July 12, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ja fattar inte, men å andra sidan vet ja inte hur sånt där funkar alls. Men, kanske tar flera miljoner år att knäcka krypteringen, men lösenordet borde väl vara en annan femma? Menar deras dator kan ju pumpa lite kombinationer i några dyngn me ett script?
För att kunna göra ett script som slumpar alla ord och sifferkombinationer som finns i hela världen, utan att veta hur många tecken det är tar nog sin tid det me ska du se. Inte tror jag Anti Pirat byrån gör detta.
Dessutom är det bortom mitt förstånd hur man ens ska kunna göra ett script som matar in rätt tecken i bootning av datorn.
December 19, 2000
skinner wrote: [quote=JonaS]TrueCrypt är ju trevligt gratis med
Vad är det 256bitars kryptering? Samt funkar det bra och är det säkert?
http://truecrypt.sourceforge.net/
saxat :
Provides two levels of plausible deniability, in case an adversary forces you to reveal the password:
1) Hidden volume (more information may be found here).
2) No TrueCrypt volume can be identified (TrueCrypt volumes cannot be distinguished from random data).
Encryption algorithms: AES-256, Blowfish (448-bit key), CAST5, Serpent (256-bit key), Triple DES, and Twofish (256-bit key). Supports cascading (e.g., AES-Twofish-Serpent).
Based on Encryption for the Masses (E4M) 2.02a, which was conceived in 1997.
Further information regarding the features of the software may be found in the documentation.
July 12, 2002
Här har du information om hur en AES kryptering fungerar.
May 29, 2001
Jag har en liten idé, dom nyaste VIA processorerna har AES kryptering inbyggt i kärnan, då kan man kryptera data på diskarna i realtid utan att förlora så mycket prestanda.
Man sätter ihop en liten NAS (network attached storage) burk med VIA hårdvara och kör den över w-lan, på så sätt kan man gömma den på något klurigt ställe.
Så ska dom sätta dit en så måste dom:
1 Hitta burken (hur blir det med husransakan om man gömmer den hos grannen?)
2 Knäcka AES krypteringen
3 Som chippen sa, bevisa att inte någon annan har suttit på DC via mitt w-lan.
January 20, 2002
skinner wrote: [quote=JonaS]TrueCrypt är ju trevligt gratis med
Vad är det 256bitars kryptering? Samt funkar det bra och är det säkert?
Ja med DriveCrypt så kan du kryptera upp till 4000bit. Du kan t.ex. köra trippla blowfish det är iaf nästan 900bit. Jag kör nu med 256bit. Har plus pack versionen och den är lite annorlunda. Den kör real-time kryptering. Jag själv tycker det är lättare och bättre.
February 16, 2004
Bogus^ wrote: [quote=Pojo]En sak som jag undrar om man gör data dolt(krypterat släng det i sjön) kommer man inte då att verka mera skyldig. Eller om man kan råka utför att dölja bevis ifall man är misstänkt.
men de måste ju bevisa att det du har är olagligt...
Jag har inte några problem. Men tänkte bara att lite misstänkt blir det ju om du gjort nåt och det inte går att starta din dator tex.
Man kan nog i andra brott bli fäld för undanhållande av bevis eller annat så varför det inte skulle gälla här är ju en fråga.
November 26, 2002
Pojo wrote: [quote=Bogus^][quote=Pojo]En sak som jag undrar om man gör data dolt(krypterat släng det i sjön) kommer man inte då att verka mera skyldig. Eller om man kan råka utför att dölja bevis ifall man är misstänkt.
Jag har inte några problem. Men tänkte bara att lite misstänkt blir det ju om du gjort nåt och det inte går att starta din dator tex.
Man kan nog i andra brott bli fäld för undanhållande av bevis eller annat så varför det inte skulle gälla här är ju en fråga.
Jo, men de måste ju bevisa att du undanhåller det, kan de inte dekryptera filerna så är det bara random data på disken.
February 16, 2004
zubbe wrote: [quote=Pojo][quote=Bogus^][quote=Pojo]En sak som jag undrar om man gör data dolt(krypterat släng det i sjön) kommer man inte då att verka mera skyldig. Eller om man kan råka utför att dölja bevis ifall man är misstänkt.
Jo, men de måste ju bevisa att du undanhåller det, kan de inte dekryptera filerna så är det bara random data på disken.
Jo det är det ju förstås.
July 12, 2002
Pojo wrote: [quote=zubbe][quote=Pojo][quote=Bogus^][quote=Pojo]En sak som jag undrar om man gör data dolt(krypterat släng det i sjön) kommer man inte då att verka mera skyldig. Eller om man kan råka utför att dölja bevis ifall man är misstänkt.
Jo det är det ju förstås.
Men nu är det ju också så att man kan göra ett "fake" OS med hjälp av DriveCrypt. Du behöver alltså inte ens Se misstänkt ut.
Tror till å med någon sa det i den här tråden?
Nåja, jag tar upp det igen, satt precis å läste om det nämligen.
Först skapar du ett OS, alltså du formaterar din HDD å sen installerar NT/XP igen, detta modiferar du så som du vill att de ska se ut. Detta blir alltså ditt fake OS. Det du inte är rädd att visa för APB.
Sen med hjälp av DriveCrypt klonar du detta OS, det klonade OS blir nu det du kommer använda dig av. Det du är rädd att visa för APB.
Fake lösenordet ger du till Polisen när dom kollar din hårddisk, disken kommer se ut som om det bara är Windows på och resten fritt utrymme.
Börjar de kopiera och installera och ta upp utrymmet skrivs ju den nya datan över på din egna hemlighetsstämplade information. Alltså du förlorar dina filmer, spel, dokument etc. Fast de vet inte Polisen! 😉 Å du är glad bara du inte får betala massa böter å sitta i finkan.
Viseversa - du ser inte ditt fake OS och kan inte skriva över det. DriveCrypt har gömt de Gb som ditt fake OS ligger på för att du inte ska kunna radera det genom å fylla din hårddisk. Vilket är bra.
Det var vad jag kunde läsa ut ur hjälp manualen på DriveCrypt Plus Pack.
I övrigt tycker jag programet är värt att använda, för er som känner att Antipirat byrån flåsar er i nacken.
Jag har krypterat hela C: och märker inte någon prestanda förlust. Det tar givetvis mellan 5-10 % av din CPU kraft, men hur ofta ligger CPUn på 100% och tuggar, för det är väl då man märker om det går slött?
Ett hett tips är att läsa hjälp manualen till programet, även om ni tror er kunna lista ut hur de fungerar själva och säkert lyckas med det så är denna manual ändå starkt rekomenderad.
Det är lite invecklat må jag säga.
Mvh // Peter
October 26, 2002
DeoN wrote: chippen: du är min idol! :blink:
Föresten, vilket program använder du för att kryptera din hårddisk?
Jag har läst om "DriveCrypt Plus Pack" på securstar.com, använder du detta?// Peter
oj jag ber om ursäkt, nu fick jag det att låta som att det var jag som hade skrivit det där... det var det inte, det var nån annan liten människa...
1 Guest(s)