May 23, 2002
Gueno wrote: [quote=Edhunter]ähhh....volvo...sån j**la skärp:)
länkatar till denna istället:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,368685,00.html
🙂
LOL!
saab!.
Den är ruskigt ful alltså, slö motor är det me.
Hoppas den som rita bilen fick sparken sen. :bgrin:
Ehm... slö? 250hk? Gamlar 9-3:an klarade 0 - 100 på 5.8 sek med 250 hk, denna lär ju inte bli så mycket slöare... Dessutom är det ju en tydlig skillnad på Saab- och Volvohästar. Jämför en saab och en volvo med samma antal hk och saaben är åtminstone 1 sek snabbare till 100 än volvon. Dessutom mycket trivsammare att köra.
Klaga inte på Saab, europas bästa motorbyggare i standardbilssegmentet...
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Ehm... slö? 250hk?
Dessutom är det ju en tydlig skillnad på Saab- och Volvohästar. Jämför en saab och en volvo med samma antal hk och saaben är åtminstone 1 sek snabbare till 100 än volvon.
Dessutom mycket trivsammare att köra.
Klaga inte på Saab, europas bästa motorbyggare i standardbilssegmentet...
Åsså är saab vs Volvo vs BMW snacket igång igen. :bgrin:
250 häst idag så skrattar dom ju åt en.
Tidsskillnaden beror förmodligen på vikten, utvexlingen, föraren, däck och fäste. 😛
Beror ju på hur kräsen man är.. 🙄
Buller och hur man sitter räknar jag till "trivsammare att köra".
saaben är la tyst(?) men jag sitter jävligt dåligt.
Jag klagar hur mycket jag vill. 😛 :bgrin:
Beror ju på hur man ser det.. jag tycker Volvo, Audi och BMW har bättre motorer.
Hur många saabspisar klarar över 55000 mil?
Jag har då aldrig sett en saab över 30000 mil, har du?
May 29, 2001
Mac wrote: Den här e ju inte att leka med, eller det är kanske de det är 🙂 : http://www.bmw.se/underhallnin.....24x768.jpg
mmmm kärlek 🙂
May 23, 2002
Gueno wrote:
Åsså är saab vs Volvo vs BMW snacket igång igen. :bgrin:
250 häst idag så skrattar dom ju åt en.
Tidsskillnaden beror förmodligen på vikten, utvexlingen, föraren, däck och fäste. 😛
Beror ju på hur kräsen man är.. 🙄
Buller och hur man sitter räknar jag till "trivsammare att köra".
saaben är la tyst(?) men jag sitter jävligt dåligt.Jag klagar hur mycket jag vill. 😛 :bgrin:
Beror ju på hur man ser det.. jag tycker Volvo, Audi och BMW har bättre motorer.
Hur många saabspisar klarar över 55000 mil?
Jag har då aldrig sett en saab över 30000 mil, har du?
Med trivsammare att köra menar jag förarmiljö, stolar och motorn. Har du kört en en Saab av värre modell (220hk+)? Så ruskigt rart att bara kunna stämpla plattan i botten på högsta växeln vid en omkörning och den drar iväg riktigt ordentligt. De vanliga saab stolarna är för mjuka, bekväma korta sträckor men blir jobbigt för kroppen efter ett tag, Aero och framförallt Viggen stolarna däremot... finns fan inget bättre (Mercedes kopierade dem i A-klassen).
Volvos motorer (T4, T5, T6): Stakarna ger upp efter 1.2 bar i turbotryck, byt stakar och resten av motorn rasar vid 1.4 bar. Saabarna klarar 2.2 standard...
BMW: Bra motorer, ingen turbo dock, jobbigt som fan att växla ner 2 steg för att kunna göra en någolunda vettig omkörning...
Audi: VW motorer alltihop, håller bra, för små turbos = dålig respons...
Morsans gamla 900 gick 40 000 mil, sen var det inte lönt att laga rosten. Motorn var det inge fel på...
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Har du kört en en Saab av värre modell (220hk+)? *lång text*
Volvos motorer (T4, T5, T6): Stakarna ger upp efter 1.2 bar i turbotryck, byt stakar och resten av motorn rasar vid 1.4 bar. Saabarna klarar 2.2 standard...
BMW: Bra motorer, ingen turbo dock, jobbigt som fan att växla ner 2 steg för att kunna göra en någolunda vettig omkörning...
Morsans gamla 900 gick 40 000 mil, sen var det inte lönt att laga rosten. Motorn var det inge fel på...
En luftsaab 95 -02.
Gick inte som ett troll (pga framhjulsdriften, VRRRR!! *skrik* bilen står nästan still) men var okej.
Man kan inte göra nån donuts med framhjulsdrivna heller, bakåt möjligen men hur kul/tufft är det?.
A-klassens stolar e inte sköna.
1,4 bar..? Eller inte.. finns en nisse med 740 som kör med 1,7 bar men saabens 2,2 är fortfarande mer.
Men ändå.. 1,4 stämmer inte och eftersom att jag inte har intresse för turbo kvittar det för mig. 🙂
saab gör fortfarnade pluttiga motorer.
Som jag har sagt tidigare: Gör riktiga motorer!
Fyror och framhjulsdrift är inte så mycket att komma med idag, varför tror du Volvon har 5-cyl och 4WD?
I detta fall räknar jag med att storleken har betydelse.
Ingen turbo.. det är ju det som är hela grejen, man behöver ingen överladdning för att fixa 250 hästars gränsen.
Såg du inte Peter Sundfeldts test av nya 5 serien?
Ingen turbo och den fick 5/5. 8)
I 750:in så behövdes det inte växlas nånting (inte Mercan heller) för att köra om FORT!.
Man behöver ju inte trycka fullt för att komma om.. 🙄
Man kan alltid plocka ut motorn. 🙄
Puss hej, over and out..
February 1, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Gueno]
Åsså är saab vs Volvo vs BMW snacket igång igen. :bgrin:
250 häst idag så skrattar dom ju åt en.
Tidsskillnaden beror förmodligen på vikten, utvexlingen, föraren, däck och fäste. 😛
Beror ju på hur kräsen man är.. 🙄
Buller och hur man sitter räknar jag till "trivsammare att köra".
saaben är la tyst(?) men jag sitter jävligt dåligt.Jag klagar hur mycket jag vill. 😛 :bgrin:
Beror ju på hur man ser det.. jag tycker Volvo, Audi och BMW har bättre motorer.
Hur många saabspisar klarar över 55000 mil?
Jag har då aldrig sett en saab över 30000 mil, har du?
Med trivsammare att köra menar jag förarmiljö, stolar och motorn. Har du kört en en Saab av värre modell (220hk+)? Så ruskigt rart att bara kunna stämpla plattan i botten på högsta växeln vid en omkörning och den drar iväg riktigt ordentligt. De vanliga saab stolarna är för mjuka, bekväma korta sträckor men blir jobbigt för kroppen efter ett tag, Aero och framförallt Viggen stolarna däremot... finns fan inget bättre (Mercedes kopierade dem i A-klassen).
Volvos motorer (T4, T5, T6): Stakarna ger upp efter 1.2 bar i turbotryck, byt stakar och resten av motorn rasar vid 1.4 bar. Saabarna klarar 2.2 standard...
BMW: Bra motorer, ingen turbo dock, jobbigt som fan att växla ner 2 steg för att kunna göra en någolunda vettig omkörning...
Audi: VW motorer alltihop, håller bra, för små turbos = dålig respons...
Morsans gamla 900 gick 40 000 mil, sen var det inte lönt att laga rosten. Motorn var det inge fel på...
vad har du för recension på mercedes då? 🙂
May 23, 2002
Gueno wrote:
1,4 bar..? Eller inte.. finns en nisse med 740 som kör med 1,7 bar men saabens 2,2 är fortfarande mer.
Men ändå.. 1,4 stämmer inte och eftersom att jag inte har intresse för turbo kvittar det för mig. 🙂
Läs igen, jag skrev T4, T5 och T6, 740 har en B230 motor. Och ja, stakarna ger upp efter 1.2 bar. Har en kompis som gjorde komptest på sin V70R (Gamla modellen, T5 250hk, 300hk chip) Den saknade helt komp på 2 cylindrar.
Gueno wrote:
saab gör fortfarnade pluttiga motorer.
Som jag har sagt tidigare: Gör riktiga motorer!
Fyror och framhjulsdrift är inte så mycket att komma med idag, varför tror du Volvon har 5-cyl och 4WD?
I detta fall räknar jag med att storleken har betydelse.
Spelar ju ingen roll hur många cylindrar du har... Saabs fyror är ändå bättre än Volvos femmor. Glöm inte att Saabb har sexor också. Sen är det klart att de egentligen gör ganska taniga motorer om man jämför med 5 liters motorer från BMW eller A8:ans 4.2 liters men för mig är det prestanda som betyder nåt, inte storleken på motorn. Inom 5 år tror jag att saab har insett verkligheten och har åtminstonde en bil i programmet med fyrkrafs...
Gueno wrote:
Ingen turbo.. det är ju det som är hela grejen, man behöver ingen överladdning för att fixa 250 hästars gränsen.
Såg du inte Peter Sundfeldts test av nya 5 serien?
Ingen turbo och den fick 5/5. 8)
I 750:in så behövdes det inte växlas nånting (inte Mercan heller) för att köra om FORT!.
Man behöver ju inte trycka fullt för att komma om.. 🙄
Saken är att det är mycket mysigare och framförallt skönare att köra bil med turbo. BMW har inte en enda bil utan turbo i programmet (har de nån turbobil förutom dislarna?) som skulle hänga med en 9-5 Aero i en roll on på högsta växeln i tex. 80 - 140 eller 100 - 150. Hade du inte aut på 750?
Glöm inte att Mercan är överladdad...
May 23, 2002
Starscream wrote:
vad har du för recension på mercedes då? 🙂
De flesta verkar ju ha fått den uppfattningen att jag hatar allt som inte heter saab... Jag har absolut inget emot BMW, Audi, Volvo eller Merca. Sen har det blivit onödigt många jämförelser med just BMW och Volvo. BMW och Mercedes har skapat flera av bilvärldens grymmaste kärror genom tiderna... Inte ett ont ord om dem...
Men Saab är ju alltid Saab :bgrin:
February 1, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Starscream] vad har du för recension på mercedes då? 🙂
De flesta verkar ju ha fått den uppfattningen att jag hatar allt som inte heter saab... Jag har absolut inget emot BMW, Audi, Volvo eller Merca. Sen har det blivit onödigt många jämförelser med just BMW och Volvo. BMW och Mercedes har skapat flera av bilvärldens grymmaste kärror genom tiderna... Inte ett ont ord om dem...
Men Saab är ju alltid Saab :bgrin:
Jovisst är saab fina bilar, iaf de nya... de gamla är rikigt fula, dock hållbara. 🙂
Brorsan min byggde saab i trollhättan förut och jag va och hälsade på, snacka om sugen man va o plocka en ny från bandet o dra ut på testbanan 🙂
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]*jefla massa text och citat*
Okej då.. men.. Har du inte sett "Röda 850:in" 550 häst i motorn och 1,X bar.. tänk om han hade haft 2,2 då hade saabarna inte haft en suck.
Farsans T5R hade komp på alla fem med chip, vagas och filter. 8)
"BMW har inte en enda bil utan turbo i programmet"
Med menar du la?
Dom har ju 2002 Turbo men den e ju inte aktuell i dag men visst har dom haft turbobilar men sen tog som sitt försnufft till fånga och har inte haft en turbobil sen dess. 🙄
Om nu saab har sexor så varför används dom inte?
Sätter man turbo på en Bimmer motor så får man bra tryck. Turbobimmer
Tänk nu om BMW satte turbo på sina bilar vilka skulle då mest effekt/liter?
Länkade bil ett exempel. 230,26hk/liter.
Det är nästan en hel luftsaab på en liter.
Just den bilen har ju lite andra grejer men endå.
Nej jag glömmer inte att Mercan är överladdad..
[Gamepredator wrote: Sulan]De flesta verkar ju ha fått den uppfattningen att jag hatar allt som inte heter saab.
Gör du inte det då.
Tycker det bara är saab, saab ,saab hela tiden. 🙄
Nu har vi glidigt ifrån ämnet lite väl mycket (igen). 🙄
May 23, 2002
Gueno wrote: *text, text och mer text*
Jo, den har jag sett... Trimmad av Autotech? Mycket som e orginal i den motorn... Har för mig att han kör på 2 bar eller något. Sen är ju ändå den snabbaste framhjulsdrivna bilen idag en 9-5:a, miljövarianten som går på etanol. Gjorde väl en 11.48 på strippen senast.
Programmet; Det dagsaktuella. Jag vet att de hade 2002 Turbo. Saab har haft Griffin modellerna med Sexor sen början av nittiotalet.
Jadu, litereffekten... Den bilen var ju väldigt standard... Saab tog ju 300 -350hk/l ur rallycrossbilarna och upp till 500hk/l ur Pikes Peak kärran... Skulle nu BMW få för sig att sätta turbo på sina bilar så skulle de inte ha ambition att göra en högprestandabil. De skulle antagligen använda en 2 eller 2.5 liters motor och sätta dit en lättrycksturbo för att få lite bekvämare gång. Sällan att de skulle ta 230hk/l om de inte ville bygga en riktig sportbil.
Men trimmar du en M3:a eller M5:a med turbo eller kompressor så går de väldigt, väldigt bra...
Sen blir det väldigt mycket saab för att man får höra så mycket skit om dem...
June 3, 2001
Den höll ju inte för mer än 1,4 bar nyss..
Har dom gjort om motorerna så snabbt?
Griffin har jag aldrig hört talas om..
Jo.. men bimmern är gatreggad det är inte saabarna. 😛
Förmodligen skulle dom göra det ja, lite tråkigt när man gör så fina motorer i övrigt.
Kanske man skulle ta och skicka ett påtryckningsbrev till högsta hönset i hönsgården. 🙄
En kompressor på BMW´s V8:a (286 hästarsen) ger fasligt med effekt.
Har sett 2 exempel: 440 och 550 hästar. 😀
Hade du vart fanatiker av vilket annat märke som hellst så hade jag inte brytt mig men just saab.. 🙂
May 23, 2002
Gueno wrote: Den höll ju inte för mer än 1,4 bar nyss..
Har dom gjort om motorerna så snabbt?
I standardutförande, först ger stakarna upp vid 1.2 bar, sen ökar det ju mer du laddar. I Holmgrens 850 har de nog bytt både stakar, kolvar, ventiler mm.
Min kompis 9-3:a (Den ökända 300hk maskinen ) Peakar nånstans mellan 1.8 - 2.1 bar. Endast chip, filter och avgas... Du kan ju tänka dig hur den låter när den dumpar trycket :worshipp:... Låter riktigt mycket ända in i kupén även fast den är så pass isolerad... :worshipp:
Gueno wrote:
Griffin har jag aldrig hört talas om..
Inte? Fullsmetade Saabar med V6:or och lättrycksturbos (lätt att ändra till högtryck :bgrin:) Tror det nästa bara är aut på dem. Går väldigt rart och mycket fint ljud i dem...
Gueno wrote:
Jo.. men bimmern är gatreggad det är inte saabarna. 😛
Förmodligen skulle dom göra det ja, lite tråkigt när man gör så fina motorer i övrigt.
Kanske man skulle ta och skicka ett påtryckningsbrev till högsta hönset i hönsgården. 🙄
En kompressor på BMW´s V8:a (286 hästarsen) ger fasligt med effekt.
Har sett 2 exempel: 440 och 550 hästar. 😀
Nej, det är ju sant...
Blir mycket effekt utan höga ladd när det är så pass stora motorer, blir inte så bräckliga och kräver inte lika mycket varv. En M3 CSL med turbo skulle va nåt 🙂 ...
Påtryckningsbrev är väl lite drastiskt :), skjut in en tio millar i BMW så ska du se att de kan ordna en 540i Touring med fyrkrafs och dubbelturbo ~1000 häst :bgrin:
June 3, 2001
Jo.. har hört en del Fordar med dumpljud..
Låter fiiiint. :bgrin:
Griffin: Fortfarande framkrafs?
M5 med kompressor lockar mig mer.
Kombikärror är inte min stil så länge jag inte har barnvagn. 🙄
Om man gasar fullt med fyrkraft kan man lätt bränna kopplingen och den är ju så billig att byta på Bimmer. 🙄
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]
Sen är ju ändå den snabbaste framhjulsdrivna bilen idag en 9-5:a, miljövarianten som går på etanol. Gjorde väl en 11.48 på strippen senast.
Vet inte vad du har fått den fantasitiden ifrån, den bilen har aldrig varit under 12 sekunder och enda gången den varit snabbast på en strip var på Gardermoen med "hela" 12 motståndare men den är inte snabbast totalt under säsongen. Nä, Volvo 850 regerar i framhjulsdrift på strippen.
Men, saab har byggt och bygger några fina turbomotorer men du kan inte påstå att alla är så super.
T.ex. så får gamla Saab 9-3 med 200hk pisk av en Volvo S40 T4 med 200hk.
Sen om man kan öka laddtrycket mer i saaben än i volvon låter jag vara osagt men när man väl börjar trimma så är det ju i mångt å mycket en fråga om pengar.
Pikes Peak saaben hade visserligen en jävla motor men om jag inte kommer ihåg fel så var det i princip bara toppen som var orginal, resten kom ifrån Prodrive.
Och i rallycross så är det inte heller mer än toppen som är orginal, resten där är Prodrive och Per Eklund & Co´s huvud.
Angående vad volvos motor klarar i laddtryck så ska jag genast ta reda på det via lite kontakter. Ber att få återkomma i frågan.
För övrigt så kan jag meddela att jag körde en S60R i helgen och även om motorn är stark å snabb så är det absolut roligaste i den bilen chassit och bromsarna. Jisses vad kul det var å ligga på en krokig väg med den bilen. Måste säga att Volvo har lyckats med chassit i den bilen, riktigt roligt å leka med de tre knapparna på instrumentbrädan. 😀
1 Guest(s)