Ny dator till mig!!!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny dator till mig!!!
newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
sp_UserOfflineSmall Offline
75787
October 5, 2001 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag inte minns fel så tjänar du mer på personalköp ju mer du tjänar smile Vet inte i detalj hur det funkar men har för mig att det är så.

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
75816
October 5, 2001 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu ska jag förklara:

Säg att den kostar 20000.
Dra bort moms:
20000 * .8 = 16000
Räkna sedan med att det går på brutto-lönen:
16000 * .5(om man payar 50% skatt(höginkomst)) = 8000

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
75824
October 5, 2001 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Wigger : Jag vill oxå ha en sån låda, kan inte du få din pappa att köpa en åt mig me :hehe:

error
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
75834
October 5, 2001 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-05 16:50, ^AG^ wrote:

On 2001-10-05 16:39, WIGGER wrote:
Hej jag heter Orvar och min pappa ska köpa en dator til mig. Eller "tihi" Jag ska få den och det sitter jätte bra komponenter i den.

Amd 3.3ghz
Geforce 5 megasupertitanium 512DDR
20.2 SB alutitumagnum ljudkort
1000/100 mb Netgear faster that fast ethernet wireless
52" projektor skärm
Trippla DVD bännare
52x DVD
24x Usbportar
1024mb DDR ram.. men det kommer i mer.
20 högtalare och 2 subbar (oj vilket ljud)
och en massa andra kort...

Och allt detta bara för 999:- för att min pappa som är sophämtare och dom slipper sin skatt vid personal köp...

Jag hoppas inte att det blir en ful låda till bara laugh

Hehe *lol* Du måste vara dum i huvet 😀 😀 😀

Wigger ditt psycho. Alla är inte 25-åriga loosers som lever framför datorn. En del har bara datorn som en hobby.

Är det mitt fel om min pappa tjänar hyfsat med stålar? Nej, trodde inte det!

NY I DECEMBER!!!!!!!!! Det ska bli SKÖÖNT!
Från NEC såklart!

[ Detta Inlägg ändrades av: Iceman den 2001-10-07 20:46 ]

virran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 574
75842
October 5, 2001 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker detsamma error, man jobbar kommer hem och sitter vid datorn, går till jobbet kommer hem från jobbet sätter sig vid datorn o.s.v!!!

Losers!!!!

(detta gäller inte alla)

w3ssa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
75848
October 5, 2001 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är nog lika stor loser själv om du bara jobbar och sitter vid datorn wink

[ Detta Inlägg ändrades av: Wessa den 2001-10-05 18:30 ]

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
75874
October 5, 2001 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

lol alla bara klagar på priset smile jag har haft ett sånt där persolanköp sedan 3år tillbaka (snart) och det skulle kosta 30000:- då och jag fick betala 12000:- fast efter 3år är det inte värt många tusen

error
Medlem
75895
October 5, 2001 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-05 18:29, Wessa wrote:

Känner dig lite träffad?

Eneroth
Medlem
Forum Posts: 180
75908
October 5, 2001 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

För övrigt så kan du betala 50% skatt oavsett vart du bor, det har att göra med hur mycket pengar man tjänar...

Ja min pappa fick betala ca 52% i skatt en gång när han tjänade ca:60000kr rekord lön för honom sumpigt.
Welcome to the Real world

w3ssa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
76179
October 6, 2001 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-05 19:46, error wrote:

On 2001-10-05 18:29, Wessa wrote:

Känner dig lite träffad?

Njae, tycker bara inte att man ska klaga på folk man får väl leva sitt liv som man vill.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
76210
October 6, 2001 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-05 18:14, error wrote:

Hej jag heter Orvar och min pappa ska köpa en dator til mig. Eller "tihi" Jag ska få den och det sitter jätte bra komponenter i den.

Amd 3.3ghz
52" projektor skärm
Trippla DVD bännare
52x DVD
24x Usbportar

Och allt detta bara för 999:- för att min pappa som är sophämtare och dom slipper sin skatt vid personal köp...

Wigger ditt psycho. Alla är inte 25-åriga loosers som lever framför datorn. En del har bara datorn som en hobby.

Så sluta tracka på dom som har nåt som du vill ha, ditt egoistiska, miserabla kräk!!!

Det är väl ok om din pappa tjänar stålar men jag är mer imponerad av folk i din ålder som jobbar helger och kvällar vid sidan om skolan och köper sina EGNA saker till datorn. Sen e jag inte 25 (än) ditt sär. Det finns en knappa som heter "PROFIL" den klickar man på om man vill se vad den personen har skrivit om sig själv. Vadå, skulle inte jag ha något liv? Jag har nog gått igenom mer vid 23:års ålder än vad du kommer att göra innan du blir 40. Miserabla kräk? Skulle jag fråga dig nu öga mot öga så skulle du inte ens veta vad det betyder. Men frågar jag dig nu så här över nätet så finns det ju lexikon att kolla i. Det gäller nog också ordet Psycho, du skulle bara stå där som e liten fjortis och öhhh:a en kvart. DET FINNS INGET VÄRRE ÄN BORTSKÄMDA SNORUNGAR, OCh
DET STÅR JAG FÖR !! Dom har ingen aning om hur den riktiga världen ser ut, dom sitter hemma med text tv på och kollar sina aktier osv om missar nyheterna varjekväll pga att dom åker på middagar och snackar sina börskracher och annat skit. Min farsa är gymasieingenjör men jag har alltid fått jobba och spara ihop mina egna pengar. Efter att jag blev 16 var det slut på det roliga med att få pengar till privatlivet av farsan.
Det jag vill komma fram till är att om du hade skrivit att jag ska köpa si å sånna saker för en billig peng som jag själv har tjänat ihop, då hade jag blivit impad. Men "Farsan ska köpa" är knappast imponerande.

[ Detta Inlägg ändrades av: WIGGER den 2001-10-06 12:15 ]

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Eneroth
Medlem
Forum Posts: 180
76336
October 6, 2001 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv så sommarjobbade jag o tjänade 8500kr.
Tigger aldrig efter pengar.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
77021
October 7, 2001 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

nån som vet vilak som kommer att leverera personaldatorerna till UPPSALA AKADEMISKA SJUKHUS?
hoppas det blir nec eller tricom, i sämsta fall DEll...
vill inte ens tänka på HP eller COMPAQ

error
Medlem
77035
October 7, 2001 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-06 12:15, WIGGER wrote:

On 2001-10-05 18:14, error wrote:

Amd 3.3ghz
52" projektor skärm
Trippla DVD bännare
52x DVD
24x Usbportar

Så sluta tracka på dom som har nåt som du vill ha, ditt egoistiska, miserabla kräk!!!

Det är väl ok om din pappa tjänar stålar men jag är mer imponerad av folk i din ålder som jobbar helger och kvällar vid sidan om skolan och köper sina EGNA saker till datorn. Sen e jag inte 25 (än) ditt sär. Det finns en knappa som heter "PROFIL" den klickar man på om man vill se vad den personen har skrivit om sig själv. Vadå, skulle inte jag ha något liv? Jag har nog gått igenom mer vid 23:års ålder än vad du kommer att göra innan du blir 40. Miserabla kräk? Skulle jag fråga dig nu öga mot öga så skulle du inte ens veta vad det betyder. Men frågar jag dig nu så här över nätet så finns det ju lexikon att kolla i. Det gäller nog också ordet Psycho, du skulle bara stå där som e liten fjortis och öhhh:a en kvart. DET FINNS INGET VÄRRE ÄN BORTSKÄMDA SNORUNGAR, OCh
DET STÅR JAG FÖR !! Dom har ingen aning om hur den riktiga världen ser ut, dom sitter hemma med text tv på och kollar sina aktier osv om missar nyheterna varjekväll pga att dom åker på middagar och snackar sina börskracher och annat skit. Min farsa är gymasieingenjör men jag har alltid fått jobba och spara ihop mina egna pengar. Efter att jag blev 16 var det slut på det roliga med att få pengar till privatlivet av farsan.
Det jag vill komma fram till är att om du hade skrivit att jag ska köpa si å sånna saker för en billig peng som jag själv har tjänat ihop, då hade jag blivit impad. Men "Farsan ska köpa" är knappast imponerande.

[ Detta Inlägg ändrades av: WIGGER den 2001-10-06 12:15 ]

Nu är det inte så att jag tigger om pengar...
Det var min pappas briljanta förslag.
Och det där om att jag är en fjortis (som jag är), alla måste vara fjortsar nån gång, det kanske till och med du kan räkna ut...

Jag tycker bara att det är dålig stil av dig som kanske inte får så mycket grejjer att tracka ner på andra som får det.
Som sagt, det är inte mitt fel att min pappa tjänar hyfsat.
Jag sparar svordomarna till senare.

lumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
77049
October 7, 2001 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra dator du verkar få. Låt inte alla avundsjuka själar i detta forum tracka ner dig.
Många har inte verkat inse att ett personalköp blir mkt billigare än att betala på vanligt traditionellt sett, dvs kontant.
Datorn blir dels momsfri, betalningen av datorn sker genom avdrag från lönen före skatt. Tjänar man hyfsat mkt har man en marginalskatt på ca 50%. Detta innebär att om det dras 500kr från lönen till datorn, får man bara 250kr mindre i plånboken efter skatt.
Trist att det alltid ska finnas personer som postar idiotiska inlägg. Detta förstör ju bara en annars intressant debatt. Detta gäller inte bara den här tråden.

error
Medlem
77060
October 7, 2001 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-07 19:22, lumpa wrote:
Bra dator du verkar få. Låt inte alla avundsjuka själar i detta forum tracka ner dig.
Många har inte verkat inse att ett personalköp blir mkt billigare än att betala på vanligt traditionellt sett, dvs kontant.
Datorn blir dels momsfri, betalningen av datorn sker genom avdrag från lönen före skatt. Tjänar man hyfsat mkt har man en marginalskatt på ca 50%. Detta innebär att om det dras 500kr från lönen till datorn, får man bara 250kr mindre i plånboken efter skatt.
Trist att det alltid ska finnas personer som postar idiotiska inlägg. Detta förstör ju bara en annars intressant debatt. Detta gäller inte bara den här tråden.

Tackar! Du kan dina saker smile

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
77070
October 7, 2001 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-05 16:54, carnail wrote:
Jag tror ju det är DVD + brännare (i samma enhet) inte DVD brännare.

låter vettigt

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
77072
October 7, 2001 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj vicket snack..error kan väl inte hjälpa att det är ett bra köp..fast man behöver ju inte direkt berätta för alla om det heller..

Men jag håller oxå med wigger..det finns inget värre än bortskämda snorungar.Han har en poäng i detta med att jobba för att få råd till nya grejor..man uppskattar saker o ting mera o lär sig mer av detta.

Har alltid jobbat ihop pengar för att få råd o köpa de prylar o kläder jag vill ha istället för att ständigt vigga pengar av mina föräldrar.

Nu har jag 3 st olika jobb,dock inte samtidigt såklart..men mycket slit blir det men jag skrattar hela vägen till banken o det känns 17 så mkt bättre än att bara få o få utan att anstränga sig..

error
Medlem
77082
October 7, 2001 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-07 20:13, skiroy wrote:
Oj vicket snack..error kan väl inte hjälpa att det är ett bra köp..fast man behöver ju inte direkt berätta för alla om det heller..

Men jag håller oxå med wigger..det finns inget värre än bortskämda snorungar.Han har en poäng i detta med att jobba för att få råd till nya grejor..man uppskattar saker o ting mera o lär sig mer av detta.

Har alltid jobbat ihop pengar för att få råd o köpa de prylar o kläder jag vill ha istället för att ständigt vigga pengar av mina föräldrar.

Nu har jag 3 st olika jobb,dock inte samtidigt såklart..men mycket slit blir det men jag skrattar hela vägen till banken o det känns 17 så mkt bättre än att bara få o få utan att anstränga sig..

Nu är det så att jag betalar ca 4000kr för den...

Förövrigt tycker inte jag att det är nåt fel att säga att jag får ny dator, det är det många som gör här på forumet.

Att jag är en "snorunge"?? Jag har inte för mig att du känner mig eller jag dig, sånt kan man inte uttala sig om då.

Tänk lite innan ni börjar tracka på andra är mitt förslag.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
77092
October 7, 2001 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag inte sagt att du är en "snorunge"..
Bara att det finns sådana o dom kan vara jobbiga..inte sant???

Det är ju helt ok att du får dej en nya dator till röjpris o jag vet att andra stilar med vad dom har för dator..
Ifall du undrar vad jag själv sitter på för dator kan bara säga att det inte direkt är nån värsting..eller vad sägs om detta?

P200 mmx uppklockad till 260..Asus tx97 mobo o 256 mosel..graffen e bara en vanta pci med 32mb..Pioneer dvd 105s,real-magic mpeg kort..

Hela datorn har inte ens kostat 3 lax..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL