whak wrote: Var det inte han som hade varit med Hitler eller vad det var?
I Hitler Jugend, som småpojk..
Liksom ett stort antal andra indoktrinerade ungar på den tiden.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=whak]Var det inte han som hade varit med Hitler eller vad det var?
Småpojk och småpojk...
Han var väl runt 14, och andra som var i samma ålder och yngre valde att inte vara med tydligen.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=whak]Var det inte han som hade varit med Hitler eller vad det var?
Småpojk och småpojk...
Han var väl runt 14, och andra som var i samma ålder och yngre valde att inte vara med tydligen.
Om det stämmer att gubben är 78 år, så bör han ha varit 17 år vid krigsslutet..
Skulle tro att de flesta i den åldern (ickejudar) var mer eller mindre involverad i den rörelsen på den tiden..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2003
Mja, det var ju inte direkt något aktivt val man gjorde om man skulle gå med i Hitler Jugend eller ej, som sagts framförallt inte i slutet av kriget. Dessutom desserterade han väl??
Jag tycker faktiskt det är bra att katolska kyrkan håller på sina principer. De som klagar lär knappast vara varken katoliker eller särskilt troende. 😛
February 4, 2003
Collateral wrote: Terroristerna skulle ha slagit till just då när han sa sina ord...dödat över 100k personer + 1 Påve, vilken fullpott.
Inte särskillt smart du att få miljontals med människor mot sig. Plus massvis med nationer mot sig.
Terroismen tjänar enbart sitt syfte när människor påverkas och blir "rädda". Inte arga. Så länge vi står enade är det allt för svårt att slå ut oss alla.
Däremot går det utmärkt att slå till mot enskilda nationer eftersom man då enbart "krigar direkt" med en nation. Resten av världen vår empati för terrorister. Därmed har terroistemn tjänat sitt syfte.
Och visst spelar Påven stor roll.Morsan satt fastklistrad framför tvn hela kvällen typ och kollade.... 😛
March 10, 2002
Sardaukar wrote: [quote=CasO]Benedictus XVI
någon som vet varför de kör med tal efter namnen? är det liksom för att verka cool eller? (nej allvar, svara på frågan)...
För att det är 15 andra påvar före honom som hetat Benedictus.
Sen tycker jag personligen att det låter bättre att säga Benedictus den sextonde än den sextonde Benedictus.
Dehman wrote: [quote=Sardaukar][quote=CasO]Benedictus XVI
någon som vet varför de kör med tal efter namnen? är det liksom för att verka cool eller? (nej allvar, svara på frågan)...
Sen tycker jag personligen att det låter bättre att säga Benedictus den sextonde än den sextonde Benedictus.
Han får väl kort och gott finna sej i att kallas bara "påven".
🙂
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Dehman][quote=Sardaukar][quote=CasO]Benedictus XVI
🙂
Eller som Chief Insp. Jacques Clouseau skulle ha sagt The Pöpe :bgrin:
Visst ska kyrkan och religioner hålla på vissa saker, men det skadar inte att inse att vi trots allt har hamnat i 2000-talet.
February 16, 2005
obelix wrote:
Visst ska kyrkan och religioner hålla på vissa saker, men det skadar inte att inse att vi trots allt har hamnat i 2000-talet.
precis så nu borde den nya påven ha en egen hemsida med kontaktformulär samt egen mobil, och får inte glömma att aldrig bära mössan åt rätt håll. :bgrin:
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=Dehman][quote=Sardaukar][quote=CasO]Benedictus XVI
🙂
Eller som Chief Insp. Jacques Clouseau skulle ha sagt The Pöpe :bgrin:
För att citera mej själv i ett annat inlägg:
"Den dagen det väljs en kvinnlig påve har Vatikanen spelat ut sin roll.. Om inte detta katolicistiska näste skulle hålla på Bibelns innehåll och pekpinnar, vad skulle det då vara för mening med det hela?
En text betyder inte annorlunda för att övrig utveckling går framåt.
Är man troende så är man..Tycker man att det skall finnas kvinnliga präster, och är troende? Då är man en hycklare..
Ungefär som att homosexuella påstår sej vara religiösa..Hur kan man påstå sej vara troende när man konsekvent motsätter sej sitt påstådda rättesnöres budskap? ".
Såvitt jag vet så har Bibelns budskap inte förändrats, varför ska då tolkningarna av den gamla boken göra det??
Att tiden går är inget argument för det anser jag..
Nästan som man skulle vilja vara djupt troende..
Nu är jag dessvärre inte det, men dom som står fast vid sin tro och inte "hycklar" skall ha en eloge för det.
(Körkort på bil??
Va fasen, det är ju år 2005, ska man behöva ha det då?)
November 29, 2003
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=whak]Var det inte han som hade varit med Hitler eller vad det var?
Småpojk och småpojk...
Jag tycker inte han verkar vara något för mig.
2 Guest(s)