August 2, 2001
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....3976076.ab
Den här informationen skall lagras:
Vid telefoni ska uppgift om följande lagras:
uppringande telefonnummer,
nummer som slagits och nummer till vilka samtalet styrts,
uppgifter om abonnent och registrerad användare,
datum och spårbar tid då kommunikationen påbörjades och avslutades,
den tjänst som använts, samt
slutpunkter.
Vid mobil telefoni ska utöver det som anges under telefoni uppgift om följande lagras:
uppringande parts abonnemangsidentitet och utrustningsidentitet,
uppringd parts abonnemangsidentitet och utrustningsidentitet,
lokaliseringsinformation för kommunikationens början och slut, samt
datum, spårbar tid och lokaliseringsinformation för den första aktiveringen av en förbetald anonym tjänst.
Vid internettelefoni ska utöver det som anges under telefoni uppgift om följande lagras:
uppringande parts IP-adresser, samt
uppringd parts IP-adresser.
Vid meddelandehantering (t.ex. e-post och SMS) ska uppgift om följande lagras:
avsändarens och mottagarens meddelandeadress,
datum och spårbar tid för på- och avloggning i meddelandetjänsten,
datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av meddelandet, samt
den tjänst som har använts och spårbar tid för användandet.
Vid internetåtkomst ska uppgift om följande lagras:
användarens IP-adresser,
datum och spårbar tid för på- och avloggning i Internettjänsten,
typen av internetanslutning som använts, samt
slutpunkter.
Vid verksamheter som tillhandahåller kapacitet som ger möjlighet till överföring av IP-paket för att få internetåtkomst ska uppgift om följande lagras:
uppgifter om abonnent,
vilken typ av kapacitet för överföring som har använts och spårbar tid för användandet, samt
slutpunkter.
Källa: SOU 2007:76
Hurra för massövervakning! Nu kan vi känna oss säkra.
July 14, 2005
Det är just det; vem är kriminell när regeringen/riksdagen med dom lagstiftande är snabbare att skriva lagarna än dom är att verkställa domar?
Man kan ju undra om dom bara behöver verktygen för att skrämma folk med.
Och innan någon pekar finger på dom "kriminella" så undrar jag också hur ofta folk sitter med lagboken och kollar att dom inte gjort något eller sett något kriminellt?
Erkänner att det var flera år sedan jag läst i Sveriges Rikes Lag och med den snabba uppdateringen så kanske man ovetandes blivit kriminell på sista tiden 🙄
Men det är lugnt jag är så oskyldig som en ängel men han däremot han verkar skum...
April 24, 2007
Regeringen har gått för långt redan, kan de använda sina hjärnceller och tillåta all denna bevakning på de som faktiskt har någon misstanke riktad mot sig?
Bevaka de kriminnela nätverken och deras närmaste, inte varje person i Sverige. Vi är inte långt ifrån Kinas demokrati (läs diktatur) om vi fortsätter i denna spår. Fy och skäms, och all denna s**t från en höger- (med ett tydligt liberalt parti) regering 😮
August 2, 2001
Dehman wrote: Happ vad spelar det för roll? Kan de sätta dit kriminella så varför inte.
Om man fullständigt skippar kränknings- och integritetargumenten:
För att det kostar abbonenterna ~1 miljard kr att införa?
För att det har mycket hög potential att missbrukas?
För att det kommer att göra IPRED 10x effektivare?
För att det kommer att vara mycket enkelt att kringgå för de som verkligen är kriminella?
För att kostnaderna riskerar att slå ut mindre operatörer som hindra nya från att grundas?
För att undersökningar i länder som infört direktivet visar att folk anpassar sina vanor efter känslan att ständigt vara övervakade?
August 2, 2001
Dinos wrote: Dessutom lär väl de kriminella börja använda andra alternativ istället för telefon och internet nu när det ska bevakas så intensivt? 😉
Röksignaler, walkie-talkies och sån där burk-telefon?
Räcker ju med en anonym kontantkortstelefon samt en utomeuropeisk proxy och webmail.
Eller föresten, det räcker ju att proxyn och webmailen är utanför EU.
August 7, 2003
Delph1 wrote: Jag har en vettig ISP, jag oroar mig inte.
//Andreas
Jag har en ovettig ISP som inte kan få DHCP funka så jag är tvungen sätta fast ip själv... skulle förvåna mig mycket om de sparar MAC-addresser eller vilken ip som kommer från vilken port med deras komptens 😀
(så jag oroar mig inte)
January 8, 2005
Jag undrar bara var är gränsen, någon ovan sa "om det hjälper oss att sätta dit kriminella är det ok med mig".
Nu kan jag hänvisa till väldigt, väldigt extrema exempel som equilibrium etc där storebrors samhälle råder.
Men min poäng är mer, var sätter vi gränsen, människan anpassar sig, precis som någon skrev ovanför, vi vänjer oss vid att vara övervakade, vi anpassar oss om det behövs.
Jag undrar när det har gått igenom, vad är nästa grej ? var slutar det? finns det något som säger att vi inte kommer få ett storebrors samhälle ?
frågar du mig, nej. människans eviga "onöjdhet" vi blir aldrig nöjda och sätter vi inte en gräns snart, så kommer vi få lida för det, tro mig.
1 Guest(s)