Nya lagar (?) fildelning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya lagar (?) fildelning
MPL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2005 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan jag läste lite i tidningen att de har gjort vissa lagar strängare, för att stoppa fildelningen. Jag undrar är det fortfarande lagligt att ladda ner musik,film och spel för egetbruk t ex från dc++?

Har även en fråga till. Om man delar ut max 10gb/mån, är det stor risk att de får tag på en?...Jag menar det finns säkert folk som delar ut betydligt mer!

Vänligen Martin

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
850039
February 27, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

MPL wrote: Hejsan jag läste lite i tidningen att de har gjort vissa lagar strängare, för att stoppa fildelningen. Jag undrar är det fortfarande lagligt att ladda ner musik,film och spel för egetbruk t ex från dc++?

Har även en fråga till. Om man delar ut max 10gb/mån, är det stor risk att de får tag på en?...Jag menar det finns säkert folk som delar ut betydligt mer!

Vänligen Martin

Hej, det stämmer inte. Lagen har inte ändrats än. Det finns ingen lag som säger att du inte får ladda ner för personlig bruk. Dock får du som du säger inte dela ut. Lagändringen om nerladdning kommer nu till sommarn.

Chansen att åka fast är minimal iom att det finns så många som delar ut.
Men att sluta använda DC och börja med BitTorrent är steg i rätt riktning.
Även FTP är att föredra. Risken för att åka fast finns alltid.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
850059
February 27, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Och använd registrerade hubbar på dc++ där de kräver lösen osv.

Pessimisten
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
850061
February 27, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Folk som är insatta i lagarna säger att den nya lagen är luddigare än den gamla och det är därför APB försöker ta så många som de kan nu innan den nya lagen kommer i kraft.

Det är iallafall vad jag har läst på vissa forum

Men jag vet inte sanningshalten i detta påstående så ta det med en nypa salt.

MPL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
850066
February 27, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=MPL]Hejsan jag läste lite i tidningen att de har gjort vissa lagar strängare, för att stoppa fildelningen. Jag undrar är det fortfarande lagligt att ladda ner musik,film och spel för egetbruk t ex från dc++?

Vänligen Martin

Hej, det stämmer inte. Lagen har inte ändrats än. Det finns ingen lag som säger att du inte får ladda ner för personlig bruk. Dock får du som du säger inte dela ut. Lagändringen om nerladdning kommer nu till sommarn.

Chansen att åka fast är minimal iom att det finns så många som delar ut.
Men att sluta använda DC och börja med BitTorrent är steg i rätt riktning.
Även FTP är att föredra. Risken för att åka fast finns alltid.

Sommaren?, kommer man då inte ens kunna ladda ner för egetbruk?....hur ska det gå till när så många laddar ner.....

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
850078
February 27, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Och använd registrerade hubbar på dc++ där de kräver lösen osv.

Kan vara ganska riskabelt i privata hubbar också. DC trafiken är inte direkt säker. Läs det här: http://pirazine.blogspot.com/2.....omfrd.html .. En kille åkte ju fast i en känd 10Mbit privathub och den är nu nere. Läs alla kommentarer, i något utav dem så beskriver en person hur lätt det är att kolla av trafiken på DC och även kunna tanka hem filer som sedan används för bevis.

För att vara mer exakt så träder lagen kraft den 1 April men blir endå fortfarande ganska luddig. Har läst säkert 15 artiklar nu senaste veckorna och dem som kommer åka fast är såkallade dumpar som rippat enbart för att få sprid på saker och folk med väldigt mycket material som har 10 Mbit och uppåt. FTP är inte heller jätte säkert. Du kan sniffa trafiken ganska lätt. Vad som är väldigt säkert är SFTP, där skickas informationen krypterat. Hur det funkar med bittorrent vet jag inte.

Sen ungefär hur det går till är att OM man åker dit så måste någon ha tipsat APB eller ha väldigt starka skäl till att gripa dig ifall du t.ex. skulle sälja piratskivor eller liknande. OM man blir anmäld så är det endast 1 sak (t.ex. en film). Efter det så skickar APB anmälan till polisen och dem godkänner det och gör en husrannsakan vilket är ganska osannolikt när det gäller en vanlig privatperson som laddar ned för eget bruk och även delar ut för den delen. Sen så ifall dem kommer hem och beslagtar burken och inte hittar just den filen så kan dem inte göra någonting.
Man kan ju kryptera diskarna eller fixa en avmagnitiserare eller liknande ifall dem skulle komma hem till en, hehe.

Intressanta artiklar att läsa

http://www.idg.se/ArticlePages.....23.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages.....CS.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages.....FA.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages.....CS.dbp.asp

http://www.aftonbladet.se/vss/.....94,00.html

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
850115
February 27, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Redfaction]Och använd registrerade hubbar på dc++ där de kräver lösen osv.

Kan vara ganska riskabelt i privata hubbar också. DC trafiken är inte direkt säker. Läs det här: http://pirazine.blogspot.com/2005/02/frsta-svenska-razzian-genomfrd.html .. En kille åkte ju fast i en känd 10Mbit privathub och den är nu nere. Läs alla kommentarer, i något utav dem så beskriver en person hur lätt det är att kolla av trafiken på DC och även kunna tanka hem filer som sedan används för bevis.

För att vara mer exakt så träder lagen kraft den 1 April men blir endå fortfarande ganska luddig. Har läst säkert 15 artiklar nu senaste veckorna och dem som kommer åka fast är såkallade dumpar som rippat enbart för att få sprid på saker och folk med väldigt mycket material som har 10 Mbit och uppåt. FTP är inte heller jätte säkert. Du kan sniffa trafiken ganska lätt. Vad som är väldigt säkert är SFTP, där skickas informationen krypterat. Hur det funkar med bittorrent vet jag inte.

Sen ungefär hur det går till är att OM man åker dit så måste någon ha tipsat APB eller ha väldigt starka skäl till att gripa dig ifall du t.ex. skulle sälja piratskivor eller liknande. OM man blir anmäld så är det endast 1 sak (t.ex. en film). Efter det så skickar APB anmälan till polisen och dem godkänner det och gör en husrannsakan vilket är ganska osannolikt när det gäller en vanlig privatperson som laddar ned för eget bruk och även delar ut för den delen. Sen så ifall dem kommer hem och beslagtar burken och inte hittar just den filen så kan dem inte göra någonting.
Man kan ju kryptera diskarna eller fixa en avmagnitiserare eller liknande ifall dem skulle komma hem till en, hehe.

Intressanta artiklar att läsa

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/25/20050225144957_IDG.se923/20050225144957_IDG.se923.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/18/20050218161142_CS/20050218161142_CS.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/24/20050224105128_PFA/20050224105128_PFA.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/02/20050202081128_CS/20050202081128_CS.dbp.asp

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,320894,00.html

All trafik kan sniffas, gäller inte bara DC. Vill APB ta fast dig så kan dom
lätt sniffa upp all trafik från dig och dessutom kräva denna informationen av din ISP. Lagar kan ju ta ut varandra som ni vet, därför kan den nya lagen i sommarn "gå över" integritets skyddet dvs man kan kräva ISP på dina uppgifter om man misstänker lagbrott(bara polisen som kan göra detta).

@MPL Kanske, om lagen skrivs. Men ja, det kommer att bli olagligt att ladda ner all upphovsrättsskyddat material.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
850163
February 27, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

1a april? :)R

(Förlåt stäng inte av mig, ja ber så mycket om ursäkt. :cy: Ja slickar alla moderatorers rumpor bara jag får vara kvar.. embarassed Snälla!! cry Var bara tvungen.. 🙁 )

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
850181
February 27, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske många av er som redan läst detta... men jag tyckte det var skoj ändå 🙂

Tveksamt om polisen har några bevis.
2005-02-25 21:05
Jag har god insyn i SKLs dataverksamhet och har själv haft 4 datorer beslagtagna och undersökta av deras "experter" under 2002.

Även 5st 3.5" IDE diskar hämtades ur min arbetsstation.

Polisen och skattemyndighten hade undersökt mina bankkonton och hittat på en historia om att jag sålt varor utan att ha företag. Mycket riktigt hade jag sålt varor. Mina begagnade prylar från vinden. Beloppet understeg 40k på ett år så man kan ju fråga sig hur lite som krävs för att få en husrannsakan nuförtiden om lagens lakejer kör lite för mycket LSD ur beslagförråden på jobbet.

Vad jag ville komma till är att ni precis som jag bör kryptera ert data för att slippa sådana här problem. Jag hade alla diskar krypterade på samtliga datorer. Inget data fanns i öppet skick utan var blowfish krypterad med 256bitars cipher (beräknad tid att knäcka detta är 4miljarder år med dagens superdatorer).

SKL arbetar med diskspegling. Något som deras "experter" är väldigt duktiga på att skryta med.

Dataexperten som var i min lägenhet med resten av blåställen spännde upp sina hängslen och sa - "vi ska spegla dina diskar förrstår du grabben". Jag svarade: - "så spännande".

När ett beslag görs kopieras allt data över till en annan disk som sedan deras tekniker sitter och spanar i med ett greppvänligt rescue verktyg. Det greppvänliga verktyget gör det möjligt för dem att se vilka filer som raderats från disken och att återställa dessa för läsning.

För att undvika att det ska gå att läsa ut den här raderade informationen kör man valfritt wipe program som istället för att markera att filen är borttagen i filtabellen fysiskt skriver sönder filen med slumpmässigt data ett flertal gånger. US Department of Defense använder detta system med 7 överskrivningar för att säkra försvarsdata från yttre ögon före kassering av diskar och givetvis kan du också göra det.

Vidare ser ni precis som jag till att era datorer med dc++, bittorrent eller vad ni nu använder körs på en krypterad partition på disken och även en säker skärmsläckare med lösenordsskydd. Vad som händer när farbror blå stiger på med sin "expert" är att han måste boota om datorn och *poof* er krypterade partition måste åter igen mountas vilket kräver ett lösen från er. Givetvis sätter ni era tempfoldrar i windows och er webläsare till den här partitionen så inga spår finns över någonting som har med det att göra.

Vissa hårddiskar har även LBA Lock vilket gör att disken måste skickas till IBAS för att överhuvudtaget kunna accessas (vilket ändå inte kommer ge dem något eftersom du varit förutseende och krypterat datat på disken).

Lösenordet har man givetvis supit bort och det har man ju ingen aning om eftersom man bara hade testat den där krypteringsprogrammet på skoj för att se vad det var för något. Kom ihåg att det aldrig är straffbart att ha dåligt minne.

Det roliga är att i mitt fall hade dem 4 maskiner och totalt över 12 hårddiskar med krypterad information på SKL.

För att undvika att känna sig slagna fanns det inte ett ord om informationen i mina diskar nämnd i utredninngen. Svansen mellan benen gäller naturligtvis även myndighter med bristande kompetens och stolthet.

AP-Baronerna kan aldrig få någon fälld i en rättegång om man inte kan bevisa att datat finns på din maskin. ord står då mot ord och kom ihåg att AP-Byronerna inte är en myndighet. Kan man inte bevisa det går man alltid fri från rättegången oavsett om det är ett brott mot upphovsrättslagen eller ett skadeståndsanspråk som det handlar om. Givetvis går man därifrån med ett leende på läpparna.

Och framför allt kräv alltid en advokat. Det ska kosta att jävlas med medborgare även om detta inte kommer göra någon skillnad eftersom advokater med kunskap inom dem här områdena inte existerar.

Man ska alltid streta emot så långt det går det lönar sig alltid i längden när man har med myndigheter att göra.

En annan bra grej är att hänga på en trådlös accesspunkt även om man inte använder den själv. Man kan då i en rättegång aldrig bevisa utom allt tvivel att det är du som hämtat just den fil som AP-Byrån anklagar dig för eftersom det lika gärna kan vara grannen eller någon annan i området med wifi-mottagarkort.

Hoppas jag får husrannsakan fler gånger. Jag ska bjuda på nybryggt kaffe.

Undrar hur mycket Pluntis AP-Byrån har sponsrat metro med för den där nyhetesrapporteringen. Måste ha varit en hyffsad hacka.

Untouchable

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
850193
February 27, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: massa massa text.

De man undrar är ju om de där experterna använder sig av windows verktyg och har svårt att kolla på diskar med andra filsystem än fat å ntfs

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
850196
February 27, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

det tror jag inte är mycket problem för dem, inte ens dem kan väll vara i okunniga

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
850199
February 27, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: det tror jag inte är mycket problem för dem, inte ens dem kan väll vara i okunniga

Nja enligt texten så kan man ju undra... 😕

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
850200
February 27, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: All trafik kan sniffas, gäller inte bara DC. Vill APB ta fast dig så kan dom
lätt sniffa upp all trafik från dig och dessutom kräva denna informationen av din ISP. Lagar kan ju ta ut varandra som ni vet, därför kan den nya lagen i sommarn "gå över" integritets skyddet dvs man kan kräva ISP på dina uppgifter om man misstänker lagbrott(bara polisen som kan göra detta).

Ja, all trafik kan sniffas. Är den (riktigt) krypterad däremot, som exempelvis SFTP är, så går det inte att få ut någon information från den sniffade trafiken.

Cezar
Member
Medlem
850231
February 27, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: 1a april? :)R

(Förlåt stäng inte av mig, ja ber så mycket om ursäkt. :cy: Ja slickar alla moderatorers rumpor bara jag får vara kvar.. embarassed Snälla!! cry Var bara tvungen.. 🙁 )

Vad menar du med ditt inlägg egentligen?

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
850235
February 27, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]1a april? :)R

1a april= din dumma sill lr vad man säger 😀

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
850236
February 27, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]1a april? :)R

1a april= din dumma sill lr vad man säger 😀

Cezar
Member
Medlem
850241
February 27, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe chippen. Skönt inlägg.. Ska kryptera alla mina diskar nu.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
850245
February 27, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen: du är min idol! :blink:

Föresten, vilket program använder du för att kryptera din hårddisk?
Jag har läst om "DriveCrypt Plus Pack" på securstar.com, använder du detta?

// Peter

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
850376
February 28, 2005 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

är det så bra att kryptera diskarna egentligen?
Är inte det försvårande av utredning om det skulle hända, för de får ju ut infon men det tar bara längre tid.

DeoN
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 202
850377
February 28, 2005 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: är det så bra att kryptera diskarna egentligen?
Är inte det försvårande av utredning om det skulle hända, för de får ju ut infon men det tar bara längre tid.

Hehe... vad jag läst så skulle det ta ganska många miljoner år att knäcka en AES kryptering. Så vida de inte har tur å lyckas komma på vilket lösenord jag valde, men man får ju inte vara dum när man väljer lösenord.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 380
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL