January 5, 2002
Vad är det här för jävla idioti? Vid en tvist mellan två personer är det den som anses vållande som får stå för hela kalaset, eller rättare sagt, hans försäkringsbolag. Nu är jag ju medveten om att försäkringsbolagens beslut inte behöver följa någon som helst logik, men jag förmodar att ni inte kommer att anses vållande och slipper därför betala självrisken.
Däremot är det praxis att försäkringsbolaget låter dig betala självrisken ändå ifall cyklisten inte gjort någon skadeanmälan eller skickat in sin version av händelsen. Dock får du tillbaka din självrisk om det visar sig att cyklisten var vållande.
March 28, 2003
Heh, jag körde in i en bil för många år sen. Repade bilen från framskärmen över dörrarna och till bakskärmen. Förarn klev ut o brann av på mig. Vi gjorde upp att jag skulle stå för självrisken, men det gick på hans försäkring (för att den var trafikförsäkrad osv..).
Ps. Jag körde rätt fort när han kom upp mitt framför mig 😛 Cykeln gick sönder lite, så jag kunde inte sticka därifrån. 🙄
November 18, 2003
Joni^ wrote: [quote=Snowman89]igår vart vi påkörda när vi stog still av en cyklist som fixade till många bucklor o repor, o ida skulle ja fixa till mitt bildbetyg som dom hade satt fel, går till läraren o berättar o då säger han att han itne vet varför ja fick VG från början eftersom ja inte hade lämmnat in min fria uppgift men de hade ja ju sa ja o då tyckte han att ja skulle ta med den sen o visa han om han hade kryssat av den, OKEJ de e 8ans betyg ja tjafsar om tror verkligen idioten att ja har kvar grejer i skåpet som e 1år gammla??
de va i 8an ja går ju i 9an nu..........
sen så kanske de kommer bli så att när vi blev påkörda så ska vi skicka in skiten till försäkringsbolaget o då kanske VI FÅR BETALA SJÄLVRISKEN!!!
asså vi stog STILL han cyklade rätt in i oss va e problemet?
nu går allting åt h*****e :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn:
Först vill jag fråga.. är det du som betalar försäkringar?
Sen... hur korkad är du? det är ju så försäkringar fungerar annars hade ju vilken j**el som helst kunnat gå med en slägga och banka på bilen när han/hon ville ha något lagat gratis.
nej de e inte ja eftersom de inte e min bil, LITE skillnad på att banka på bilen med en slägga o på påkörd?
ja menar itne att de itne ska finnas självrisk utan att dom som är vållande till skadan ska betala den de va så jag menade
November 18, 2003
snyde wrote: [quote=Zap]Vid olycka mellan bil och oskyddad trafikant (gångare, cyklist, rollerblades m.m) är det alltid bilisten som står för eventuella kostnader oavsett vems felet är. Bilen är trafikförsäkrad, det är inte cyklisten.
Justja, det har jag hört talas om.
mm men som tur va blev han inte heller skadad utan de va hans cykel som vart mest skadad av han o cykeln, frammgaffeln va intryckt o däcke satt 7-9cm för högt för att kunna komma under ramen, han har själv sagt att bilen stog still o att han körde in i den o så, skickade in papprena ida så får se hur de blir
December 11, 2002
Smurfen87, Snowman89: jag menade inte på att man ska gå och dra släggan i bilen det var ett exempel! men om någon hade backat på din bil på en parkering och kört iväg då? då kan du inte säga vem som är skyldig. det kan lika bra vara du som har backat in i något själv. Självrisk betalas alltid av dig och ingen annan även om någon annan är skylldig till skadan
November 18, 2003
Joni^ wrote: Smurfen87, Snowman89: jag menade inte på att man ska gå och dra släggan i bilen det var ett exempel! men om någon hade backat på din bil på en parkering och kört iväg då? då kan du inte säga vem som är skyldig. det kan lika bra vara du som har backat in i något själv. Självrisk betalas alltid av dig och ingen annan även om någon annan är skylldig till skadan
okej va bra då vet man va man ska göra då när man börjar få lite med pengar, börja cykla in i parkerade bilar o sen kräva skade stånd av bilägarna att do mstog där.............. 😕
July 14, 2003
Snowman89 wrote: [quote=Joni^]Smurfen87, Snowman89: jag menade inte på att man ska gå och dra släggan i bilen det var ett exempel! men om någon hade backat på din bil på en parkering och kört iväg då? då kan du inte säga vem som är skyldig. det kan lika bra vara du som har backat in i något själv. Självrisk betalas alltid av dig och ingen annan även om någon annan är skylldig till skadan
okej va bra då vet man va man ska göra då när man börjar få lite med pengar, börja cykla in i parkerade bilar o sen kräva skade stånd av bilägarna att do mstog där.............. 😕
Om du krockar med en bil så tar du nog ingen större skada, ditt huvud verkar nämligen lite tjockt... [kunde inte låta bli]
Allvarligt, vad skulle du få ersättning för? Cykeln? Tja, mynta självrisken på ca 1000kr och du kan få en likvärdig, men det kallas försäkringsbedrägeri.
Vill du ha ersättning för sveda och värk så måste du ha riktiga skador för att få det, och vid det laget kanske pengar inte känns så viktigt...
November 18, 2003
desdecado wrote:
Om du krockar med en bil så tar du nog ingen större skada, ditt huvud verkar nämligen lite tjockt... [kunde inte låta bli]Allvarligt, vad skulle du få ersättning för? Cykeln? Tja, mynta självrisken på ca 1000kr och du kan få en likvärdig, men det kallas försäkringsbedrägeri.
Vill du ha ersättning för sveda och värk så måste du ha riktiga skador för att få det, och vid det laget kanske pengar inte känns så viktigt...
så du menar att om du skulle bli påkörd då ska du betala din självrisk fast du inte gjorde nått?
Regler wrote: * De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg.
November 22, 2001
desdecado wrote:
Om du krockar med en bil så tar du nog ingen större skada, ditt huvud verkar nämligen lite tjockt... [kunde inte låta bli]Allvarligt, vad skulle du få ersättning för? Cykeln? Tja, mynta självrisken på ca 1000kr och du kan få en likvärdig, men det kallas försäkringsbedrägeri.
Varför skulle det vara försäkringsbedrägeri?
Jag vurpade med cykeln för två månader sedan bla så bröt jag nyckelbenet och slog en flisa ur en tand. Har namält det till försäkringsbolaget och begärt ersätning för sjukhuskostnader och för förstörda kläder och skador på cykeln. Det är väl det föräkringar är till för?
November 18, 2003
Json_81 wrote: [quote=desdecado] Om du krockar med en bil så tar du nog ingen större skada, ditt huvud verkar nämligen lite tjockt... [kunde inte låta bli]
Allvarligt, vad skulle du få ersättning för? Cykeln? Tja, mynta självrisken på ca 1000kr och du kan få en likvärdig, men det kallas försäkringsbedrägeri.
Varför skulle det vara försäkringsbedrägeri?
Jag vurpade med cykeln för två månader sedan bla så bröt jag nyckelbenet och slog en flisa ur en tand. Har namält det till försäkringsbolaget och begärt ersätning för sjukhuskostnader och för förstörda kläder och skador på cykeln. Det är väl det föräkringar är till för?
precis
June 28, 2001
Snowman89 wrote: igår vart vi påkörda när vi stog still av en cyklist som fixade till många bucklor o repor, o ida skulle ja fixa till mitt bildbetyg som dom hade satt fel, går till läraren o berättar o då säger han att han itne vet varför ja fick VG från början eftersom ja inte hade lämmnat in min fria uppgift men de hade ja ju sa ja o då tyckte han att ja skulle ta med den sen o visa han om han hade kryssat av den, OKEJ de e 8ans betyg ja tjafsar om tror verkligen idioten att ja har kvar grejer i skåpet som e 1år gammla??
sen så kanske de kommer bli så att när vi blev påkörda så ska vi skicka in skiten till försäkringsbolaget o då kanske VI FÅR BETALA SJÄLVRISKEN!!!
nu går allting åt h*****e :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn: :burn:
jag har lite svårt att läsa din text, kan du förklara vad dina betyg från 8an har med att du blev påkörd av en cyklist och göra ?
November 18, 2003
Mind wrote: [quote=Snowman89]igår vart vi påkörda när vi stog still av en cyklist som fixade till många bucklor o repor, o ida skulle ja fixa till mitt bildbetyg som dom hade satt fel, går till läraren o berättar o då säger han att han itne vet varför ja fick VG från början eftersom ja inte hade lämmnat in min fria uppgift men de hade ja ju sa ja o då tyckte han att ja skulle ta med den sen o visa han om han hade kryssat av den, OKEJ de e 8ans betyg ja tjafsar om tror verkligen idioten att ja har kvar grejer i skåpet som e 1år gammla??
jag har lite svårt att läsa din text, kan du förklara vad dina betyg från 8an har med att du blev påkörd av en cyklist och göra ?
inget, ja menade att ja inte hade tur precis, förstår du då hur jag menade?
sibbor- 🙄
1 Guest(s)