NYA SAABEN|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NYA SAABEN
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
sp_UserOfflineSmall Offline
441860
October 22, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote:
Även om Saab lägger på lite komfort grejer som kommer den fortfarande att sopa banan med Volvo... S60/70-R är mer inriktat på banraceing så det är därför jag jämför bilarna på annat än motorvägar å då kommer subaruns 4hjulsdrift (som saab inte på nått sätt kan förstöra med att lägga i mer ljudisolering å all dynga du pratar om) att ta ut sin rätt.

Fattar inte riktigt ditt inlägg. :wide:
S60R är alltså byggd för bana så därför jämför du bilarna på annat än motorvägar för Subarus fyrhjulsdrift kommer göra att Saaben sopar banan med Volvon??? 😕

Du kanske har missat några saker, Volvon har också fyrhjulsdrift, dessutom den fyrhjulsdrift som av de flesta biltillverkare anses som bäst i världen just nu, Haldex. Samma fyrhjulsdrift som Saab ska börja använda när de får pengar till en ny egen modell.
Och sen har säkert Volvo byggt ett chassi som anpassar dämpare å massa annat hela tiden för att bilen ska gå jättefort rakt fram på motorvägen.
HALLÅ, VAKNA!
Istället för att bygga en mastodontbil med en halv miljard hästkrafter så byggde Volvo en stark å snabb bil men som framförallt är inriktad på att ta sig snabbt runt en bana med hjälp av ett bra chassi.

[Gamepredator wrote: Sulan] 350 hästar, 1250kg, 0-100 på 5.1 sek, ställbara konis, råfeta krängningshämmare, värre fjädrar, dog box låda, stålomspunna slangar, 330mm slitsade och hålborrade skivor, 6 kolvs ok, 100-0 på 26m. Värre än både M5 och S60R...

HAHA! laugh
Va hittar du dom fantasivärdena. 🙄
Här är värdena på Saab 9-3 Viggen som såldes i begränsad upplaga 1999-2000:
2.3 liters turbo
225Hk/342Nm
1395 kg
0-100: 6.7 sek
"Värre fjädrar", nää, skithäftigt, det har ju inga andra prestandabilar från andra tillverkare. 😛
Vanlig men förstärkt 5-växlad låda.
Ventilerade bromsar, fram 308mm, bak 286mm. Slitsade och hålborrade, vetifan men jag kan återkomma.
"100-0 på 26m" laugh

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
441865
October 22, 2003 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]

Korrektion. 29m Kom sen med vilken j**la Porsche eller Beemer du vill, de klarar ändå inte det. Iofs så kostar de där hejdarna multum... http://www.gulabilen.com/automobil/biltester.asp?Make=SAAB&Model=Nordic&Pages=23 Läs och lär. 29m, sen står det lite om M5 😀

Haha, det textpartiet handlar ju om en Steg 3 trimmad Saab 9-5 Aero.
Jättemycke standard Saab i den då...
De var ju extraköpta bromsar för 19.000 😛

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
441866
October 22, 2003 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
HAHA! laugh
2.3 liters turbo
225Hk/342Nm
1395 kg
"Värre fjädrar", nää, skithäftigt, det har ju inga andra prestandabilar från andra tillverkare. 😛
Ventilerade bromsar, fram 308mm, bak 286mm. Slitsade och hålborrade, vetifan men jag kan återkomma.
"100-0 på 26m" laugh

UHR. Säger det dig nåt? Jag pratade inte om en standard viggen, utan kittet till Viggen från Nordic Uhr. Du får både en Viggen/Aero + det kittet för ett pris mindre än S60R och BMW M5.

Läs för fan innan du öppnar käften och låter skiten rinna ur.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
441867
October 22, 2003 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Haha, det textpartiet handlar ju om en Steg 3 trimmad Saab 9-5 Aero.
Jättemycke standard Saab i den då...
De var ju extraköpta bromsar för 19.000 😛

Tog det som en källa för att få "vissa" att förstå hur det att bromsträkan är och var 29m. Sen använder de samma bromsar på 9-5 Aeron som till Viggen. Ja 19.000 är ju herrejösses mycket pengar för ett par riktiga hejdare... Eller inte.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
441870
October 22, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] HAHA! laugh
2.3 liters turbo
225Hk/342Nm
1395 kg
"100-0 på 26m" laugh

UHR. Säger det dig nåt? Jag pratade inte om en standard viggen, utan kittet till Viggen från Nordic Uhr. Du får både en Viggen/Aero + det kittet för ett pris mindre än S60R och BMW M5.

Läs för fan innan du öppnar käften och låter skiten rinna ur.

ok, tänkte inte på Nordic Uhr när jag läste Uhr.
Men visst, ska vi börja jämföra trimmade bilar som inte tillverkarna själva bygger så kan vi ju ta vilken jävla Volvo som helst å skicka till Autotech så kan de få ha roligt med den.

Skärp dig, du kan ju inte dra in externt trimmade bilar i en disskussion som handlar om standardbilar från tillverkarna bara för att du inser att Saab förlorar just denna kampen. Så jävla B! 👿

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
441874
October 22, 2003 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Men visst, ska vi börja jämföra trimmade bilar som inte tillverkarna själva bygger så kan vi ju ta vilken j**la Volvo som helst å skicka till Autotech så kan de få ha roligt med den.

Om du återigen läser vad jag har skrivit tidigare så ser du att jag tog med Nordic bilarna för att få en bil som ligger på ungefär samma nivå prismässigt som S60R, inte för att jag räknar de som standardbilar. Har man pengar så köper man ju givetvis det värsta som går och trimmar det. S60R är en bättre bil än samtliga standard Saabar på ringen, men för samma prislapp som volvon kan du få en rejält trimmad Saab. Hoppas du förstår vad jag menar wink

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
441878
October 22, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]http://www.gulabilen.com/automobil/biltester.asp?Make=SAAB&Model=Nordic&Pages=23

"Det var en kund som funderade på att köpa nya BMW M5 innan han var här och provkörde Aeron. Killen blev frälst, köpte bilen och hade råd att köpa en 9-3 Cabriolet till frugan utan att betala mer än vad han skulle ha gjort för M5:an berättar Rolf."

Gubben måste vart dum i huvet.

"Vi varvade ur 9-5:an med 6200 varv/min på femman vilket motsvarar 279 km/h så den är ju snabbare än M5 i toppfart"

Tar man bort fartspärren gör M5:an 295 km/h 16 km/h snabbare..

Dom där 29 metrarna vill jag se först. laugh
Allt är bra på papper men IRL är det annat som gäller.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
441880
October 22, 2003 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]350 hästar, 1250kg, 0-100 på 5.1 sek, ställbara konis, råfeta krängningshämmare, värre fjädrar, dog box låda, stålomspunna slangar, 330mm slitsade och hålborrade skivor, 6 kolvs ok, 100-0 på 26m. Värre än både M5 och S60R...

Kollade på Nordic Uhrs hemsida om deras Saab 9-3 Viggen och fattar fortfarande inte var du får en del siffror ifrån?
T.ex. effekten, du uppger 350Hk, verklig effekt enligt Nordic Uhr: 280hk / 420Nm

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
441883
October 22, 2003 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Kollade på Nordic Uhrs hemsida om deras Saab 9-3 Viggen och fattar fortfarande inte var du får en del siffror ifrån?
T.ex. effekten, du uppger 350Hk, verklig effekt enligt Nordic Uhr: 280hk / 420Nm

Det finns en sida om en 900 "Viggen" där. Det finns samma paket till 9-3 Aero och viggen, om man har pengar då. De har visat upp den där bilen på många tillställningar med info och prisuppgifter.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
441886
October 22, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Kollade på Nordic Uhrs hemsida om deras Saab 9-3 Viggen och fattar fortfarande inte var du får en del siffror ifrån?

Det finns en sida om en 900 "Viggen" där. Det finns samma paket till 9-3 Aero och viggen, om man har pengar då. De har visat upp den där bilen på många tillställningar med info och prisuppgifter.

Hittar inte 😮
Hittar bilder på en Saab 900 2.3t Concept Nordic Viggen men inga uppgifter på effekt å sånt.
Du får gärna länka till den sidan den finns på, hade varit intressant å läsa om ett sånt monsterbygge.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
441890
October 22, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Hittar inte 😮
Hittar bilder på en Saab 900 2.3t Concept Nordic Viggen men inga uppgifter på effekt å sånt.
Du får gärna länka till den sidan den finns på, hade varit intressant å läsa om ett sånt monsterbygge.

Den jag menar. De brukar ha den utställd på allehanda biltillställningar. Har för mig att den bla. stod på bilsalongen i Stockholm. Har stått en del om den i bilsport. Har också för mig att den har rasat en gång... :arg: embarassed Ska försöka hitta nån sida om den.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
441903
October 22, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=Edhunter] Även om Saab lägger på lite komfort grejer som kommer den fortfarande att sopa banan med Volvo... S60/70-R är mer inriktat på banraceing så det är därför jag jämför bilarna på annat än motorvägar å då kommer subaruns 4hjulsdrift (som saab inte på nått sätt kan förstöra med att lägga i mer ljudisolering å all dynga du pratar om) att ta ut sin rätt.

S60R är alltså byggd för bana så därför jämför du bilarna på annat än motorvägar för Subarus fyrhjulsdrift kommer göra att Saaben sopar banan med Volvon??? 😕

Du kanske har missat några saker, Volvon har också fyrhjulsdrift, dessutom den fyrhjulsdrift som av de flesta biltillverkare anses som bäst i världen just nu, Haldex. Samma fyrhjulsdrift som Saab ska börja använda när de får pengar till en ny egen modell.
Och sen har säkert Volvo byggt ett chassi som anpassar dämpare å massa annat hela tiden för att bilen ska gå jättefort rakt fram på motorvägen.
HALLÅ, VAKNA!
Istället för att bygga en mastodontbil med en halv miljard hästkrafter så byggde Volvo en stark å snabb bil men som framförallt är inriktad på att ta sig snabbt runt en bana med hjälp av ett bra chassi.

det är ju exakt där subaru kommer in, ingen mastodontbil med miljarder hk. Haldex,,,världens bästa?! h a h a, det va det dummaste jag har hört idag, på väldigt länge med kom jag precis på:) finns det nått system som e sämre än haldex så vill jag gärna veta. minns jag int ehelt fel så driver volvo bilar på framhjulen 90% å bak 10% så när framhjulen spinner får bakdäcken mer kraft lr nått sånt. Där finns det ingen motorkunnig person som kan säga emot mig, Subaru är bäst på allt vad 4hjulsdrift heter. där finns bara Audi som kan möjligtvis konkurrera men inte ens de är värdiga motståndare till Subaru så kom inte hit med ditt Haldex å stöka ner 😛

Hade subarun bara haft lite mer klös i spisen (vilket inte alls e omöjligt att fixa) så hade inte Volvon haft nån chans, ens rakt fram. om nu volvon e så superb på bana å kruvig väg varför ställer de int eupp i rally vm då?

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
441911
October 22, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat!
Du som snackar om att han får stop på skrotbilen på 29 m
mm ja jo och tomten finns också!
Tror du verkligen att en liten fjuttig uppdatering av bromsarna för bara 19000 eller vad det nu va dom kostade kan hejda Saaben snabbare än vad en ENZO klarar som dessutom har keramiska bromsar! Haha vilket skämt.....skulle verkligen vilja se en gatbil som hejdar på 29 m! Haha 😀 😀 😀 😀 😀

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
441927
October 22, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: [quote=Steel][quote=Edhunter] Även om Saab lägger på lite komfort grejer som kommer den fortfarande att sopa banan med Volvo... S60/70-R är mer inriktat på banraceing så det är därför jag jämför bilarna på annat än motorvägar å då kommer subaruns 4hjulsdrift (som saab inte på nått sätt kan förstöra med att lägga i mer ljudisolering å all dynga du pratar om) att ta ut sin rätt.

HALLÅ, VAKNA!

det är ju exakt där subaru kommer in, ingen mastodontbil med miljarder hk. Haldex,,,världens bästa?! h a h a, det va det dummaste jag har hört idag, på väldigt länge med kom jag precis på:) finns det nått system som e sämre än haldex så vill jag gärna veta. minns jag int ehelt fel så driver volvo bilar på framhjulen 90% å bak 10% så när framhjulen spinner får bakdäcken mer kraft lr nått sånt. Där finns det ingen motorkunnig person som kan säga emot mig, Subaru är bäst på allt vad 4hjulsdrift heter. där finns bara Audi som kan möjligtvis konkurrera men inte ens de är värdiga motståndare till Subaru så kom inte hit med ditt Haldex å stöka ner 😛

Hade subarun bara haft lite mer klös i spisen (vilket inte alls e omöjligt att fixa) så hade inte Volvon haft nån chans, ens rakt fram. om nu volvon e så superb på bana å kruvig väg varför ställer de int eupp i rally vm då?

Ja att Volvo inte ställer upp i rally vm har ju självklart att göra med att de inte går så bra på grus. 🙄
Inte nog med att det fattas kunskaper om bilar för dig du har ju heller inga kunskaper i företagsledning.
Ford koncernen har ju inte redan ett märke, Ford, som tävlar i rally vm och Volvo tillhör ju inte preemium automotive group hos Ford som Ford har sagt ska syssla med racing i samma klasser som deras konkurenter.
Oj vad många konkurenter Volvo har i rally vm. Kanske ska påpeka att Fords rallyavdelning har använt S60 AWD som föråkarbil de senaste åren för att Ford koncernen inte hade nån annan standardbil i koncernen som lämpade sig för att användas som föråkarbil när det gällde fyrhjulsdriftens sätt att hålla bilen på vägen i högre hastigheter.

Sen verkar det ju nästan som du försöker antyda att det skulle vara samma fyrhjulsdrift i gatversionerna av Subaru som i WRC-versionen, men så dum hoppas jag inte du e så du tror det.
WRC bilen är från grunden byggd av Prodrive, yterst få detaljer på den som återfinns i standardbilarna och fyrhjulsdriften är inte en av dom.
För övrigt har jag inte riktigt koll på vilket system Subaru använder till fyrhjulsdrift i sina bilar idag men det går ju å ta reda på.
Har för mig att de kör med nån visko-variant.

Sen har du rätt i att Haldex driver ca 90% på framhjulen och 10% på bakhjulen, varierar visserligen beroende på hur tillverkaren ställer in Haldex-systemet, men fördelen med Haldex-systemet är att de skickar över kraften så snabbt om framhjulen börjar spinna så du märker inte det.
Audi som du säger har så bra fyrhjulsdrift har ett liknande system men det är långt ifrån så snabbt som Haldex. Audis Quattro-system har inte utvecklats särkilt mycke sen det introducerades och det senaste jag läste var att även Audi, som resten av VW-koncernen, skulle gå över till Haldex i sina nya modeller, även om det fortfarande av marknadsföringsskäl skulle heta Quattro.

Sen en annan sak, skulle någon kunna kontakta Nordic Uhr å be dem göra ett bromstest med deras superbromsar i typ Motorjournalen å bevisa att de verkligen tar så bra. 29m låter som en skrytsiffra av rang tycker jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 339
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL