May 23, 2002
Steel wrote:
Vet inte vad du har fått den fantasitiden ifrån, den bilen har aldrig varit under 12 sekunder och enda gången den varit snabbast på en strip var på Gardermoen med "hela" 12 motståndare men den är inte snabbast totalt under säsongen. Nä, Volvo 850 regerar i framhjulsdrift på strippen.
Jasså du... Holmgrens 850 är den enda som är riktigt snabb och han har inte hart vidare aktiv i år. 9-5:an har enligt bilsport klarat 11.48... Får jag se en länk eller dyl som bevisar motsatsen. Det med att 850 regerar i framhjulsdrift stämmer fan inte för fem öre, det har vart en konkurrenskraftig 850 som tävlat i år...
Steel wrote:
Pikes Peak saaben hade visserligen en j**la motor men om jag inte kommer ihåg fel så var det i princip bara toppen som var orginal, resten kom ifrån Prodrive.
Och i rallycross så är det inte heller mer än toppen som är orginal, resten där är Prodrive och Per Eklund & Co´s huvud.
Topp och block var från saab, möjligen veven... Lika mycket orginal som i tex. Holmgrens 850...
Steel wrote:
Angående vad volvos motor klarar i laddtryck så ska jag genast ta reda på det via lite kontakter. Ber att få återkomma i frågan.
Gör det, har tre kompisar som har förstört sina T5:or genom att laddtrycket stått över 1.2 bar, en förlorade komp på två cyllar, de andra fick några stakar skjutna genom blocket.
S40 var den enda bil i volvos program som jag kunde tänka mig att ha (och nu har de förstört den). Vägde bara 1275kg, mindre än M3 CSL. Kan hålla med att den är snabbare än Saaben, men 9-3 finns ju med 225hk också
Gueno: Riktig, kraftigare eftermarknadskoppling med diff och samma dimension på alla hjulen så bör det inte vara några problem.
May 23, 2002
turbogossen wrote: SAAB har alltid en akilleshäl= deras växellådor!! Och detta är inte tagit ur luften det är ren sanning!
Japp, bästa vore ju om de två svenska (amerikanska) bilmärkena slogs ihop, Saabs motorer på Volvolådor, sen försöka få ett starkt varumärke mer än i Sverige...
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Vet inte vad du har fått den fantasitiden ifrån, den bilen har aldrig varit under 12 sekunder och enda gången den varit snabbast på en strip var på Gardermoen med "hela" 12 motståndare men den är inte snabbast totalt under säsongen. Nä, Volvo 850 regerar i framhjulsdrift på strippen.
Jasså du... Holmgrens 850 är den enda som är riktigt snabb och han har inte hart vidare aktiv i år. 9-5:an har enligt bilsport klarat 11.48... Får jag se en länk eller dyl som bevisar motsatsen. Det med att 850 regerar i framhjulsdrift stämmer fan inte för fem öre, det har vart en konkurrenskraftig 850 som tävlat i år...
Den enda Holmgren jag kommer på som kör strippen framhjulsdrivet med överladdning kör ju bara 13 tider.
Flera 850 som körde tolvor i år.
Kolla http://www.bilsport.se/events/?&avdelning=112&pos=left så ser du ju själv att Saaben inte kört under 12 på strippen i alla fall.
Saaben körde ju på Big Drag Nats i Landskrona i augusti men vet inte tiden där, resultaten har ju inte kommit på nätet än,
http://www.nitroz.com/sdc/regler-och-fragor-kring-tavlingen/indexresultat.htm
[Gamepredator wrote: Sulan] S40 var den enda bil i volvos program som jag kunde tänka mig att ha (och nu har de förstört den). Vägde bara 1275kg, mindre än M3 CSL. Kan hålla med att den är snabbare än Saaben, men 9-3 finns ju med 225hk också
nja, det var väl bara Viggen som hade 225hk och den var ju rätt begränsad. Den var ju som Volvos R eller BMWs M. 🙂
Tycker det är konstigt att nya 9-3 Aero inte har mer än 210hk, de borde nog pumpa i lite mer hästar i den eftersom folk ser det som att den ligger i samma klass som t.ex Volvo S60 och BMW 3-serie. Ser inte bra ut för Saab som ska vara en snabb turbo modell.
Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk
May 23, 2002
Steel wrote:
nja, det var väl bara Viggen som hade 225hk och den var ju rätt begränsad. Den var ju som Volvos R eller BMWs M. 🙂
Tycker det är konstigt att nya 9-3 Aero inte har mer än 210hk, de borde nog pumpa i lite mer hästar i den eftersom folk ser det som att den ligger i samma klass som t.ex Volvo S60 och BMW 3-serie. Ser inte bra ut för Saab som ska vara en snabb turbo modell.
Måste vara lite begränsad för att de ska bli exklusivt 🙂 Nya 9-3:orna har Opel motorer allihop, för er som har undgått det så Opel = Skit. Nya aeron skulle ha 225 hästar egentligen men motorerna höll inte :bgrin: Fyfan att GM ska förstöra nåt som kunde blivit så bra, när Saab äntligen fick till ett riktigt bra chassie så tvingar GM dem att sätta i en skitmotor från Opel... Tänk dig 9-3 SS med 2.3l Saab motor på 250 - 300 hk 😀
Steel wrote:
Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk
En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...
Drivlinorna tar dock väldigt mycket stryck när man trimmar så pass mycket (beror mest på körsättet) gäller alla märken...
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk
En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...
Drivlinorna tar dock väldigt mycket stryck när man trimmar så pass mycket (beror mest på körsättet) gäller alla märken...
Jag menade inte hur mycket det går å trimma dem orginal utan vad sakerna ska hålla för, givetvis så måste man, som du säger, byta kammar, turbo m.m för att få ut så många hk ur en 850R
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...
Finns ett kit på 330 häst men varför vara petig.. 🙄
1 Guest(s)