June 3, 2001
Snygg som faan!
[Image Can Not Be Found]
1,8 liters fyra på 163 hk till 2,7 liters sexa på 258 hästar
6-speed manuell låda
6-speed sikvensiell (stava?)
6-speed automat
6-speed halvautomat med paddlar bakom ratten (bara för SLK 30 AMG)
AMG:n får en V8:a på 360 hästar och 510 nm. 😯
0-100 på 4,9 sekunder.
Jaja.. gammal kanske men jag vill att alla ska se. 😛
December 11, 2002
ser ut som SLR
och det heter sekvensiell.
är det v6? det lär ju vara det.. svårt att tro att dom får in en rak sexa i den lilla bilen. dom använder ju inte ens raka sexor? boxer är det iaf inte. anyway v6 är ju inte något speciellt motorval. v8 är mycket bättre. mer ballanserad motor. men som sagt det är fortfarande en mercedes. jag tror först på kvalite när jag ser det....
January 5, 2002
Vad är den praktiska skillnaden (alltså, skillnaden som upplevs av föraren) mellan en sekventiell och en halvautomatisk låda?
Man har väl ingen koppling i bilar med sekventiella lådor heller, motorstyrningen stryper väl motorn under de få millisekunder det tar att växla, eller hur det nu fungerar?
January 5, 2002
Jo, jag vet vad en halvautomatisk låda är, men hur skiljer sig upplevelsen för föraren? Man rör spaken framåt respektive bakåt för att växla i båda fallen, så mycket fattar jag, men vad mer? Det måste ju skilja sig på något sätt , vad är annars poängen med att ha två olika sorters växellådor om skillnaden inte märks för föraren?
January 5, 2002
denstore wrote: [quote=snyde]Vad är den praktiska skillnaden (alltså, skillnaden som upplevs av föraren) mellan en sekventiell och en halvautomatisk låda?
Sekventiella lådor är väl att växlarna ligger som på en hoj? Allihopa i en lång rad, inte i klassisk H-grid.
Jepp, det vet jag. Äh, glöm det, orkar inte förklara mer ingående, nu ska jag lägga mig.
March 11, 2003
snyde wrote: [quote=denstore][quote=snyde]Vad är den praktiska skillnaden (alltså, skillnaden som upplevs av föraren) mellan en sekventiell och en halvautomatisk låda?
Sekventiella lådor är väl att växlarna ligger som på en hoj? Allihopa i en lång rad, inte i klassisk H-grid.
Jepp, det vet jag. Äh, glöm det, orkar inte förklara mer ingående, nu ska jag lägga mig.
Saken är väl att en halvauto inte behöver vara sekventiell. I en äkta sekventiell låda kan du inte växla ner direkt från hög till låg växel. Du måste stega dig igenom lådan.
June 18, 2001
snyde wrote: Jo, jag vet vad en halvautomatisk låda är, men hur skiljer sig upplevelsen för föraren? Man rör spaken framåt respektive bakåt för att växla i båda fallen, så mycket fattar jag, men vad mer? Det måste ju skilja sig på något sätt , vad är annars poängen med att ha två olika sorters växellådor om skillnaden inte märks för föraren?
En halvautomatisk låda är baserad på en automatlåda med manuel växling (oftast 4 stegade).
En sekventiell låda är en riktig växellåda med servo som dödar tändingen istället för koppling när den växlar(oftast 6 växlade)!
September 2, 2003
Hum jag förstår inte tjusningen med "snygga" bilar. När jag bedömmer en bil kollar ja hur skönt man sitter i den, sen hur många datorer eller plattor öl man får in i den. Iof när jag blir miljardär när jag blir stor ska jag köpa mej en snygg sportbil oxå :D, men jusst nu bryr jag mig inte hur snabbt en bil går (bara det går fortare än att cykla).
2 Guest(s)