July 18, 2001
har hört en del rykten om att det sk bli olagligt att ladda ner film mm efter nyår(bara varit olagligt att dela med sej förut) men hur är det egentligen? stämmer det att lagen infaller efter nyår? har hört en del snacka om april också..
Lagen ger alla ISPs rätt att kolla vad folket laddar hem va?
December 31, 2001
whoracle wrote: har hört en del rykten om att det sk bli olagligt att ladda ner film mm efter nyår(bara varit olagligt att dela med sej förut) men hur är det egentligen? stämmer det att lagen infaller efter nyår? har hört en del snacka om april också..
Lagen ger alla ISPs rätt att kolla vad folket laddar hem va?
Har oxå hört att dom ska kunna se va man tankar.
Men då har det redan vart på tal att kryptera trafiken så blir det omöjligt 😛
October 19, 2002
Det går ju sätta ut filter. Om dom har tillex ett med en films filnamn, o sen ser dom att en laddar ner den, då kanske de ger den personen en anmärkning. Om personen får flera anmärkningar en varning o sen polisanmälan kanske. Men frågan är vad bolagen vinner på detta? de får ju inte ut några skadestånd, och mindre kunder får de säkert.
December 15, 2002
Fildelningsprogram kommer inte i sig bli olagligt att använda. Detta är bara något som cirkulerar runt på nätet. De som ändras är att man kommer se hårdare på brott mot upphovsrätten. De blir olagligt att båda ladda hem och skicka upp upphovsskyddad data.
Hurvida den här lagen kommer påverka de nätverk som förekommer idag eller inte kan de ju bara spekuleras i. Som ISP kommer man förmodligen inte ändra allt för mycket på sina rutiner. De vore omöjligt att administrera en full kontroll på alla användare. Detta är inte heller något en ISP gärna gör.
De är dock ett steg framåt för de som drabbas utav piratkopiering. Nu har man fått mer stöd i lagen för sitt ibland tvivelaktiga agerande.
March 20, 2001
Öwall wrote: [quote=HELIX]OM nu ISP´er börjar stänga av användare för att de piratkopierar så är det väl bara att satsa pengar på att börja med en "allt är tillåtet" ISP... Man lär ju tjäna ganska mycket pengar..
och sen bli polisanmäld i värsta fall, eller?
Jag tror inte att man kan hålla ISP:n ansvaring för det nån annan gör.
August 20, 2001
Ogrebeast wrote: Ja det är väldigt mycket rykten bara om det här nu. Jag väntar med en uppfattning tills jag läser om detta från en pålitligt källa...som typ Aftonblaskan 🙄
Jo... jag kan se rubrikerna framför mig...
"Big Brother-Linda laddade hem TeleSync!"
"Naken-Janne hittad med olaglig kopia av "Bästa från Farmen"-dvdn!"
😉
April 8, 2003
Waco wrote: [quote=Twin_Pixel]Det första steget vore att definiera lagen om musik och film. Är det lagligt att tanka, eller är det inte det? Vi vet inte.
Det är den dom har ändrat på. Upphovsrättslagen.
Så den är helt solklar nu? Senaste jag hörde om det gällde Amerika, och då var det skivindustrin som fått stryk i domstolen.
2 Guest(s)