July 11, 2002
rsastin wrote: Jag själv har en SAAB 9-3 Aero från 2002.
Den nya modellen (2005) tycker jag har en snyggare bakdel än de jag har.
Fronten är iof. även den lite snyggareNya modellen:
http://www.vidiauto.com/slike_....._001_v.jpg
http://www.vidiauto.com/slike_....._006_v.jpg
http://www.vidiauto.com/slike_....._009_v.jpg
Min egna SAAB 9-3 Aero från 2002:
Diggar saabs nya 93, fyfasiken en perfekt kombination.
Snygg front och bakdel och fräsch inredning. dock så påminner den en hel del om Opel..
Måste barra påpeka att du har en grym kärra.
btw. bor du nu i sandviken?, bodde du inte i sthlm :up:
Steel wrote: Som så många andra redan har skrivit.
BMW är otroligt ful, ser ju dessutom ut som en Nissan Primera i baken. :wide:Saaben kunde ju varit snyggare där fram men då hade de ju också fått göra om befintliga 9-3 SportSedan med den nya designen.
Baken tycker jag dock är riktigt snygg på den. 🙂[quote=[Gamepredator] Sulan]Nya V6:an kommer i dubbelturboversion till 9-3:an nästa år, en ny viggen 🙂
Dessutom ryktas det om en ny Sonett, det kan verkligen bli något...
Vart får du dina rykten ifrån?
Så fort Saab kommer på tal så kommer du med massa j**la rykten om modeller hit å modeller dit å den ena motorn som kommer vara värre än den andra.
Inser du inte vad resten av landet har insett?
Att Saab är ett bilmärke i oerhörd kris och de närmaste modellerna som kommer från Saab är inget annat än befintliga GM-modeller från andra delar av världen som de ritar om lite och trycker dit en Saab-logga på.
9-2X och 9-7X är ju bara två i raden av modeller som kommer utvecklas på det sättet då det är ett billigt alternativ att bredda sitt utbud på och därmed försöka ta marknadsandeler så försäljningen ökar, ett måste för ett bilmärke i kris.
Att nu 9-3 SportCombi äntligen kommer och är en "svensk" Saabmodell beror inte på något annat än att bilen var såpass långt gången i utvecklingsarbetet så att GM insåg att det var billigare att ta upp den ur malpåsen och låta Saab göra färdigt den än att konvertera en annan GM-modell till 9-3 SportCombi.
Det är det beslutet GM har fattat medans denna modellens utvecklingsarbete legat i malpåse.
Nu är det bäst för Saab att denna modellen och deras övriga börjar sälja bra och att även de andra "osvenska" Saabmodellerna som kommer att komma tas väl emot och säljer bra för annars har inte Saab så ljus framtid, åtminstone inte svenska Saab.
Om GM skulle besluta att hålla liv i varumärket och tillverka och sköta allt i USA skulle jag inte bli förvånad. 😕
Så dina spekulationer är att värdera högre än rykten som Sulan snappat upp??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Joni^]Murcielago... :)R sämmre kvalite får man leta efter
Förklara?
Tror han syftar på att Lamborghini skulle ha dålig kvalité vilket kanske hade stämt för några år sedan men sen Audi tog över så har det ju blivit "andra bullar".
Inget fel på deras kvalité idag enligt vad jag har läst.
Fast Joni är lite insnöad på Ferrari så alla konkurrenter är väl inte bra i hans värld, eller hur Joni?
ilg@dd wrote: [quote=Steel]Text
[quote=[Gamepredator] Sulan]Lite text
Massa text
Så dina spekulationer är att värdera högre än rykten som Sulan snappat upp??
Vadå mina spekulationer?
Syftar du på att jag samt flera biltidningar som t.ex. Sulan säger sig få sina rykten ifrån tror att de närmast kommande modellerna från Saab kommer vara befintliga eller kommande GM-modeller så är det ju bara att öppna ögonen å se världen.
Flera biltillverkare använder denna strategi för att ta fram flera modeller billigt.
Se t.ex. på VW under 90-talet som är ett lysande exempel på ett företag som lyckades med detta och på det sättet fick in mycket pengar i organisationen utan att ha särkilt dyra utvecklingskostnader i jämförelse med andra tillverkare.
Och det har ju redan avslöjats nya modeller som kommer bestå av andra GM-modeller i grunden.
Subaru B9 Tribeca som visades på Detroitsalongen i januari är ju ett exempel.
Det är inget fel att GM gör så här i ett försök att rädda Saab och man får ju hoppas att det slår väl ut och det leder till att vi får ha kvar en bit svensk industrihistoria i Sverige även i framtiden.
För blir det inte plus snart för Saab så är inte framtiden ljus för dem, det är ett faktum!
Sen lackade jag ur på Sulan lite för att han ständigt kommer med nya rykten när Saab kommer på tal och ofta så ser det i mina ögon ut som en liten pojkes fantasier om att hans favortibilmärke ska bygga den ena superbilen efter den andra, inget illa menat Sulan.
Inget fel om Saab skulle få ekonomisk kraft att bygga en ny Sonett eller om GM gör en Sonett av en annan GM modell utan att förstöra Saabs anda, men det låter lite väl långsökt i Saabs nuvarande sits för att jag ska köpa det.
Alla dina rykten låter inte helt osannolika Sulan men ibland blir det lite väl mycket. 🙂
December 11, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Joni^]Murcielago... :)R sämmre kvalite får man leta efter
Förklara?
Far skulle sälja en murcielago, när spekulanten var ute och provkörde så hoppar kamremmen av inte så lyckat när den sitter mot brandväggen så man får ta ut motorn för att sätta på den igen. det händer rätt ofta också...
May 23, 2002
Steel wrote:
Sen lackade jag ur på Sulan lite för att han ständigt kommer med nya rykten när Saab kommer på tal och ofta så ser det i mina ögon ut som en liten pojkes fantasier om att hans favortibilmärke ska bygga den ena superbilen efter den andra, inget illa menat Sulan.
Inget fel om Saab skulle få ekonomisk kraft att bygga en ny Sonett eller om GM gör en Sonett av en annan GM modell utan att förstöra Saabs anda, men det låter lite väl långsökt i Saabs nuvarande sits för att jag ska köpa det.Alla dina rykten låter inte helt osannolika Sulan men ibland blir det lite väl mycket. 🙂
Osannolikt och osannolikt, de har visat upp en prototyp som skulle kunna utgöra en ny Sonett, 7X hette den om jag inte minns fel, visade den i en tråd för nåt år sen.
Rykten är just rykten, jag tror inte blint på dem men i många fall stämmer de... Senaste var ju 9-5 Viggen, kort efter det släpper de en 305hk version...
Joni^: Att kamremmen hoppar av titt som tätt låter inte särskilt troligt, hoppar kamremmen så är motorn så gott som körd. Tror att det skulle va mer kalabalik om de hoppar hela tiden...
December 11, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Sen lackade jag ur på Sulan lite för att han ständigt kommer med nya rykten när Saab kommer på tal och ofta så ser det i mina ögon ut som en liten pojkes fantasier om att hans favortibilmärke ska bygga den ena superbilen efter den andra, inget illa menat Sulan.
Inget fel om Saab skulle få ekonomisk kraft att bygga en ny Sonett eller om GM gör en Sonett av en annan GM modell utan att förstöra Saabs anda, men det låter lite väl långsökt i Saabs nuvarande sits för att jag ska köpa det.Alla dina rykten låter inte helt osannolika Sulan men ibland blir det lite väl mycket. 🙂
Osannolikt och osannolikt, de har visat upp en prototyp som skulle kunna utgöra en ny Sonett, 7X hette den om jag inte minns fel, visade den i en tråd för nåt år sen.
Rykten är just rykten, jag tror inte blint på dem men i många fall stämmer de... Senaste var ju 9-5 Viggen, kort efter det släpper de en 305hk version...
Joni^: Att kamremmen hoppar av titt som tätt låter inte särskilt troligt, hoppar kamremmen så är motorn så gott som körd. Tror att det skulle va mer kalabalik om de hoppar hela tiden...
Jaha då måste jag ha drömt då... det är sträckaren som är fel konstruerad så när du drar på hårt och sen släpper på gasen så hoppar remmen av väldigt lätt eftersom den slappar.
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Sen lackade jag ur på Sulan lite för att han ständigt kommer med nya rykten när Saab kommer på tal och ofta så ser det i mina ögon ut som en liten pojkes fantasier om att hans favortibilmärke ska bygga den ena superbilen efter den andra, inget illa menat Sulan.
Inget fel om Saab skulle få ekonomisk kraft att bygga en ny Sonett eller om GM gör en Sonett av en annan GM modell utan att förstöra Saabs anda, men det låter lite väl långsökt i Saabs nuvarande sits för att jag ska köpa det.Alla dina rykten låter inte helt osannolika Sulan men ibland blir det lite väl mycket. 🙂
Osannolikt och osannolikt, de har visat upp en prototyp som skulle kunna utgöra en ny Sonett, 7X hette den om jag inte minns fel, visade den i en tråd för nåt år sen.
Rykten är just rykten, jag tror inte blint på dem men i många fall stämmer de... Senaste var ju 9-5 Viggen, kort efter det släpper de en 305hk version...
Jaja, den som lever får se... 🙂
Joni^ wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Joni^]Murcielago... :)R sämmre kvalite får man leta efter
Förklara?
Far skulle sälja en murcielago, när spekulanten var ute och provkörde så hoppar kamremmen av inte så lyckat när den sitter mot brandväggen så man får ta ut motorn för att sätta på den igen. det händer rätt ofta också...
Var brandväggen måhända av märket D-Link??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 4, 2002
Fackamato wrote: Saaben var grymt snygg, bortsett från framdelen som sett likadan ut i 20 år. 😛
Öhh, har du sett en 25 år gammal BMW?
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel]Massa skit som alla redan vet
Vad jag får mina rykten ifrån, AB, AMS, Teknikens värld, flertalet Saabforum... Kan garantera att jag har bäst koll på Saabrykten på det här forumet...
Glöm inte att rykten är just rykten, har inte sagt nåt om vad som blir i verkligheten...
Tror nog vi som arbetar inom GM Norden har lite bättre koll, man skall inte för alltför stöddig bara för att man hänger på Saabforum där man verbalt hotar varandra med brända DI-kassetter..
Sen till den tjommen som whinar över Saabs framtid så är det inga bekymmer med den. 9-2X och 9-7X kommer bara att säljas i staterna, dem kommer aldrig att säljas i Europa. Men 9-8X kommer det däremot, men det ligger 2-3år in i framtiden.
Tror inte att GM kommer att kasta Saab i soptunnan när det är ett av de mest värdefulla varumärkena dem har.. Det vore som att sälja Chevrolet till Ford..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
November 4, 2002
Joni^ wrote: mest värdefulla, ofan?
Saab är ett premiummärke, både Volvo och Saab är riktigt "fina" märken i USA. I sverige är dem så vanliga så man tänker i på det. Saab är den enda biltillverkaren som bara har 5 stjärnor i EuroNCAP t.ex. 9-5 är bevisat sveriges säkraste bil. Folksam har undersökt flera tiotusentals olyckor, och Saab 9-5 och 9-3SS förarna/passagerarna har klarat sig bäst.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
June 3, 2001
GeneSiS wrote: Saab är den enda biltillverkaren som bara har 5 stjärnor i EuroNCAP t.ex. 9-5 är bevisat sveriges säkraste bil.
Det är ju det sista man tänker på när man köper bil.
Bagageutrymme(stava?) och säkerhet kollar jag inte alls efter.
Öppnar bakluckan och konstaterar att en drickaback går i (BMW Z3 :bgrin: ).
Å krocka har jag inte tänkt göra. 🙂
January 23, 2002
GeneSiS wrote: Sen till den tjommen som whinar över Saabs framtid så är det inga bekymmer med den. 9-2X och 9-7X kommer bara att säljas i staterna, dem kommer aldrig att säljas i Europa. Men 9-8X kommer det däremot, men det ligger 2-3år in i framtiden.
Tror inte att GM kommer att kasta Saab i soptunnan när det är ett av de mest värdefulla varumärkena dem har.. Det vore som att sälja Chevrolet till Ford..
Om 9-2X eller 9-7X kommer säljas här eller inte spelar inte så stor roll, de måste lyckas någorlunda ändå för Saabs bästa.
Sen tror inte jag heller att GM bara kastar varumärket Saab i soptunnan utan vidare men däremot så tror jag att de utan problem kan tänka sig att flytta samtlig utveckling och tillverkning till ett annat land för att slå ihop det med utvecklingen och tillverkningen av andra bilar inom GM.
Sen om det blir till Tyskland och Opel eller om det blir USA eller om GM som så många andra bestämmer sig för att satsa på tillverkning och utveckling i Kina det vet jag lika lite om som jag vet om GM's planer över lag för Saab.
Men rent företagsstrategiskt sett är det inte osannolikt om inte Saabs siffror förbättras.
Saab är en väldigt liten tillverkare, det är bara två modeller som tillverkas i Trollhättan, att flytta det till en annan fabrik som anpassas även för dem är ingen stor sak för ett företag som GM.
Lättare att flyta småstenen till berget än att flytta berget till småstenen...
All respekt för dig som tydligen jobbar inom GM och därmed till viss del säkert är insatt i vad som sker, men vilka diskussioner som förekommer bland höjdarna bakom låsta dörrar på GM tror jag inte du vet så mycket om, det vet jag inte heller, det vet bara dem.
Så är det inom i princip alla stora företag, de bollas idéer hos höjdarna och till slut så kommer det papper på någon av idéerna eller besluten neråt i hierarkin.
Och när de idérna eller besluten kommer ner så kan de slå hårt, riktigt hårt!
Ps. Saab bygger säkra bilar, inget tvivel om det, men att få 5 stjärnor i EuroNCAP på alla sina modeller när man bara har två stycken i Europa ser jag föga imponerande i jämförelse med t.ex. Renault som har 5 stjärnor på 6-7 modeller i dagsläget. 😉 Ds.
May 23, 2002
Gueno: Får du ett par ungar så kanske du inte prioriterar säkerheten lika lågt.
Steel: Du lär räkna 9-3 Cab som en egen modell, helt annan konstruktion än vanliga 9-3:an.
Joni^: En kamrem hoppar inte bara sådär, hoppar kamremmen på en vanlig bil så kostar en renovering 20 - 30 lakan, på en lambo rör det sig antagligen om några hundra tusen. Inte direkt att man drar på remmen me fingrarna igen och fortsätter köra...
Både Volvo och Saab är betydligt säkrare än Renault, att en bil klarar sig tillfredställande i Euro Ncaps "56km/h krock mot vägg" säger inte vad som händer när du får en långtradare i arslet eller smäller i 110...
3 Guest(s)