April 24, 2007
Dehman wrote: Har väl mer med flyt/kontakter att göra? Tycker det är ett dåligt exempel. Folk med högskole/universitet-utbildning tjänar förmodligen högre än de som gått ut i arbetslivet direkt.
Visst jag har vänner osm gått byggprogram och liknande som har jobb och tjänar bra. Men deras löneutveckling tenderar att stagnera när de väl nått toppen på trappan.
Javisst spelar kontakter/flyt roll! Men det kan mycket väl hända att man blir fast utanför sitt "riktiga" jobb pga flera faktorer.
Lönen är ju inte alltid allt heller, trivs man itne på jobbet kommer man sluta väldigt snart. OM man får jobb som akademiker är det bra, men som sagt ett stort OM över det hela tyvärr.
Det Sverige behöver i min mening är regler som gör det lättare/effektivare att starta och driva mindre företag, många svenskar har bra produkter och idéer men eftersom det är för invecklat att starta företag drar sig vissa för detta, vilket är tragiskt. Sen så hatar jag krånglig byråkrati...
March 10, 2002
Shikar wrote: Javisst spelar kontakter/flyt roll! Men det kan mycket väl hända att man blir fast utanför sitt "riktiga" jobb pga flera faktorer.
Lönen är ju inte alltid allt heller, trivs man itne på jobbet kommer man sluta väldigt snart. OM man får jobb som akademiker är det bra, men som sagt ett stort OM över det hela tyvärr.
Det Sverige behöver i min mening är regler som gör det lättare/effektivare att starta och driva mindre företag, många svenskar har bra produkter och idéer men eftersom det är för invecklat att starta företag drar sig vissa för detta, vilket är tragiskt. Sen så hatar jag krånglig byråkrati...
Det är inte speciellt svårt att starta bolag. Men om man nu väljer att utbilda sig vid ett universitet så kommer man förmodligen trivas med sitt framtida yrke. Annars märka man under utbildningens gång om det är något som passar en eller ej.
January 8, 2005
Dehman wrote: Det är väl mer "sitt inte på röven och tyck synd om dig själv, ta tag i ditt liv och gör något istället för att ruttna". Under lågkonjuktur är det ett ypperligt tillfälle att utbilda sig. Blev själv uppsagd och har inte någon vidare flyt med jobben och har därför sökt utbildningar igen.
Det funkar inte att sitta hemma och tycka synd om sig själv, det är svåra tider nu, gör det bästa av dem.
Säger han med titeln "Slacker".....
Bara för att man inte pluggar så sitter man inte på röven och ruttnar.
Dehman wrote: Nej, men det är de som sitter på röven som klagar.
Börja klaga då.
Själv kom jag precis hem från jobbet där jag drar in skattepengar för att rövhål som du ska kunna "studera".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Börja klaga då.
Själv kom jag precis hem från jobbet där jag drar in skattepengar för att rövhål som du ska kunna "studera".
Jag vet inte hur du ser på det, men jag betalar hellre skatt som går till folk som försöker göra något kreativt när allt inte gått som de tänkt sig, istället för att sitta o gnälla över att inget jobb knackar på dörren.
Tyvärr är det ju folk som gömmer sig i skolorna o läser 10p kakbakning här och 10p flum där istället för att göra något kreativt, men iaf.
March 10, 2003
Som brukligt så spårar de politiska disskutioner ut och personloga påhopp är ett faktum.
Får se hur vi i framtiden skall se på detta. Tycker det varit lite väl mycket urspårning i de politiska trådarna det senaste.
ilg@dd kan nu stoltsera med en fin varning iaf, personliga påhopp är inget man tar till oavsett hur fel man anser en individ har.
Det är pga att vi är individer som vi kan ha givande disskusioner, men tyvärr accepteras visst inte oliktänkade än i samhället.
*LÅST*
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)