November 22, 2001
Olle P wrote: [quote=Json_81]Eftersom man har lite självbevarelsedrift åker man inte 100knyck när man druckit. Och jag menar inte att man ska få åka tokfull, men att kräva helt nyktert är att överdriva.
Är man tokfull ligger knappast självbevarelsedriften, eller snarare omdömet, på topp.
Eftersom det är fåga om vinlandet Italien tvivlar jag på att lagen sätter gränsen vid 0,1 promille eller så, utan snarare uppemot 1,0 vilket knappast är att räkna som "helt nyktert".
/Olle
1 promille verkar väl rimligt, då är man ju lite lätt salongsberusad.
Har du varit med om / hört om olyckor som beror på detta?
July 27, 2004
Trafikolyckor orsakade av berusade förare är ju inget ovanligt.
Nu var det länge sedan jag var i någon skidbacke vintertid, och jag har inte hört talas om något specifikt fall där man anfört berusning i samband med skidåkning som avgörand faktor.
Men dels har det ju på senare år hänt några olyckor i svenska fjällen när berusade personer kvällstid fått för sej att åka på någon madrass eller pressenning i pisten, dels misstänker jag att det i alperna varje år sker ett flertal olyckor där berusade personer är inblandade, men att man gör sitt bästa för att tysta ner det så att inte turisterna sviker.
/Olle
November 22, 2001
Olle P wrote: Trafikolyckor orsakade av berusade förare är ju inget ovanligt.
Nu var det länge sedan jag var i någon skidbacke vintertid, och jag har inte hört talas om något specifikt fall där man anfört berusning i samband med skidåkning som avgörand faktor.
Men dels har det ju på senare år hänt några olyckor i svenska fjällen när berusade personer kvällstid fått för sej att åka på någon madrass eller pressenning i pisten, dels misstänker jag att det i alperna varje år sker ett flertal olyckor där berusade personer är inblandade, men att man gör sitt bästa för att tysta ner det så att inte turisterna sviker./Olle
Madrassåkning är farligt oavsett om du är full eller inte.
Nä, trafikolyckor e inte ovanliga, men det är en stor skillnad på att åka skidor/bräda med ett par öl o någon jägermeister innanför skjortan o att köra bil.
1 Guest(s)