May 23, 2002
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Ja testa gör samma sak på en BMW få se hur väl det håller.
Eklunds Viggen är fortfarande den brutalaste kärran som finns, de kan ta ut över 500 litershästar ur den...
Förmodligen händer det samma sak me beemern.
Smaken e som baken..
Själv tycker jag att Dhalbäcks SportQuattro eller "Monster Golfen" är tuffare.
Sport Quattron är mycket brutalare än golfen. De har bytt motor i Golfen, det är ju fusk 😀
May 23, 2002
ando wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]bra väghållning
Hmpf. Har du kört en viggen någon gång?
Kan ju förklara lite för dig:
En 9-3 viggen bygger på den första 9-3 chassit. På det chassit är viktförhållandet 60-40 (om jag inte minns helt fel) dvs. 60% av vikten ligger på framhjulen och 40% på bakhjulen.
När man har en sån vikfördelning vill bilen ofta understyra, desutom så driver den på framhjulen vilket gör, att så när du börjar gasa i en kurva så kan inte du hålla lika hög hastighet i en kurva som en bakhjulsdriven bil. Eftersom bilen vill åt det hållet framhjulen står åt och greppet räcker inte till att både svänga och gasa. Om du då har en bakhjulsdirven bil fördelar du greppet bättre.
När jag körde den blev jag mörkrädd, visst den tryckte på ganska bra rakt fram, men när det började svänga...Arghh, trodde jag skulle välta.
Sen sitter motorn på Saab 9-3 Viggen framför framaxeln, vilket också gör att bilen vill understyra ganska kraftigt. Saab har ju till och med sagt att dom har byggt fel, dom ville flytta bak motorn, men den skulle blivit så dyr då.
Dämparna är inte specielt bra heller, Saab är inte precis kända för att göra hårda och sportiga dämpare.
Nej, vad jag har läst. Har du kört en? (Me tanke på att de är ruskigt sällsynta i Sverige). Det är bättre att köra framhjulsdrivet och man känner när det börjar släppa än å köra bakhjulsdrivet, ladda för mycket och bli skickad ut i diket.
January 6, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Nej, vad jag har läst. Har du kört en? (Me tanke på att de är ruskigt sällsynta i Sverige).
Ja jag har kört en sån 2 gånger
Senast var nu i våras, sen åkte jag med pappa 1-2 månader efter den första hade tillverkats.
[Gamepredator wrote: Sulan]Det är bättre att köra framhjulsdrivet och man känner när det börjar släppa än å köra bakhjulsdrivet, ladda för mycket och bli skickad ut i diket
Så man känner inte när det släpper när man har bakhjulsdrift? Okej, har du någonsin kört en bil med bakhjulsdrift? Bara för att man har bakhjulsdrift behöver man väl inte köra snabbare än vad bilen klarar?? (eller föraren)
Som jag skrev innan, framhjulsdriften har en nackdel eftersom den ska både driva bilen frammåt och få bilen att svänga. Det har inte med Saab att göra utan så är det på alla framhjulsdrivna bilar. Det är därför bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar får straffvikt mot framhjulsdrivna bilar i t.ex ETCC, STCC osv.
Det är också betydligt mycket lättare att häva en sladd med bakänden om man har bakhjulsdrift (kan gasa sig ur sladden), men det jämnar ut sig för det är lättare att få sladd med bakvangen om man har bakhjulsdrift. (Som på en framhjulsdriven bil ska det både driva framåt och ha grepp för att kunna hålla bilen på plats.)
Pappa har en 9-5 som tjänstebil, visst dom är riktigt bekväma att åka i men så mycket race är det ju inte. Rakt fram så händer det väl lite när man trycker på gasen. Om man sen ska svänga så...fast den är mycket bättre än vad en V70 är i svängarna.
Nu säger inte jag att t.ex 525:an är mycket bättre, men Bmw har ju andra bilar till det t.ex M3 , M3-CSL och M5.
May 23, 2002
Det krävs inte alls samma rattande med framhjulsdrift som med bakhjulsdrift. Av sveriges alla bilförare så är det fler som kör snabbt med framhjulsdrift än bakhjuls. Klart att det kanske går att köra snabbare med bakhjulsdrift men det krävs mer träning. Antar att det inte är nån frisk människa som åker på bredden i vanliga trafiken. Kolla på typ folkrace, där åker 90% av alla förare framhjulsdrivet.
January 6, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Det krävs inte alls samma rattande med framhjulsdrift som med bakhjulsdrift. Av sveriges alla bilförare så är det fler som kör snabbt med framhjulsdrift än bakhjuls. Klart att det kanske går att köra snabbare med bakhjulsdrift men det krävs mer träning. Antar att det inte är nån frisk människa som åker på bredden i vanliga trafiken. Kolla på typ folkrace, där åker 90% av alla förare framhjulsdrivet.
Jag kör ofta på bredden, just för att det ruskigt roligt 😀
Sen att jämföra med sveriges befolkning förstår jag inte. Hur mäter du vilka bilar som går snabbast ute i trafiken? Jag förstår inte ditt argument. Därimot brukar man ofta kolla på racing (typ, etcc, stcc) för att se vilka bilar som är snabbast, det är bra PR för biltillverkarna, enda anledningen till att dom pumpar in flera miljoner in i ett team.
Om det nu krävs mer träning för att köra bakhjulsdrivet så undrar jag igen om du har kört någon bakhjulsdriven bil. Om du med "köra" menar bara transportera sig mellan punkt A och B, så spelar det ingen roll om du har en bakhjusldriven eller framhjulsdriven bil.
Men ska du börja köra på bana, RS-bana etc. Så vill man självklart ha så snabb bil som möjligt för att vinna mot andra som kör. Då är det bra att ha bakhjulsdrivet. (varför har jag försökt förklara 2 gånger redan)
Men sen är chassi, hästkrafter, däck + många andra inslag som spelar roll om man kör snabbt eller inte, för att inte tala om föraren.
Sen är det inte 90% som åker framhjulsdrivet i folkrace. Man skulle kunna jämföra med rally, (kör på liknande underlag ibland, grus och sand). Dom är t.ex. (i dom högre klasserna) fyrhjulsdrivna för att få bäst grepp. Sen är dom, (i de lägre klasserna) flesta andra bakhjulsdrivna i rally, för som jag redan har förklarat 2 gånger får en bil som är lättare att kontrolera och som går snabbare.
May 23, 2002
ando wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Det krävs inte alls samma rattande med framhjulsdrift som med bakhjulsdrift. Av sveriges alla bilförare så är det fler som kör snabbt med framhjulsdrift än bakhjuls. Klart att det kanske går att köra snabbare med bakhjulsdrift men det krävs mer träning. Antar att det inte är nån frisk människa som åker på bredden i vanliga trafiken. Kolla på typ folkrace, där åker 90% av alla förare framhjulsdrivet.
Jag kör ofta på bredden, just för att det ruskigt roligt 😀
Sen att jämföra med sveriges befolkning förstår jag inte. Hur mäter du vilka bilar som går snabbast ute i trafiken? Jag förstår inte ditt argument. Därimot brukar man ofta kolla på racing (typ, etcc, stcc) för att se vilka bilar som är snabbast, det är bra PR för biltillverkarna, enda anledningen till att dom pumpar in flera miljoner in i ett team.
Om det nu krävs mer träning för att köra bakhjulsdrivet så undrar jag igen om du har kört någon bakhjulsdriven bil. Om du med "köra" menar bara transportera sig mellan punkt A och B, så spelar det ingen roll om du har en bakhjusldriven eller framhjulsdriven bil.
Men ska du börja köra på bana, RS-bana etc. Så vill man självklart ha så snabb bil som möjligt för att vinna mot andra som kör. Då är det bra att ha bakhjulsdrivet. (varför har jag försökt förklara 2 gånger redan)
Men sen är chassi, hästkrafter, däck + många andra inslag som spelar roll om man kör snabbt eller inte, för att inte tala om föraren.
Sen är det inte 90% som åker framhjulsdrivet i folkrace. Man skulle kunna jämföra med rally, (kör på liknande underlag ibland, grus och sand). Dom är t.ex. (i dom högre klasserna) fyrhjulsdrivna för att få bäst grepp. Sen är dom, (i de lägre klasserna) flesta andra bakhjulsdrivna i rally, för som jag redan har förklarat 2 gånger får en bil som är lättare att kontrolera och som går snabbare.
Det krävs mer träning att köra en bakhjulsdriven bil (snabbt), att häva en sladd och liknande. Det är därför alla folkraceare kör framhjulsdrivet. När man kan bakhjulsdrivet så går det fortare, speciellt i starter. Sen är det väl iofs roligare att köra bakhjulsdrivet men det hör inte hit.
3 Guest(s)