Nu har väl sossarna krävt sin egen grav?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nu har väl sossarna krävt sin egen grav?
Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
sp_UserOfflineSmall Offline
1125813
March 22, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Josey Wales][quote=Lodisen][quote="Josey Wales
1. Det är valfritt att bo i Stockholm
2. Det är en stor turistort, där mycket pengar från utlandet flödar in.
3. Han menade väl på att moderaterna är sämre än sossarna. Det är sossarna som satt moderaterna i den positionen att behöva betala ut massvis med bidrag.

Det är valfritt att bo var som helst i Sverige och det skall inte subventioneras någonstans, och inte heller skall man bestraffas för att man bor på vissa ställen.

Pengarna från turismen går till största delen rätt ner i statskassan och pytsas alltså ut i landet.

Bidrag är ett tecken på att välfärdssamhället skändligen misslyckats.

Vad är det problem med att Stockholm betalar mest skatt? Det är ju inte Stockholmarna själva som gör det, utan turisterna. Mindre bidrag betyder mer pengar att spendera på annat, som arbetstillfällen exempelvis.

Turisterna? Men snälla. Jag ser nog på mitt lönebesked hur mycket skatt jag betalar på varje lön.

Stockholmare har högre löner och högre omkostnader, vilket går ungefär jämnt ut. Varför ska jag jobba och betala skatt så att folk kan få bo kvar i en stuga i skogen och gå på bidrag?

Bort med Robin Hood-skatten.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1125826
March 22, 2007 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Vad är det problem med att Stockholm betalar mest skatt? Det är ju inte Stockholmarna själva som gör det, utan turisterna. Mindre bidrag betyder mer pengar att spendera på annat, som arbetstillfällen exempelvis.

Nu förstår jag ingenting?
Menar du att folk som turistar i Stockholm betalar kommunlalskatt på sin inkomst i Stockholm.
De skatter en turist betalar är främst moms och den går till staten.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1125931
March 22, 2007 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Lodisen][quote=Josey Wales][quote=Lodisen][quote="Josey Wales
1. Det är valfritt att bo i Stockholm
2. Det är en stor turistort, där mycket pengar från utlandet flödar in.
3. Han menade väl på att moderaterna är sämre än sossarna. Det är sossarna som satt moderaterna i den positionen att behöva betala ut massvis med bidrag.

Det är valfritt att bo var som helst i Sverige och det skall inte subventioneras någonstans, och inte heller skall man bestraffas för att man bor på vissa ställen.

Pengarna från turismen går till största delen rätt ner i statskassan och pytsas alltså ut i landet.

Bidrag är ett tecken på att välfärdssamhället skändligen misslyckats.

Vad är det problem med att Stockholm betalar mest skatt? Det är ju inte Stockholmarna själva som gör det, utan turisterna. Mindre bidrag betyder mer pengar att spendera på annat, som arbetstillfällen exempelvis.

Turisterna? Men snälla. Jag ser nog på mitt lönebesked hur mycket skatt jag betalar på varje lön.

Stockholmare har högre löner och högre omkostnader, vilket går ungefär jämnt ut. Varför ska jag jobba och betala skatt så att folk kan få bo kvar i en stuga i skogen och gå på bidrag?

Bort med Robin Hood-skatten.

Nu råkar det vara så här, att Stockholm skulle stå still om det inte kom in pengar från utlandet. Vad arbetar du som? Man hör till höger och vänster att kommunalanställda också betalar skatt, exempelvis sjuksköterskor bland andra. Det är dock exempelvis en snickare som betalar skatt på det han får in, så att det finns några skattepengar att utfodra till folk som jobbar åt kommunen eller dylikt. Ja, ta bort Robin Hood skatten, eftersom det var den som betalade SL åt er snikna fanskap som gnäller på att det är dyrt att åka nu. Lite dubbelmoral i sådana argument. Behåll en fast taxa, men ta bort Robin hood skatten.

Ni kan inte äta kakan och ha kvar två kakor. Sen för övrigt så är Sveriges skattesystem botten imo.

Låt oss ponera att en kille tjänar 60000:- i månaden från sitt egna företag.
För att få ta ut 60k så måste han betala arbetsgivaravgifter på omkring 20k:- till.
Han betalar alltså 80 000:- för att få omkring 35 i handen. Dessa 35k betalar han en snickare att göra något fint arbete i hans hem. Snickaren i sin tur får betala kostnader för materialet och lite annat. Låt oss säga att han är nere på 30 000:-. Nu ska han ta ut en lön för arbetet. 25k:- eller liknande. Då får han även punga ut med arbetsgivaravgifter på omkring 10k. Så företaget går back omkring 35k för att han ska få 15 rent i handen, som han sedan ska handla för, och då är det moms och skit på grejorna han ska köpa, och får således 12 000:- i "rena" pengar att köpa saker för.

Alltså, från början fick killen punga ut med 80 000:-, och i ledet ner till snickaren har dom tjuvat åt sig 68 000 riksdaler.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1125937
March 22, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Nu råkar det vara så här, att Stockholm skulle stå still om det inte kom in pengar från utlandet.

Ja, de sju japanerna som besöker Stockholm varje år har såååå jävla djupa fickor.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1125974
March 22, 2007 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud folk. Att Stockholm är överlägsna? Detta tjat?

Om ni inte vill betala skatt till resten av Sverige via "robin-hood" så ska ni ju också tillhöra ett annat "land" än resten av Sverige.

Varför ska ni få sälja / köpa grejer av oss andra annars utan tull och massa andra avgifter?

Anledningen till att Stockholm går bra är på grund av övriga Sverige. Det är en storstadsregion, en region som behövs i alla länder. Där folk samlas, företagen samlas, landets mittpunkt. Men utan resten så vore inte storstaden något.

Kan bara ta det företaget jag jobbar som exempel.

- Vad hade huvudkontoret i Stockholm varit för huvudkontor om inte distrikten runt om i Sverige hade funnits?
- Vad hade callcenter tjejerna som tar emot felanmälningar dygnet runt om, haft för jobb om inte resten av Sverige fanns på kartan och hade "portar" som kunde felanmälas?
- Vart hade alla politiker och mynidhgeter funnits om inte statskassan i övrigt funnits?

Stockholm är stort för att det är huvudstaden i ett land. Det är en rik region i ett stort land. Ensamt är det inte lika starkt. Tyvärr.

Vi behöver varandra. Men att ni ska tro att ni är helt överlägsna är ju bara bisart. Alla är inte soffliggare ute i stugorna! Skaffa en jävla verklighetsuppfattning där uppe för fan!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1125977
March 22, 2007 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: och inte heller skall man bestraffas för att man bor på vissa ställen.

Precis min tanke, men vars fan är våran tunnelbana i Kiruna då? :arg:

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1125988
March 22, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Herregud folk. Att Stockholm är överlägsna? Detta tjat?

Om ni inte vill betala skatt till resten av Sverige via "robin-hood" så ska ni ju också tillhöra ett annat "land" än resten av Sverige.

Varför ska ni få sälja / köpa grejer av oss andra annars utan tull och massa andra avgifter?

Anledningen till att Stockholm går bra är på grund av övriga Sverige. Det är en storstadsregion, en region som behövs i alla länder. Där folk samlas, företagen samlas, landets mittpunkt. Men utan resten så vore inte storstaden något.

Kan bara ta det företaget jag jobbar som exempel.

- Vad hade huvudkontoret i Stockholm varit för huvudkontor om inte distrikten runt om i Sverige hade funnits?
- Vad hade callcenter tjejerna som tar emot felanmälningar dygnet runt om, haft för jobb om inte resten av Sverige fanns på kartan och hade "portar" som kunde felanmälas?
- Vart hade alla politiker och mynidhgeter funnits om inte statskassan i övrigt funnits?

Stockholm är stort för att det är huvudstaden i ett land. Det är en rik region i ett stort land. Ensamt är det inte lika starkt. Tyvärr.

Vi behöver varandra. Men att ni ska tro att ni är helt överlägsna är ju bara bisart. Alla är inte soffliggare ute i stugorna! Skaffa en j**la verklighetsuppfattning där uppe för fan!

Mycket bra sagt.

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1125996
March 22, 2007 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle gärna se att sthlm ensamt blev ett lilleputtland... så skulle vi få se hur bra dom jävlarna klarar sig;p
Varenda lastbil som ska in där får betala massiva tullar, och ni får svinhöga skatter för att kunna köpa in el, skog och andra matrial.

Eftersom det i sthlms län bor en 2-3 miljoner som spenderar el uta helvete som norrland nu skulle slippa ge el åt... skulle man kunna ta bort ett vattenkraftverk och öppna upp en vacker älv med natur igen.

Att flytta riksdagen och kungahuset till andra delar av sverige vore pissenkelt. Gbg eller Uppsala kunde bli ny huvudstad... Menar... Vad har ni i sthlm egentligen?

Inget ni har skulle inte kunna ersättas.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126032
March 23, 2007 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

SupahMan wrote: Jag skulle gärna se att sthlm ensamt blev ett lilleputtland... så skulle vi få se hur bra dom jävlarna klarar sig;p
Varenda lastbil som ska in där får betala massiva tullar, och ni får svinhöga skatter för att kunna köpa in el, skog och andra matrial.

Eftersom det i sthlms län bor en 2-3 miljoner som spenderar el uta h*****e som norrland nu skulle slippa ge el åt... skulle man kunna ta bort ett vattenkraftverk och öppna upp en vacker älv med natur igen.

Att flytta riksdagen och kungahuset till andra delar av sverige vore pissenkelt. Gbg eller Uppsala kunde bli ny huvudstad... Menar... Vad har ni i sthlm egentligen?

Inget ni har skulle inte kunna ersättas.

Ja för skyhöga skatter och tullar är det ju mellan EU-länder 🙄 och jag antar att ni kan tjäna en helvetes massa pengar på att sälja till er själva...

Möjligen kan man ersätta det vi har med lätthet men i dagens globaliserade värld så finns det inte mycket i Norrland som är direkt oumbärligt eller unikt heller.

Eftersom du tog dej friheten att kalla oss som bor i Stockholm för jävlar så kan jag ju då i konsekvensens namn kalla dej för vad jag tycker du är:
En gnällig, bitter lappjävel som sitter i skogen och runkar renar utan en aning om någonting.

Och till dej som pratade om bidrag för infrastruktur i Stockholm. Ta och kamma dej och kolla vad inlandsbanan kostar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1126035
March 23, 2007 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Kan vi inte försöka rycka upp oss lite nu 😉

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126036
March 23, 2007 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kan vi inte försöka rycka upp oss lite nu 😉

//Andreas

Ok, med skammens rodnad på kinderna så tar jag åt mej och skall hädanefter alltid ta en kopp kaffe och lugna ner mej lite innan jag besvarar vissa typer av inlägg.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1126039
March 23, 2007 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:

Ja för skyhöga skatter och tullar är det ju mellan EU-länder 🙄 och jag antar att ni kan tjäna en helvetes massa pengar på att sälja till er själva...

Möjligen kan man ersätta det vi har med lätthet men i dagens globaliserade värld så finns det inte mycket i Norrland som är direkt oumbärligt eller unikt heller.

Mmm, virke, papper och malm används ju nästan inte till något alls, bara det mesta.

Josey Wales wrote:
Eftersom du tog dej friheten att kalla oss som bor i Stockholm för j**lar så kan jag ju då i konsekvensens namn kalla dej för vad jag tycker du är:
En gnällig, bitter lappjävel som sitter i skogen och runkar renar utan en aning om någonting.

Låter som en hint vad Fjollträskarna pysslar med under sina sk. fjällturer. Härklemsnötning var iaf för mej en okänd sysselsättning före ditt inlägg.

Josey Wales wrote:
Och till dej som pratade om bidrag för infrastruktur i Stockholm. Ta och kamma dej och kolla vad inlandsbanan kostar.

Alldeles för mycket, det har blivit åt helvete för dyrt att transportera per järnväg också efter den sk. privatiseringen av denna. Ser ingen anledning att plöjja ner pengar i något som endast kommer att användas marginellt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1126041
March 23, 2007 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Kan vi inte försöka rycka upp oss lite nu 😉

//Andreas

Ok, med skammens rodnad på kinderna så tar jag åt mej och skall hädanefter alltid ta en kopp kaffe och lugna ner mej lite innan jag besvarar vissa typer av inlägg.

Fler än du som behöver göra det 😉 🙂

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126044
March 23, 2007 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]

Mmm, virke, papper och malm används ju nästan inte till något alls, bara det mesta.

Josey Wales wrote:
Eftersom du tog dej friheten att kalla oss som bor i Stockholm för j**lar så kan jag ju då i konsekvensens namn kalla dej för vad jag tycker du är:

Låter som en hint vad Fjollträskarna pysslar med under sina sk. fjällturer. Härklemsnötning var iaf för mej en okänd sysselsättning före ditt inlägg.

Josey Wales wrote:

Alldeles för mycket, det har blivit åt h*****e för dyrt att transportera per järnväg också efter den sk. privatiseringen av denna. Ser ingen anledning att plöjja ner pengar i något som endast kommer att användas marginellt.

Virke, malm och papper finns att tillgå från andra ställen.
Om man tänker sej en hypotetisk situation att Götaland, Svealand och Norrland bildar egna länder och sedan skall handla med varandra så kommer ju inte Götaland och Svealand att betala överpriser för varor från Norrland utan handla dessa varor från andra källor där det är billigare.
Det som avsågs i inlägget jag svarade på var ju att Norrland skulle ta ut skyhöga skatter och tullar på varor som säljs till Stockholm, naturligtvis skulle inte det funka.

Angående min referens till människor boende i Norrland och deras pettingövningar med mindre hovdjur så kanske, möjligen, kanhända att det var opåkallat och rentav onödigt embarassed

Vi är alltså överens om inlandsbanan, hmmm. Här måste det vara något lurt på gång wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1126048
March 23, 2007 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales]

Josey Wales wrote:

Josey Wales wrote:

Alldeles för mycket, det har blivit åt h*****e för dyrt att transportera per järnväg också efter den sk. privatiseringen av denna. Ser ingen anledning att plöjja ner pengar i något som endast kommer att användas marginellt.

Virke, malm och papper finns att tillgå från andra ställen.
Om man tänker sej en hypotetisk situation att Götaland, Svealand och Norrland bildar egna länder och sedan skall handla med varandra så kommer ju inte Götaland och Svealand att betala överpriser för varor från Norrland utan handla dessa varor från andra källor där det är billigare.
Det som avsågs i inlägget jag svarade på var ju att Norrland skulle ta ut skyhöga skatter och tullar på varor som säljs till Stockholm, naturligtvis skulle inte det funka.

Angående min referens till människor boende i Norrland och deras pettingövningar med mindre hovdjur så kanske, möjligen, kanhända att det var opåkallat och rentav onödigt embarassed

Vi är alltså överens om inlandsbanan, hmmm. Här måste det vara något lurt på gång wink

Ifall det inte är bekant, så kan jag berätta att kvalitetsmässigt så är den Svenska (Norrländska) malmen och virket av väldigt god kvalitet, i princip bäst på världsmarknaden, därav den höga prissättningen.
T.ex är den Svenska (Södra Norrland) granen av så god kvalitet att Japanerna investerat i en limträbalkfabrik här i byn.
Daikichi, numera Glulam http://www.nwpglulam.se
Man bör ha i åtanke att Japanerna är kinkigare än t.om Tyskar vad det gäller kvalitet. I detta fall med limträbalkar så är det än värre, eftersom de görs för den Japanska husmarknaden, vilka har extra höga krav på kvaliteten ioma det ofta är jordbävningar där.
"NWP Glulam tillverkar bärande konstruktionselement för den Japanska husbyggnadsindustrin"

Angående inlandsbanan, så har jag aldrig inbillat mej att saker blir billigare med privatisering..

*Edit*
Renen är för övrigt inget hovdjur..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1126053
March 23, 2007 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

jag menade inte att stockolm är störst, bäst, vackarast och skulle klara sig utan resten av sverige.

Jag menar att robin hoodskatten slår orättvist.
Det är dyrare att bo, handla och leva i stockholm, så jag förstår inte varför en särskild skatt ska tas ut av mig varje månad för att gå till andra regioner.

Utjäningar över landet borde i så fall ske statligt, då skulle det totala överskottet kunna delas ut till de kommuner som behöver det mest. Då tror jag inte att någon landsände skulle känna sig orättvist behandlad.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1126091
March 23, 2007 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Kunde ha gett mej fan på att renar inte var hovdjur men jag orkade inte kolla (är de klövdjur?).

Visst är svensk malm och papper av högsta kvalitet men det jag ville bemöta i ursprungsinlägget var att en massa skatter och pålagor skulle påföras på norrlandsvaror bara för att vi var "stockholmsjävlar" och i ett sådant läge köper man nog den något lägre kvaliteten för ett marknadsmässigt pris.

Tror du att fast telefoni, mobilt och bredband hade varit lika billigt idag utan privatiseringen?

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1126094
March 23, 2007 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: jag menade inte att stockolm är störst, bäst, vackarast och skulle klara sig utan resten av sverige.

Jag menar att robin hoodskatten slår orättvist.
Det är dyrare att bo, handla och leva i stockholm, så jag förstår inte varför en särskild skatt ska tas ut av mig varje månad för att gå till andra regioner.

Utjäningar över landet borde i så fall ske statligt, då skulle det totala överskottet kunna delas ut till de kommuner som behöver det mest. Då tror jag inte att någon landsände skulle känna sig orättvist behandlad.

Jag ser att du tänker i kapitalistiska banor. Men tyvärr, det är inte riktigt så enkelt. Som här i Shanghai så tar man pengar ifrån staden för att bygga upp resten av Kina, vilket man tjänar på i slutändan.

iaf om vi avvecklar Robin Hood skatten så kommer också vissa städer blir riktiga jävla hålor och utbildning samt näringsliv påverkas. en oehörd emigration till storstäderna skulle ske. Sen är ju frågan om det är bra elelr dåligt...

Men däremot kan jag hålla med dig att många småhålor i sverige är något få kommer att sakna. Kostar skjortan att ge dessa sjukvård, skola, polis, bredband, väg, vatten, el. Jag menar, hålorna i norr är ju verkligen inget som kommer att saknas. flertals mil mellan dom och minimal civilisation som måste underhållas.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1126118
March 23, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Kunde ha gett mej fan på att renar inte var hovdjur men jag orkade inte kolla (är de klövdjur?).

Visst är svensk malm och papper av högsta kvalitet men det jag ville bemöta i ursprungsinlägget var att en massa skatter och pålagor skulle påföras på norrlandsvaror bara för att vi var "stockholmsjävlar" och i ett sådant läge köper man nog den något lägre kvaliteten för ett marknadsmässigt pris.

Tror du att fast telefoni, mobilt och bredband hade varit lika billigt idag utan privatiseringen?

Mmmm, klövdjur, ja..(Fanns det mer att välja på?) 😉

Svårt att sia om prisutvecklingen på telefonin ifall den inte privatiserats, dock är jag övertygad om att hela Sverige haft perfekt täckning på mobilnätet och ett väl fungerande ADSL..
Och det var inte speciellt dyrt med fast telefoni innan det privatiserades, däremot var det skyhöga priser för det mobila.. Dock tror jag detta snarare berodde på nyheten med mobil telefoni mer än att det var Telias nät.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1126133
March 23, 2007 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Mona Sahlin säkrar en borgerlig regering år 2010. Om hon nu sitter kvar så länge, det är inte säkert.

Hon har så mycket skit i bagaget och noll förtroende av det svenska folket så jag har svårt att tänka mig att hon blir långvarig. Antagligen så blev hon partiledare efter som de andra tänkbara kvinnliga kandidaterna tackade nej, och att tillsäta en man skulle vara ett hån mot den feministiska linjen som partiet säger sig stödja.

”jag är baske mig ingen fifflare utan en hederlig människa.”
🙄

Angående A-kassan har ju (S) gått ut med att dom inte kommer återställa A-kassan om dom vinner valet 2010. Det finns helt enkelt inga pengar för det. Sverige har länge varit på väg utför men det hamnade på borgarna att sätta in åtgärder. Vilket S självklart inte kunde gjort, då det går stick i stäv med deras politik. Dom har tagit vatten över huvudet helt enkelt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 437
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL