July 14, 2003
Json_81 wrote: [quote=desdecado] Om du krockar med en bil så tar du nog ingen större skada, ditt huvud verkar nämligen lite tjockt... [kunde inte låta bli]
Allvarligt, vad skulle du få ersättning för? Cykeln? Tja, mynta självrisken på ca 1000kr och du kan få en likvärdig, men det kallas försäkringsbedrägeri.
Vill du ha ersättning för sveda och värk så måste du ha riktiga skador för att få det, och vid det laget kanske pengar inte känns så viktigt...
Varför skulle det vara försäkringsbedrägeri?
Jag vurpade med cykeln för två månader sedan bla så bröt jag nyckelbenet och slog en flisa ur en tand. Har namält det till försäkringsbolaget och begärt ersätning för sjukhuskostnader och för förstörda kläder och skador på cykeln. Det är väl det föräkringar är till för?
Om du dricker lite mindre öl och läser lite mer så quotade jag honom när han berättade vad han skulle göra för att få ihop lite stålar.
Och det du pratar om är olycksfallsförsäkring eller alternativt drulleförsäkring. Om du kapar av dig din arm med flit så är det faktiskt ingen olycka och du får inga pengar. Om du då ljuger och säger att det är en olycka så är det bedrägeri.
Saken är den att ingen betalar någon, utan båda parter tar varandras personuppgifter och skickar in till sina respektive försäkringsbolag. Sedan sköter bolagen det hela. Person A som ska ha ersättning från person B får det via person B's försäkringsbolag. Om det gäller att bara en part är iblandad, exempelvis person A ser sitt hus brinna upp, så är det person A's försäkringsbolag som betalar till A (plus att A betalar en självrisk som är reglerad utifrån det försäkringsbelopp som A har valt att försäkra sina prylar för)
November 22, 2001
desdecado wrote:
Om du dricker lite mindre öl och läser lite mer så quotade jag honom när han berättade vad han skulle göra för att få ihop lite stålar.
Och det du pratar om är olycksfallsförsäkring eller alternativt drulleförsäkring. Om du kapar av dig din arm med flit så är det faktiskt ingen olycka och du får inga pengar. Om du då ljuger och säger att det är en olycka så är det bedrägeri.
Saken är den att ingen betalar någon, utan båda parter tar varandras personuppgifter och skickar in till sina respektive försäkringsbolag. Sedan sköter bolagen det hela. Person A som ska ha ersättning från person B får det via person B's försäkringsbolag. Om det gäller att bara en part är iblandad, exempelvis person A ser sitt hus brinna upp, så är det person A's försäkringsbolag som betalar till A (plus att A betalar en självrisk som är reglerad utifrån det försäkringsbelopp som A har valt att försäkra sina prylar för)
Så många öl hade jag inte druckit 😉
Men ok jag hade missat att han skrivit så tidigare.
Men ditt exempel gäller ju inte i detta fallet eftersom person B är en cyklist och inte har någon försäkring.
November 18, 2003
Gamblor wrote: Illa, ibland kommer otur och elände på löpande band.
Sen om man läser din första post i tråden så ser det inte ut att bli något VG i svenska för din del heller, men man kanske inte tänker på stavningen och meningsuppbyggnaden när man är arg och sned. 😉
:blink:
2 Guest(s)