
Det enda jag sett är att de flesta tar till sig vad sina föräldrar predikat och ter sig till det, inte nödvändigtvis utan kritik.
//Andreas
2 Guest(s)