Nya Volvo S40!!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya Volvo S40!!
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
429231
October 5, 2003 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ju fler knappar destå roligare..
Varför tror du hade en 750 med stora datorn?
Många knappar i den alltså. :bgrin:

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429716
October 6, 2003 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Vet inte vad du har fått den fantasitiden ifrån, den bilen har aldrig varit under 12 sekunder och enda gången den varit snabbast på en strip var på Gardermoen med "hela" 12 motståndare men den är inte snabbast totalt under säsongen. Nä, Volvo 850 regerar i framhjulsdrift på strippen.

Jasså du... Holmgrens 850 är den enda som är riktigt snabb och han har inte hart vidare aktiv i år. 9-5:an har enligt bilsport klarat 11.48... Får jag se en länk eller dyl som bevisar motsatsen. Det med att 850 regerar i framhjulsdrift stämmer fan inte för fem öre, det har vart en konkurrenskraftig 850 som tävlat i år...

Steel wrote:
Pikes Peak saaben hade visserligen en j**la motor men om jag inte kommer ihåg fel så var det i princip bara toppen som var orginal, resten kom ifrån Prodrive.
Och i rallycross så är det inte heller mer än toppen som är orginal, resten där är Prodrive och Per Eklund & Co´s huvud.

Topp och block var från saab, möjligen veven... Lika mycket orginal som i tex. Holmgrens 850...

Steel wrote:
Angående vad volvos motor klarar i laddtryck så ska jag genast ta reda på det via lite kontakter. Ber att få återkomma i frågan.

Gör det, har tre kompisar som har förstört sina T5:or genom att laddtrycket stått över 1.2 bar, en förlorade komp på två cyllar, de andra fick några stakar skjutna genom blocket.

S40 var den enda bil i volvos program som jag kunde tänka mig att ha (och nu har de förstört den). Vägde bara 1275kg, mindre än M3 CSL. Kan hålla med att den är snabbare än Saaben, men 9-3 finns ju med 225hk också laugh

Gueno: Riktig, kraftigare eftermarknadskoppling med diff och samma dimension på alla hjulen så bör det inte vara några problem.

turbogossen
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 152
Member Since:
July 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
429726
October 6, 2003 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

SAAB har alltid en akilleshäl= deras växellådor!! Och detta är inte tagit ur luften det är ren sanning!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429730
October 6, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429882
October 6, 2003 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

turbogossen wrote: SAAB har alltid en akilleshäl= deras växellådor!! Och detta är inte tagit ur luften det är ren sanning!

Japp, bästa vore ju om de två svenska (amerikanska) bilmärkena slogs ihop, Saabs motorer på Volvolådor, sen försöka få ett starkt varumärke mer än i Sverige...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429911
October 6, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Vet inte vad du har fått den fantasitiden ifrån, den bilen har aldrig varit under 12 sekunder och enda gången den varit snabbast på en strip var på Gardermoen med "hela" 12 motståndare men den är inte snabbast totalt under säsongen. Nä, Volvo 850 regerar i framhjulsdrift på strippen.

Jasså du... Holmgrens 850 är den enda som är riktigt snabb och han har inte hart vidare aktiv i år. 9-5:an har enligt bilsport klarat 11.48... Får jag se en länk eller dyl som bevisar motsatsen. Det med att 850 regerar i framhjulsdrift stämmer fan inte för fem öre, det har vart en konkurrenskraftig 850 som tävlat i år...

Den enda Holmgren jag kommer på som kör strippen framhjulsdrivet med överladdning kör ju bara 13 tider.
Flera 850 som körde tolvor i år.
Kolla http://www.bilsport.se/events/?&avdelning=112&pos=left så ser du ju själv att Saaben inte kört under 12 på strippen i alla fall.
Saaben körde ju på Big Drag Nats i Landskrona i augusti men vet inte tiden där, resultaten har ju inte kommit på nätet än,
http://www.nitroz.com/sdc/regler-och-fragor-kring-tavlingen/indexresultat.htm

[Gamepredator wrote: Sulan] S40 var den enda bil i volvos program som jag kunde tänka mig att ha (och nu har de förstört den). Vägde bara 1275kg, mindre än M3 CSL. Kan hålla med att den är snabbare än Saaben, men 9-3 finns ju med 225hk också laugh

nja, det var väl bara Viggen som hade 225hk och den var ju rätt begränsad. Den var ju som Volvos R eller BMWs M. 🙂
Tycker det är konstigt att nya 9-3 Aero inte har mer än 210hk, de borde nog pumpa i lite mer hästar i den eftersom folk ser det som att den ligger i samma klass som t.ex Volvo S60 och BMW 3-serie. Ser inte bra ut för Saab som ska vara en snabb turbo modell.

Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429974
October 6, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
nja, det var väl bara Viggen som hade 225hk och den var ju rätt begränsad. Den var ju som Volvos R eller BMWs M. 🙂
Tycker det är konstigt att nya 9-3 Aero inte har mer än 210hk, de borde nog pumpa i lite mer hästar i den eftersom folk ser det som att den ligger i samma klass som t.ex Volvo S60 och BMW 3-serie. Ser inte bra ut för Saab som ska vara en snabb turbo modell.

Måste vara lite begränsad för att de ska bli exklusivt 🙂 Nya 9-3:orna har Opel motorer allihop, för er som har undgått det så Opel = Skit. Nya aeron skulle ha 225 hästar egentligen men motorerna höll inte :bgrin: Fyfan att GM ska förstöra nåt som kunde blivit så bra, när Saab äntligen fick till ett riktigt bra chassie så tvingar GM dem att sätta i en skitmotor från Opel... Tänk dig 9-3 SS med 2.3l Saab motor på 250 - 300 hk 😀

Steel wrote:
Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk

En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...

Drivlinorna tar dock väldigt mycket stryck när man trimmar så pass mycket (beror mest på körsättet) gäller alla märken...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
429997
October 6, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel] Angående hur mycket laddtryck Volvos motorer klarar så har jag ställt frågan och han skulle försöka ta reda på det, han kunde direkt säga att Volvo räknar med att deras motorer ska klara 100-150hk mer än de har vid leverans. Alltså så ska en S60R motor klara 400-450hk och en 850R ska klara 350-400hk

En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...

Drivlinorna tar dock väldigt mycket stryck när man trimmar så pass mycket (beror mest på körsättet) gäller alla märken...

Jag menade inte hur mycket det går å trimma dem orginal utan vad sakerna ska hålla för, givetvis så måste man, som du säger, byta kammar, turbo m.m för att få ut så många hk ur en 850R

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
430123
October 6, 2003 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]En 850R klarar inte så mycket mer än 320 hästar med bara chip, filter och grövre rör... I med andra stakar, större turbo och vassare kammare så kan man köra ganska mycket hårdare med dem...

Finns ett kit på 330 häst men varför vara petig.. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 429
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL