whak wrote: Sansa er nu pojkar.
Nu tar vi en snus på det här och lugnar ner oss lite.
Jupp, 1/7 av en dosa blir nog lagom, man ska ju inte överdriva..
*Edit*
Nyöppnad dosa som jag tagit en prilla ur..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 10, 2003
PaCk wrote: Slutade snusa vid midnatt, efter mååånga år som snusare. Slutade tvärt a 00.00 och har inte snusat sedan dess, 4 dagar nu ju =).
God fortsättning.
Grattis gjort samma sak med snus och cigaretter, har dock stött på en ny effekt jag inte har haft vid tidigare tillfällen (då jag dock bara hadde snus att lägga av med).
Har sovigt tokit lite den senaste veckan utan att ha varigt trött.
Min normala sömntid innan nyår var c:a 9-10tim nu 3-3.5tim per natt.
February 17, 2004
ilg@dd wrote:
Inte rökt en enda cigg nu sedan nyårsaftonen, att sluta snusa skjuts däremot lite framåt eftersom jag fick en stock Ettan av min mor i nyårspresent eftersom hon noterat höjningen och ville vara snäll. (Själv har jag inte köpt en enda dosa efter nyår.)
Men när den är slut så blir det ett seriöst försök att lägga ner den goda vanan, antar att det dröjer styvt en vecka eftersom det är 8 dosor kvar i stocken.
Kan säga att du ALDRIG kommer att lyckas, kan sätta mig på en dolme på att det blir så . Det gäller er andra mää om ni nu har snusat lika länge som Mr ilg@add. Vet att min jobbarkompis har försökt cirkus 100ggr att sluta, han kom 9 mån som längst sen var det kört. Han är lika optimistisk varje gång .
Så återkom om 2 snus/rökfria år så lovar jag att hålla mitt löfte.
February 12, 2003
Dani wrote: Kan säga att du ALDRIG kommer att lyckas, kan sätta mig på en dolme på att det blir så . Det gäller er andra mää om ni nu har snusat lika länge som Mr ilg@add. Vet att min jobbarkompis har försökt cirkus 100ggr att sluta, han kom 9 mån som längst sen var det kört. Han är lika optimistisk varje gång .
Min käre far slutade röka efter 30 år... Det gick för honom.
Mean Machine wrote: [quote=Dani]Kan säga att du ALDRIG kommer att lyckas, kan sätta mig på en dolme på att det blir så . Det gäller er andra mää om ni nu har snusat lika länge som Mr ilg@add. Vet att min jobbarkompis har försökt cirkus 100ggr att sluta, han kom 9 mån som längst sen var det kört. Han är lika optimistisk varje gång .
Tror farsgubben hade rökt en +40 år när han slutade för ca:10 år sedan. Hur som helst så började han att röka vid 14 årsåldern och slutade när han var runt 60.. Han blir 70 nu i april och mej veterligen har hah inga krämpor som kan relateras till rökning.
(Såvida ingen kan påvisa att rökning ger upphov till nack/ryggvärk då.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 29, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Mean Machine][quote=Dani]Kan säga att du ALDRIG kommer att lyckas, kan sätta mig på en dolme på att det blir så . Det gäller er andra mää om ni nu har snusat lika länge som Mr ilg@add. Vet att min jobbarkompis har försökt cirkus 100ggr att sluta, han kom 9 mån som längst sen var det kört. Han är lika optimistisk varje gång .
Tror farsgubben hade rökt en +40 år när han slutade för ca:10 år sedan. Hur som helst så började han att röka vid 14 årsåldern och slutade när han var runt 60.. Han blir 70 nu i april och mej veterligen har hah inga krämpor som kan relateras till rökning.
För min kropp är det mer skadligt att sluta snusa än att fortsätta.
Så nej det vore dumt att sluta, tänk om man stärvar av.
Tji fick man för det isåfall.
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Tror farsgubben hade rökt en +40 år när han slutade för ca:10 år sedan. Hur som helst så började han att röka vid 14 årsåldern och slutade när han var runt 60.. Han blir 70 nu i april och mej veterligen har hah inga krämpor som kan relateras till rökning.
Problemet ligger i att han med allra största sannolikhet kommer dö i lungcancer ändå. Har viss erfarenhet av det, min farmor rökte i fem-tio år någon gång i sin ungdom, hon dog 30-40 år senare i lungcancer just på grund av sin rökning.
July 27, 2002
Då är det genetisk betingat.
Större utsatthet.
Iofs är vi många som har det. 5-10 år kan räcka för någon, men då har man gener för det.
Mormors man rökte starka cigg från 13 år ålder till 90 år. Han dog ganska nyss men det var inga fel på hans lungor.
Syrrans ex kille är 30 och rökt från 12-13 år, han har idag extremt stora problem med lungorna.
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]Tror farsgubben hade rökt en +40 år när han slutade för ca:10 år sedan. Hur som helst så började han att röka vid 14 årsåldern och slutade när han var runt 60.. Han blir 70 nu i april och mej veterligen har hah inga krämpor som kan relateras till rökning.
Problemet ligger i att han med allra största sannolikhet kommer dö i lungcancer ändå. Har viss erfarenhet av det, min farmor rökte i fem-tio år någon gång i sin ungdom, hon dog 30-40 år senare i lungcancer just på grund av sin rökning.
Det där tror jag inte ens en läkare kan påstå på fullt allvar, och än mindre bevisa att det skulle vara på det viset.
Det känns som en ganska orealistisk hädangång för honom eftersom ingen av alla andra storrökare i släkten drabbats av lungcancer..
Och sedan tycker jag nog man får vara nöjd om man lever till 70+ vid skaplig vigör med tanke på allt skit som pådyvlas tobaksbruket.
Kan bara hålla med Callister, det mesta av det där är en rent genetisk fråga om man utvecklar cancer eller ej.
Endast rökt 2 cigg sen nyårsaftonen.. Inne på sista snusdosan nu.:-s
Sista dosan tom.
Sista snusen utspottad.
Räkna med att gubbratingen kan vara en portion mer lättirriterad den närmsta veckan.
:-s
*Edit*
Satt och funderade lite över hur många burkar snus man kan tänkas ha snusat upp under de här åren (~28 år).. Från det jag var 14-15 år fram till nu när jag är snart 43..
Har snusat i snitt 1 dosa/dag så det gör att jag snusat upp ~10 000 dosor snus (Till ~95% Ljunglöfs Ettan).
Ska man kika lite på vad det kostat så blir det antagligen en del..
När jag började snusa gick en dosa Ettan, Grov eller Stjärnsnus på ~3:-, nu när jag slutade köpa snus på ~37:-
Om vi drar till med att snittpriset hamnar på låga 17:-/dosan, så hamnar inköpspriset på all denna snus på 170 000:-..
Eftersom skatten på tobaken brukar utgöra ~3/4 av priset innebär det att jag har betalat ungefär 130 000:- extra i skatt genom åren.
Man får verkligen hoppas att man får munhålecancer eller liknande så man får valuta för dessa pengar.
Kikar man på dagens snuspris (Påstås vara 46-47:-) så innebär det senaste årens horribla höjning av såväl tobaksskatten och Swedish Match egna höjningar att jag kommer att lägga ~35:-/dag i skattkistan, dvs ~13 000:- mindre i år..
Antagligen skulle det handla lite mer också, eftersom man dragit ner på dosstorleken från 50gr till 45gr, och jag har ju i princip petat i mej en dosa (50gr)/dag de senaste 27-28 åren..
Näe, fi fasen, nu får det vara slut på snusningen och rökningen för gott.
Snorch wrote: Nu vill vi ha daglig uppdatering av ditt sluta snusa/röka försök. 🙂
Hur länge tror du själv att du kommer klara av att vara utan snus/cigg?
Lite svårt att veta kanske.
Jag är optimist, klarar jag de första 24 timmarna så är saken klar..
(Har en jäkla abstinens just nu dock)
Nu skulle det sitta fint med en paj under läppen vill jag mena.. Eller en cigg, fast inte under läppen då..
:-s
1 Guest(s)