November 10, 2002
Eleverna i Sigtuna kommun kan få fler lovdagar att se fram emot. Socialdemokraterna vill att avslutningen på den muslimska fastemånaden Ramadan, den ortodoxa kyrkans långfredag och den kurdiska och persiska nyårshögtiden Newroz blir skolfria dagar.
Läs mer här.. http://www2.unt.se/avd/1,2883,.....55,00.html
Alltså nu får det vara nog. Vi är i SVERIGE först och främst. Här har vi våra traditioner. Man tar seden dit man kommer. Men det verkar inte den här kommunen förstå. Blir till att byta kommun snarast.
Som det står lite längre ner i texten:
- "Jag tror inte att alla elever är så pigga på det här. I invandrartäta Valsta är det säkert uppskattat men i Sigtuna stad finns det inte så många kurder och muslimer. Vad ska de barnen ha dessa lovdagar till?"
Ja? Va ska dem "vanliga" barnen göra då? Ska dem fira sina grejjer så kan dem väl göra det där allt hör hemma. Inte här... USCH!
Och varför ska dem vanliga ungarna behöva gå en dag extra vid sommaravslutningen för? Dem har själva inte valt att ha såna är tramsiga lovdagar för att fira Allah och fan och hans moster...
July 19, 2001
Väänta.. Får de svenska barnen också ledigt?
"? Både invandrare och infödda svenskar måste anpassa sig och ta hänsyn till varandras traditioner om verklig integration ska kunna ske."
Är det någonting jag hatar så är det att anpassa sig till något som andra bestämmer.. Tur att jag inte bor i en sådan kommun i alla fall..
February 3, 2003
EHH låter sanslöst! Kommer dom hit får dom rätta sig efter Sverige inte Sverige rätta sig efter dom tycker jag..Men det är på några sätt att säga emot sig själv...
Tycker dom går lite till överdrift där...
Kan säga att jag är 75% icke svensk (även om domflesta tror att jag är hel svenst tills dom hör mitt namn)
January 28, 2003
Snart kommer de inte få sälja gris och oxkött i samma kyldisk, griskött är ju smutsigt enligt islam. Och antagligen får de ha två helt seperata affärer för mjölkprodukter och köttprodukter, de får ju inte blandas enligt judendomen.
Sedan så får vi nog fan sätta upp speciella övergångsställen för myror, att döda något levande är ju det sista en renlärig hindu får göra.
Lär bättra på integrationen att alla svenskar är sura på muslimerna för att sommarlovet är kortare...
Tror fan att jag spyr snart pga all denna jävla sossesmörja!!
November 10, 2002
MrWeizel wrote: Snart kommer de inte få sälja gris och oxkött i samma kyldisk, griskött är ju smutsigt enligt islam. Och antagligen får de ha två helt seperata affärer för mjölkprodukter och köttprodukter, de får ju inte blandas enligt judendomen.
Sedan så får vi nog fan sätta upp speciella övergångsställen för myror, att döda något levande är ju det sista en renlärig hindu får göra.
Lär bättra på integrationen att alla svenskar är sura på muslimerna för att sommarlovet är kortare...
Tror fan att jag spyr snart pga all denna j**la sossesmörja!!
bra sagt *hyllar MrWeizel*
January 28, 2003
Öwall wrote: ånej va hemskt.
jag tänker verkligen inte ändra mitt liv så drastiskt bara för att en minoritet ska kunna fira sina helgdagar, det är ju helt absurt.
mitt sommarlov kommer ju BLI EN HEL PROCENT KORTARE, HUR SKA JAG HINNA MED ALLTING?!
Men visst, fortsätt resonera så och du kommer bli väckt kl 6 varje morgon av någon som gapar ut böner på arabiska...
Only in Sweden.
Btw; 1/70=~1,5% 😉
Edit; Det är faktiskt bara 50 lovdagar på sommarlovet, så det är 2% 😛
November 25, 2003
Ursäkta, men vad är det ni gråter om?
Precis som en majoritet av svenska ungdomar så är jag inte aktivt kristen, varför ska vi i så fall anpassa oss till kristna högtider?
Jag ser inget större fel i det hela. Har vi en stor andel svenska muslimer så är väl det inte mer än rätt att man även respekterar deras högtider?
Eller är deras traditioner mindre värda än de kristna?
HELIX wrote: Väänta.. Får de svenska barnen också ledigt?
"? Både invandrare och infödda svenskar måste anpassa sig och ta hänsyn till varandras traditioner om verklig integration ska kunna ske."
Är det någonting jag hatar så är det att anpassa sig till något som andra bestämmer.. Tur att jag inte bor i en sådan kommun i alla fall..
Och vad är det som sker när ungdomar med andra religioner än kristendomen får anpassa sig efter kristna högtider, om inte samma sak? Vad är det för jäkla "vi och dem"-samhälle ni eftersträvar? Är definitionen av någon som har en annan religion än kristendomen att de är invandrare, och därför ska anpassa sig till vad som är "svenskt"? Bullus Shittus Maximus.
September 28, 2003
GardenGnome wrote: Ursäkta, men vad är det ni gråter om?
Precis som en majoritet av svenska ungdomar så är jag inte aktivt kristen, varför ska vi i så fall anpassa oss till kristna högtider?
Jag ser inget större fel i det hela. Har vi en stor andel svenska muslimer så är väl det inte mer än rätt att man även respekterar deras högtider?
kan bara säja att jag håller med dej till viss del
July 19, 2001
GardenGnome wrote:
[quote=HELIX]Väänta.. Får de svenska barnen också ledigt?"? Både invandrare och infödda svenskar måste anpassa sig och ta hänsyn till varandras traditioner om verklig integration ska kunna ske."
Och vad är det som sker när ungdomar med andra religioner än kristendomen får anpassa sig efter kristna högtider, om inte samma sak? Vad är det för jäkla "vi och dem"-samhälle ni eftersträvar? Är definitionen av någon som har en annan religion än kristendomen att de är invandrare, och därför ska anpassa sig till vad som är "svenskt"? Bullus Shittus Maximus.
Vad snackar du för skit? Jag skrev att jag hatar att anpassa mig till saker som jag inte bryr mig om.
Det är väl helt självklart att de ska anpassa sig till oss? Om någon skulle flytta hem hos mig och skulle kräva att jag skulle ändra på mig så skulle de bli utsparkade på direkten.
March 20, 2003
Ibland när jag traskar runt undrar jag vart mina skattepengar försvinner, men när jag ser detta blir jag varm om hjärtat.
Jag personligen visste inte att det fanns så stora problem ute i landet och bockar och bugar för våra kära politiker som tar tag i de allvarliga bristerna som bryter isär vårt samhälle.
July 13, 2002
GardenGnome wrote: Ursäkta, men vad är det ni gråter om?
Eftersom vi inte har någon statskyrka så är ju svaret nej, men varför ska vi då införa fler religösa helgdagar??? Skapar bara obalans, då borde vi ta bort hälften av de kristna högtiderna, eller?
Själv skiter jag i om det är politiskt korrekt eller inte ärligt talat vill jag inte ha ett dugg att göra med "deras" högtider eller sätt att leva. Om jag fick bestämma skulle det inte införas några nya högtider.
Men då judarna i min förra skola (fd. judeskola) fick ledigt på fredagar för att deltaga i sabbathen eller vad det nu var så tycker jag muslimerna borde få samma rätt att hedra sina högtider... men jag vill inte behöva gå längre i skolan för det.
June 2, 2003
Jag är inte kristen inte religiös alls....slutade tro på tomtar o troll när jag blev 10 - 12 år ungefär !
Jag firar jul nyår midsommar påsk osv av ren tradition...lite roligt ere.... helt enkelt för att fira landets traditioner....o nu råkar jag bo i sverige o vill således fira svenska traditioner...
btw hur beter man sig om man är en sån där "aktiv kristen" ?
1 Guest(s)