November 22, 2001
ilg@dd wrote: Svårt att sia om prisutvecklingen på telefonin ifall den inte privatiserats, dock är jag övertygad om att hela Sverige haft perfekt täckning på mobilnätet och ett väl fungerande ADSL..
Och det var inte speciellt dyrt med fast telefoni innan det privatiserades, däremot var det skyhöga priser för det mobila.. Dock tror jag detta snarare berodde på nyheten med mobil telefoni mer än att det var Telias nät.
Vi hade knappast haft mer än 0.5Mbit och inget utvecklat 3G-nät.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Svårt att sia om prisutvecklingen på telefonin ifall den inte privatiserats, dock är jag övertygad om att hela Sverige haft perfekt täckning på mobilnätet och ett väl fungerande ADSL..
Och det var inte speciellt dyrt med fast telefoni innan det privatiserades, däremot var det skyhöga priser för det mobila.. Dock tror jag detta snarare berodde på nyheten med mobil telefoni mer än att det var Telias nät.
Vi hade knappast haft mer än 0.5Mbit och inget utvecklat 3G-nät.
Låter inte speciellt trolig faktiskt.
Telia, eller Televerket som det tidigare hette har varit ganska så kvicka att implementera moderniteter om man ser det historiskt.. Mycket tack vare forna LM Eriksson.
Se bara på AXE..
Dock är det bara spekulationer, både från din och min sida.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
Tycker all politik numera ligger på så låg nivå nu så det här nästan var ett högvattenmärke.
Bara en jävla massa pajkastning.
Både sossarna och borgarna slänger lika mycket skit på varandra.
Jag vill inte veta hur dåliga rivalerna är, jag vill veta vad partiet kan göra bättre.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Låter inte speciellt trolig faktiskt.
Telia, eller Televerket som det tidigare hette har varit ganska så kvicka att implementera moderniteter om man ser det historiskt.. Mycket tack vare forna LM Eriksson.
Se bara på AXE..
Japp.
Fast att det skulle varit lika låga priser om staten hade haft monopol, det tror jag inte en sekund på.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Låter inte speciellt trolig faktiskt.
Se bara på AXE..
Japp.
Fast att det skulle varit lika låga priser om staten hade haft monopol, det tror jag inte en sekund på.
Nja, det vette fasen faktiskt..
Kolla på hur priserna hamnat på t.ex el och frakt per tåg hamnat efter den sk. privatiseringen där.. Men som sagt, man kan bara spekulera, vilket iofs även det har sin charm.
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Nja, det vette fasen faktiskt..
Kolla på hur priserna hamnat på t.ex el och frakt per tåg hamnat efter den sk. privatiseringen där.. Men som sagt, man kan bara spekulera, vilket iofs även det har sin charm.
🙂
När det gäller el har konkurrensen misslyckats o det har blivit kartellbildning istället.
Frakt per tåg kan jag tänka mig att det är svårt att få lönsamt jämfört med lastbilstransporter. Om man då inte trycker in skattepengar så är det klart att det kostar mer.
August 9, 2005
Ang wrote: [quote=Darakir]jag menade inte att stockolm är störst, bäst, vackarast och skulle klara sig utan resten av sverige.
Jag menar att robin hoodskatten slår orättvist.
Det är dyrare att bo, handla och leva i stockholm, så jag förstår inte varför en särskild skatt ska tas ut av mig varje månad för att gå till andra regioner.Utjäningar över landet borde i så fall ske statligt, då skulle det totala överskottet kunna delas ut till de kommuner som behöver det mest. Då tror jag inte att någon landsände skulle känna sig orättvist behandlad.
Jag ser att du tänker i kapitalistiska banor. Men tyvärr, det är inte riktigt så enkelt. Som här i Shanghai så tar man pengar ifrån staden för att bygga upp resten av Kina, vilket man tjänar på i slutändan.
iaf om vi avvecklar Robin Hood skatten så kommer också vissa städer blir riktiga j**la hålor och utbildning samt näringsliv påverkas. en oehörd emigration till storstäderna skulle ske. Sen är ju frågan om det är bra elelr dåligt...
Men däremot kan jag hålla med dig att många småhålor i sverige är något få kommer att sakna. Kostar skjortan att ge dessa sjukvård, skola, polis, bredband, väg, vatten, el. Jag menar, hålorna i norr är ju verkligen inget som kommer att saknas. flertals mil mellan dom och minimal civilisation som måste underhållas.
Du citerar mig och sägr att du håller med, men jag skrev inte alls det du säger du håller med mig om. Hängde du med? 🙂
2 Guest(s)